فعال سیاسی اصلاح‌طلب: آسیب برجام «حالا، حالاها» قابل جبران نیست/ اصلاح‌طلبان مقصر شرایط فعلی کشور هستند

گروه سیاسی الف،   3990614040 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

سید مرتضی سجادیان با بیان اینکه اصلاح‌طلبان مقصر شرایط فعلی کشور هستند، گفت: اصلاح‌طلبان انتخابات ۱۴۰۰ را می بازند؛ آن‌ها چه از یک نامزد اصلاح‌طلب حمایت کنند و چه پشت یک نامزد غیر اصلاح‌طلب بایستند اقبالی از سوی مردم نخواهد داشت.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب: آسیب برجام «حالا، حالاها» قابل جبران نیست/ اصلاح‌طلبان مقصر شرایط فعلی کشور هستند

به گزارش فارس، با عبور از فصل تابستان و ورود به فصل پائیز و زمستان، کنش‌ها و تحرکات سیاسی و تشکیلاتی برای انتخابات 1400 بیشتر و داغ‌تر می‌شود. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار است 28 خردادماه سال آینده برگزار شود و از هم‌اکنون نام‌هایی از شخصیت‌های هر دو جریان در فضاهای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد. 

اصلاح‌طلبان که پس از اسفندماه سال 98 تمامی کرسی‌‌های پارلمان را در تهران به رقیب سنتی خود یعنی اصولگرایان واگذار کرده‌اند، با ریزش سرمایه اجتماعی روبه‌رو هستند و عملکرد حسن روحانی رئیس‌جمهوری که آنان بهار سال 92 از او حمایت سیاسی کردند، به این ریزش شدت بخشیده است. 

هم‌زمان با ریزش سرمایه اجتماعی در طیف دوم خرداد یعنی همان اصلاح‌طلبان، انتقادات درون جریانی نیز به شدت خود رسیده است. برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب،‌ نوک انتقادات خود را متوجه محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات کردند و در مورد محوریت بودن او در جریان اصلاحات ایجاد شک و تردید کرده‌اند.

محمد خاتمی در جریان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صورت شفاهی و کتبی از حسن روحانی حمایت کرده بود و حتی طی نامه‌ای به محمدرضا عارف نامزد اصلاح‌طلب سال 92 ادامه حضور وی در میدان رقابت‌ها به نفع حسن روحانی را منع کرده بود. زیبا کلام اخیرا گفته‌ است که محمد خاتمی رهبر جریان اصلاحات نیست. 

با سیدمرتضی سجادیان مدیر مسئول اسبق روزنامه سازندگی و عضو اسبق شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت‌وگو کردیم و او در این گفت‌وگو تصریح کرد که تأکید همواره مقام معظم رهبری حضور حداکثری مردم در صحنه‌های مختلف به ویژه انتخابات است، اما من معتقدم که انتخابات 1400 با انتخابات‌های گذشته تفاوت عمده‌ای خواهد داشت. 

او تأکید دارد که حسن روحانی نتوانسته به معنای واقعی کلمه به جامعه خدمت کند و ضعف‌های عمده‌ای در مدیریت داشته است. 

سجادیان بر این باور است که "برجام" اشتباه بزرگ و استراتژیکی بود که هم دست روحانی و هم دست اصلاح‌طلبان کار داده است.

برجام قرارداد بین‌المللی در مورد موضوعات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان است. این قرارداد در 23 تیرماه سال 94 میان ایران و این کشورها منعقد شد و قرار شد ایران با رعایت برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود، تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل برداشته شود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا کمتر از دو سال پس از پیروزی در انتخابات آمریکا در 18 اردیبهشت 97 رسما از این معاهده خارج و دستور بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را صادر کرد. 

پس از خروج آمریکا از برجام، دولت ایران معاهده را حفظ و در قالب همکاری با کشورهای اروپایی عضو، این معاهده را دنبال کرد. 

سجادیان در این گفت‌وگو تأکید دارد که ما به اروپا "تکیه" کردیم اما غافل از اینکه منفعت اروپا به اقتصاد آمریکا گره خورده است. آنها هیچ‌وقت آمریکا را رها نمی‌کنند که ما را بگیرند. «60 تریلیون دلار میزان معامله اروپا با آمریکا است، چطور روی بند پوتین اروپایی ها ایستادیم و انتظار داشتیم از ما در برجام و در مقابل آمریکا دفاع کند؟»

وی تأکید دارد: اگر دولت روحانی این را در نظر نگرفته و یا متوجه نشده عذری بدتر از گناه بوده است و اگر متوجه بودند پس به دنبال اهداف دیگری بوده است. 

*آسیب برجام به نظام و مردم "حالا، حالاها" قابل جبران نیست

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: آسیبی که برجام به نظام و مردم وارد کرده حالا حالاها قابل جبران نیست؛ شک نکنید، ما تا کی می خواهیم از این اشتباهات استراتژیک داشته باشیم؟

*تیمی محکوم به شکست است که در زمین خود دفاع کند

عضو اسبق شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره بهانه تراشی آمریکایی‌ها از ایران جهت حضور در منطقه غرب آسیا و انتقاد یکی از دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب درباره حضور ایران در سوریه، لبنان و عراق اشاره و تاکید کرد: سیاست گاها مثل زمین فوتبال است. آن تیمی محکوم به شکست است که در زمین خود دفاع کند. ما اگر در سوریه نبودیم داعش در تهران بود اگر در عراق نبودیم داعش اکنون در خوزستان بود. اگر ما در کشور های مسلمانی که به آنها ظلم می‌شد حضور نمی‌یافتیم آیا تاکنون از انقلاب اسلامی چیزی مانده بود؟

اشاره سیدمرتضی سجادیان به اظهارات غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی است که اردیبهشت‌ماه سال 96 در همایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان در جمع همشهریانش در اصفهان بیان شد.

کرباسچی در ویدیویی که از این همایش منتشر شد، گفته بود: ما هم دلمان می‌خواهد در سوریه و لبنان و یمن صلح برقرار شود. دفاع از مظلوم بشود و شیعیان آن جا تقویت بشوند. ولی این کار فقط با پول دادن و اسلحه خریدن و کشتن و زدن درست می‌شود؟"

*دولت روحانی هفت سال است که اقتصاد مملکت را رها کرده است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از این مصاحبه، به عملکرد حسن روحانی درباره اقتصاد داخل اشاره و تأکید کرد: متأسفانه شاهد این هستیم که دولت در طول این هفت سال یا با بهانه یا بی‌بهانه اقتصاد کشور را رها کرده است و یک عده هر جور که دوست دارند می‌تازند. یک عده مردم را در فشار قرار داده‌اند و از همین حیث، سرمایه اصلی نظام یعنی این مردم را دلسرد می‌کنند. 

*آقای روحانی! صداقت با مردم هم تحریم است؟

عضو اسبق حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: ما قبول داریم که آمریکا ما را تحریم کرده است، اما آیا کالای داخلی هم تحریم است، مدیریت داخلی هم تحریم است، صداقت با مردم هم تحریم است؟ 

سجادیان می‌گوید که «شاید با این صحبت‌ها، دوستان من (اصلاح‌طلبان) از دست من ناراحت شوند؛ اما ایرادی ندارد. بگذار ناراحت شوند، حقیقت مطلب چیز دیگری است». 

وی به کنش‌های سیاسی برای انتخابات 1400 نیز اشاره و در عین حال تأکید کرد که دوستداران انقلاب با یک معادله منطقی دیگر اقبالی به حضور دولت روحانی و اعوان و انصار روحانی برای حضور مجدد در قدرت ندارند. 

*اصلاح‌طلبان مقصر شرایط فعلی کشور هستند

وی در عین حال تأکید دارد که اصلاح‌طلبان هم چه بخواهند چه نخواهند مقصر شرایط فعلی هستند، گفت: اصلاح‌طلبان در دولت آقای روحانی اعوان و انصار داشتند، خیلی از مدیران کل که مستقیماً با مردم ارتباط داشتند در دولت روحانی مسئول بودند و از همه مهم‌تر اصلاح‌طلبان دولت روحانی را حمایت کردند، پشت او محکم ایستادند و روحانی را بر روی پیشانی و چشم خود گذاشتند.

دولت روحانی، دولت "دو سر آفت" بوده/ مردم را از لحاظ اقتصادی به منفی صفر کشاندند

سجادیان در این مصاحبه می‌گوید که دولت روحانی، دولت "دو سر آفت" بود؛ دو سر آفت هم برای نظام هم برای مردم؛ برای مردم از این جهت که مردم را از لحاظ اقتصادی به منفی صفر سوق داد و برای نظام از این جهت که بی‌اعتمادی مردم را به دنبال داشت. 

وی گفت: مردم یک بخشی از شرایط اقتصادی را برای تحریم می‌پذیرند اما بخش عدم تدبیر و ضعف مدیریت داخلی برای هیچ‌کس قابل قبول نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این مصاحبه به برخی گمانه‌زنی‌ها برای حضور علی لاریجانی در انتخابات 1400 نیز اشاره کرد.

چند روز پیش خبرگزاری‌ها به نقل از علی لاریجانی گفته بودند که او برای حضور در قدرت به ویژه تصاحب کرسی پاستور شرط و شروط‌هایی همچون حمایت هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا را دارد که البته یکی از نزدیکان لاریجانی در گفت‌وگو با فارس چنین خبری را کذب و آن را «داستان‌سرایی» عنوان کرد.

*لاریجانی هم خود را پای روحانی سوزاند/ او می‌توانست در مجلس با روحانی همراهی نکند

سجادیان می‌گوید که لاریجانی هم مقبولیتی بین مردم ندارد چون بالاخره او هم در مجلس بوده، می‌توانست در برخی جاها با دولت همراهی نکند و البته کرد او هم خودش را در برخی جاها بپای روحانی سوزاند. مردم به دنبال کسی هستند که به خاطر خط و خطوط سیاسی،‌ مصلحت نظام و مردم را فدا نکند. 

وی تأکید کرد: بعید می‌دانم که جناح مخالف اصلاح‌طلب (اصولگرایان) لاریجانی را حمایت کنند. هیچ عقل سیاسی این را تائید نمی‌کند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در عین حال معتقد است که اصلاح‌طلبان برای 1400 دو راه بیشتر ندارند، از شخصیتی همچون حسن روحانی به عنوان مثال علی لاریجانی که یک شخصیت غیر اصلاح‌طلب است حمایت کنند و یا پشت یک شخصیت سیاسی تمام اصلاح‌طلب بایستند.

*اصلاح طلبان 1400 را باخته اند

سجادیان تاکید دارد که اصلاح‌طلبان برای 1400 چه پشت یک شخصیت غیر اصلاح‌طلب بایستند و چه از یک شخصیت اصلاح‌طلب حمایت کنند، در هر دو صورت فکر نکنم از سوی مردم "اقبالی" داشته باشند. من شکست اصلاح‌طلبان را برای 1400 پیش بینی می‌کنم.

*تاکتیک اصلاح‌طلبی جامعه‌محور یعنی "خیانت"

مدیر مسئول اسبق روزنامه سازندگی درباره تاکتیک اصلاح طلبی جامعه محور که توسط برخی از شخصیت‌های اصلاح طلب به ویژه هسته سخت جریان اصلاحات مطرح می‌شود، گفت: می‌دانم که اصلاح‌طلبان به این مسیر نمی‌روند. چون اگر وارد این مسیر شوند احتمال دارد که به باتلاق به خیانت سرریز شوند.

*دوره مطالبه‌گری جناح‌های سیاسی تمام شده/ حق مطالبه‌گری با مردم است/ مردم به دلیل عدم تدبیر برخی از مسئولان "زجر" می‌کشند

وی خطاب به همه جناح‌های سیاسی گفت دوره مطالبه گری تمام شده است اجازه بدهید که مردم مطالبه گری کنند نه جناح‌های سیاسی. اکنون مردم هستند که باید مطالبه‌گری کنند چرا که آنها هستند که تحت فشار هستند. بخشی از مردم به خاطر عدم تدبیر مسئولان زجر می‌کشند و آنها نیز با عملکرد خود مشکلات عدیده‌ای را متوجه نظام و جامعه کردند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر واقعاً عده‌ای ادعا می‌کند که دنباله‌رو نظام است و نظام برای آن‌ها مهم است بیایند و خدمت کنند و شخص برای آنها مهم نباشد. اگر فرد کارآمدی به عرصه آمد او را حمایت و به او کمک کنند نه اینکه مثل دوره‌های گذشته تخریب کنند. در  دوره‌های قبل شخصیت‌های خوبی وجود داشتند که تخریب شدند.

سجادیان از عملکرد احزاب در طول 40 سال از عمر انقلاب اسلامی انتقاد و تصریح کرد: احزاب تا الان چه کار کردند؟ کدامیک از احزب سیاسی ما که خط و خطوط را برای دولت ها مشخص کردند؟ اصلاح طلبان ۳۰ الی ۴۰ حزب فعال دارند اما کدام منشور سیاسی را نوشتند و به دولت دادند و گفتند در زمان تحریم این گونه عمل کن؟

*احزاب سیاسی ایران به "شعور سیاسی" نرسیده‌اند/ اصلاح طلبان در برخی برهه‌ها به دلیل فرعیات اصلیات را رها کردند/ اشتباهات استراتژیک اصلاح طلبان در عرصه‌های بین المللی بزرگترین آسیب را به مردم زده

وی یادآور شد: من قبلا هم گفته‌ام که احزاب سیاسی ما به شعور سیاسی نرسیدند. بنابراین وقتی نرسیده باشند چگونه می‌خواهند منشور درست کنند و یا خط و خطوط تعیین کنند؟ کدام اتاق فکر احزاب به دولت ها کمکی کرده‌اند؟ برخی از احزاب موسمی می آیند و مطالبه‌گری می‌کنند تا چهار نفر از اعضای خود را وارد دولت کنند ۲ الی ۳ جلسه در زمان انتخابات می‌گذراند و سپس تا انتخابات بعد تعطیل می‌شوند.

سجادیان با تاکید بر اینکه فعلاً  اقبال حضور در عرصه قدرت برای اصلاح طلبان مهیّا نیست، گفت: تجربه ثابت کرده اصلاح طلبان در برخی برهه‌ها به دلیل فرعیات اصلیات را رها کردند. اشتباهات استراتژیک اصلاح طلبان در عرصه های بین المللی بزرگترین آسیب را به مردم ما زده است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۴۲۳۷۱۵:۱۹:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۱۴
برجام جهت شکستن اجماع جهانی بود. مغالطه نکنید.
ناشناس۱۵۸۴۳۹۷۱۸:۵۹:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۱۴
تاجایی که یادمه بابرجام بدون برجام بدبختی وتورم داشتیم
مهران۱۵۸۴۵۱۷۲۱:۴۵:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱۴
مرحله دوم انقلاب ، پاکسازی منافقین جدید
ناشناس۱۵۸۴۷۱۴۰۳:۳۴:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۵
فقط قالیباف
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  24. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

  25. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

آخرین عناوین