آفرین به این روحانی آزاده

معین مظفری، گروه تعاملی الف،   3990613036 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
آفرین به این روحانی آزاده

مدتی قبل بود که ناباورانه خبری در رسانه‌ها پیچید. تغییر نام یکی از خیابان های تهران بنام مهندس بازرگان. منتظر بودم تا خبر تکذیب شود اما نشد. 

مدتی بعد منتظر بودم که افراد انقلابی و شاخص به این مساله اعتراض کنند اما واقعیت این بود که اعتراض‌ها چندان چشمگیر نبود. مخصوصا سکوت برخی خواص در این قضیه تعجب برانگیز بود. حس می‌کردم نوعی انفعال و تعارف، وجود مسئولین را دربر گرفته. گهگاهی هم اگر اعتراضی میشد بیشتر در قالب این بود که چرا شورای شهر بجای کارهای اصلی به کارهای فرعی پرداخته و تغییر نام خیابان ضرورتی نداشته. در حالی که مساله اصلی این بود که کار شورای شهر بجا رسیده که با بی شرمی تمام نام شخصیتی بدنام را برای خیابان های تهران انتخاب کرده. 

گاهی کلام امام امت درباره بازرگان را با خود مرور می‌کردم و بر تعجب و حیرتم افزوده می‌شد. انجا مه امام امت ره بعد از بیان عدم صلاحیت نهضت آزادی برای تصدی امور دولتی و قانونگذاری و قضایی، ضرر انها را از ضرر منافقین بیشتر دانسته و منافقین را فرزندان مهندس بازرگان خطاب می‌کنند. (صحیفه امام ج 20 ص 481). تا اینکه کلیپی از حجت الاسلام پناهیان دیدم که به مناسبت ایام محرم در یکی از هیئت‌های عزاداری سخنرانی می‌کردند و با صراحت و شفافیت تمام نسبت به این اقدام شورای شهر تهران اعتراض کردند. ایشان از معدود افرادی بود که در جایگاهی مهم با زبان گویا تعارف را کنار گذاشت و انچه را حق می‌دانست با شجاعت بیان کرد. باید به وجود چنین روحانی آزاده و جوانمردی افتخار کرد که بدون ملاحظه جریانات سیاسی، اعتراض خود را بیان کردند و از سوی دیگر باید نسبت به سکوت بسیاری از خواص منفعل، ترسو که عادت به گفتن در وقت خموشی و خموشی به وقت گفتن کرده اند، احساس ترس و تردید کرد. با این روحیه‌های متزلزل و امیخته با انفعال، نمی‌توانید در خط امام امت را به پیش ببرید. 

پ ن : ... به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آن‌ها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملت‌های مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است.
«نهضت آزادی» و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. (صحیفه امام ج 20 ص 481)

دیدگاه کاربران

س.خ۱۵۸۳۰۹۳۱۲:۲۰:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۱۳
اولین باری نیست که این آقای حجت الاسلام صحبتایی میکنن که فقط دیدگاه شخص خودشون و همفکران خودشون هست و مطمئنا دیدگاه ایشون برایند نظرات اکثریت مردم جامعه نیست.بشخصه برای این روحانی و طرز فکرشون متاسفم که از منبر فقط برای بیان تفکرات سیاسیون استفاده میکنن.واقعا جای روحانیونی همچون آیت الله صانعی،آیت الله حسن زاده آملی،آیت الله بهجت و خیلی از این بزرگان در این منبر ها خالیه.
ناشناس۱۵۸۳۷۹۸۰۰:۳۶:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۴
آقای پناهیان درست میگه تا موقعی که نامهایی مثل پاتریس لومومبا هست که بالای ۹۵ درصد مردم نمیشناسندش چرا نام بازرگان را می گذارید که آقای پناهیان ناراحت شوند؟
ناشناس۱۵۸۳۸۲۶۰۱:۰۳:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۴
جالبه که هر کس فکر میکنه نظرش همون نظر اکثریت جامعه ست, هر کسی هم مخالف نظرش فکر کنه در اقلیته!!!! درست مثل شما!!! بگذریم از اینکه هیچ دلیلی برای درست بودن نظر اکثریت جامعه وجود نداره و بارها خلافش ثابت شده!!!
ناشناس۱۵۸۳۰۹۷۱۲:۲۳:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۱۳
بارها گفتیم اصلاح طلب ها همه کاره باشند کشور را از دوره قاجار و پهلوی هم بدتر می کنند
ناشناس۱۵۸۳۱۰۳۱۲:۲۶:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۱۳
وقتی مدیریت شهرداری دست این اصلاح طلب ها افتاد چرا نام شهیدان حذف می شود؟ چرا اسم اسلام را از میدان حذف می کنند؟ چرا محرم؟! چرا این نوع اسم عوض کردن ها؟و.. فکر نمی کنید عمدی است؟ نهادهای امنیتی کجا هستند؟
ناشناس۱۵۸۳۱۳۷۱۲:۴۷:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۱۳
از روحانی عزیز تقاضا میکنم با شجاعت در مورد گرانی و تورم همین گونه ورود کنند و به درد مردم برسند
ناشناس۱۵۸۳۱۵۲۱۲:۵۵:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۳
امام گفت نگذارید کشور دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد ولی الان نگاه کنید برخی جاها هستند این افراد
ناشناس۱۵۸۳۱۸۳۱۳:۱۱:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۳
عرض سلام و احترام. من با نهضت آزادی و کلا با سیاست کاری ندارم؛ ولی .. شما و آقای پناهیان که گاهی کلام امام امت را با خود مرور می‌کنید وقتی میبینید که ایشان کلی در مورد منع و تقبیح اختلاس و دزدی و مدیریت نالایق و نیز دفاع از مظلوم و کمک به مستضعفان و قیمت آب و برق و کالا ها و .. فرموده اند؛ بر تعجب و حیرتتان افزوده نشد؟
ناشناس۱۵۸۳۲۵۰۱۴:۰۳:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۳
پناهیان، آزاده؟؟؟
ناشناس۱۵۸۳۸۱۸۰۰:۵۸:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۱۴
نه تو ساکن آلبانی آزاده ای؟!!!!
ناشناس۱۵۸۳۲۵۸۱۴:۰۸:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۳
مهندس بازرگان نه حب مقام داشت و نه چون مسئولین فعلی به دنبال منافع شخصی بودو تنها به دنبال عزت مردم بود . قطعا برای آن مرحوم نامگذاری خیابانی به نامش هم اهمیتی ندارد اما واقعا شماها چه گلی به سر مردم زدیده اید که حق داشته باشید از دیگران انتقاد بکنید.
ناشناس۱۵۸۴۱۹۳۱۴:۴۱:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۴
خوب چند مورد از ویژی گی های ایشون را بفرمایید که مردم و کشور دوست بودن!!! هر چند فقط چون این آقا یک چیزی گفت باید برعکس را بگویی!!!
ناشناس۱۵۸۳۲۶۷۱۴:۱۳:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۱۳
درود بر بازرگان درود بر بازرگان درود بر بازرگان
ناشناس۱۵۸۳۸۳۷۰۱:۱۶:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۱۴
درور بر بازرگان پدر معنوی مجاهدین خلق!
ناشناس۱۵۸۴۱۴۵۱۳:۴۴:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۱۴
فارغ از دیدگاه های مذهبی و سیاسی طیف بازرگان اگر به عملکردشان هم نگاه کنی،در همون مدت کوتاه خسارت های زیادی به کشور زدن،نمونه ملی کردن صنایع(تخریب بخش خصوصی)،لغو یک طرفه قرارداد های نظامی که پولش پرداخت شده بود.حالا بلند فریاد بزن زنده باد بازرگان.
ناشناس۱۵۸۳۲۷۴۱۴:۲۱:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۳
خوب شد معنای آزادگی را هم متوجه شدیم !!
محسن۱۵۸۳۳۶۵۱۵:۵۳:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۱۳
ایشان چرا در هر موردی دخالت میکنند ؟ از مسایل تخصصی فقهی تا پزشکی و یا آموزشی و یا سیاسی و اجتماعی تخصصشان چیست؟ و تا کی باید این رویه ادامه یابد؟ ..؟
علی۱۵۸۳۳۷۴۱۶:۰۳:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۱۳
احسنت به آقای پناهیان.
ناشناس۱۵۸۳۳۷۶۱۶:۰۴:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۳
متاسفانه امروزه همین تفکر سر کارند در بسیاری از مراکز.
ناشناس۱۵۸۳۳۷۹۱۶:۰۶:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۱۳
تفکر لیبرال و به "ماچه مربوط" امروز در بسیاری جاها سرکارند.
ناشناس۱۵۸۳۴۱۰۱۶:۳۶:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۳
.. نامگذاری یک خیابان به نام آن مرحوم کوچکترین کاری است که به پاس زحماتش می تواند کرد.
مهران۱۵۸۳۴۳۰۱۶:۵۹:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۱۳
انصافا دم پناهیان گرم
حسین۱۵۸۳۵۰۱۱۸:۰۵:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۳
الان مشکل کشور ما همین نام گذاریه؟ خداروشکر گرانی،دلار،مسکن،بیکاری، فقر؛ نابرابری اجتماعی -اقتصادی، اعتیاد ووو همشون حل شدن؟؟؟
م. فرزانه۱۵۸۳۵۲۴۱۸:۱۸:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱۳
سوای صحت و سقم بیانات ایشان، کجای کار شجاعت بود؟ مگر قراره برای این بیانات از کسی واهمه ای داشته باشند که لازمه اش شجاعت باشد؟
ناشناس۱۵۸۳۵۳۶۱۸:۳۱:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۳
خوش بحال شما که دغدغه تان تغییر نام خیابان است. ملت مشکلشان تورم، گرانی، فلاکت، فقر، فشار اقتصادی، دزدی های عظیم پولی توسط افراد صاحب نفوذ، و .. است. ایکاش کشوری برای شما مرفهین .. می خریدند، آنجا به دغدغه تان بپردازید. هر چند..
ناشناس۱۵۸۳۵۵۳۱۸:۴۷:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۱۳
نظر شخصيشونه قطعا كه پاسخ منطقي هم داره
ناشناس۱۵۸۳۵۶۰۱۹:۰۶:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۳
الله اعلم
دانشجو۱۵۸۳۵۸۱۱۹:۵۵:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۱۳
احسنت و متشکرم
ناشناس۱۵۸۳۵۹۶۲۰:۲۱:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۱۳
حداقل نظر مقام معظم رهبری رو هم در خصوص بازرگان می نوشتید ضمنا با تمام نظرات دیگر این آقا نیز موافق هستید؟
ناشناس۱۵۸۳۶۱۴۲۰:۴۵:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۳
آن موقع که مهندس بازرگان در زندان بودند امین امام بودند این آقایان کجا بودند که زمین و زمان باید به نظر ایشان باشد. واقعا تاسف دارد.
ناشناس۱۵۸۳۶۱۸۲۰:۵۰:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۳
ای کاش نامه مهندس بازرگان که خط اخر متن به آن اشاره شده را می خواندید و می دیدید که مهندس بازرگان در ان نامه در نقش پدر دو طرف ماجرا را نصیحت کرده و اگر لفظ فرزند در مورد منافقین بکار برده بدین دلیل بوده و نه ارادت به انها ..
حمید۱۵۸۳۶۳۱۲۱:۱۱:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۱۳
متن ساده و در عین حال کاملا منطقی و عقلانی است
ناشناس۱۵۸۳۶۵۳۲۱:۲۵:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۱۳
خجالت واقعا خوب چیزیه چطور به خودتون جرات می دین رفتار و گفتار دیگران را نقد کنید در حالی که برآیند عملکرد خودتون فقر و بیکاری و تحریم و تورم و گرانیه ؟؟ یه نگاه به اوضاع مملکت بکنید کارنامه ی هیچ کدام از شماها مطلوب و قابل دفاع نیست وگرنه اوضاع مملکت این شکلی نبود
ناشناس۱۵۸۳۸۳۵۰۱:۱۵:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۴
داداش این بنده خدا که تا حالا کاره ای نبوده! مملکت هم که اکثر اوقات دست دوستان مهندس بازرگان بوده! پس الان هم هر وضعیتی داریم انتقاد بیشتر به اونها وارده!
صف۱۵۸۳۶۸۰۲۲:۰۹:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۳
البته باید تذکرات امام ( ره ) را در خصوص بازرگان و نامگذاری خیابانی به نام وی را مد نظر قرار داد ولی.ولی آیا حضرت امام فقط در همین مورد فرمایش داشتند؟! چرا دستورات حضرت در موارد مهم دیگر فراموش شده و یادی از آنها نمیشود؟! مگر حضرت امام نفرمودند که نگذارید رزمندگانی که با تمام وجود در جبهه ها جنگیدند و امنیت را برای ایرانی و استقلال را برای ایران و بقا را برای حکومت به جا گذاشتند فراموش شوند؟! آیا به این هشدار مهم امام توجهی کرده اند..؟ نکرده اند زیرا اکثریت رزمندگان ارتش منجمله خودم سالهاست که پس از جنگ در چنگ صاحبخانه و تورم و کمی حقوق له میشویم و کسی هم به داد ما نمیرسد.
حمید۱۵۸۳۶۸۷۲۲:۱۴:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۳
این آقای مظفری که مطمئن هستم تمام خواننده ها اولین بار هست اسم ایشون و می شنود چطور به خودش اجازه میده به شخصیت شناخته شده مهندس بازرگان توهین کنه ..
علی۱۵۸۳۷۵۳۲۳:۳۷:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۳
دمش گرم
ناشناس۱۵۸۳۷۵۴۲۳:۳۸:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۱۳
قطعا بیش از نود در صد مردم با این نامگذاری بدلایل گوناگون موافقند
ناشناس۱۵۸۳۸۳۲۰۱:۱۲:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۱۴
فکر کنم مهمترین دلیلش اینه که احتمالا ایشون هم مثل دکتر روحانی به صدای شجریان علاقه خاصی داشتن, البته دکتر روحانی 90 درصد رای نیاورد!!!
ناشناس۱۵۸۳۷۶۰۲۳:۴۴:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۳
قدرت داشته باشید و به مخالف خودت که قدرت ندارد فحش و ناسزا بگی اسم این شجاعته؟
ناشناس۱۵۸۳۷۶۹۲۳:۵۶:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۱۳
بازرگان یک شخصیت ملی است.
ناشناس۱۵۸۳۷۸۸۰۰:۲۲:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۱۴
کاش بازرگان استعفا نداده بود و عاقلانه روابط خارجی را بنیان گذاری کرده بود..
ناشناس۱۵۸۳۹۹۳۱۰:۰۰:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۱۴
بازرگان اگر دنبال قدرت و منصب بود همان زمان قبل از انقلاب پیشنهاد شاه را برای نخست وزیری می پذیرفت
ناشناس۱۵۸۴۰۰۱۱۰:۱۷:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۱۴
احسن به آقای پناهیان
محمد۱۵۸۴۰۶۱۱۲:۰۳:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۱۴
بسيار عالي و منطقي. شوراي شهر ان شا الله که تعمد نداشت با کلام امام ره مخالفت کنه .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین