وزیر نیرو: ارتقای جایگاه ایران در بازار اوراسیا الزامی است

گروه اقتصادی الف،   3990617062 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر نیرو گفت: جایگاه ایران در بازار ۲۰۰ میلیون نفری اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید بیشتر از شرایط فعلی ارتقاء یابد اگر این هدف تحقق نیابد، در آینده در این بازار نقش اندکی خواهیم داشت و با مشکلاتی روبرو می‌شویم.

وزیر نیرو: ارتقای جایگاه ایران در بازار اوراسیا الزامی است

به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان روز دوشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی استان یزد افزود: در صورتی که جایگاه ایران را در اتحادیه اوراسیا محکم نکنیم، وقتی سیل امکانات و شرکت‌ها به میدان آمد، وضعیت خوب هم اکنون را نخواهیم داشت.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۸ کشور با مشکلاتی در زمینه صادرات روبرو شده اما اکنون در وضعیت بهتری قرار داریم و تا آبان ماه آینده این فرصت را داریم که الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا دایمی شود، ولی اگر در تحقق برنامه‌ها موفق نشویم، الحاق به این اتحادیه موقت خواهد بود. 

وزیر نیرو ادامه داد: استان های یزد و کرمان می‌توانند با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه های مختلف اقتصادی دارند، در این الحاق جایگاه ویژه ای داشته باشند.

اردکانیان در ادامه از برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و روسیه در چند ماه آینده در مسکو  خبر داد و گفت: باید تشکلی در استان‌ها شکل بگیرد تا در این کمیسیون شرکت کنندگانی داشته باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به جایگاه انرژی برق در تولید و صنعت کشور، نقش زیرساختی این صنعت باید به درستی ایفا شود تا تولید با مشکل مواجه نشود، بخش قابل توجهی از این مهم به حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی بازمی گردد، زیرا صنعت برق  صد درصد متکی به منابع داخلی است.

به گفته اردکانیان در شرایط تحریم به لطف اتکا به ثروت‌ کشور از جمله نیروی انسانی، توانسته‌ایم دستاوردهای زیادی را در عرصه‌های مختلف داشته باشیم اما در برخی  زمینه‌ها هنوز نیازمند تلاش فراوان هستیم که باید همه قوا و بخش خصوصی در این زمینه وارد عمل شوند و عقب ماندگی ها را جبران کنند و اگر این اتفاق نیفتد، به اهداف خود نخواهیم رسید.

وزیر نیرو تصریح کرد: استان یزد با توجه به اینکه که در شاخص‌های سرمایه گذاری رتبه اول کشور را کسب کرده، بهشت سرمایه گذاری  است لذا با توجه به سختکوشی مردم این دیار،  آمار بیکاری زیبنده این استان نیست و باید از ظرفیت های موجود بیش این استفاده شود.

اردکانیان افزود: باید فعالیت‌ها در استان یزد به سمتی حرکت کند که آمار بیکاران به صفر برسد و با توجه به روندی که تاکنون در یزد وجود داشته این امر محقق شدنی است.

وزیر نیرو یکشنبه شب وارد یزد شد و شرکت در نشست اقتصاد مقاومتی استان و افتتاح ۱۳ طرح  از جمله برنامه‌های سفر یک روزه وی است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیمانی منطقه‌ای است که در سال ۲۰۱۴  میلادی رهبران روسیه، قزاقستان و بلاروس مفاد آن را امضا کردند، به فاصله یک سال بعد ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند.  

اتحادیه اقتصادی اوراسیا کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد و کشورهای  عضو اوراسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت دارد که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است.

این پیمان منطقه ای با هدف مقابله با دخالت‌های اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپا و کشورهای غربی در امور کشورهای آسیای مرکزی ایجاد و اهداف آن تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اعلام شده است.

ایران در سال ۱۳۹۵ پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان کشورمان و این اتحادیه را به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا ارائه کرد، پیشنهادی که مورد استقبال اعضای این اتحادیه قرار گرفت. پس از ۲ سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، بالاخره این موافقتنامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

دیدگاه کاربران

علی۱۵۸۸۵۶۷۲۱:۰۹:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۷
آقای دکتر اردکانیان: ..، جنابعالی با ادغام بی برنامه شرکتهای آب وفاضلاب شهری و روستایی، زندگی پرسنل این شرکتها رو نابود کردید، بعنوان مثال درحال حاضر پرسنل شرکت آب وفاضلاب مازندران، کمترین و پایین ترین حقوق ومزایا رو در بین تمامی ادارات در هر شهرستان مازندران دریافت میکنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین