باید از بزرگراه دلار خارج شویم / نیازمند لوایحی مانند FATF نیستیم 

گروه اقتصادی الف،   3990617137 ۱۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی همچنان بر طبل FATF می‌کوبند و می‌گویند بانک‌های چینی و روسی به این دلیل با ایران همکاری نمی‌کنند و روابط خود را قطع کردند؛ اما یک اقتصاددان این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید آقایان علت عدم همکاری چین با ایران را در رفتار دولت تدبیر و امید جستجو کنند.

باید از بزرگراه دلار خارج شویم / نیازمند لوایحی مانند FATF نیستیم 

به گزارش الف؛ بررسی لوایح 4 گانه FATF پس از چند جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف و کنار گذاشته شد؛ بااین‌وجود، موافقان FATF تلاش می‌کنند نقش FATF را در تعاملات اقتصادی کشور پررنگ نشان دهند.

موافقان FATF به عدم همکاری بانک‌های چینی و روسی با ایران اشاره می‎کنند و علت را نپیوستن به گروه ویژه مالی می‌دانند. این موضوع به توافق ایران و چین هم کشیده شد.

پس از مطرح‌شدن مذاکرات ایران و چین برای امضاء توافق 25 ساله دوجانبه که در چند سال گذشته در وزارت امور خارجه مطرح بود و در حال پیگیری است، شایعاتی مطرح شد تا مردم را نسبت به این توافق بدبین کند.

هم‌چنین تحرکاتی از سوی غربی‌ها مشاهده‌شده که تا ایران به سمت امضای این توافق نرود. اکنون برخی می‌گویند اگر لوایح چهارگانه را تائید و تصویب نکنیم و یا به FATF ملحق نشویم، باوجود امضای توافق با چین، بانک‌های این کشور با ما کار نمی‌کنند.

 عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در رد این ادعا، به خبرنگار الف می‌گوید: توافقات دوجانبه، چندجانبه و پیمان‌های منطقه‌ای بین کشورها بر توافقات بین‌المللی غلبه دارند، زیرا همه دنبال منافع خودشان (امنیت اقتصادی و سیاسی) هستند؛ حتی کشورهایی که کاملاً به ‌آمریکا وابسته هستند، حاضر نیستند ارتباط تجاری خود را با ایران قطع کنند.

وی افزود: امروز امارات نوکر اسرائیل شده، ولی هرگز مبادلات خود را با ایران قطع نکرد و ایران هم فشاری به این کشور وارد نمی‌کند؛ زیرا مبادلات اقتصادی با این کشور دارد و علت هم منافع اقتصادی است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مشکل ما انتقال ارز است، گفت: اگر ایران از زیر چتر دلار و یورو خارج شود، هیچ قیدی در تجارت بین‌المللی نخواهد داشت. کافی است با ارزها و پول‌های دیگر مبادله کند و این نیازمند توافق دوجانبه پولی است که دولت در این زمینه کم‌کاری کرد.

شیخی ادامه داد: زمانی که با چین پیمان پولی دوجانبه بسته شود، مشکلی برای همکاری باوجود با پیمان‌های غربی مانند FATF وجود نخواهد داشت. چین امروز در خط مقدمه مبارزه اقتصادی با غرب است آن‌هم در یک جنگ تمام‌عیار. چین می‌خواهد مستقلاً در دنیا قد علم کند و امروز اقتصاد اول دنیا است و در جنگ تجاری آمریکا را شکست داد و موفق بود.

وی در مورد اینکه می‌گویند چینی‌ها و روس‌ها با ایران همکاری نمی‌کنند؛ توضیح داد: این‌ها دروغ است و منشأ آن افراد وابسته به غرب هستند که این افکار را منتشر می‌کنند و همین حرف‌ها را در سند 2030، برجام و... زدند. این سخنان نوعی خط‌شکنی است که جبهه و بازار غربی‌ها را باز کنند.

این کارشناس اقتصادی علت عدم همکاری اقتصادی چین با ایران را عملکرد دولت روحانی می‌داند و می‌گوید: این دولت از روزی که سر کار آمد به چین چراغ‌قرمز نشان داد. دو سال و نیم پیش هیئتی از سمت مجمع تشخیص مصلحت نظام به چین رفتند و با رهبر این کشور دیدار کردند.

او ادامه داد: چینی‌ها به این هیئت ایرانی گله کردند و سخنان اسحاق جهانگیری را یادآور شدند. آقای جهانگیری آن زمان رسماً و علناً گفته بود «ما دیگر جنس بنجل چینی وارد نخواهیم کرد و راه مبادله ما اروپا و آمریکا باز شده»؛ علت این حرف‌ها برجام بود؛ زیرا آقایان فکر کرده بودند از برجام چیزی نصیبشان می‌شود که عملاً هیچ بود.

شیخی اضافه کرد: این سخنان جهانگیری و برخوردهای آقای روحانی با چین (بعد از امضای برجام) باعث ناراحتی چینی‌ها شده و به‌نوعی آن‌ها را روی دنده لج انداخته بود.

تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: این رفتار و دهن‌کجی دولت تدبیر و امید به چین بود که باعث عدم همکاری بانکی و اقتصادی چینی‌ها با ایران شد و آن‌ها همکاری‌ها و کمک‌های سابق خود به ایران را خیلی کم و به حداقل رساندند. این حداقل همکاری را هم به دلیل اینکه مقابل غربی‌ها قرار داشت و نخواست مواضعش را تضعیف کند، ادامه داد.

وی توضیح داد: کشور ما امروز موردتوجه ویژه دنیا قرار دارد و چین هم به جایگاه ایران واقف و می‌داند یک‌قطب است و برای این کشور خیلی مهم است که چین توافق دوجانبه با ایران داشته باشد و این توافقی که مطرح‌شده را امضا کند.

شیخی با تأکید بر اینکه برخی با وابستگان غربی به دنبال عدم امضا و اجرای توافق ایران و چین هستند و‌fatfرا بهانه می‌کنند و منافعشان در این است؛ بیان کرد: اگر این توافق اجرایی شود، قطعاً بانک‌های چینی با ایران کار می‌کنند، مانند سال‌های 91 و 92 که تحریم بودیم.

تحلیلگر مسائل اقتصادی بابیان اینکه چین از توافق با ایران به دنبال تأمین امنیت انرژی خود و داشتن پایگاه سیاسی است، تصریح کرد: قطعاً اگر این توافق امضا شود می‌تواند برای رشد اقتصادی کشور مؤثر باشد و ضربه‌ای به دلار خواهد زد.

به گفته وی، خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی اروپا حکم عوارضی در بزرگراه دارند و ما نباید در این بزرگراه حرکت کنیم تا مانع کار ما نشوند و باید تحریم‌ها را دور بزنیم هرچند برخی همه راه‌های دور زدن تحریم را افشا کردند و اطلاعات صرافی‌ها را به FATF دادند که این‌یک نوع خیانت است.

شیخی با اشاره به پیمان بریکس، گفت: ظاهراً از پیوستن ایران به آن استقبال شده و این پیمان دنبال ایجاد یک ارز جدید است که مبادلات خود را با آن انجام دهند و از زیر سلطه دلار و یورو خارج شوند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر دولتمردان ما از روز نخست دنبال برجام نبودند و به‌جای آن سراغ پیمان‌های پولی دوجانبه می‌رفتند و انجام می‌دادند، امروز تحریم‌ها مضحکه‌ای بیش نبود؛ امروز هرکسی در بزرگراه دلار حرکت نکند، عوارضی خزانه‌داری امریکا هر تعداد مانع هم قرار دهد هیچ تأثیری بر او ندارد.

شیخی در پایان تأکید کرد: برخی توافقات بین‌المللی مانند FATF روش‌های جدید استعمار کشورهای بخصوص جهان‌سومی‌ها است. امروز همه درک کرده‌اند که غربی‌ها به هیچ قراردادی پایبند نیستند.

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۸۸۵۰۰۶:۳۳:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اروپا و کانادا و چین و روسیه نتونستن از بزرگراه دلار خارج شن ، اونوقت شما با تورم ۱۸۵ درصدی و پراید ۱۰۷ میلیونی میخوائید از بزرگراه دلار خارج شید و برید توی جاده خاکی و سنگلاخی ریال و روبل :-)
ناشناس۱۵۸۹۱۷۰۱۰:۴۹:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
یک پیشنهاد به دولت با یک ترفند خاص دارندگان ثروت های کلان و افسانه ای ایرانی را که ثروت ها را به خارج انتقال داده اند شناسایی کنید و تمامی ناهارا بازداشت خانگی کنید تا ثروت ها را به کشور باز گردانند هرچند که خط قرمزهای زیادی هم دربین آنها وجود دارند
ناشناس۱۵۹۱۰۱۶۱۱:۴۲:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۱۹
پیشنهاد شما باعث فرار بیشتر ثروت از کشور میشه !
ناشناس۱۵۸۹۱۹۲۱۱:۰۳:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
ما اگه بخواهیم به عصر حجر برگردیم می تونیم، که خوشبختانه عزم مسوولان از این حیث جدی است و عملکرد شون عالی!!
ناشناس۱۵۸۹۲۵۲۱۱:۳۶:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
فعلا دلار 25,100 تومانی را دریابید!!!
ناشناس۱۵۸۹۴۰۲۱۲:۵۶:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
دولت خودش میخواهد بالا برود چون دستش خالی شده و با این کار میخواهد جبران کسری کند ولی اگر برود از دلالان مالیات بگیرد که جرات نکنند بیایند در این کارها پول ها می رود به تولیدان وقت دلار بالا نمی رود اما حیف که دولت نمیخواهد حالا چرا خدا داند چه نقشه ای دارد
ناشناس۱۵۸۹۵۰۷۱۳:۵۵:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
25,300 تومانی!
ناشناس۱۵۸۹۲۵۴۱۱:۳۷:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
آمریکا گفته از 20 شهریور مکانیسم ماشه را اجرا می کند.
ناشناس۱۵۸۹۴۸۹۱۳:۴۹:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
۳۰ شهریور اخوی
ناشناس۱۵۸۹۲۵۶۱۱:۳۹:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
جناب استاد دانشگاه، هر وقت ما توانستیم تنگه هرمز را ببندیم، دلار و یورو را هم می توانیم از اقتصادمان اخراج کنیم!
ناشناس۱۵۸۹۴۴۶۱۳:۲۴:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
بستن تنگه اخرین اقدام است زمانی که نتوانستید هیچ کالایی وارد کنید به کشور یا صادر کنید
ناشناس۱۵۸۹۵۹۸۱۴:۳۷:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اگر از سال 92 بجای مذاکره با شیطان بزرگ با چین قرارداد همکاری تجاری امضاء می کردند الآن نرخ دلار 25000 تومان و قیمت پراید 100 میلیون نبود سیاست خارجی دولت اشتباه بود.
ناشناس۱۵۸۹۶۵۵۱۴:۵۵:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
برجامو پله کردند / ملتو ذله کردند
ناشناس۱۵۸۹۷۳۴۱۵:۴۷:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
میشه بگی چند بود؟ دیگه همه عالم می دونه که نامرد تر از چین نداریم. چین به دوست خودش از پشت خنجر میزنه. باز تکلیفمون با آمریکا روشنه. میگیم دشمنه
علی۱۵۸۹۷۶۵۱۵:۵۸:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
عزیز جان من سالهای ساله با چین کار میکنم ، چینی ها فقط دلار دلار میکنن و فقط دلار میشناسن ، یه نگاهی به کرمان خودرو بکن. نمونه قرار داد با چینه
ناشناس۱۵۸۹۶۲۶۱۴:۴۶:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
مشکلات اقتصادی مردم و کشور نتیجه تصمیمات غلط و نادرست دولت روحانی است.
ناشناس۱۵۸۹۶۸۳۱۵:۲۴:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اخه قبل روحانی هم همین مشکلات بود
ناشناس۱۵۹۰۱۷۲۲۰:۲۸:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۸
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار جهش ارز و تورم در تمام دولت ها هستن.
سعید۱۵۹۰۰۲۵۱۸:۳۲:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
وقتی بدون اطلاع از ساختار اقتصاد جهانی مقاله مینویسید این میشود! اصلا میدانید world reserved currency چیست؟ من هم کم میدانم ولی آنقدر میدانم که فهمیدم شما هیچ نمیدانید! تا سیاست های ایران عوض نشود(که مطمئنم .. نمیخواهد عوض بشود) وضع همین است. و تمام آسیا هم جمع بشود کاری نمیتواند کند چه برسد یک کشور مصرفیه آشفته ی جهان سومی.. مثل ایران!
ناشناس۱۵۸۸۸۵۸۰۶:۵۶:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
استاد دانشگاه؛ اگر میشد از زیر بار دلار و یورو فرار کرد؛ چین و روسیه تا حالا اینکارو کرده بودن.
ناشناس۱۵۸۹۰۵۰۰۹:۴۲:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۱۸
از این شعارها سالها گذشته وقتی محقق میشد و خواهد شد که حکومت خودی و غیر خودی را کنار گذاشته قانون اساسی ملاک عمل قاطعش باشد و کشور توسط شایسته سالاری نه گزینش گروهی اداره گردد بنحوی که بتوانید با دنیا چنان کار کنید که ریال شما قوی و از دلار بالا بزند آنوقت اقتصاد جهان را میتوانید در دست بگیرید ولی با روش مدیریت سالهای گذشته کشور هر روز به ته دره نزدیکتر خواهد شد .
ناشناس۱۵۸۹۰۸۳۱۰:۰۳:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
FATF در گزارش رسمی خود اعلام کرده است که یکی از اهداف اصلی این سازمان این است که مسیرهای دور زدن تحریم ها از سوی ایران را مسدود نماید.
ناشناس۱۵۸۹۱۶۷۱۰:۴۶:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
ایران اگر به فکر ایرانی است باید جای این همه تلاش برای دور زدن تحریم به فکر تلاشی برای حذف تحریم باشد. وگر نه که مملکت حکم مرغ تخم طلا برای امثال چین و روسیه پیدا کرده.
ناشناس۱۵۸۹۳۳۰۱۲:۱۹:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
به چه قیمتی؟؟!! لطفا لطفا تاریخ مطالعه ‌کنید. در زمان پهلوی کدام تحریم‌های حال حاضر موجود بود؟ نرخ تورم چه قدر بود؟!
ناشناس۱۵۹۰۷۵۸۰۹:۳۸:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱۹
پهلوی مرد کفنش هم پوسید...زمان پهلوی تو همین تهران یه فاضلاب نبود جناب شیرین عقل
ناشناس۱۵۸۹۶۰۵۱۴:۳۸:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
تنها راهکار مقابله با تحریم ها انعقاد معاهده پولی و بانکی دو جانبه با سایر کشورهای مستقل است.
ناشناس۱۵۹۲۳۸۴۰۸:۴۷:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۲۰
کشورهای مستقل ؟!! دو تاشو نام ببر !!!
ناشناس۱۵۸۹۶۷۵۱۵:۱۳:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود خود کرده را تدبیر نیست !
ناشناس۱۵۸۹۶۹۷۱۵:۳۲:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
حذف تحریم یعنی همون کاری که در مورد بنزین انجام شد یعنی خودکفایی و صادرات.
دروغ نگوییم۱۵۸۹۳۲۴۱۲:۱۶:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
"FATF در گزارش رسمی خود اعلام کرده است که یکی از اهداف اصلی این سازمان این است که مسیرهای دور زدن تحریم ها از سوی ایران را مسدود نماید."[!!!!؟؟؟] (این از اون دروغای شاخدار بود!)
ناشناس۱۵۸۹۳۹۳۱۲:۴۹:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
رییسش که امریکایی است گفته
سند۱۵۸۹۵۹۵۱۴:۳۴:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
منوچین وزیر خزانه داری و رئیس اتاق جنگ اقتصادی امریکا گفته : استاندارد FATF مانع دور زدن تحریم ها می شود.
ناشناس۱۵۸۹۶۰۸۱۴:۴۰:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
امریکا و اروپا که برای اجرای استانداردهای FATF به ایران فشار می آورند خودشان آنرا اجرا نمی کنند.
ناشناس۱۵۸۹۶۱۱۱۴:۴۱:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
بزرگترین پولشویان دنیا گردانندگان FATF هستند.
ناشناس۱۵۸۹۶۲۰۱۴:۴۴:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
تجربه کره شمالی نشان می دهد که با پیوستن به پالرمو و CFT نام این کشور از لیست سیاه fatf خارج نشده است.
ناشناس۱۵۸۹۶۵۰۱۴:۵۴:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۱۸
چرا اصلاح طلبان از fatf حمایت می کنند و هم خزانه داری امریکا برای پیوستن به این ننگ نامه به ایران فشار می آورد ؟!
ناشناس۱۵۸۹۶۶۵۱۵:۰۱:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۱۸
FATF جزو ساختار وزارت خزانه داری امریکاست و با پیوستن به آن تحریم ها هوشمند و هدفمندتر می شوند و به تبع آن نرخ ارز و طلا و تورم افزایشی می شود.
ناشناس۱۵۸۹۷۲۰۱۵:۴۴:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
علت تورم و افزایش تحریمها الان هم اجرای خودسرانه ۳۷بند از FATF از طرف دولت است. اجرای این بندهای فتف در کنار برجام تقریبا تمام راهها را برای ارتباط ایران با کشورها مستقل بست و این کمبود ارز و افزایش بیسابقه قیمتها را ایجاد کرد
ناشناس۱۵۹۰۱۴۸۲۰:۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
سفسطه در روز روشن
اَی خِدا۱۵۸۹۱۱۳۱۰:۱۴:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
من فقط یک جمله از این آقای اقتصاددان نقل کرده و سکوت می کنم: «اگر دولتمردان ما از روز نخست دنبال برجام نبودند و به‌جای آن سراغ پیمان‌های پولی دوجانبه می‌رفتند و انجام می‌دادند، امروز تحریم‌ها مضحکه‌ای بیش نبود» یعنی ایشان تصور می کند بدون برجام، عقد معاهده 25 ساله با چین یا اجرای پیمان پولی دو جانبه با روسیه امکان پذیر بود! آن هم در شرایطی که چین و روسیه در شش قطعنامه پی در پی در شورای امنیت خودشان رأی به تحریم اقتصادی ما داده بودند!
ناشناس۱۵۸۹۵۱۳۱۳:۵۹:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
بله که می شود
ناشناس۱۵۸۹۶۸۷۱۵:۲۵:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
خب در این دو سال و الان چرا نرفتید دنبالش؟ حرف رایگان زدن راحته
ناشناس۱۵۸۹۷۳۱۱۵:۴۶:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
چون اولا دولت نمیخواهد و دوما با برجام و FATF(همون مقدارش که دولت اجرا کرد) راههای تعامل بسته شد.
ناشناس۱۵۸۹۶۷۰۱۵:۰۶:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۱۵۸۹۷۲۳۱۵:۴۴:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
قرار بود موشک پرانی هم نباشد و..
ناشناس۱۵۸۹۹۹۱۱۸:۱۲:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
موشک دست داری؟ کجا گفته شده موشک نزنیم؟در کدام قرارداد؟ نکند فکر کردی مانند برجامتون صنعت دفاعی را هم بتن بریزیم؟ کور خواندین
ناشناس۱۵۸۹۷۲۴۱۵:۴۵:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
قرار بود فقط یک جمله نقل کنی و سکوت کنی پس چرا توضیح و تفسیر کردی؟
ناشناس۱۵۸۸۸۶۰۰۶:۵۹:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
شرکت های چینی و روسی از شرکت ایرانی از ترس تحریم آمریکا هیچ نوع ارزی نمیگیرن و قراردادی نمی بندن چطور تو فکر میکنی با بستن یک قرارداد دو جانبه کل مشکلات مملکت حل میشه ؟
ناشناس۱۵۸۹۱۹۵۱۱:۰۴:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
قرارداد می بندن ولی شرکت های که با امریکا کار نمی کنند
ناشناس۱۵۸۹۴۹۵۱۳:۵۱:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
یه شرکت معرفی کن که با امریکا کار نمیکنه
ناشناس۱۵۸۹۶۹۴۱۵:۳۱:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
بعضی از شرکت ها هستند چند شعبه دارند و شعبه ای که با امریکا کار نمی کند با ما کار می کنند در خدمات سایت ها بارها خودم دیدم که مجموعه امریکایی آن میگوید خدمات نمی دهیم ولی بخشی که در امریکا نیست کار می کنند و شرکت هایی هم هستند که اصلا با امریکا کار نمی کنند واگر بفهمندامریکایی هستی سریعا مسدود می کنند
ناشناس۱۵۸۹۴۰۴۱۲:۵۷:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
برای اینکه اینا از دریچه منافع شخصی خودشون این گونه حرف میزنن و بخاطر همین تحلیلش درسته و ته دلش هم میگه همینه که هست و هر کی هم نفس بکشه داغش میزنیم.
ناشناس۱۵۸۸۸۷۰۰۷:۱۸:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
امکانش نیست اگر چنین ساده بود که ونزوئلا خارج شده بود
مهدی۱۵۸۸۸۸۰۰۷:۳۲:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
"حتی کشورهایی که کاملاً به ‌آمریکا وابسته هستند، حاضر نیستند ارتباط تجاری خود را با ایران قطع کنند." خودتان این حرف رو باور دارید؟ از کشورهای غربی و کشورهای دیگه مثل ژاپن و کره جنوبی بگذریم. مالزی چه انتخابی کرد؟ عراق چه انتخابی کرده و خواهد کرد؟ اربابان چینی و روسی شما هم بخاطر اف ای تی اف یا حسابهای ایرانیها رو بستند یا بسیار خدماتشون رو محدود کردند. شما بر چه مبنایی چنین حرفهایی میزنید؟ دیگه الان که دهه ۶۰ نیست که هر چیزی شما بگید همه باور کنند.
الف ر۱۵۸۸۸۸۱۰۷:۳۳:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۸
چین یک کشور غیر مسول است مردم با پوست و خونشان کالای بی کیفیت چینی را تجربه کردند چین فقط به فکر کلاه گذاشتن است الانه بنده خودم یک کالا بی کیفیت نو را توخونه دارم که قابل استفتده نیست (جارو برقی) ارتباط با آن با کشوری مثل ما در اضطرار اصلا مصلحت نیست اگر عرضه دارید به توان داخلی تکیه کنید رانت و قواعد دست پا گیر را خذف کنید آدمای توانمند را در راس امور بگمارید
حاضروناظر۱۵۸۸۸۹۰۰۷:۴۱:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
طعم استعمارچین را ازپاکستان - بنگلادش وچندین کشوردیگربپرسید. ازهول حلیم تودیگ افتادن رالابدشنیده اید.دوستان ومتحدین چین رابهتربشناسیم : کره شمالی-روسیه-ونزوئلا-ایران که همگی درآخرلیست جهانی ارزش پول ملی قراردارند
ناشناس۱۵۸۹۲۱۱۱۱:۱۳:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
خوب بپرسید خیلی هم راضی هستند
صمصام۱۵۸۸۸۹۷۰۷:۴۶:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
به دلیل زیر ساختهای ضعیف اقتصادی که ما داریم نمیتوانیم در مبادلات و توافقات اقتصادی از قدرت چانه زنی استفاده کنیم زمانی پول پر قدرتی داشتیم که از ارزهای رایج و مطرح دنیا بود اما امروز متاسفانه میبینیم که ریال در پایین ترین سطح ارزش قرار دارد از طرفی اقتصاد ما جدا از تهدیدات خارجی متاسفانه به دلیل فساد ساختاری داخلی و رانتخواری ..متاسفانه قابلیت ایستادگی در مقابل تهدیدات خارجی را نیز ندارد و بدتر از همه اینکه بخش عمده ثروت کشوردر دست یک گروه بسیار کوچک است و در شرایط بحرانی کنونی آن گروه کوچک اسیبی نخواهد دید و بخش گسترده مردمند که همه مصیبتها بر دوش انهاست ..
مریم۱۵۸۸۹۱۳۰۸:۰۰:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
ای خدا خیرت بده که اینجور صاف ودرست وساده حقیقت رو گفتی
ناشناس۱۵۸۹۱۶۰۱۰:۴۲:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
وقتی اقایان بدون اجازه رفتند این اف ای تی اف را قبول کردن برخی بانک های داخلی به افراد داخل که مشمول تحریم امریکا بودن و تحریم ها را دور می زدن خدمات نمیدادن و فاجعه بزرگتر از این میخواهی در داخل خود کشور...!
ناشناس۱۵۸۸۹۲۷۰۸:۱۰:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۱۸
ربیعی:بورس برویم چون که سهام خریداری می‌شد و تولید رونق می‌گرفت و نقدینگی بازار هم جمع می‌شد و بازار سرمایه مورد توجه دولت است.فقط شعاردادی ملت 50درصد سرمایه شون رفت توایران باید همون دلار وسکه زیر بالشت قایم کنی سهام چیه بابا!!!!! 5هزار دلار امریکا راقبل عید فروختم بردم مسکن یکم بعددربانک ارزش پولم باافزایش دلارنصف شد.بعدوارد بورس کردم 80میلیون به 40میلیون رسید اقتصاد ایران فقط جیب ملت را دربانکها وبورس میزنند.
رها۱۵۸۸۹۴۰۰۸:۱۶:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۱۸
چرا ما بر خلاف جریان آب شنا کنیم؟ اینهمه کشور در جهان وجود دارد . مگر همه آنها امنیت ملی ندارند؟ مگر جملگی وطن فروشند؟ فکر نمیکنید عده ای با این قبیل مخالفت ها و استقبال از تحریم ها . فقط و فقط به دنبال منافع خود هستند تا به اسم دور زدن تحریم ها جیب خود را پر کنند. کاسبان تحریم تحت لوای این الفاظ به دنبال مطامع خویشند مافیای خودرو . مافیای دارو. مافیای ارز مافیای فولاد مافیای شکر مافیای نهاده های دامی مافیای خودرو مافیای دور زدن تحریم و فروش نفت . خرید قطعات هواپیما . خرید هواپیما های اسقاطی به دلیل همون تحریم ها . مافیای کاغذ و صدها مافیای دیگر که هزاران هزار میلیارد از این قبل درآمد نامشروع دارند طبیعیه که در تعامل با جهان آزاد و شفافیت مخالفت کنند
ناشناس۱۵۸۸۹۵۳۰۸:۳۳:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
جناب کارشناس فرض کنید ما مثلا با هند مبادله اقتصادی بر مبنای روپیه کردیم . خب کی از ما روپیه می خرد. جناب خود هند. نمی دانم .. آخه مگر ما می توانیم به امارات فشار بیاوریم ؟ هر کشوری اختیار دارد سیاست خارجی خودش را انتخاب کند. یادتان رفته صرافی های امارات دلار چنج نمی کردند قیمت ها تا کجا بالا رفت؟ فعلاما بیشتر به امارات وابسته هستیم تا آنها به ما. درست است قدرت نظامی ما قابل مقایسه با امارات نیست ولی همین جوری که نمی تونیم به امارات فشار بیاوریم. در ضمن تنها راه پیشرفت کشور سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی جدید به کشور است.
رضا۱۵۸۸۹۶۶۰۸:۴۴:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
بنظر شما اگر ما مجبور به اجرایی قوانین بین المللی شویم درصد فساد کمتر می شه
ناشناس۱۵۸۹۰۸۱۱۰:۰۱:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۱۸
جان؟ قوانین بین المللی از کی تا حالا فساد ها را کم کرده در دنیا؟ چرا قاچاق سلاح یا مواد مخدر بیشتر شده؟ چرا تجارت انسان بیشتر شده؟و.... فساد با قوانین داخلی کشورها کم می شود
ناشناس۱۵۸۹۱۰۵۱۰:۱۱:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
FATF هم کلاه گشاد دیگری همانند برجام است برای مبارزه با فساد و پولشویی باید قانون مصوب سال 86 اجرایی بشود.
ناشناس۱۵۸۹۲۹۰۱۱:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
ان هم توسط دولت چپ گرا چون عاشق خارج است ولی به عواقب ان نمی اندیشد
ناشناس۱۵۸۹۷۴۹۱۵:۵۲:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
فقط توجه کنید از وقتی امریکا به افغانستان آمده قاچاق مواد مخدر و پولشویی ان ۲۰۰برابر شده!!! یعنی خود امریکاییها خواهان رواج فساد و پولشویی و تروریسم در جهان هستند و این توافقنامه‌ها را هم برای کمک به اهداف خود ایجاد کرده‌اند
ناشناس۱۵۸۸۹۷۳۰۸:۴۷:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اين اقاي كارشناس فكر مي كند چين منافع خودش را كه در رابطه با امريكا واروپا است فداي رابطه با ايران مي كند؟چين هم اكنون خريد نفت از ايران را به نزديك صفر رسانده فقط بخاطر ترس از تحريم امريكا حالا چگونه ميشود به اين كشورهاي وابسته شديد امريكا دل بست؟وانتظارمبادلات پولي بدونfatf با اين كشورها داشت؟ اين كارشناس محترم ظاهرا سالها است از شرايط اقتصاد جهاني بدور است وتحليل دقيقي ازارتباطات مالي كشورها ندارد
ناشناس۱۵۸۸۹۸۴۰۸:۵۵:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
فرموده اید "امارات نوکر اسرائیل شده ولی روابط تجاری خود با ایران را هنوز حفظ کرده". این صحبت حضرتعالی کاملا درست است و اگر اینچنین نبود باید به عقل اماراتی ها شک می کردیم. اماراتی ها به این باور رسیده اند که تعاملات سیاسی - اسلامی خود را کاملا از سیاسی-تجاری جدا کنند. خب چرا ما از امارات یاد نمی گیریم. چرا ضمن حفظ مبانی ارزشهای اسلامی و انقلابی خودمان روابط تجاری مان را با کشورهای غربی و حتی شرقی توسعه نمی دهیم. اینکه انرژی هسته ای شده دلیل تمام مشکلات ما با دولتهای غربی، یک دروغ بزرگ تاریخی است. مشکل جای دیگر است ولی انرژی هسته ای شده بهانه ای برای شروع این دعوا. کاش مسئولین عزیز کشورمان، دعوای خودشان با مسئولین کشورهای دیگر را به زمین مردم نمی کشاندند و اینقدر از زندگی مردم برای رسیدن به اهداف .. هزینه نمی کردند.
عبدی۱۵۸۸۹۸۷۰۸:۵۶:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
جناب استاد اقتصاد منافع ملی چین تو دادوستد با ایران یا تجارت با آمریکا که بازار اصلی چین؟ هنوز متوجه نشدین ایران فقط یه برگ بازی برای روسیه و چین؟
عادل۱۵۸۸۹۹۵۰۹:۰۳:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۸
خود چین با اون اقتصاد رده دومی خود در جهان نمیتونه فارغ از دلار باشد اونوقت ما میخواییم دلار و بعد یورو رو کنار بذاریم ؟؟..خدایا ما با چه کسانی 80 ملیون شدیم...اخه چرا نمیخواید درک کنید چه خوشمون بیاد چه نیاد کل اقتصاد وابسته به دلار است...
ناشناس۱۵۸۸۹۹۸۰۹:۰۹:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
وقتی حساب شخصی افراد هم در چین و مالزی بسته می شود بهFATFمربوط است. درست میگیوید هر کشوری دنبال منافع خودش است اما حجم مبادله چین با امریکا خیلی بزرگتر از خرید نفت ما است
ناشناس۱۵۸۹۰۸۴۱۰:۰۴:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
fatfمربوط به مبادله کشورها با هم است و نه افراد شخصی یک ملت در کشور دیگر ادبیات آقایان سیاسی را تکرار نفرمایید
ناشناس۱۵۸۹۱۰۸۱۰:۱۲:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
یادمه حساب بانکی با خارج داشتیم در سال 91و وقتی تحریم امریکا امد گفتند باید حسابتون را ببندین حالا فکر کن در ان سال و قبلش هم در لیست سیاه بودیم بودیم و مشکلی در ان نبود ولی وقتی تحریم امریکا امد گفتند ببند اره جانم
ناشناس۱۵۸۹۶۳۳۱۴:۴۹:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
حسام۱۵۸۸۹۹۹۰۹:۰۹:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۱۸
این آقا واقعا تحلیلگر اقتصادیه؟ چطور به خودش اجازه میده یک کشور مستقل رو نوکر یک کشور دیگه خطاب کنه؟ این آقای تحلیلگر میشه بگه وقتی اقتصاد دنیا بر پایه دلار امریکا میچرخه چطور ایران از مبادلات دلاری خارج و با ارزهای دیگر مثلا یوان و روپیه کار کنه؟ چین از چه زمانی اقتصاد اول دنیا شده که ما خبر نداریم؟ اگر امریکا از برجام خارج نشده بود ما چه نیازی به اجناس بنجل چینی داشتیم؟ چین بخاطر ارتباط ایران با غرب ناراحت شده بود به جهنم که ناراحت شده بود شما حافظ منافع ایرانی یا چین؟
ناشناس۱۵۸۹۰۰۱۰۹:۱۰:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اگر بانک های چینی یا هر کشور دیگری با ما کار کنند با تحریم آمریکا مواجه میشوند و این ربطی به عدم استفاده از دلار و بود و نبود ftaf یا حتی موافقت نامه دوجانبه و ... ندارد.
ناشناس۱۵۸۹۱۰۲۱۰:۱۰:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
وقتی بدلیل تحریمهای بانکی هیچ بانکی با ایران همکاری نمی کند پیوستن به FATF بی فایده است ابتدا باید تحریمهای ظالمانه لغو بشوند.
ناشناس۱۵۸۹۰۰۳۰۹:۱۰:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اینکه چینیها بعد از برجام با ما قهر کردند چون جهانگیری یه حرفی زده واقعیت ندارد آمار مبادلات ما با چین همیشه بالا بوده و جزء دو سه کشور اول طرف تجاری بوده.هیچ کشوری منافع اقتصادی خودش رو با یه حرف مسول کشور دیگر که بیشتر مصرف داخلی دارد به خطر نمی اندازد
ناشناس۱۵۸۹۷۶۶۱۵:۵۸:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
حرف جهانگیری نشان دهنده رویه دولت بود نه صرفا یک حرف فراموش نکردیم در اولین سفر رییس جمهور به نیویورک هم چگونه همه کشورهای هم پیمان را رد کردند تا به خیال خودشان با اروپاییها و امریکا دیدار کنند، اما حسابی خیت. شدند
ناشناس۱۵۸۹۰۰۶۰۹:۱۳:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
.. اقای اقتصاد دان از دوره احمدی نژاد که اوایلش بحث تحریمهای همه جانبه سازمان ملل هم پیش نیامده بود این بحث مطرح شد که جایگزین دلار پول اروپا را قرار دهیم توجه کنید یورو به جای دلار و این اتفاق نیفتاد مبادلات مالی دنیا حتی بین کشور ایران و عراق هم از کانال دلار انجام میشود هیچ بانکی در دنیا نمیتواند مبادلات پولی را انجام دهد مگر اینکه از کانال بین المللی سوییفت گذر کند ..
ناشناس۱۵۸۹۰۱۴۰۹:۱۷:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اقتصاد جهانی تو عصر ارتباطات به شدت درهم تنیده ست مثلا برای جهان اهمیتی نداره یه کشور ۸۰ میلیونی خودشو ایزوله کنه مگه الان کره شمالی برای کسی مهمه نمیدونم اینهمه اصرار برای وصله ناجور و متفاوت بودن در جامعه جهانی چیه
ناشناس۱۵۸۹۷۷۲۱۶:۰۱:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
وصله ناجور این جامعه جهانی، امریکا و صهیونیستها هستند که خارج از چارچوب انسانیت رفتار میکنند و جنایتشان همه دنیا را گرفته است
ناشناس۱۵۸۹۰۱۷۰۹:۱۸:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
با این اقتصاد مسخره کدام خروج از بزرگراه دلار ؟ بورس دقایقی پیش مجددا ریزش کرد
ناشناس۱۵۸۹۹۸۰۱۸:۰۹:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
بورس امریکا هم یواش میره بالا و یهویی ریزش میکنه.
ناشناس۱۵۸۹۰۲۳۰۹:۲۳:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
متاسفم برای کشورم که کارشناسان واقعی ،اقتصادانهای کار بلد و متخصصان واقعی امکان کار ندارند وخیلی از این مغزها از کشور مهاجرت کردند مسلما با این بضاعت و فضایی که فقط ایده خاصی رو ترویج‌میده وضعمون بهتر از این نمیتونه بشه
ناشناس۱۵۸۹۰۲۶۰۹:۲۶:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۱۸
چشم! از بزرگراه خارج می شویم! چرا عده ای عادت به باید و نباید گفتن دارند؟ شعار یعنی حرف بدون عمل. تا کی می خواهند با شعار زندگی کنند؟
ناشناس۱۵۸۹۴۵۵۱۳:۲۷:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
منظور ایشان این است که واقعیت را نبینیم و احیانا در همان بزرگراه خلاف جهت حرکت کنیم ، نتیجه اش هم هر چه بادا باد!
ناشناس۱۵۸۹۰۲۸۰۹:۲۷:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
خارج شدن از بزرگراه یعنی رفتن از کوره راههاکه باعث میشه ماشین درب و داغون بشه معلوم هم نیست به مقصد برسیم. اگر اینکار الان در توان کشوری بود مطمئن باشید چینی ها انجامش داده بودن.
ناشناس۱۵۸۹۰۳۳۰۹:۲۸:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
جناب استاد مگه همین چین شش قطع نامه شورای امنیت و فصل ۷ را رأی مثبت نداد پس چرا میگی قبل از روحانی گل و بلبل بود روابط با چین؟
ناشناس۱۵۸۹۰۸۹۱۰:۰۶:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
قبل از سال 92 چین یک کانال مالی همانند اینستکس راه اندازی کرد بود و با ایران رابطه تجاری و اقتصادی داشت.
ناشناس۱۵۸۹۵۸۱۱۴:۲۸:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
در دولت قبل نرخ دلار 3 برابر شد اما حالا 8 برابر گران شد این یعنی سیاست خارجی دولت روحانی اشتباه بود.
ناشناس۱۵۹۰۰۸۲۱۹:۰۶:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
خیر . او با اوباما طرف بود این با ترامپ. مثل اینست که یکی با سواری تصادف کند یکی با تریلی!
ناشناس۱۵۹۰۱۷۱۲۰:۲۷:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن و افزایش 8 برابری نرخ ارز و افزایش 11 برابری نرخ سکه ثمره برجام است.
ناشناس۱۵۸۹۰۳۵۰۹:۲۹:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
کسی که با FATF مشکل دارد، با شفاف سازی مالی مشکل دارد. آب گل آلود به نفع چه کسی است؟ به نفع کسی که می خواهد ماهی بگیرد!
ناشناس۱۵۸۹۰۹۶۱۰:۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
خود امریکایی ها می گویند برای تاثیر کامل فشار حداکثری باید FATF در ایران تصویب و اجرایی بشود اصلاح طلبان هم همین را می گویند !
ناشناس۱۵۸۹۳۸۳۱۲:۴۴:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اصلاح طلب ها اسمشون را هم از امریکا امده چه انتظاری دارید؟
ناشناس۱۵۸۹۰۹۷۱۰:۰۸:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
هنوز به ان حد نرسیدی که شفافیت در قوانین داخلی کشورها ایجاد می شود و نه در قوانین تجاری یک سازمان خارجی
ناشناس۱۵۸۹۱۸۰۱۰:۵۷:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
کارشناس محترم مثلا چرا امارات جز بزرگترین پول شویی بین المللی است ولی این شفافیتfatf شما کار ساز نیست؟
ناشناس۱۵۸۹۰۶۲۰۹:۵۱:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
کی میخواین بفهمین که اقتصاد بر اساس منافعه . اصلاً دولت روحانی و برجام بد . قبلشو دیدیم بعدشو هم میبینیم . مشکل ما سیاستهای اشتباهمون در عرصه بین المللیه مشکل ما فساد سیستماتیک و فامیل و رفیق بودن مسئولین رده بالای کشوره . مشکل ما مصلحت اندیشیه ( بخوانید مصلحت افراد و جناحهای خودی ) که قانون رو له کرده .
ناشناس۱۵۸۹۰۷۵۰۹:۵۷:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
دوستان حداقل 200 سال از دنيا عقب هستند. فكر مي كنند كشور يك روستا است كه ميشه مستقل و منفرد به زندگي ادامه بده. شايد هم مي دونن ولي خودشون رو به ندونستن مي زنن و قصد ديگري دارند.
ناشناس۱۵۸۹۰۸۰۱۰:۰۱:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
و به کوره راه روبل و یوان برویم
ناشناس۱۵۸۹۰۸۵۱۰:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
فقط همین جمله "عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در رد این ادعا، به خبرنگار الف می‌گوید: توافقات دوجانبه، چندجانبه و پیمان‌های منطقه‌ای بین کشورها بر توافقات بین‌المللی غلبه دارند، زیرا همه دنبال منافع خودشان (امنیت اقتصادی و سیاسی) هستند؛ " آقای عزیز چرا کشورها باید ترلیون دلار تجارتشون رو بخاطر چند میلیون دلار ازبین ببرند؟؟؟ مگر مثل قرار داد چین که کاملا ضد منافع ما
ناشناس۱۵۸۹۰۹۱۱۰:۰۶:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
البته وقتی اقتصاد زیر مجموعه سیاست شود انتظار همچنین تزهایی را هم باید داشت بخش اعظم اقتصاد چین بر اساس دلار است اقتصاد روسیه هم با هر تکان دلار روبلش به زلزله میفتد برتری جهانی دلار بخاطر نامش نیست اقتصاد اول جهان و پیشرفته ترین اقتصاد ها پشت آن است
ناشناس۱۵۹۰۱۶۲۲۰:۲۲:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
براساس آخرین آمار رتبه دومه
ناشناس۱۵۸۹۰۹۹۱۰:۰۸:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
ایشون مثل اینکه نمیدونه که اون لوایح با دلار کاری نداره، اون لوایح برای پولشویی و مشخص بودن مبدا و مقصد و اینکه پول از کجا اونده است اگر روبل هم جابجا کنی باید مشخص باشه بانکها با تو کار نمی کنند کسی هم چمدونی پول نمی گیره، واقعا وجود این مدل کارشناسهاست که وضع مردم بدتر میشه و البته که وضع ایشون خوبه
معتمدی۱۵۸۹۱۰۴۱۰:۱۱:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
سلام والا خسته شدیم همه جوره زانو زدیم هر کی هر غلطی دلش میخواد میکنه بعد میگن فلان بیسار من که مایوس شدم چشم هم اب نمیخوره که بتونن مملکتو اداره کنن تا اجنوی پرستی هست جون بجونمون کنن جهان سوم هستیم
ناشناس۱۵۸۹۱۰۹۱۰:۱۲:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
پس به ایشون بفرمایید چرا بانکهای تماما حکومتی چین پولهای مارو نمیده گفته جنس بجاش میدم؟ اینهمه بدهی بانکهای اونها به ما از کجا میاد چرا حسابهای بانکی ایرانیها مسدود شده؟؟؟ درضمن تاکید می کنم توی چین چیزی به اسم خصوصی نداریم تمام بانکها حکومتی هستند و بخش عظیمش دست حکومت کمونیستیه چین
ناشناس۱۵۸۹۱۱۲۱۰:۱۴:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
کارشناس محترم مثلا چرا امارات جز بزرگترین پول شویی بین المللی است ولی این شفافیتfatf شما کار ساز نیست؟
ناشناس۱۵۸۹۱۲۳۱۰:۱۷:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
استاد محترم حدود ٦٥ درصد مبادلات جهانى به دلار و حدود ٣٠ درصد به يورو انجام ميشود. بقيه أرزها كه شامل ين هم ميشود ٥ درصد نقش دارند. حالا شما بفرماييد خروج از بزرگراه به نحوى كه ما كه اقتصاد نخوانده ايم بفهميم يعنى چه و چگونه معاملات را انجام دهيم.
ناشناس۱۵۸۹۱۲۵۱۰:۱۷:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
خب منم یه پول اختراع کردم بیا با همون معامله کنیم.خب باهوش شاید دلار و یورو نگیری همه چیز بهت بدن،اما میخوای با این پول که هیچ جا قبولش نمیکنن چیکار کنی؟
ناشناس۱۵۸۹۱۳۲۱۰:۲۲:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۱۸
بله میشه از زیر چتر دلار و یورو خارج شد اما اونوقت که آمریکا و تمدن غرب رو به یر بکشید.
ناشناس۱۵۸۹۱۴۰۱۰:۲۵:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
این دولت همه چیزش مشکوکه
بهلول۱۵۸۹۲۴۱۱۱:۲۶:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
حرف های ایشان بیانیه سیاسی است و نه تحلیل اقتصادی. اقتصاد ایدئولوژیک محکوم به فنا است همانطور که تجربه تاکنون تجربه نشان داده است.
ناشناس۱۵۸۹۲۴۴۱۱:۲۷:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
جناب اقتصاد دان اف ي تي اف بين الملل هست و چين و روسيه هم دنبال منافع خودشان هستند و اگر بنفعشان نباشد ايران را فدا خواهند كرد. حال بخاطر منافع شخصي طيف امثال بابت زنجاني ها قطع شده نگرانيد؟
ناشناس۱۵۸۹۳۸۶۱۲:۴۷:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
باعث خنده ما شدی بابک زنجانی به خاطر نبود fatf است!!!!!!
ناشناس۱۵۸۹۵۸۵۱۴:۳۰:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت فقط 2 میلیارد دلار بود اما خسارت کرسنت زنگنه 53 میلیارد دلار است.
ناشناس۱۵۸۹۲۸۵۱۱:۵۶:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
این استاد دانشگاه چطور نمی داند که در زمان احمدی نژاد هم با بانکهای چینی مشکل داشتیم و 25 میلیارد دلار در انجا بلوکه بود و چین به ما پس نمی داد و تنها بانکی که با ما کار می کرد بانک کولئون بود ثانیا در صورت مبادله با ارز محلی ما فقط با همان کشور می توانیم تبادل داشته باشیم مثلا نمی توانیم از هند روپیه بگیریم و برویم از ترکیه جنس بخریم و برای اینکار باید روپیه به لیر تبدیل شود که ان هم تنها از طریق دلار صورت می گیرد یعنی ابتدا روپیه به دلار تبدیل و سپس دلار به لیر تبدیل شود
آرش۱۵۸۹۲۹۱۱۱:۵۷:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۱۸
سلام . مگه رئیس دولت نبود که میگفت مردم پولها شون رو بیارن تو بورس ، بهترین سرمایه گذاریه ... چند روز بعد گفت که گشایش اقتصادی و دقیقاً از همان روز بورس ریزش داشت ، آیا علاوه بر معیشت مردم ، پول پس انداز مردم رو هم گروگان گرفتند . اگر بزودی این وضعیت درست نشود ، این دولت بی تدبیر و ... باید منتظر عواقبش باشد . خدا این دولت اگر قابل اصلاح است ، هدایتش کن و اگر نیست ، عذابشون رو بیشتر کن ... #اعتراض به وضعیت بازار بورس و نقش دولت بی تدبیر و ... #پیگیری و محاکمه عاملان این وضعیت بورس ... # محاکمه مسئولان دولتی مرتبط با این قضایا ....
ناشناس۱۵۸۹۶۱۶۱۴:۴۳:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اون گفت شما کجا بود هر چی میشه بدو میرید تو صف
علی 671۱۵۸۹۳۰۴۱۲:۰۲:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
کدام چیز این دولت مشکوک نیست .اصلاً خودشان هم مشکوک هستند چون فقط منتظر چراغ سبز کدخدا هستند ولی از ترس مردم گاهی سرکی می کشند .خدا به خیر کند .
سید حبیب۱۵۸۹۳۱۴۱۲:۱۰:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
احسنت تحلیل دقیق و جامعی بود تنها راه پست سر گذاشتن تحریم‌های بانکی و پولی کنار گذاشتن دلار و یورو هست و قرادادهای پولی دوجانبه یا چند جانبه
ناشناس۱۵۸۹۳۲۹۱۲:۱۹:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
400 تا صرافی که تحریم رو دور میزدن لو دادین رفت اول تکذیب بعدن تایید که بخاطر fatf بوده چرا همیشه فک می کنید هر چی بقیه تعهد دادن باید بدو بدو شما هم تعهد بدین؟
ناشناس۱۵۸۹۳۷۶۱۲:۴۱:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
چون میخواهند فشار بر مردم بیاد تا امتیاز بدهیم و کشور را بفروشیم
ناشناس۱۵۸۹۴۵۴۱۳:۲۷:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
قیمت دلار در زمان پهلوی 10 برابر شد و از زمانی که نفت امد در بودجه که سال 1350 بود همیشه تورم دو رقمی داشتیم
ناشناس۱۵۸۹۶۱۲۱۴:۴۱:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
چهارتا کتاب بخونی بد نیست.
ناشناس۱۵۸۹۷۰۷۱۵:۳۸:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
کتاب خوان عزیز دلار در اوایل پهلوی 1 تومان 4 ریال بود در اخر سال 57 هم در بازار ازاد 10 تومان و اینقدر دنبال تبلیغات رنگارنگ رسانه ای که برای ان دوران به خورد شما می دهند گیر نکن یک کمی هم خودت برو دنبالش!
ناشناس۱۵۹۰۰۲۹۱۸:۳۴:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
تورم عمدی می فهمی چیه؟؟؟ تورمی که باعث میشه کارخانه ها تولید بیشتر بکنند که صادرات داشته باشند در آن زمان دلار بالا تر رفت که صادرات بصرفه چون ما پول نفت داشتیم و سالهای قبلش تورم منفی رکود آورده بود یکم سعی کن بیشتر بخونی اقتصاد علم خاله بازی نیست درضمن کشورهای عربی که فقط نفتی هستند نیاز به تورم و نوسان ندارند چون فقط نفت دارند ولی ایران صنعت داشت
علی۱۵۸۹۷۷۶۱۶:۰۳:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۱۸
این اطلاعات را از کجا بدست آوردی؟ دلار در فاصله سال های 1340 تا 1357 در فاصله 68 تا 71 ریال بود.تورم دو رقمی کجا بود
ناشناس۱۵۸۹۹۹۴۱۸:۱۸:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
یاد دوران چند سال قبل انداختی که سرکوب ارزی می کردن با این که تورم بالا داشتیم برو در سایت بانک مرکزی آمار از 100 سال پیش برات لیست می کند تا قبل 1348-50 تورم متوسط 2 درصد و کمتر بود و بعد آن بالای 10 درصد
ناشناس۱۵۹۰۸۴۴۱۰:۱۹:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۹
تورم هم اگر بود موتور رشد اقتصادی بود و بیکاری هم نداشتیم. مشکل حالا رکود تورمی است یعنی تورم داریم و رشد منفی اقتصادی
ناشناس۱۵۹۰۸۵۵۱۰:۲۴:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۱۹
اولا آخر 57 ملاک نیست چون انقلاب بود و مشکلات آن هم به انقلاب برمیگردد. در ثانی تورم موتور اقتصاد است
ناشناس۱۵۹۰۱۱۲۱۹:۴۵:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اصلا تورم نداشتید که پیکان در سال 1350 از 17 هزار شد 37 هزار تومان در سال 57 !
علی کریمی۱۵۸۹۴۶۲۱۳:۳۲:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
بزرگراه بهتری بسازیم پس از آن از بزرگراه دلار خارج شویم.
ناشناس۱۵۸۹۵۳۴۱۴:۱۰:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
حالا اگر فردا چین بگوید باید عضو ای اف تی اف باشید تا من با شما همکاری کنم. همین آقا دوباره می آید و کلی تعریق و تمجید از ای اف تی اف می کند.
ناشناس۱۵۸۹۵۳۵۱۴:۱۲:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
می بخشید میشه بگید نگارنده کجا زندگی می کنند ... اکثر اقتصاد چین و روسیه به آمریکا وابسته است ... از خواب بیدار شوید ..
ناشناس۱۵۸۹۵۸۰۱۴:۲۸:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
واقعا متاسفم که ایشون به عنوان کارشناس اقتصادی به ما داره راهکار میده. پیمان دوجانبه پولی و مالی در شرایط برابر بسته میشه.الان ما هر قرادادی ببندیم رسما استعماریه.چین نفت مارو میخره میگه یا بیا یوان بهت بدم یا جنسی که خودم تعیین میکنم.ازین بدتر چیزی سراغ دارید؟ با یوان قراره چیکار کنیم حضرات.
ناشناس۱۵۸۹۶۷۳۱۵:۱۰:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۱۸
چین بعد از اتحادیه اروپا بزرگترین قدرت اقتصادی دنیاست با یوآن می توانیم مبادلات تجاری با سایر کشورها انجام بدهیم.
علی۱۵۸۹۷۶۷۱۵:۵۹:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
شما بفرمایید کدام کشور در دنیا با یوآن معامله میکند.
علی۱۵۸۹۷۷۱۱۶:۰۱:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
پس چی شد برادر چرا زد تی ای از ایران رفت مگه چینی نیست ، چرا خط تولید کرمان خودرو که کلا ماشین چینی هست خوابید ؟
m_mithra@yahoo.com۱۵۸۹۶۸۰۱۵:۲۱:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۱۸
قابل توجه آقای کارشناس : ایمیل رسمی از بانک کنلون چین دریافت کرده ام که میگوید بدلیل رعایت تحریم‌های آمریکا، از پرداخت پول من به فروشنده چینی معذور است. مهم اینکه شرکت چینی بسیار کوچک و کالا کاغذ که تحریم نیست. درصورت نیاز مکاتبه کنید اسناد ارسال میشود.
علی۱۵۸۹۷۷۹۱۶:۰۴:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
چیزی بنام قرارداد یکنجانبه وجود نداره به گواهی ZTE , چری ، جیلی ، برلیانس ، هو آ وی که همه رفتند و‌نماندند که حتی با یوآن معامله کنند
ناشناس۱۵۸۹۷۹۲۱۶:۱۰:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
مشکل مملکت ما اینه که کار دست کاردان نیست ادمهایی که در پست های کلیدی هستند نه تنها فاقد دانش وتدبیر لازم جهت جلو گیری از بوجود امدن بحران هستندخودشون با کارهاشون بحران ایجاد میکنند.
ناشناس۱۵۸۹۷۹۳۱۶:۱۰:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اصلا میدونی نوکر چیه و کیه امارات در عرض سی سال بهترین کشور منطقه شده ما هم مفلس ترین شدیم شما اگه داخل مردم باشی و از حال روزشون خبر داشته باشی فقط سکوت میکنی در امارات شاخص رفاه از کشورهای هم تراز کشورهای برتر جهان شده چهل سال پیش اصلا جز بیابان چادر چیزی نداشتن زشته این حرفها رو منتشر نکنین اندک آبرو کشور اگه مونده باشد هم میره
ناشناس۱۵۸۹۹۳۳۱۷:۴۵:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
بس کنید دشمنی با آمریکا غرب اگه غرب آمریکا بده چرا ماشین خارجی سوار می شید چرا خودتون کالای چینی مصرف نمی کنید چرا همتون ویزا ملتی شینگن گرین کارت آمریکا تو جیبتون هست امپریالیسم امپریالیسم شرق غرب نمی شناسه روسیه چین هم به دنبال منافع اقتصادی خودشون هستن حداقل مثل دولت ترکیه عمل کنید اول از غرب امتیاز گرفت اقتصادش ساخت ثروتمند شد الان وارد معادلات بین المللی شده
ناشناس۱۵۹۰۰۷۰۱۸:۵۹:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
ما چون چند تریلیون دلار در سال با دنیا مراوده داریم براحتی میتوانیم با جایگزینی دلار کمر آمریکا را بشکنیم!
سینا۱۵۹۰۰۷۱۱۹:۰۲:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
(((زمانی که با چین پیمان پولی دوجانبه بسته شود))) خوب بجای وابستگی به آمریکا آنوقت به چین وابسته خواهیم شد .. راهکار شما راه را به چاه میبرد چرا یک استاد دانشگاه پیدا نمی شود که نظریه بدهد که جنگ و دعوا با دنیا بس است ..
ناشناس۱۵۹۰۱۴۲۲۰:۰۷:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
آقای ..کارشناسی! یکی از دلایل فلاکت و ذلیل شدن پول ملی همان عدم تصویب FATF بود به همراه تحریم های کمرشکن آمریکا و کل دنیا (درست است که آمریکا فقط از برجام خارج شده است ولی کل دنیا ما را تحریم کرده اند و به گفته خود مسئولین حتی یک قطره نفت هم نمی توانیم بفروشیم!). پس آدرس غلط ندهید و مردم را ناآگاه فرض نکنید
نادره۱۵۹۰۲۰۵۲۰:۵۷:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
این استاد در عصر اشکانیان می زید
ناشناس۱۵۹۰۷۴۸۰۹:۳۵:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۱۹
آقایان میگن راه حل پیمان دو جانبه دو جانبه ارزی ! کجای دنیا این پیمان ها جواب داده اگه جواب داده بودکه وضع ونزئلا این نبود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین