کم هزینه‌ترین روش برای جبران کسری بودجه کدام است؟/روحانی: ما هم تعهدات دولت قبلی را انجام دادیم!

گروه اقتصادی الف،   3990614032 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌جمهور در حالی فروش اوراق سلف نفتی را کم هزینه‌ترین روش برای جبران کسری بودجه می‌داند که بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه انتشار اوراق نفتی ۴ برابر بیشتر از هزینه انتشار اوراق مالی است.

کم هزینه‌ترین روش برای جبران کسری بودجه کدام است؟/روحانی: ما هم تعهدات دولت قبلی را انجام دادیم!

به گزارش مهر، نخستین بار طرح گشایش اقتصادی را حسن روحانی در جمع هیأت دولت اعلام کرد، او گرچه جزئیاتی از طرح را بیان نکرد اما همین نامگذاری کافی بود تا حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون جزئیات این طرح به وجود بیاید. چندی بعد محسن زنگنه، نماینده مجلس به گمانه زنی‌ها پایان داد و از فروش اوراق سلف نفتی به مردم در قالب طرح گشایش اقتصادی خبر داد.

بر اساس این طرح پیشنهادی که دولت آن را به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه فرستاده است، قرار است ۲۲۰ میلیون بشکه نفت به شکل پیش فروش به سرمایه گذاران عرضه شود و در موعد سررسید نیز دولت به صورت تضمینی این اوراق را به قیمت روز نفت و قیمت روز ارز از صاحبان آن خریداری کند.

ابراز نگرانی نمایندگان از بدهی طرح گشایش اقتصادی برای دولت بعدی

نمایندگان مجلس اما در مقابل این طرح دولت واکنش‌های مختلفی نشان دادند اما واکنش مشترکی که میان اکثر نمایندگان دیده می‌شد، ابراز نگرانی آن‌ها از بدهی‌های سنگین طرح گشایش اقتصادی برای دولت بعدی بود زیرا دولت با فروش اوراق سلف نفتی حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان عایدی کسب می‌کند اما در عوض بدهی سنگین ارزی را به دولت بعدی تحمیل می‌نماید.

همان طور که گفته شد بر اساس طرح گشایش اقتصادی، دولت موظف است که اوراق را در موعد سررسید با توجه به قیمت روز ارز و نفت بازخرید کند. در این میان پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که احتمال افزایش قیمت ارز و نفت در طی ۲ سال آینده وجود دارد و این بدان معناست که هر دو مؤلفه مؤثر بر میزان بدهی دولت بعدی، روندی افزایش خواهند داشت که همین امر موجب سنگین‌تر شدن بدهی دولت بعدی خواهد شد.

به عنوان مثال اگر در سال ۱۴۰۱ قیمت نفت به ۵۰ دلار و نرخ دلار نیز افزایش یابد، حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد خواهد شد که پرداخت آن‌ها همه بر عهده دولت بعدی است.

پاسخ روحانی به نمایندگان: ما هم تعهدات دولت قبلی را انجام دادیم!

روحانی اما چندی بعد در پاسخ به نگرانی‌های نمایندگان مجلس و رسانه‌ها، فروش اوراق سلف نفتی را بهترین روش برای جبران کسری بودجه نامید و انتقال تعهدات دولت‌ها به یکدیگر را امری طبیعی دانست و گفت: «اینکه بحث می‌شود با فروش نفت دولت بعدی متعهد می‌شود، درست است و دولت بعدی باید تعهدات دولت قبل را انجام دهد، ما هم تعهدات دولت قبلی را انجام دادیم و هر کاری که دولت قبلی کرد ما متعهد بودیم انجام بدهیم».

این پاسخ رئیس جمهور در شرایطی ارائه شد که حرف اصلی منتقدان نه اصل ایجاد بدهی برای دولت بعدی، بلکه سنگین و پرهزینه بودن بدهی حاصل از فروش اوراق سلف نفتی برای دولت بعدی است. بر همین اساس هم بود که مجلس در بودجه ۹۹ اجازه انتشار کم‌هزینه‌ترین روش برای جبران کسری بودجه یعنی فروش اوراق مالی اسلامی به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان را به دولت داد.
علاوه بر آن، در اردیبهشت امسال نیز شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مجدداً اجازه فروش ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی جدید را به دولت داد تا کسری بودجه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت جبران شود.

هزینه ۴ برابری اوراق نفتی نسبت به اوراق مالی

با وجود اجازه‌های قانونی مجلس و شورای هماهنگی سران سه قوه برای جبران کسری بودجه از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی، حسن روحانی اصرار دارد که فروش اوراق سلف نفتی بهترین روش برای پوشش دادن کسری بودجه دولت است در حالی که محاسبات کارشناسی خلاف ادعای رئیس جمهور را اثبات می‌کند.

بر اساس بررسی‌های کارشناسی، متوسط هزینه انتشار سالانه اوراق مالی تنها ۱۷.۴ درصد است اما متوسط هزینه انتشار سالانه اوراق سلف نفتی با توجه به محتمل بودن افزایش قیمت نفت و ارز تا ۷۶ درصد نیز خواهد رسید.

دولت کم‌هزینه‌ترین روش برای جبران کسری بودجه را انتخاب کند

به طور کلی جبران کسری بودجه نیاز به ایجاد منابع جدید درآمدی برای دولت و حذف هزینه‌های اضافی آن دارد اما با این حال استفاده از روش فروش اوراق در کوتاه مدت می‌تواند فرصت لازم برای انجام اصلاحات اساسی ساختار بودجه را فراهم کند. بر همین اساس لازم است تا دولت دوازدهم تا زمان انجام اصلاح ساختار بودجه از کم‌هزینه‌ترین روش برای جبران کسری بودجه استفاده کند و از تحمیل بدهی سنگین برای دولت‌های بعدی که مصداق آینده فروشی است، پرهیز نماید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۴۰۸۷۱۲:۴۲:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۱۴
پول چاپ کردن کم هزینه ترین است .. چاپ کن
ناشناس۱۵۸۴۰۹۷۱۲:۵۲:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۱۴
من اصلا احمدی نژاد را قبول ندارم . ولی تو با او هم خودت را مقایسه نکن . در حد یک .. هم نیستی و نبودی .
ناشناس۱۵۸۴۱۰۱۱۲:۵۴:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۱۴
کم هزینه ترین روش، گرفتن جلوی دزدی ها و بریز بپاشهاست. ویلموتس ۲۰۰ میلیارد، هر فوتبالیست و‌مربی ده ها میلیارد، هر پزشک متخصص چند میلیارد.اینا همش داره از خزانه میره بدلیل بی کفایتی این دولت
م فلاح۱۵۸۴۱۰۴۱۲:۵۷:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۱۴
کم هزینه ترین برای کی ؟
ناشناس۱۵۸۴۱۱۲۱۳:۰۶:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱۴
نمایندها نگران دولت اصولگرا بعدی هستن ! این جماعت به فکر سیاست هستن نه مردم
علی 671۱۵۸۴۱۲۰۱۳:۱۷:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۱۴
حرف همان شد که اقتصاد دان ها بیان کردند که روحانی می خواهد دولت آینده را از اول بدهکار و فشل کند و بگوید بفرما وحال خودش اعلام کرده که دولت های گذشته چنین و چنان بودند و این هشداری است که روحانی می خواهد به دولت آینده چنان صدمه ای بزند تا نتواند قد راست کند .احسن به کسانی که درست تشخیص دادند..مجلسیان آگاه باشند که فردا دیر است .
مجتبی۱۵۸۴۱۲۱۱۳:۱۹:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۱۴
دولت حراف و دروغگو فقط دنبال سیاست بازی و دنبال کردن اهداف جناحی هست
عبدالله۱۵۸۴۱۳۲۱۳:۳۳:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۴
سوال: كسري بودجه مربوط به كدام قسمت بودجه است؟ اگر مربوط به هزينه ها است، دولت بايد ابتدا به صرفه جويي بپردازد و از پرداخت هاي غير منصفانه مانند ماموريت نرفته و اضافه كارهاي صوري و تشويقي و حق التحقيق و حق التاليف و ده ها عنوان و بلكه بهانه هاي ديگر جلوگيري كرده يا پرداخت انرا منوط به تامين مالي( البته نه از راه فروش بيت المال به ثمن بخس در بورس يا خصوصي سازي)، بنمايد. اگر نميتواند بايد مستخدمان دولتي را به مرخصي اجباري بفرستد. در هر صورت فروش اموال امانتي مردم در دست دولت به بهانه پرداخت حقوق و مزايا براي مستخدمان دولت، در شرايط فعلي مصداق رانت خواري است. اما اگر هدف تامين كسري بودجه هاي عمراني است، بهترين راه ، چاپ اوراق قرضه و فروش به مردم است ، فقط مردم و نه به بانكها و مؤسسات مالي.
ناشناس۱۵۸۴۱۴۳۱۳:۴۴:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۴
دولت بدون انتشار اوراق نفت، رو به کاهش اجباری بورس سهام ها آورد. و سهام را به قیمت نازل خرید و در مدت دوماه آینده به قیمت بالاتر به فروش می رساند. این روش تامین بودجه شد. مجلس هم نظارتگر بود.
ناشناس۱۵۸۴۱۶۳۱۴:۰۵:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۴
چرا با تعجب تیتر می زنید؟ واقعا انجام دادند . این از بی انصافی شما و.. رسیدن به قدرت است که باعث می شود کارهای انجام شده را کتمان کنید ..
کیوون۱۵۸۴۱۷۹۱۴:۲۷:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۱۴
داغون ترین دولت تاریخ ایران! کاش مردم می فهمیدند! ولی ..!
ناشناس۱۵۸۴۲۰۲۱۴:۵۰:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۱۴
چرا یکبار برای همیشه مانند دیگر کشورها طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به اجرا نمی گذارید که هم پول های سرگردان به این بازارها نرود و هم برود به سمت تولید که به جرات می توانم بگویم اگر اتفاق بیفتد ظرف 10 سال سطح رفاه مردم ایران دوبرابر فعلی می شود و تورم هم به زیر 5 درصد و دلار هم به واسطه این تورم کم ثابت می شود برای سال ها چرا این کار را نمی کنید و همیشه دنبال فرعیات مانند نفت و برجام و چین و.. هستید؟
مهدی۱۵۸۴۲۰۳۱۴:۵۱:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۱۴
آقای روحانی از حرفی که میزنید مطلع باشید ما که در این هفت سال هنوز مسکن مهرمان که تعهد دولت احمدی نژاد بود هنوز نگرفته ایم
ناشناس۱۵۸۴۲۰۴۱۴:۵۳:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۴
عمکرد دولت در ارتباط با دلار ۴۲۰۰(دلار جهانگیری )عملا نشان داد دولت فعلی صلاحیت در اختیار گرفتن چنین حجم عظیم پولی آن هم در سال آخر رو نداره
ناشناس۱۵۸۴۲۰۵۱۴:۵۳:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۴
آقای روحانی دولت شما هیچ کدام از تعهدات خودش را انجام نداده چه رسد به تعهدات دولت گذشته !
ناشناس۱۵۸۴۲۲۷۱۵:۱۰:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۱۴
ما هم تعهدات دولت قبلی را انجام دادیم! نمونه اش مسکن مهر بید.
ناشناس۱۵۸۴۲۵۵۱۵:۴۲:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۴
کم هزینه ترین آن همین کاریست که الان دولت در حال انجام آن است. یعنی افزودن قیمت دلار و خدمات دولتی.
ناشناس۱۵۸۴۲۸۷۱۶:۳۸:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۴
دولت به خاطر همین اوراق نفتی ، بورس رو به باد داد که همگان بیاییند و اوراق سلف نفتی بخرند !!!
ناشناس۱۵۸۴۳۲۶۱۷:۱۹:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۴
انجام تعهد با دلار 7 برابر شده، شد! و این سنت حتما برای دولت بعدی هم با هفت برابر کردن ادامه خواهد یافت؟ یعنی باز هم کشش داره؟
ناشناس۱۵۸۴۳۶۴۱۸:۱۸:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۱۴
دولت روحانی و اصلاح طلبان جز حرف زدن کاری برای ملت انجام ندادند فقط دولت قبل را تخریب کردند
ناشناس۱۵۸۴۳۸۲۱۸:۴۵:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۱۴
با این بودجه ریزی که بیشترش ریخت وپاش پول مفت نفت وگاز هست تا برنامه ریزی هزار سال هم بگذرد مشکل کسری بودجه حل نمیشود!
آرش۱۵۸۴۳۸۴۱۸:۴۶:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۴
کلی گویی بدون راهکار اصلاح ساختار یعنی واقعی کردن قیمتهای حامل انرژی خود مجلس جرات نداره بگه
املی۱۵۸۴۳۸۷۱۸:۴۹:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۱۴
بنظرمن ومردم کمترین روش برای جبران کسری بودجه همین افزایش قیمت ارز وهمچنین بورس بازی هست دولت با ایجاد جو روانی وهیجانی دربازار بورس شرکتهایی که منفعل ودرامد سالیانه کمتری برای دولت داشت ودرواقع زیانده بود دربورس اورد وچندصدبرابر انرا به ملت فروخت حالا وقتی کسری را تاحدی جبران کرد دوباره باایجاد جو روانی که بورس ارزان شد ومیشود مردم با قیمت کمتر به همین دولت میفروشند یعنی سوددرسود چه بفروشد سود میکند وچه بخرد سود میکند مثالی عرض کنم پسر خانواده تنبل وبیکار هست این هنر پسر نیست روزانه دست تو جیب پدرومادرش کند وخرج روزانه رابردارد بگویدمن کاسب هستم اگر دولت وکلا مسئولان نظام درایت وسواد کشورداری را داشتند باافزایش قیمت خودرویی که افغانی ها سوارش نمیشوند وچندصد برابر قیمت خودروهای خارجی اونم باایجاد صف کشیدن به ملت بفروشد وازاین طریق ارتزاق کند حکمش همان حکم پسرخانواده رادارد دولت ودولتمردان مااگر باتخصص وسواد کافی ومدیریت وافی داشتند خیلی راحت میتوانند بجای دست کردن توجیب ملت نجیب کشور را اداره کنند متاسفانه درکشورما زبان نقد محکوم هست
ناشناس۱۵۸۴۵۱۹۲۱:۴۸:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۱۴
بازار گرمی نکنید بفروشید هم کسی نمیخره. بیخود زور نزنید، دیگه آنقدر دروغ و کلک زدید که مردم آگاه شدند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین