سازوکار محمد بن سلمان برای نفوذ به کاخ سفید

گروه جهان الف،   3990616098 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمد بن سلمان بعد از رسیدن به ولیعهدی سازوکار پیچیده‌ای را برای نفوذ به کاخ سفید در پیش گرفت.

سازوکار محمد بن سلمان برای نفوذ به کاخ سفید

به گزارش الف، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی به بررسی ابعادی از کتاب خون و نفت پرداخت که اخیراً به قلم برادلی هوب و جاستین شیک خبرنگاران روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشته شده و به تحولات پشت پرده خاندان حاکم بر عربستان سعودی اشاره می‌کند. در بخشی از این کتاب به سازوکار محمد بن سلمان برای نفوذ در کاخ سفید پرداخته شده است. این کتاب چند ماه بعد از آن منتشر شد که بن هابارد یک خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز کتابی را در خصوص نحوه به قدرت رسیدن محمد بن سلمان به رشته تحریر درآورده بود و به جزئیات دقیقی از افزایش اختیارات این شاهزاده سعودی در طول نیم قرن اشاره کرده است.

این  کتاب می‌افزاید که دونالد ترامپ بعد از آنکه در می سال ۲۰۱۷ اولین سفر خارجی خود را به مقصد ریاض پایتخت عربستان سعودی انجام داد، موفق شد تنش در مناسبات آمریکا و عربستان را بهبود بخشد. این اتفاق در نتیجه رایزنی جارد کوشنر مشاور و داماد ترامپ و استیو بانون سیاست‌مدار ارشد کاخ سفید  در آن زمان اتفاق افتاد. آنها به این نتیجه رسیده بودند که به این ترتیب می‌توانند حمایت منطقه‌ای برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به دست آورند.

الاخبار در این گزارش می‌افزاید که در همین راستا عربستان سعودی به مدت ۳ روز میزبان رئیس جمهور آمریکا و خانواده‌اش بود و در جریان این سه روز نشست‌های سران متعددی میان ترامپ و رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اسلامی برگزار شد.

به نوشته این کتاب تنها  چند روز بعد از پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، محمد بن زاید ولیعهد امارات به  نشستی با حضور بانون و کوشنر دعوت شد. نویسندگان این کتاب تاکید دارند که بن زاید از این انتخاب ابراز خرسندی کرد و در خصوص سیاست‌های فاجعه بار باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در منطقه مطالبی را مطرح و تاکید کرد که محمد بن سلمان کلید اجرای طرح‌های دولت جدید آمریکا در منطقه است.

در آن زمان ائتلاف محمد بن سلمان و محمد بن زاید در اوج خود بود و بن زاید مسئولیت بهبود وجهه بن‌سلمان در واشنگتن را عهده‌دار شده بود. با وجود مخالفت رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا که یکی از حامیان اصلی محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان سعودی بود، اما کوشنر همچنان اصرار داشت که طرح خود را به اجرا بگذارد. وی در همین رابطه تماسی تلفنی بین دونالد ترامپ و ملک سلمان ترتیب داد تا زمینه‌های برگزاری نشست سران ریاض را مهیا کند. 

سلمان  در این تماس تلفنی از شخصیت دونالد ترامپ ابراز خرسندی کرد و ترامپ نیز گفت که کوشنر مسئول برقراری مقدمات سفر ترامپ به عربستان خواهد بود. در طرف سعودی نیز محمد بن سلمان این مسئولیت را دنبال خواهد کرد. سلمان در ادامه خطاب به ترامپ گفت: «اگر تو اعتقاد داری که وی [ محمد بن سلمان] نمی‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد، می‌توانی به او بگویی که اخراج است.» از آن زمان تاکنون مناسبات دو جانبه کوشنر و بن سلمان تقویت شده است. بن سلمان تلاش کرده کوشنر را قانع کند که متفاوت از دیگر شاهزادگان سعودی است و به اهمیت دوره بعد از نفت و اولویت پول و تکنولوژی در این عرصه واقف است.

بن سلمان می‌دانست که با چاپلوسی می‌تواند نظر دونالد ترامپ را به خود جلب کند، علاوه بر اینکه کلید دیگر این کار عقد قراردادهای چندین میلیارد دلاری با وی بود. او به بهترین نحو این کار را انجام داد و معامله مفصلی را با واشنگتن انجام داد تا بتواند تمام موانع پیش رو را از جلوی پای خود بردارد و در اقداماتی نظیر تحولات هتل ریتز کارلتون و ترور جمال خاشقچی و سرکوب معارضان و منتقدان خود کاملاً دستش باز باشد.

این کتاب می‌افزاید که بن سلمان بعد از به قدرت رسیدن پدرش از یک شاهزاده ناشناخته به فردی تبدیل شد که قدرت کامل را در وزارت دفاع و اقتصاد عربستان در اختیار دارد و قراردادهای چندین میلیارد دلاری برای عربستان امضا می‌کند و جنگ عربستان ضد یمن را راه اندازی می کند. او با براندازی مقرن بن عبدالعزیز در آوریل سال ۲۰۱۵ از منصب ولایتعهدی، برای اولین بار به عنوان ولیعهد دوم عربستان انتخاب شد و راه خود را جهت رسیدن به تخت پادشاهی هموار کرد. او مراسم جشن خود را برای انتصاب به این منصب را در جزایر مالدیو با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیون دلار برگزار کرد، این جشن قرار بود دو ماه طول بکشد، اما بعد از این که اخبار آن به رسانه‌ها درز پیدا کرد، اندکی بیش از یک هفته بعد متوقف شد. او بعدها ولخرجی های خود را با خرید یک کشتی تفریحی به طول ۴۳۹ فوت و به ارزش 429 میلیون دلار و خرید کاخی در ورسای به ارزش 300 میلیون دلار ادامه داد.

نویسندگان این کتاب به توجه بن سلمان به اهمیت موضوع سایت‌های اجتماعی در جامعه عربستان اشاره کردند. او می‌دانست که بیش از ۶۰ درصد از جوانان سعودی وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنند. لذا تلاش کرد از توییتر به عنوان اولین سکوی تبلیغاتی خود به عنوان شاهزاده اصلاح طلب عربستان استفاده کند و رقبای سنتی و پیر خود را از عرصه خارج کند. او ادعاهای مانند اعطای حقوق زنان و فراهم کردن وسایل تفریحی در عربستان را مطرح کرد تا بتواند میان جوانان اعتبار قابل توجهی به دست بیاورد.

وی در همین راستا موضوع نفوذ به  صفحات شخصی در سایت توئیتر را از طریق بدر العساکر مشاور خود آغاز کرده و احمد ابو عمو یکی از مدیران شرکت توئیتر را در این زمینه به خدمت گرفت که اطلاعات آن در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد.

کتاب مذکور همچنین به بذل و بخشش‌های بی حد و حصر محمد بن سلمان برای شخصیت های مطرح اقتصادی در دنیا  نظیر مدیران شرکتهای جیپی مورگان و گلدمن ساکس اشاره کرد. محمد بن سلمان 4 سال پیش وعده تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری ملی عربستان به ارزش دو تریلیون دلار را داد، اما صندوقی که وی وعده آن را داده بود، در نهایت با ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار تاسیس شد تا  فاصله زیاد میان آرمانگرایی‌های محمد بن سلمان و واقعیت موجود عربستان را نشان دهد.


 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین