موج سوم کرونا هم آمد اما یک میلیارد یورو نرسید

گروه سیاسی الف،   3990616125

با گذشت چندین ماه از موافقت مقام معظم رهبری با درخواست وزارت بهداشت در خصو برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع کرونا در کشور، هنوز خبری از پرداخت کامل این مبلغ توسط دولت نیست.

موج سوم کرونا هم آمد اما یک میلیارد یورو نرسید

آنا نوشت: فروردین ماه امسال بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست وزارت بهداشت مبنی بر برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور موافقت کردند و قرار شد از این مبلغ برای بهبود وضعیت مالی دولت در قسمت‌های مختلف هم کمک شود موضوعی که  مقامات ارشد دولت به این موضوع واکنش های مثبتی نشان دادند.

خوشحالی دولتی‌ها

 در یکی از واکنش‌ها نسبت برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا، محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری در حساب توئیتری خود نوشت: لازم است از رهبر معظم انقلاب قدردانی کنیم که با صدور اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی، دست دولت را برای اعطای این تسهیلات به مردم باز کردند. 

واعظی

همچنین حسن روحانی رئیس جمهور با قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور،  در همان فروردین ماه دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در این عرصه، صادر کرد.

هزینه‌هایی که باید انجام می‌شد

در همان ایام رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پی نوشت رئیس جمهور به نامه دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به وی ابلاغ کرد. روحانی پی نوشت کرده بود که  نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تامین و حتی الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکتهای دانش بنیان اقدام شود.

نوبخت: امکان کاهش نرخ دلار از ۴۲۰۰ تومان هم وجود دارد

تنها یک سوم پرداخت شد!

اما با گذشت چند ماه از دستور رئیس جمهور تنها یک سوم مبلغ به صورت کامل پرداخت شد که این موضوع بارها مورد انتقاد شخص وزیر و دیگر معاونان و مدیران وزارت بهداشت قرار گرفت.

در همین زمینه کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفته بود که بعد از موافقت مقام معظم رهبری فکر می‌کنم  کمتر از یک سوم آن تا الان وصول شده باشد!  

کیانوش جهانپور

صدای وزیر هم درآمد

پس از گذشت حدود ۶ ماه از دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تخصیص این یک میلیارد یورو به وزارت بهداشت، این بار صدای سعید نمکی وزیر بهداشت بیشتر از قبل به اعتراض بلند شد و در صفحه اینستاگرامش مفصل به عدم تخصیص کامل مبلغ مورد اشاره به وزارت بهداشت اعتراض کرد.

نمکی اینگونه نوشت: «دیروز آمار تأثیر کرونا بر اقتصاد کشورها را مرور می‌کردم. با بلندپروازی خود را با یکی از کهن‌ترین اقتصادها و صاحب مستحکم‌تری زیرساخت‌های بهداشت و درمان اروپا یعنی کشور بریتانیا مقایسه نمودم. اقتصاد آنها ۲۵ درصد و اقتصاد کشور عزیزمان ۳.۵ درصد کوچک شده بود. احساس غرور کردم، بر خود بالیدم که در اوج تحریم‌های ظالمانه که همه منتظر فروپاشی ما بودند، اینگونه از سهمگین‌ترین بلای قرن در مسابقه‌ای نابرابر همچون ققنوس از خاکستر خویش سر برآوردیم. لطف الهی، دعای خانواده شهدا و مردمی که با دل‌های سرشار از ایمان و تلاش شبانه‌روزی همگان افتخارآفرین شد. اما یادمان نرود که در همه‌گیری بیماری‌های عفونی چرخ‌های صنعت و تولید در همه عرصه‌ها آن زمان می‌چرخد که کارگر و کشاورز و تاجر و کاسب و فعال اقتصادی اولاً بیمار نباشند و ثانیاً هراس از ابتلاء به بیماری و تشویش از فقدان مراقبت‌های مورد نیاز خانه‌نشینشان نکند. در و دیوار و ماشین‌آلات بدون نیروی انسانی سالم گچ و سیمان و آهن پاره‌ای بیش نیست.

فراموش نکنیم که چگونه با هجمه موج اول بیماری نظام سلامت با تکیه بر همت، غیرت و ایثار همه دست‌اندرکارانش ایثارگرانه به میدان آمدند و نگذاشتند برخلاف کشور انگلیس که بیمارانش در پارک و خیابان ماندند، حتی یک بیمار در پشت در بیمارستانی سرگردان شود و مرگ و میرمان با همه کاستی‌ها با آنها قابل قیاس نبود. در روزهایی که خود سپر و حفاظ مراقب کم داشتند دل به آتش زدند و بیماری را مهار کردند. مبتلا و شهید شدند، ولی به مردم کشورشان ایمان و اعتقاد بخشیدند و سپس شیوه‌نامه نوشتند که چگونه به کار بازگردیم، بکاریم، درو کنیم، تولید کنیم و چرخ‌های صنعت را بچرخانیم و پیام دادند که باز هم در کنارتان هستیم، نهراسید. در لباس‌های غیرقابل تحمل شبانه‌روز با سیلاب عرق می‌کوشیم تا شما با خیال راحت و کمال سلامت در تاب‌آوری سرزمینمان در مقابل آنان که بر ما ظلم تحریم را روا داشتند بایستید. ما در زیر بار سنگین پژمرده و مچاله می‌شویم تا ایران شاداب و سرافراز در عرصه جهانی بدرخشد، ولی مغفول نماند که تخت‌هایمان کمتر، به دلیل تحریم‌ها تهیه دارو، تجهیزات و لوازم حفاظتی بسیار سخت‌تر، تعداد پزشک و پرستار ما هم از کشور انگلیس کمتر بود.

فراموش نکنیم که دولت انگلیس فقط برای بخش سلامت بیش از ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرد و ما پس از حدود هفت ماه از یک میلیارد دلار تخصیصی کمتر از ۳۰ درصد را گرفته‌ایم. یادمان نرود که پرستاران و پزشکان و کادر بهداشتی انگلیس علاوه بر دریافت پاداش قابل توجه، پایان ماه مطالبه‌ای از دولت ندارند و من شرمسار کادر بهداشت و درمانی هستم که ماه‌هاست مطالباتشان معوق مانده است و باز هم کریمانه و عاشقانه خدمت می‌کنند. اقتصاد کوچک نشد ولی ما درآمدهای اقتصادی بیمارستان‌هایمان، توان جسمی و دریافتی نیروهای صدیقمان و آنچه باید می‌گرفتیم آب شد. بزرگان اقتصاد یادتان نرود که در این بلوا اگر نظام سلامت فرو ریخت، اگر تاب‌آوری خدمت‌گزاران این عرصه از دست رفت، اگر دارو و تجهیزات نبود اقتصادی برپا نخواهد ماند، پس دریابید اجزای نظام بی‌بدیل را که با این شیوه که می‌گذرد به یاد شعر حافظ افتادم که فرمود: «یا رب مباد کس را مخدوم بی‌عنایت».

دکتر نمکی وزیر بهداشت

این اعتراض شدید و مستقیم وزیر بهداشت به حوزه بودجه‌ای و مالی دولت نشان داد باید منتظر دیگر انتقادها و اعتراض‌ها از عدم تخصیص کامل این مبلغ باشیم؛ اعتراضاتی که شاید بیشتر متوجه دولت و بانک مرکزی باشد که مدت‌هاست از اختصاص کامل این مبلغ امتناع می‌کنند.

لزوم ورود مجلس

با این حال باید با توجه به نیاز کشور و دستور مستقیم مقام معظم رهبری مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به موضوع پرداخت هرچه سریع تر برداشت از صندوق ذخیره ارزی و نوع خرج و مخارج این موضوع ورود کنند تا هرچه سریعتر دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و پرستاران و پزشکان از این موضوع بهره ببرند؛ همچنین با استفاده از این مبلغ می‌توان کمک شایانی به روند افزایش بهبود یافتگان کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین