افت جهانی دلار

گروه اقتصادی الف،   3990616010

شاخص دلار در پایان معاملات هفتگی کاهش یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، به نظر می رسد جهان باید به نرخ بهره منفی یا صفر درصدی عادت کند. با وجود بهبود تدریجی رشد اقتصادی آمریکا اما جروم پاول- رییس بانک مرکزی این کشور گفته است نرخ بهره در سطح بسیار پایین ممکن است تا مدت ها در همین وضعیت حفظ شود. وی پیشتر  نیز گفته بود تحت سیاست گذاری جدید، قرار است نرخ تورم در محدوده دو درصدی نوسان کند و اجازه داده نخواهد شد که اختلاف تورم با سطح دو درصدی هدف گذاری شده خیلی زیاد شود. وی هم چنین گفته است بانک مرکزی بسیاری از ابزارهای در اختیار خود را برای محافظت از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا به کار گرفته است.  

تحلیل گران ارزی معتقدند معنای سخنان پاول این خواهد بود که نرخ بهره برای مدت طولانی تری از حد انتظار قبلی در سطح بسیار کم حفظ خواهد شد و حتی ممکن است در یک سنت شکنی، بانک مرکزی آمریکا تصمیم بگیرد راه همتایان خود در اروپا و ژاپن را در پیش گیرد و نرخ بهره را به سطح منفی برساند.

در اروپا نیز برخی از منابع از احتمال اتخاذ رویکرد جدید تورمی در اروپا توسط بانک مرکزی اروپا خبر داده اند. نرخ تورم در سطح اتحادیه اروپا و منطقه یورو نیز در نزدیکی محدوده صفر درصدی قرار دارد و انتظار نمی رود دست کم تا اواخر سال آینده تورم به سطح دو درصدی هدف گذاری شده بانک مرکزی نزدیک شود. با توجه به قرار داشتن نرخ تورم اروپا در سطح منفی، بانک مرکزی دست بسته تری نسبت به همتای آمریکایی خود دارد.

کریستوفر دمبیک،  استراتژیست مسائل ارزی در موسسه " ساکسو بانک" گفت: با توجه به داده های مربوط به تورم در حوزه منطقه یورو و اتحادیه اروپا، سوالات زیادی در خصوص این که چه سناریو جدیدی توسط بانک مرکزی اروپا تهیه خواهد شد در ذهن معامله گران شکل گرفته است. اگر نرخ تورم در بلندمدت در همین سطوح بسیار کم فعلی باقی بماند رشد اقتصادی کشورهای اروپایی را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد و سران اروپایی باید فکری به حال این وضع کنند.

خبر خوب برای اقتصاد امریکا در شرایط وخیم فعلی می تواند آن باشد که مخارج مصرف کننده که بار حدود دو سوم کل رشد اقتصاد آمریکا را بر دوش می کشد تا پایان ماه ژوئیه در مقایسه با ماه قبل خود ۱.۹ درصد رشد کرده است. بدان معنا که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار مخارج بیشتری در سطح خرد اقتصاد ( ۸۲ میلیارد دلار در بخش کالا و ۱۲۱ میلیارد دلار در بخش خدمات) صورت گرفته است و این مساله می تواند برای به حرکت درآوردن موتور رشد اقتصادی در سه ماهه سوم سال کمک کند.

مایک چندلر- تحلیل گر بازار ارز در موسسه "بنونکبورن گلوبال فارکس" گفت: بازار ارز انتظار چنین اقدامی از طرف بانک مرکزی آمریکا را تا حد زیادی داشت. با این حال نسبت به توانایی بانک مرکزی در بالا بردن نرخ تورم شک و تردیدهایی وجود دارد چرا که از سال ۲۰۱۲ تاکنون، فدرال رزرو نتوانسته است جلوی تورم پایین را بگیرد.

همزمان با تشدید تنش های بین چین و آمریکا، یک روزنامه چینی از احتمال فروش گسترده اوراق قرضه دلاری توسط این کشور خبر داده است. چین اکنون دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا در جهان است و برخی از کارشناسان نسبت به ریزش گسترده دلار در صورت عرضه سراسری این اوراق توسط چین هشدار داده اند. از ابتدای امسال تاکنون چین همواره در حال کاهش دارایی های دلاری خود بوده است. این کشور هم چنین به عنوان بخشی از راهبرد ارزی خود برای مقابله با آمریکا به دنبال پررنگ تر شدن نقش یوان است و برخی پیش بینی ها حاکی از آن است که یوان تا ۱۰ سال آینده به سومین ارز محبوب جهانی تبدیل خواهد شد هر چند که هنوز یورو و دلار از جذابیت بیشتری در بین کشورها برخوردار هستند.  

نشانه ها حاکی از آن است که ویروس کرونا کماکان یکی از اصلی ترین دغدغه های بازارهای مالی جهانی باقی خواهد ماند. روند شیوع بیماری در مناطق مختلف به ویژه در اروپا و جنوب آسیا شدت گرفته است و کشورهای بودجه بیشتری به مقابله با کرونا اختصاص داده اند. تعطیلی گسترده فعالیت های تجاری علاوه بر منفی شدن رشد اقتصادی کشورها باعث کاهش شدید حجم معاملات و رسیدن نرخ تورم به سطوح بسیار کم و حتی منفی در شمار زیادی از کشورهای جهان شده است.

تاکنون بیش از ۲۶ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۲۹۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۸۸۱ هزار و ۳۱۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.  در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۹۲ هزار و ۳۸۰ نفر، برزیل با ۱۲۵ هزار و ۶۵۹ نفر، هند با ۷۰ هزار و ۶۳۳ نفر، مکزیک با ۶۶ هزار و ۸۵۱ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۵۴۹ نفر بوده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۸۰۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۴  دلار اعلام شد.  

آمارهای جدید منتشرشده بیانگر آن هست که در حوزه تجارت خارجی عملکرد اقتصاد آمریکا بهبود داشته است تا جایی که تا پایان ماه ژوئیه صادرات این کشور با رشد ۸.۲ درصدی نسبت به ماه قبل خود همراه شده و واردات نیز ۱۰.۹ درصد بیشتر شده است. این میزان اگرچه هنوز تا سطوح ثبت شده قبل از آغاز بحران کرونا فاصله دارد اما بهترین عملکرد تجرات خارجی این کشور در شش ماه اخیر بوده است و می تواند نویدبخش افزایش فعالیت های تجاری و اقتصادی در بزرگ ترین اقتصاد جهان باشد.

ارزهای اروپایی

تعطیلی گسترده کسب و کارها و اخلال در زنجیره تجاری در نتیجه شیوع کرونا به طرز محسوسی روی عملکرد اقتصادی کشورهای اروپایی تاثیر گذاشته است تا جایی که مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد تا پایان ژوئیه ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا با ۰.۱  درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل و به ترتیب در سطح ۷.۹ درصد و ۷.۲ درصد رسید. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شش ماه اخیر بوده است.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۲۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۲ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۳ دلار رسید.

لی هاردمان- تحلیل گر بازار ارز در بانک میتسوبیشی گفت: احتمال اینکه بانک مرکزی اروپا برای جلوگیری از تضعیف بیشتر شاخص  های اقتصادی منطقه یورو وارد عمل شود خیلی کم است و همین مساله نیز باعث متزلزل شدن جایگاه یورو نسبت به هفته های قبل می شود. این امکان وجود دارد که به پایان روزهای طلایی یورو رسیده باشیم اما اینکه شاهد ریزش سنگین یورو باشیم نیز چندان محتمل نیست. در هر صورت هم یورو و هم دلار روزهای تعیین کننده ای را پیش روی خود دارند و باید منتظر بمانیم.

ارزهای آسیایی

باازرهای آسیایی با پیشی گرفتن از بازارهای اروپایی، اکنون بزرگ ترین خریدار دلار هستند. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۶ درصد افزایش به ۱۰۶.۲۴۳  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۷۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۴۱ یوان چین اعلام شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین