ترکیه برای گریز از انزوای ژئواستراتژیک چه می‌کند

محمدپارسا نجفی،   3990616055 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

«واكنش به بی‌اعتنايی بروكسل برای پاسخ منفی به تقاضای چهل ساله آنكارا برای عضويت در اتحاديه اروپا» و «خروج از تنگنای ژئواستراتژیک در غرب و جنوب و بهره مندی از حقوق خود در دريای اژه و مديترانه» را می‌توان از جمله اهداف ماجراجويی های تركيه در مديترانه بيان كرد.

ترکیه برای گریز از انزوای ژئواستراتژیک چه می‌کند

به گزارش الف، تنش های مرزی میان ترکیه و یونان در دریای اژه گرچه روندی عادی و دارای سابقه است اما این بار نه بر سر جزیره های دریای اژه بلکه بخاطر تحولات متغییر مدیترانه شرقی روی می دهد که در ماههای اخیر سرعت بسیاری به خود گرفته است. به راستی علت اصلی ماجراجویی آنکارا در مدیترانه چیست و این چه هدف بزرگی است که ترکیه را مجبور ساخته یک هفته در لیبی بجنگد سپس براي مصر خط و نشان بكشد و ماه بعد با یونان درگیر شود و فرانسه را هم تهديد كند؟

حقيقت اين است كه بعد از جنگ جهانی اول اروپا به رهبری انگلیس به گونه ای مرزهای ترکیه را ترسیم کردند که این کشور با وجود صدها هزار کیلومتر سواحل در آبهای آزاد اما همواره در یک انزوای ژئواستراتژیک قرار داشته باشد. وضعیتی که به خودی خود تنش ادامه دار و ابدی میان ترکیه و یونان را در دریای اژه و مدیترانه ایجاد می کند. 

کافیست به نقشه نگاه کنیم تا دریابیم مرزهای آبی یونان به مانند سدی برای ترکیه خودنمایی می کند حال آنکه ترکیه دارای خط ساحلی طولانی در مدیترانه است. در درياي اژه هم جزاير نزديك سرزمين اصلي تركيه به يونان تعلق گرفته و در اصل ترك ها در سواحل خود محاصره شده اند و تنها مي توانند از خليج آنتاليا بهره مند شوند با این حال جزيره هاي اژه هدف کنونی تركيه نيست. 

آنكارا مي خواهد براي فضاي تنفس راهبردي در مديترانه نقش بازيگر اصلي را داشته باشد. دقيقا به همين علت در سال 1974 تركيه به شمال قبرس لشكركشي كرد و 37 درصد از خاك اين جزيره را در حمايت از ترك هاي ساکن آن تصرف كرد. اما اين هم مشكل تركيه را حل نكرد چرا كه جمهوري ترك قبرس را هيچ كشوري به رسميت نشناخت و مشمول تحريم هاي غرب هم قرار گرفت. ماجراجویی خونین اردوغان در سوریه گام بعدی بود که باز هم به نتیجه ای برای ترکیه نرسید.

همان قدر که مداخله و نقش مخرب ترکیه در جنگ سوریه ناپسند بود تلاش آتن در همراهی با تل آویو، مصر و امارات برای محروم کردن مردم ترکیه از حق خود در دریای مدیترانه نیز باید محکوم و متوقف شود. در عين حال نبايد از نظر دور داشت رفتار مشمئز کننده و غیر انسانی دو کشور یونان و ترکیه در یک دهه اخیر با پناهندگان جنگ های اخیر منطقه که قصد عبور از این كشورها به مقصد اروپا را داشتند.

تحركات وسيع تركيه؛ چرا اكنون

در حال حاضر تركيه از سمت اروپا رانده شده و از طرف امريكا نيز تهديد به تحريم مي شود اما خيال اردوغان از شمال و شرق راحت است چرا كه توانسته با ايران و روسيه به همگرايي يا همكاري هاي محدود دست يابد. درنتيجه بهترين فرصت براي آنكارا فراهم شده تا به بهانه سهيم شدن در خوان نعمت نفتي زيربستر مديترانه شرقي خودي نشان دهد و آنچه صد سال قبل در جنگ جهاني اول از دست داد را مطالبه كند.

حضور تاثيرگذار در مديترانه شرقی ضمن کسب ثروت نفتی می تواند سایر راهبرد های ترکیه مبنی بر تبدیل شدن به گذرگاه انرژی ميان اروپا و آسیا را برای این کشور تضمین کند. در این میان نه مصر و نه یونان هیچ یک مشکل ترکیه نیستند بلکه اردوغان باید چالش بزرگتری را از سر راه بردارد و آن رژیم صهیونیستی است که نمی خواهد موجودیت خود را در شرق مدیترانه از دست دهد. 

در اصل ترکیه از این واقعیت بیم دارد که خود را در برابر رژیم صهیونیستی ببیند و به همین دلیل هر از چندی در برابر مصر و یونان چنگ و دندان نشان می دهد. حال آنکه آنکارا برای بهره مندی از منابع عظیم مدیترانه شرقی ناچار به رویارویی با رژیم صهیونیستی است. تصور اردوغان این است که با تهدید یونان و نیز مداخله در لیبی زمینه فشار به غرب برای مجبور کردن تل آویو به منظور به رسمیت شناختن قدرت ترکیه به عنوان بازیگر اصلی مدیترانه فراهم می شود. 

ترکیه در لیبی نیمی از موفقیت را به دست آورد و برخلاف اشتباه در سوریه در آنجا به خوبی توانست امارات و عربستان را از نیمی از لیبی بیرون براند سپس با روسیه به توافق دست یافت. 

بااین حال بخش اصلی چالش ترکیه نه در یونان بلکه کنار زدن رژیم صهیونیستی است. در اصل آمریکا یا اروپا هیچ فشاری به تل آویو اعمال نخواهند کرد و ترکیه خود باید حق خویش را از رژیم صهیونیستی بگیرد. حتی حمایت از حماس در ساحل مدیترانه و نیز ماجرای کشتی مرمره برای کمک به غزه که به درگیری لفظی با تل آویو منجر شد در همین راستا قابل بررسی است که با عقب نشینی اردوغان خاتمه یافت و ضعف ترکیه را نشان داد. 

اهداف ماجراجويي هاي تركيه در مديترانه را مي توان به صورت خلاصه چنين بيان كرد؛ 

1) واكنش به بي اعتنايي بروكسل براي پاسخ منفي به تقاضاي چهل ساله آنكارا براي عضويت در اتحاديه اروپا.
2) خروج از تنگناي ژئواستراتژیک در غرب و جنوب و بهره مندي از حقوق خود در درياي اژه و مديترانه 
3) سهيم شدن در منابع انرژي مديترانه 
4) پذيرفته شدن به عنوان كريدور (راهگذر) انرژي در بالكان
5) مقابله با دخالت هاي غرب به ويژه آمريكا در امور داخلي تركيه و داشتن برگ برنده براي سركوب كردها در شرق و جنوب اين كشور.
6) فرافكني افكار عمومي از ناكارآمدي هاي موجود در اقتصاد اين كشور و تامين خوراك رسانه اي براي ملي گرا نشان دادن حزب حاكم ( تبديل اياصوفيه از موزه به مسجد كه خشم اروپا و جهان مسيحيت را برانگيخت در همين راستا قابل تعريف است)

غرب همواره تلاش کرده تا به وسیله اقتصاد، ترکیه را به خود وابسته نگه دارد و از بازتولید درگیری قدیمی میان این کشور با اروپا جلوگیری کند.  اروپا از اين بيم دارد كه قدرتی در ترکیه دوباره ظهور كند و حقوق از دست رفته ترك ها را در قاره سبز جستجو کند. ترکها و مسلمانانی که در بلغارستان و رومانی به شدت آسیب دید و موج هایی از مهاجرت اجباری و اخراج از این دو کشور به سمت ترکیه در قرن بیستم انجام شد. در آن زمان به دلیل وابستگی این دو کشور در پیمان ورشو و ترس آنکارا از قدرت شوروی سابق فقط سیاست صبر غیر راهبردی دنبال شد و اکنون خشم انباشته آن را می توان به نظاره نشست.

تا دو دهه قبل امریکا و انگلیس سعی کردند با تقویت اندیشه نئوعثمانی گری در ترکیه این کشور را به عنوان تهدیدی راهبردی به سمت ایران، روسیه و تنش زایی در عراق و سوریه سوق دهند. حال آنکه آنکارا مجبور است برای خروج از تنگنای راهبردی دربرابر اروپا و امریکا صف آرایی کند چه اردوغان در قدرت باشد چه نباشد. 

راهبردنگاران ترکیه این نکته را به خوبی دریافته اند و از خط مشی اشتباهی که درگیر شدن با ایران و روسیه بود پرهیز کرده و فشار خود را به اروپا متمرکز کرده اند.  منابع انرژي مديترانه شرقي و توافق با دولت طرابلس در ليبي بهترين فرصت براي تركيه است تا با رقابت با  تل آويو و آتن به نيابت اروپا و امريكا، خود را از انزواي ژئواستراتژيك برهاند.

اگر آنکارا تروریست های مسلح را کاملا  از ادلب و حلب سوریه به لیبی منتقل کند و از سوریه خارج شود، سپس نیروی خود را بر مدیترانه شرقی و و نیز اعمال فشار به اروپا از طریق یونان متمرکز کند سپس با حمایت از مقاومت فلسطین و رویارویی جدی با رژیم صهیونیستی در غزه به تل آویو هشدار جدی دهد شاید بتواند به اهداف خود دست یابد اما در صورتی مانند گذشته از درگیری با رژیم صهیونیستی بگریزد در اصل از منافع خود گریخته و بعید است تا زمانی که تل آویو خود را مالک مدیترانه می داند، ترکیه بتواند به سهم خود دست یابد. در این مقابله ترکیه می تواند از حمایت ضمنی مسلمانان به ویژه محور مقاومت نیز برخوردار باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۶۲۴۷۱۰:۴۵:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۱۶
ترکیه با اسرائیل به صورت مخفی بدون درگیری مذاکره می کند و منابع نفت را تقسیم می کنند. چون برای دولت ترکیه منافع کشور ترکیه در اولویت است و به خاطر منافعش با اسرائیل به توافق می رسد. آنچه ..نویسنده این مقاله گفت خیالی بیش نیست دنیای امروز دنیای منافع کشورها است و کشورها براساس منافع خود مذاکره می کنند و به توافق می رسند.
ناشناس۱۵۸۶۲۵۷۱۰:۴۹:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۱۶
تمام تحرکات ترکیه با توجه به ایجاد تنش و صدور قرانین ضد حقوق بشری باعث دوری روز بروز این کشور از اتحادیه اروپا می شود. ترکیه هم یک ابزار دارد آن هم پناهنده ها هستند که هر چند وقت یکبار اعلام می کند مرزها را باز می کند. بازنده اصلی این تنش ها ترکیه است
ناشناس۱۵۸۶۲۷۶۱۱:۰۵:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱۶
سیاست خارجی ترکیه از سیاست خارجی ایران موفقتر بوده
ناشناس۱۵۸۶۳۶۵۱۱:۵۷:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۱۶
ترکیه روابط دیپلماتیک گسترده با همه دارد حتی با یونان که رو در روی هم ایستاده اند اردوغان فقط منافع ترکیه را مد نظر دارد و همین امر هم موجب محبوبیت اش است بزرگترین پایگاه هوائی امریکا در ترکیه است اینچرلیک در عین حال با امریکا هم اختلاف جدی دارد .
ناشناس۱۵۸۶۷۴۷۱۵:۱۷:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۱۶
اینکه افکار عمومی ترکیه از زبان تهدیددیگران خوشش میآیدومحبوبیت برای صاحب آن سبک به ارمغان می‌آورد نقطه ضعف آن است جامعه ترکیه جامعه ای متکثراست که درآن به دیگر هم میهنان پشیزی ارزش نمی‌گذارندوبا زبانی ماقبل تاریخی ناشی ازغرور واهی وخود پسندی باایشان برخوردمیکندچنین مکتبی چگونه ادعای سیادت درسایرنقاط دنیارادارد
ناشناس۱۵۸۶۳۶۶۱۱:۵۸:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱۶
خیلی خنده داره ما به ترکیه بگیم منزوی! اکثریت جامعه ما ارزوشونه که اونجا خونه بخرن تا شهروند ترکیه بشن.
ناشناس۱۵۸۶۵۹۲۱۳:۵۷:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۶
..؟ترکیه؟فقط افراد ته مانده ها میروند ترکیه و افراد کار بلد دیگر کشورهای پیشرفته
ناشناس۱۵۸۷۲۹۹۲۳:۰۷:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۱۶
و تو چقدر کار نابلدی که هنوز اینجا موندی
ناشناس۱۵۸۶۳۸۲۱۲:۰۵:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱۶
یونان در مقابل ترکیه عددی نیست. اگر دنیای غرب پشت یونان نبود ترکیه در عرض چند روز یونان را به زانو در می اورد
ناشناس۱۵۸۶۶۷۴۱۴:۴۵:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۱۶
آفرین
ناشناس۱۵۸۶۳۹۱۱۲:۱۱:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۱۶
اردوغان با اتکا به پول مردم ایران که در کشورش خرج کردند داره رجز میخونه
امیر۱۵۸۶۶۷۹۱۴:۴۸:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۶
آخه ناآگاه.. پول ایران اگه ارزش داشت خود ایران تو این وضع نبود کم گزافه گویی کن.
ناشناس۱۵۸۷۳۰۰۲۳:۱۰:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۶
شما بدل نگیر هنوز نمیدونه تو مملکت خودش چه خبره اونوقت داره کشور دیگرو تحلیل میکنه ، هنوز نفهمیده ارزش پولمون از قعر جدول اوله
فریدون ...آاپای....۱۵۸۷۷۳۸۱۱:۰۲:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۱۷
ایران در دیدگاه ترکیه در رده دهم قرار دارد .وچندان پر اهمیّت نیست .اما تجارت و درآمد ترکیه در مرحله اول اتحادیه اروپا و روسیه وشمال آفریقا میباشد عزیز
ناشناس۱۵۸۶۴۰۲۱۲:۱۶:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱۶
ترکبه صدها هزار کیلومتر ساحل دارد!!!
ناشناس۱۵۸۷۴۷۴۰۳:۳۱:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۷
فکر کنم مطلب بسیار تخصصی نوشته شده و نویسنده منظورش صدها کیلومتر خط ساحلی هزاران کیلومتر مربع حریم آبهای ساحلی بوده داداش هر مطلبی را که هر کسی لازم نیست بخونه
ناشناس۱۵۸۶۴۱۱۱۲:۲۴:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۱۶
اینقدر ناپخته عمل می کنند که تهدید مهمی نیستند چون نشان دادن ثبات فکری ندارن و اگر زیاد هم بخواهد دست و پا بزنند فروپاشی این کشور حتمی است و کودتا رخ میدهد
ناشناس۱۵۸۶۵۷۶۱۳:۴۸:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۱۶
درود بر این سیاستمدار بزرگ زنده باد تورکیه
ناشناس۱۵۸۷۲۸۴۲۲:۵۸:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۱۶
زنده باد تروریست نه؟
ناشناس۱۵۸۶۴۴۰۱۲:۴۳:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۱۶
سواحل دریای خزر 50 درصد و100 درصدخلیج فارس مال ماست خوب برادر ترکیه را دعوت کنید ایران خدا خوشش می آید
علی۱۵۸۶۸۴۹۱۶:۱۰:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۱۶
۱۱ درصد خزر و مرز های بین المللی خلیج فارس که کشور های خلیج به توافق رسیدن
ناشناس۱۵۸۶۵۱۷۱۳:۱۶:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۶
واقعا دانستنیهای جدیدی بود از موقعیت ترکیه از گردآوری کننده ممنون.ترکیه کشوری که در سواحل خود زندانی است
ناشناس۱۵۸۶۵۷۰۱۳:۴۳:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۱۶
ترکیه یک کشور جعلی و محور شرارت در منطقه است. ایده تاسیس کشور ترکیه پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی، توسط انگلیس خبیث شکل گرفت. ایده انگلیسی ها این بود که با تاسیس کشوری به نام ترکیه در آینده در منطقه خاورمیانه ، تنش های قومی و مذهبی شکل خواهد گرفت. دقیقا همین مساله بوجود آمد . در ضمن غرب ترکیه موطن اصلی یونانی ها بوده که پس حمله ترک های عثمانی، از غرب ترکیه رانده شده یا در زبان ترکی و دین اسلام ، حل شدند.
ناشناس۱۵۸۷۲۹۴۲۳:۰۵:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۶
جناب پژاکی شما از این گر گرفتی که از فرو پاشی عثمانی کشوری برای .. کردها شکل نگرفت البته این حال شما بسیار قابل ..
ناشناس۱۵۸۷۷۵۰۱۱:۱۰:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۱۷
بیسواد .. انگلیس در جنگ کالیپولی شکست در جنگ چاناقچاناقالا مجبور به پذیرش قطعنامه شد ویونان که در اواخر مستعمره ترکیه بود مستقل شد خاورمیانه از عثمانی جدا و اسراییل تاسیس شد کمی مطالعه کنید بد نیست از عمر قطعنامه ننگین لوزان موصل فقط سه سال مونده و شاهد تغییرات بزرگی در منطقه خواهیم بود
ناشناس۱۵۸۶۸۹۹۱۶:۴۳:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱۶
باترکیه‌چه‌دشمنی‌دارید‌که‌همیشه‌سعی‌میکنید‌که‌بگید‌ترکیه‌منزوی‌شده‌است‌‌وایران‌نه؟برید‌فکری‌به منزوی‌ بودن‌کشور خودمان‌ بپردازیم؟
اسی۱۵۸۶۹۳۲۱۷:۰۴:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۱۶
ترکیه یک جوون مست و نو کیسه، این قدر سنگ اونو به سینه میزنیم به زودی برای خودمون شاخ میشه
ناشناس۱۵۸۶۹۷۷۱۷:۴۳:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۱۶
نویسنده آرزوهای خودشو دوست داره به مقامات ترکیه القا کنه.. اولا ماجراجویی رو یونان و فرانسه دارن پیگیری میکنن. ثانیا به غیر از یونان با هیچکدام از کشورهای ساحل مدیترانه شرقی اختلافی نداره از جمله اسرائیل..
ناشناس۱۵۸۷۴۰۵۰۰:۵۸:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۷
پس کی ده سال در سوریه دخالت نظامی کرد و الان در لیبی می جنگه و مصر و قبرس را تهدید میکنه اینها هم در مدیترانه ساحل دارن عمو
دنیا۱۵۸۷۰۴۵۱۸:۴۳:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۶
این هم بزن بهادر شده ،.. حالا اردوغان میخواد ادا دیوار در بیاره فکر کرده زمان عثمانی ،نه اردوغان اون زمان عثمانها دیگه گذشته به حال بنگر میخواد سوپر من منطقه بشه خخ
ناشناس۱۵۸۷۰۹۳۱۹:۴۴:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۶
ترکیه یک رییس جمهوردارد اماایران ۱۰۰تارییس جمهوردارداردوغان به تنهایی کشورشو آبادکرده اونم باتوریست وپناهنده مابااین همه نعمت تو..
داریوش۱۵۸۷۱۴۸۲۰:۳۹:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۱۶
ترکیه تشنج هارو زیاد کش نمیدهد .یک مقداری حواسش به اقتصادش وروابطش با ارو پا هست .اون شعار ها هم که اردوغان میدهد مصرف داخلی دارد.
محمد حسن حاج نصیری۱۵۸۷۱۹۶۲۱:۲۹:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۱۶
بترسید از قدرت گرفتن ترکیه.چون اردوغان به مناطق ترک نشین ایران نظر داره و رهبر تروریست های خاورمیانه است .در کل اگه ترکیه قدرت پیدا کنه تنگراههای مهم جهان مثل کانال سوئز ،باب المندب رو در اختیار میگیره و اقتصاد دنیا رو قفل میکنه .اسرائیل در حال حاضر بهتر از ترکیه است ..در کل هر کشور درگیر با ترکیه برای ما بهتر از خود ترکیه است
علی۱۵۸۷۲۸۹۲۳:۰۲:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۶
خوب خدارو شکر با نظرت خودتو لو دادی هرچی زودتر اسم اصلیتو بگذار پس ..
کوروش۱۵۸۷۹۲۶۱۳:۳۲:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۱۷
بله بله بیشتر بترس ، ترس خوبه آدرنالین خونتو بالا میبره بهت هیجان میبخشه . ببین از رو هیجان چه افسانه ایی بافتی
ناشناس۱۵۸۷۳۴۹۰۰:۱۵:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۱۷
کاری ندارم ولی ملت دو روز مجازی چه تحلیل میکنن یه گروه هم داریم که متوهم هستند مثل مردم کره فکر میکنم ما ابر قدرت جهانیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین