رکورد‌های منفی اقتصاد کشور / ایران در تورم چهارمِ دنیا، اولِ منطقه + جدول

  3990612072 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹ ایران پس از کشورهای ونزوئلا، آرژانتین و سودان در رتبه چهارم با بالاترین نرخ تورم در جهان قرار داشته است. طبق این آمارها، در بین کشورهای همسایه به‌جز عراق، بحرین و ترکمنستان که نرخ تورم آنها برای سال ۲۰۱۹ هنوز منتشر نشده، ایران با تورم ۴۰ درصدی وضعیت نامطلوب‌تری نسبت‌به ۱۲ کشور دیگر دارد.

رکورد‌های منفی اقتصاد کشور / ایران در تورم چهارمِ دنیا، اولِ منطقه + جدول

روزنامه فرهیختگان نوشت: «سال ۶۰ حدود پانصد»، «سال ۷۰ حدود ۳ هزار»، «سال ۸۰، حدود ۳۲ هزار»، «سال ۹۰ حدود ۳۵۰ هزار»، « سال ۹۹ حدود ۲۷۰۰ هزار» و سال ۱۴۰۰ احتمالا ۳۰۰۰... . کنار هریک از اینها «هزار میلیارد تومان» را بنویسید. اینها موجودی پول اقتصاد ایران یا همان نقدینگی در ۴۰ سال اخیر هستند. اگر من و شما یک اسکناس صد تومانی چاپ کنیم و به دام بیفتیم احتمالا ۵ تا ۲۰ سال حبس در انتظارمان خواهد بود چراکه جعل پول برای شهروندان جرم بسیار سنگینی دارد. اما اگر من و شما پشت میز ریاست بانک مرکزی یا بانک‌ها و موسسات اعتباری یا حتی سازمان برنامه‌وبودجه بنشینیم وضع کمی فرق می‌کند. به‌طوری که می‌توانیم روزی ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول خلق کنیم و در پایان دوره تصدی هم با عزت و احترام لوح تقدیر دریافت کنیم. نقدینگی که رشد آن در اقتصاد کشور رو به فزونی است و رتبه هشتم دنیا و اول منطقه را در آن داریم، یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیر‌گذار بر نرخ تورم است. به‌طوری که عمده کشور‌ها با هدف کنترل تورم ابتدا تمرکز خود را بر کنترل آن متمرکز ساخته‌اند.

در سال ۲۰۱۹ درحالی که رشد نقدینگی در ایران ۲۸ درصد و نرخ تورم نیز ۴۰ درصد بوده، تنها در ۶ درصد از کشور‌های جهان، رشد نقدینگی فراتر از ۲۵ درصد بوده و از طرفی از میان ۲۰۰ کشور کوچک و بزرگ، فقط ۵ کشور تورمی با نرخ بالا‌تر از ۱۰ درصد را تجربه کرده‌اند. از سویی دیگر میانگین تورم در کشور‌های با درآمد پایین و کشور‌های درگیر جنگ در سال مذکور ۳ درصد بوده است. بنابراین همه این آمار نشان می‌دهد که در کنار کشور‌های توسعه‌یافته، کشور‌های درحال توسعه نیز به سازوکار کنترل نقدینگی و تورم دست پیدا کرده‌اند، اما اقتصاد ایران همچنان شاهد بی‌ارزش شدن «ریال» در برابر کالا و خدمات و ارز‌های خارجی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بعد از اراده سیاسی دو راهکار برای کنترل این دو متغیر وجود دارد که در ادامه گزارش به آنها خواهیم پرداخت.

رتبه ۸ جهان و اول منطقه در رشد نقدینگی

بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده در بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، رشد نقدینگی در سال ۲۰۱۹ در ۵۵ کشور کمتر از پنج درصد بوده است؛ در ۳۱ درصد از کشورها بین پنج تا ۱۰ درصد؛ در ۱۸ درصد از کشورها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد؛ در ۸ درصد از کشورها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد و تنها در ۶ درصد از کشورها این میزان از ۲۵ درصد فراتر رفته است.

در این دسته‌بندی ایران در دسته آخر و رتبه هشتم جهانی پس از کشورهای ونزوئلا، زیمباوه، سودان، کنگو، گابن، آنگولا و آرژانتین و جزء کشورهای با رشد نقدینگی بسیار بالا قرار گرفته است. همچنین رشد نقدینگی ایران در مقایسه با ۱۵ کشور همسایه نیز حاکی از جایگاه نامناسب اقتصاد ایران است، به‌طوری‌که بر اساس آخرین آمار از وضعیت کشورهای منطقه (همسایه) حجم نقدینگی ایران با رشد ۲۸ درصدی خود در سال ۲۰۱۹ در رتبه نخست و ترکیه نیز با ۲۷ درصد در رتبه دوم قرار دارند، این درحالی است که به‌جز آذربایجان که رشد ۲۰ درصدی را در نقدینگی خود تجربه کرده، دیگر کشور‌های همسایه همگی از رشد‌های متناسب و زیر ۱۵ درصدی برخوردار بودند.

لازم به ذکر است که از بین ۱۵ کشور همسایه به جز ترکیه، روسیه، امارات و عربستان دیگر کشورها بر اساس طبقه‌بندی سازمان ملل در گروه کشور‌های با درآمد پایین محسوب می‌شوند. مشابه این مساله در دیگر کشور‌های دنیا نیز وجود دارد که کشور‌هایی همچون مالدیو، جاماییکا، تونس، برزیل و... که به‌لحاظ اقتصادی عقب‌مانده و یا درحال توسعه محسوب می‌شوند، دارای رشد نقدینگی زیر ۱۰ درصدی هستند. البته هرچند نمی‌توان متغیر «نقدینگی» را مستقلا مورد قضاوت قرار داد، اما به هرطریق مشخص است که بخش عمده‌ای از کشور‌های دنیا به نسخه کنترل رشد نقدینگی دست پیدا کرده‌اند و سعی بر تطبیق آن بر اساس تولید ناخالص داخلی خود دارند.

در اقتصاد ایران این مساله همچنان به‌عنوان چالشی جدی مطرح است، به‌طوری‌که مطابق آماری که پیش از این بانک مرکزی از وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی در پایان خرداد ۹۹ منتشر کرد، حجم نقدینگی در سال ۱۳۹۹ با رشد ۳۵ درصدی نسبت‌به خرداد ۱۳۹۸ به حدود ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. طبق آمارهای بانک مرکزی، بیش از ۵۰۵ هزار میلیارد تومان ازمجموع این نقدینگی «پول» (همان اسکناس و مسکوک و پول‌های موجود سپرده‌های دیداری) و حدود ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان از آن هم «شبه‌پول» (عمدتا سپرده‌های بانکی بلندمدت) است.

ایران در تورم چهارم در دنیا، اول در منطقه

بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹ ایران پس از کشورهای ونزوئلا، آرژانتین و سودان در رتبه چهارم با بالاترین نرخ تورم در جهان قرار داشته است (البته آمار برخی از کشورها همچنان منتشر نشده). در این رده‌بندی، ونزوئلا با نرخ تورم ۱۹ هزار درصدی در رتبه اول قرار داشته، آرژانتین با نرخ تورم ۵۴ درصدی در رتبه دوم و سودان با ۵۱ درصد و آنگولا نیز با نرخ تورم ۱۷ درصدی به ترتیب در رتبه‌های سوم و پنجم بالاترین نرخ تورم در جهان قرار دارند.

طبق این آمارها، در بین کشورهای همسایه به‌جز عراق، بحرین و ترکمنستان که نرخ تورم آنها برای سال ۲۰۱۹ هنوز منتشر نشده، ایران با تورم ۴۰ درصدی وضعیت نامطلوب‌تری نسبت‌به ۱۲ کشور دیگر دارد. در این آمار ترکیه با تورم ۱۵ درصدی رتبه بعدی را در اختیار دارد، این درحالی است که به‌جز پاکستان که سال گذشته را با تورم ۱۱ درصدی گذرانده، ۱۰ کشور قزاقستان، روسیه، آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، کویت، عمان، قطر، امارات‌متحده عربی و عربستان سعودی موفق به ثبت تورم‌هایی با نرخ کمتر از پنج درصد شده‌اند. جالب است که کشور‌های افغانستان و قطر که اولی با اختلافات سیاسی داخلی و جنگ و دیگری با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو بوده است، هر دو در کنترل نرخ تورم کمتر از پنج درصد موفق بودند.

میانگین تورم در کشور‌های درگیر جنگ ۳ درصد است

ایران درحالی با ثبت نرخ تورم ۴۰ درصدی رتبه چهارم دنیا را دارد که به‌نوعی علاوه‌بر اینکه یک رکورد در سطح دنیا محسوب می‌شود، در داخل کشور نیز دولت فعلی را بین دولت‌های پس از پیروزی انقلاب بی‌رقیب کرده است. طبق داده‌های آماری صندوق بین‌المللی پول، طی سال ۲۰۱۹ از مجموع ۲۰۰ کشور کوچک و بزرگ جهان، تنها در پنج کشور نرخ تورم بالاتر از ۱۰ درصد بوده (نرخ تورم ۲۰ کشور اعلام نشده است) و نکته جالب‌تر اینکه در ۳۸ کشور نرخ تورم کمتر از یک درصد و حتی همانند وضعیت برخی کشورهای عربی، این نرخ منفی است.

مرور نرخ‌های تورم ثبت‌شده کشورها نشان می‌دهد کنترل این متغیر که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر سطح رفاه و انگیزه‌های اقتصادی در هر کشور محسوب می‌شود، چندان سخت نبوده و همانند نسخه نقدینگی بسیاری از کشور‌های دنیا نسخه کنترل تورم را نیز پیچیده‌اند. این ادعا بر این‌اساس است که حتی بررسی تورم کشور‌های درگیر جنگ و شکننده نشان می‌دهد میانگین تورمی آنها در سال ۲۰۱۸ درحدود سه درصد بوده، درحالی‌که در همان سال کشور ما با تورم ۱۸ درصدی دست‌وپنجه نرم کرده است. علاوه‌بر این کشور‌های تازه توسعه‌یافته (بر اساس طبقه‌بندی سازمان ملل)، کشور‌های با درآمد پایین، کشور‌های فقیر با بدهی بسیار زیاد نیز به‌طور میانگین در سال ۲۰۱۹ که ایران تورم ۴۰ درصدی را ثبت کرده است، موفق به کنترل تورم به‌ترتیب در نرخ‌های ۳، ۳ و ۱ درصدی بوده‌اند.

تبدیل روزافزون نقدینگی به تورم در اقتصاد ایران

اگر رشد نقدینگی در شرایطی که اقتصاد درحال رشد است و تولید کالا و خدمات در جامعه رونق دارد، به‌طور متناسب افزایش ‌یابد، نه‌تنها مشکل‌ساز نیست، بلکه لازم و ضروری است. در یک قرائت ساده گفته می‌شود رشد نقدینگی باید برابر با مجموع رشد اقتصادی و تورم باشد. (رشد نقدینگی =رشد اقتصادی + رشد شاخص قیمت‌ها (تورم)). از این منظر درصورتی‌که نقدینگی بدون وجود رشد اقتصادی در هر کشوری بالا برود، این موضوع لاجرم موجب بالا‌رفتن نرخ تورم خواهد شد. ایران در خلال سال‌های ۹۶ تا ۹۸ با منفی یا صفر بودن رشد اقتصادی، تورم بالایی را ناشی‌از افزایش نقدینگی تجربه کرده است. البته رابطه بین نقدینگی و تورم پیچیده‌تر از تئوری‌های گفته‌شده است و نمی‌توان تنها دلیل تورم را این متغیر لحاظ کرد و از شکست‌های ساختاری، افزایش نرخ ارز و... صرف‌نظر کرد.

اما به هرروی تجربه کشورها خصوصا کشور‌های توسعه‌یافته نشان داده که کنترل نقدینگی متناسب با رشد‌های اقتصادی می‌تواند به کنترل تورم بینجامد. به‌طور خلاصه اصلی‌ترین دلایل بالارفتن نقدینگی در کشور را می‌توان کسری بودجه مزمن دولت، فساد در نظام بانکی و عدم رونق بخش‌های حقیقی اقتصاد (تولید) دانست. نقدینگی در برخی کشورها نیز بالا بوده، اما به‌دلیل هدایت آن به‌سمت تولید و بخش حقیقی تا حدود زیادی از آثار تورمی آن جلوگیری می‌شود، اما در کشور ما خلق نقدینگی جدید درحال حاضر به‌معنی هجوم بیشتر مردم به‌سمت فعالیت‌های سفته‌بازانه و دلالی بوده که جز آشفتگی بیشتر و تورم بالاتر خروجی دیگری نخواهد داشت.

راهکارهای کنترل نقدینگی و تورم

حدود سه ماه پیش بانک مرکزی ایران به تشریح چارچوب «هدفگذاری تورم» پرداخت و کاهش انحراف از نرخ تورم ۲۲ درصد را به‌عنوان قطب‌نمای سیاست‌های پولی اعلام کرد. اما تنها با گذشت حدود پنج ماه از سال و براساس آخرین آمار، شاخص تورم کشور در پایان مرداد ۹۹، حدود ۱۵ درصد در مقایسه با پنج ماهه ابتدایی سال ۹۸ رشد کرده است.

همان‌طور که گفته شد بخش عمده‌ای از تورم ایران ناشی از افزایش و خلق نقدینگی پرسرعتی است که بخش‌های حقیقی اقتصاد به آن نمی‌رسند. به‌طور ساده‌تر آنکه؛ براساس رشد اقتصادی منفی و صفر در سه سال اخیر، کیک اقتصاد کشور و حجم آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییری نکرده است. این بدان معناست که تولید کالا‌ها و خدمات هیچ تغییری نسبت به گذشته نداشته‌اند، اما در این میان نقدینگی و پول در دسترس مردم و عاملان اقتصادی با سرعت ۳۴ درصدی درحال رشد بوده است. بنابراین رشد نقدینگی مستقیما بدون کمک به رشد اقتصادی کشور، تبدیل به تورم شده است. نهایتا بررسی‌ها نشان می‌دهد کنترل تورم و نقدینگی باید به صورت همزمان صورت گرفته و سیاست‌های زیر مدنظر قرار گیرد:

۱- پایدارسازی بدهی‌های دولت در میان‌مدت و کنترل میزان کسری بودجه که یکی از الزامات پایدار‌سازی بدهی‌های دولت محسوب می‌شود از طریق راهکار‌هایی چون؛ عرضه هر چه بیشتر سهام‌های دولتی در بازار سهام، ادامه روند انتشار اوراق بدهی و درنهایت عدم استقراض از بانک مرکزی در هر شرایطی.

۲- در سال‌های گذشته دولت با هدف کنترل نقدینگی استقراض خود را از بانک مرکزی به کمترین میزان رساند. این اتفاق هرچند برای کنترل نقدینگی لازم بوده ولی به دلیل عدم توجه به سازوکار‌های دیگر ایجاد نقدینگی(مشخصا رشد نقدینگی از محل پرداخت بهره سپرده و معوقات بانکی) سیاست مذکور منجر به دوری بانک‌های دولتی و خصوصی از رسالت واقعی خود شده است. بنابراین در شرایط فعلی کنترل میزان رشد و بهبود وضعیت ترازنامه شبکه بانکی کشور از طریق محدودیت بر رشد کل ترازنامه شبکه بانکی و استفاده از ابزارهای نظارتی باید در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاه کاربران

افرین۱۵۸۱۵۶۹۱۲:۲۷:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
یکم تلاش را بیشتر کنیم رتبه اول برازنده ترمونه
ناشناس۱۵۸۱۸۱۴۱۵:۱۷:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
جهت اطلاع نا دقیق شما نویسنده تورم ایران رتبه 8 را دارد
محمد قاسمی۱۵۸۲۱۲۳۱۸:۴۹:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۲
اقای اطلاع دقیق کسب رتبه هشتم دنیا برای ثروتمندترین کشور دنیا رو بهتون تبریک میگم
ناشناس۱۵۸۲۲۶۰۲۰:۵۳:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
تورم رو میشه تو شش ماه صفر کرد به شرط مدیریت علمی و عقلانی.خود من هم میتونم این کار رو انجام بدم.
بیگی29۱۵۸۱۸۷۲۱۵:۵۲:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
چرا مسئولین این موفقیت بزرگ را دربوق و کرنا نمیکنند؟این بار ..
ناشناس۱۵۸۱۸۸۶۱۶:۰۰:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۲
خیلی زشته برای کشوری که مدعی الگوی جهانی هست باید تلاش کنیم بجای رتبه چهارم اول بشیم
ناشناس۱۵۸۲۴۷۸۲۳:۳۲:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
الگو ؟؟!!!!! ما درس عبرتیم برای کل عالم بشریت .
الف ر۱۵۸۲۷۹۶۰۸:۲۳:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱۳
چرا زشته ؟! حداقل ما در یک چیز رتبه 5 تا اول دنیا بشیم این خودش افتخار است
ناشناس۱۵۸۱۹۱۱۱۶:۱۳:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۲
پاسخ مسوولان : هر کشوری به جای ایران بود حتی نان هم نداشت.
ناشناس۱۵۸۱۹۹۸۱۷:۰۵:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۲
نقدینگی مهم نیست چقدر باشد میخواهد 2 درصد باشد یا 100 درصد مهم این است کجا می رود آن زمانی که می گفتیم با بستن مالیات از دلالان جلوی ورود نقدینگی آنها را بگیرد نکردین و رفتید دنبال برجام این چیزها را هم دارد
معلم۱۵۸۲۱۷۱۱۹:۳۹:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۲
برجام از دیدگاه شما و ترامپ یک فاجعه بود.
ناشناس۱۵۸۶۵۳۲۱۳:۲۶:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۱۶
3000-1000=2000 ,24000-3000=21000 21000/2000=10.5 برابر دانشمندان اقتصادی فقط میگویند دلارچندبرابرشده هیچ گاه به گپ اتقاق افتاده نگاه نمی کنند.دلار درزمان روحانی 21000هزار تومان افزایش ودرزمان احمدی نژاد 2000تومان.شاخص فلاکت وبدبختی مردم ایران درزمان روحانی 10برابر وحشتناک تر ازدوره قبل شده است. اصولا ملت ایران دردهه 90وعلی الخصوص این دوساله با وخیم ترین بحران اقتصادی مواجه شده اند. بورس را هم که مردم برای کمک به تولید سرمایه هاشون روانه بورس کردند وبه سالها فساد بانکها درتخصیص منابع پایان بدهند. اما زور بانکیها بیشتربود. وبه همین دلیل تامین سرمایه واعتمادلازم دراین شرایط را به راحتی خدشه دار کردند. درکشورهای پیشرفته 60درصد تامین مالی پروژه ها ازطریق بورس هست. عملا بانکیها سرمایه های مردم باکاهش ارزش پول ملی به یک هشتم دراین دوسال کاهش دادند وملت نابود کردند. اقتصاددانان فقط برای نابودی بورس به روحانی نامه زدند اما برای سکه دلاروزمین ومسکن نامه ای درکارنبود.
ناشناس۱۵۸۱۵۸۱۱۲:۴۰:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
مبارکه با همین دست فرمون بریند جلو اکثر مردم به خاک سیاه می شینند.
ناشناس۱۵۸۱۵۸۲۱۲:۴۰:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
اقتصادی که در ان روزی ۲ تا ۳ تریلیون تومن پول و نقدینگی بی پشتوانه منتشر می شود و رئیس بانک مرکزی ان با نهایت......صحبت از کنترل نقدینگی و تورم می کند اگر ونزویلا نشود باید به قانون جاذبه هم شک کرد
ناشناس۱۵۸۱۸۱۹۱۵:۲۰:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
عزیزم رشد نقدینگی در ایران سالی30 درصد است ولی درچین 16 درصد یا مثلا کره جنوبی 10 درصد ولی چرا تورم آنها بالا نمی رود؟ و کمتر از 3 درصد است هر وقت فهمیدی بیا بحث کن!
ناشناس۱۵۸۲۳۳۲۲۱:۳۷:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
چرا پرت می گی مرد حسابی تو لازم نیست تورم اصلا بخونی از خرید روزانت می تونی بفهمی کجا توی چین و کره جنوبی روزانه قیمتها عوض میشن؟ کجای دنیا بانک میزنند و سود وحشتناک بدون پشتوانه میدن که مجبور بشن پول چاپ کنند پول مردم بدن، یکم اگر می تونی از عقل استفاده کن لازم نیست بری کره جنوبی زندگی کنی همینجا زندگی و مخارج رو ببین
ناشناس۱۵۸۲۵۸۱۰۱:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۱۳
در ضمن فکر کردی که رشد نقدینگی در ایران 30 درصد است تورم هم باید 30 درصد باشد؟ پس برو بالا و میزان افزایش نقدینگی کشورها را با میزان تورم را مقایسه کن البته کشورهایی که مانند ما بازار کاذب ندارن!
ناشناس۱۵۸۲۴۵۹۲۳:۱۸:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
عزیز با مطالعه . یک چیزی شنیدی. رشد اقتصادی چین بالای 8 درصد بوده. تورم آن هم سه درصد. با اضافه عرضه شدید در همه زمینه ها و تولید واقعی همه چیز( به غیر از هواپیما) در خود چین و صادرات همه چیز از مصنوعات ت محصولات کشاورزی و نیروی تخصصی و .. طبیعی است 16 درصد رشد نقدینگی داشته باشد. رشد اقتصادی ایران منفی 8 درصد است. صادرات و درامد ارزی ان و در نتیجه واردات آن منهای 50 درصد است. تقریبا در تمام تولیدات داخلی خود در چرخه تولید نیاز به بخش اعظم واردات دارد. فقط در زمینه مرغ و تخم و مرغ تا 95 درصد دان مرغ از خارج وارد می شود. اسم این تولید مرغ نیست بلکه مونتاژ مرغ است. صادرات به معنی واقعی ندارد. تمام صادرات غیر نفتی مثلا به عراق در واقع با ارز و یارانه نفتی 4200 تومنی است. اگر مرغدار ایرانی توانست با دلار 25 هزار تومنی دان مرغ وارد کند و باز برای کشور بصرفد که صادرات مرغ و حتی مونتاژ مرغ داشته باشد شرط است. صادرات با مزیت ایران فقط نفت است که تحریم شده و کمی پتروشیمی و در سالهای اخیر کمی فولاد و سنگ اهن. اخر کمی مطالعه. حالا شایسته بحث با فرهیخته و با معلوماتی مانند شما شدیم؟!
ناشناس۱۵۸۲۵۷۹۰۱:۲۰:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱۳
جناب فرهیخته وقتی میگوییم مهم افزایش نقدینگی نیست یعنی این که به پول اجازه داده نشود که برود به سمت بازار کاذب بلکه یا برود به سمت تولید یا همان طور راکد بماند حتما فکر کردی هر چی نقدینگی بالا برود تورم هم بالا می رود؟اول برو علم اقتصاد را یاد بگیر
ناشناس۱۵۸۲۶۱۰۰۱:۴۵:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۱۳
اگر نمیدونی بدون خیلی از کشورها وارد کننده هستند و آمار وارداتشون بیشتر از صادرات است ولی شما تقریبا برابر است اما تورم انها کم ولی شما زیاد چون پول سرگردان دارید وربطی هم به چیز دیگری ندارید ودلار 25 تومن هم اقایان خودشان بردن بالا برای جبران برخی کمبودها در حالی که اکثر کشورها کسری بودجه دارند اما این کارها را نمی کنند
ناشناس۱۵۸۲۹۱۶۱۰:۰۰:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۱۳
.. یعنی چون تولیدات چین بالا است و یا صادرات دارد مشکلی در نقدینگی بالای انها نیست؟ چرا کشورهای دیگری که نقدینگی بالای 10 دارند و تولید هم ندارن تورم کم دارند؟نقدینگی نباید برود به سمت دلالی که راهکار جلوی آن هم مالیات است حال آن نقدینگی برود به تولید یا نرود به تولید مهم این است
ناشناس۱۵۸۱۸۴۰۱۵:۲۹:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
حالا خوبه به نقدینگی در دیگر کشورها هم رسیدین وگرنه دنبال جلوگیری از رشد نقدینگی بودین کاری که هیچ وقت اتفاق نمی افتد در هیچ جای دنیا مگر برای خوابیدن کسب و کارها ولی آنها می روند نقدینگی را در تولید به کار می برند ولی شما در ایران برای کارهای دلالی وگرنه با همین نقدینگی ها در ایران اگر به تولید برود رشد اقتصادی ایجاد می شود ورفاه چند برابری برای مردم
ناشناس۱۵۸۱۶۰۵۱۲:۵۶:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
علی برکت الله
ناشناس۱۵۸۱۶۱۷۱۳:۰۳:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
مبارک دولت روحانی و جماعت اصلاحات باشد یادتان هست که شب می خوابیدید صبح بلند می شدید .... یادتان است که ..... کجاست اون کلید ؟!!!!!!
ناشناس۱۵۸۱۶۵۲۱۳:۳۱:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
اره زمان دولت احمدی نژاد شما که گل و بلبل بود هیچی چهار ببر نشد !! پراید 5 میلیونی و دلار 1000 تومنی زمان دولت شما شد 20 میلیون 4000 تومن !
mm۱۵۸۱۶۹۳۱۳:۵۹:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
اقتصاد تابع قوانین مشخص و تعریف شده است و احمدی نژاد و روحانی نمیتوانند با دستور و لاپوشانی و.. اقتصاد را تابع خود کنند بلکه باید به اصول علمی گردن نهند . اقتصاد ایران متاسفانه بیمار رو به احتضار است و چاره ای جز اصلاحات اساسی ندارد ، هر چقدر دیرتر این اصلاحات انجام شود فشار بیشتری به مردم خواهد امد و البته فساد اقتصادی بیشتر خواهد شد
ناشناس۱۵۸۱۸۲۹۱۵:۲۴:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
احمدی نژاد را با این آقا مقایسه می کنی؟ ابر تورم در این دولت که شکسته شد
ناشناس۱۵۸۱۸۷۱۱۵:۵۱:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
اونم با درآمد فوق العاده بالای دولت تو اون زمان
ناشناس۱۵۸۶۵۲۹۱۳:۲۴:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۱۶
3000-1000=2000 ,24000-3000=21000 21000/2000=10.5 برابر دانشمندان اقتصادی فقط میگویند دلارچندبرابرشده هیچ گاه به گپ اتقاق افتاده نگاه نمی کنند.دلار درزمان روحانی 21000هزار تومان افزایش ودرزمان احمدی نژاد 2000تومان.شاخص فلاکت وبدبختی مردم ایران درزمان روحانی 10برابر وحشتناک تر ازدوره قبل شده است. اصولا ملت ایران دردهه 90وعلی الخصوص این دوساله با وخیم ترین بحران اقتصادی مواجه شده اند. بورس را هم که مردم برای کمک به تولید سرمایه هاشون روانه بورس کردند وبه سالها فساد بانکها درتخصیص منابع پایان بدهند. اما زور بانکیها بیشتربود. وبه همین دلیل تامین سرمایه واعتمادلازم دراین شرایط را به راحتی خدشه دار کردند. درکشورهای پیشرفته 60درصد تامین مالی پروژه ها ازطریق بورس هست. عملا بانکیها سرمایه های مردم باکاهش ارزش پول ملی به یک هشتم دراین دوسال کاهش دادند وملت نابود کردند. اقتصاددانان فقط برای نابودی بورس به روحانی نامه زدند اما برای سکه دلاروزمین ومسکن نامه ای درکارنبود.
محمد۱۵۸۱۹۹۶۱۷:۰۴:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
حالا دور بعد با شما. ببینم چه کار می کنید
ناشناس۱۵۸۱۶۲۵۱۳:۰۸:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
احسنت به اين رکورد زني
علی۱۵۸۱۶۳۰۱۳:۱۰:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
مرگ بر امریکا
ناشناس۱۵۸۱۶۴۲۱۳:۲۴:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۱۲
هنوز اقتصاددان های بزرگ دنیا و فارغ التحصیلان پرادعای علوم اقتصادی نتوانسته اند درک درستی از «جادوی خلق پول» داشته باشند. این افراد گمان می کنند که افزایش حجم پول حتماً باید متناسب با رشد اقتصادی باشد و دولت را مجبور می کنند که با کاهش هزینه ها و افزایش مالیات ستانی، کسری بودجه را تأمین کند. حقیقت این است که این اساتید علم اقتصاد هنوز به فکرشان خطور هم نکرده است که یک دولت می تواند با همکاری بانک مرکزی پول خلق کند و با استفاده از این پول، پروژه های عمرانی خود را جلو ببرد، حقوق کارمندان را پرداخت کند و به سیل زدگان وام بلاعوض بدهد بدون اینکه با مالیات به مردم فشار وارد کند. به همین دلیل است که ما باید در مبانی علم اقتصاد تجدید نظر کنیم و آن را بر اساس نیازمندی خود بومی سازی کنیم.
ناشناس۱۵۸۲۳۶۹۲۲:۰۴:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
چه جالب بعد این پول های جدید که بلاعوض داده شدن کجا میرن؟ بلاعوض دود میشن؟
ناشناس۱۵۸۱۶۴۸۱۳:۲۹:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۱۲
این نتیجه شعار تحریم ها بی اثر خود شماست !
ناشناس۱۵۸۱۸۳۴۱۵:۲۵:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۱۲
خوب تحریم ها فقط 20 درصد در اقتصاد ایران اثر گذار است و بقیه ان ناشی مدیریت داخل است
ناشناس۱۵۸۲۳۳۶۲۱:۴۰:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
منکر مدیران بیسواد و فاسد نیستم ولی شما این عدد رو از کجا آوردی تحقیق کردی یا نه چون دلت می خواد از خودت عدد میسازی؟؟ فقط حرف بی اساس میزنی چرا ۲۰ درصد اصلا ۵ درصد کی به کیه
ناشناس۱۵۸۲۵۹۱۰۱:۳۱:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۱۳
برو دهه 70 یا دهه 50 که تحریم نبودین
ناشناس۱۵۸۱۶۷۴۱۳:۴۵:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
ما بايد هميشه اول باشيم . براي ما ننگه چهارم بودن. مسئولين لطفا بيشتر تلاش كنن به صدر جدول برسيم.
محمد۱۵۸۱۷۰۲۱۴:۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
بی کفایتی تیم اقتصادی دولت !!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۵۸۱۸۵۲۱۵:۳۲:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۱۲
فقط دولت؟
ناشناس۱۵۸۱۹۷۸۱۶:۵۷:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۲
فقط دولت نیست . fatf چه شد .؟
ناشناس۱۵۸۲۴۷۱۲۳:۲۶:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
عزیزم ایران چندین سال است در لیست سیاه بوده و هست و سه سالی در لیست سیاه نبود آن وقت پروفسور چرا تورم ونقدینگی بالا میرفت در آن سه سال؟ چون سخنگوی سیاسی کاران هستی بدون این که دلیل را بدانی
ناشناس۱۵۸۳۷۷۸۰۰:۱۰:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۱۴
.. همه میدونن اقتصاد کشور رو شماها به اینجا رساندید
تبریزی۱۵۸۱۷۵۸۱۴:۴۹:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۱۲
تحریم که کاغذ بی ارزش قلمداد میشد الان پولمون ریال شبیه اون شد!!!
ناشناس۱۵۸۱۷۸۳۱۵:۰۳:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
آخ جون تومنطقه اولیم . ایول
ناشناس۱۵۸۱۸۱۷۱۵:۱۹:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۱۲
بار دیگر ثابت شد اقتصاد مال انسان است و متخصص خودش را میخواهد و با دروس .. نمیشود اقتصاد را اداره کرد!!!!
ناشناس۱۵۸۱۸۵۳۱۵:۳۴:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
ملت عزیز یادتون هست؟.. بله یادمون می مونه!
ناشناس۱۵۸۱۸۸۳۱۵:۵۹:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
این نشاندهنده بی کفایتی مسوولینه وگرنه کشورهای درگیر جنگ و فقیر و بدهکار هم تورمشون بسیار کمه و تک رقمیه
ناشناس۱۵۸۱۹۰۱۱۶:۰۹:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
چه کسی این وضعیت را درست کرده است و جالب است دم از پیشرفت میزنیم
علی۱۵۸۱۹۰۹۱۶:۱۳:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۱۲
به همت دکتر نوبخت و دکترهمتی ودکتر نهاوندیان، انشالله سال ۱۴۰۰ ایران مفتخر به کسب رتبه اولی تورم در دنیا خواهد گردید، وکارگران کشور ایران، مفلوک ترین انسانهای شاغل در جهان خواهند شد، به این ترتیب ایران در دو رشته تورم و مفلوک بودن، قهرمان جهان خواهد گردید.
ناشناس۱۵۸۱۹۳۰۱۶:۲۷:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
تمام ارکان کشور به نوعی مقصر هستند .بدون تعصب وقتی آدمهای کاربلد وباسواد رخت مهاجرت می بردند و بعضا آدم بیسواد وپاچه خوار میشن مسؤل ومدیران ودکتر نتیجه همین هست که می بینیم
ناشناس۱۵۸۱۹۶۹۱۶:۵۴:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
با مردم باید صادق بود. یکی از دلایل تورم هزینه‌های بالای دولت از جمله این حجم بسیار زیاد از یارانه‌های مختلف هست. نمیشه الکی به همه‌چیز این قدر یارانه‌ داد، از دولت برای رسیدگی به بخش‌های مختلف توقع داشت، بعد از اون ور بگیم چرا تورم زیاده.
ناشناس۱۵۸۲۰۰۶۱۷:۱۰:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۱۲
اقتصاد فرمایشی نیست
ناشناس۱۵۸۲۰۱۲۱۷:۱۲:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
اصلاح طلبان چشمشان روشن.
ناشناس۱۵۸۲۱۲۰۱۸:۴۷:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
مطمئنی دولت بعدی که اصوالگراست اونموقع چی می گی!
ناشناس۱۵۸۲۱۹۱۲۰:۰۱:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
تحریم ها نتیجه موشک پرانی و شعارهای شماست
ناشناس۱۵۸۲۵۹۳۰۱:۳۲:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۳
یا فتنه گران سال 88؟
ناشناس۱۵۸۲۶۰۴۰۱:۳۸:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۳
استاد نتیجه تحریم چین و روسیه چی هست؟ یا ونزوئلا؟!!!!!!!!!
ناشناس۱۵۸۲۰۹۲۱۸:۲۶:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
نگران نباشید دولت تا 1400تمام تلاش خود را یرای اول شدن می کند و یقینا موفق می شود
ناشناس۱۵۸۲۱۲۷۱۸:۵۸:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
امیدوارم مسئولین ایران از چشم زخم به دور باشند . از مردم ایران خواهشمند است نسبت به دود کردن اسپند اقدام نمایند.
محمد۱۵۸۲۳۴۲۲۱:۴۳:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
مرسی که هستید. اما ما داریم نیست میشیم..
ناشناس۱۵۸۲۴۰۰۲۲:۲۱:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۱۲
کسب افتخاری دیگر از سوی مسئولین خدوم و زحمتکش را به ملّت .. همیشه قهرمان ایران تبریک میگوییم و ..
حسن۱۵۸۲۵۱۵۰۰:۲۳:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۱۳
چنان رونق اقتصادی بوجود میاوریم که اصلا به یارانه نیازی نداشته باشید(دکتر حسن فریدون،رئیس جمهور محترم). ملت ایران یادتونه هر روز و لحظه ای قیمتها تغییر میکرد! ما موتور اقتصاد رو روشن کردیم و به راه انداختیم(دکتر اسحاق جهانگیری- معاون اول محترم)
ناشناس۱۵۸۲۵۶۸۰۱:۱۵:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۱۳
داريم پسرفت مي كنيم
علی۱۵۸۲۸۲۹۰۸:۴۴:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۱۳
خطر دلالهاو کاسبان زالو صفت تحریم از امریکا بیشتره ای کاش مذاکره میکردیم
حسین۱۵۸۳۰۵۱۱۱:۵۰:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۱۳
چشم انداز 1404 و قدرت اول منطقه بودن!!!! وای بر تون با این کشور اداره کردنتون. عراق رو ببیند با اون وضعیت جنگ زدش!
ناشناس۱۵۸۳۱۷۷۱۳:۰۸:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۳
واقعا‌ خسته نباشید
ناشناس۱۵۸۳۹۰۶۰۴:۱۸:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۱۴
آیا آنچه در نظام های تجاری ما رخ می دهند همانند جوامع پیشرفته اند ؟ بعنوان مثال سیستم های تولید واردات و صادرات . گمرک. بانک ها . مالیاتها. زیرساختها. بستر ایجاد کارخانه ها. بازارهای سرمایه تولید و توزیع مواد اولیه. بورس.قوانین. نظام پولی و ارزی شفافیت مالی و بانکی و چشم اندازهای سرمایه و تولیدات صنعتی در کشوری همچون ژاپن و یا کشور دشمن ما « آمریکا » چگونه است و با یک مقایسه در کشور ما چطور ؟ آیا رفتار مدیران در کشورهای فوق ؛ سلیقه ای است یا همراه با ایده های نو و رشد روزافزون و همه جانبه ؟ چگونه است که بازار بورس به یکباره به هم میریزد در حالیکه قبلاً چنین سابقه ای به این شکل وجود نداشته ؟! براستی مشکل کجاست و قوانین و دستورات خلق الساعه از کجا و چه منشأیی صادر و این همه خسارت به مردم و جامعه وارد میکنند ؟! پس تنها وجود تحریم عامل بروز مشکلات نیست بلکه تحریم با مدیریت صحیح و خلاقانه دروازه ای است بسوی پیشرفت و خودکفایی و رهایی از بلای سیاه نفت که به غلط طلای سیاه نام گرفته است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین