نوبت به آموزش و پروش که می‌رسد آسمان می‌تپد؟!

ابوالفضل فيضي خواه،   3990611131 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
نوبت به آموزش و پروش که می‌رسد آسمان می‌تپد؟!

« باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند.» 

این بخشی از اظهارات مهم رهبر انقلاب است در ارتباط تصویری روز گذشته با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش. 

درباره اهمیت آموزش و پروش در شکل گیری یک جامعه سالم هر چه بگویند کم گفته اند اما حتی نیم نگاهی به اوضاع آموزش و پروش ما از بی توجهی و بی اعتنایی مزمن به این امر حكايت مي كند. امروزه نه معلمان در جامعه ما دارای شان و جایگاه گذشته هستند و نه خود موضوع علم آموزی به اندازه گذشته ارج و قرب دارد. 

اما جدا از وضعیت کلی تنزل جایگاه مقوله آموزش و پرورش در کشور ما، این نهاد مهم اجتماعی از بی عدالتی آموزشی نیز در رنج است. 

 موضوع گسترش مدارس غیر دولتی و اثر منفی آن بر عدالت آموزشی سالهاست که مورد توجه کارشناسان و برخی مسوولان بوده است. اما متاسفانه علیرغم هشدارها و توصیه‌های راهبردی در سطوح کلان تصمیم گیری کشور، اثر منفی یاد شده روز روز بیشتر شده است تا جایی که برای مثال بنابر اعلام معاون سابق وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸

« نتایج اخیر آزمون امسال نشان می دهد که ۶۰ درصد رتبه ‌های برتر متعلق تهران هستند و ۴۰ درصد دیگر استان‌ ها در مدارس خاص تحصیل کرده ‌اند و این بدان معناست که کنکور در خدمت کسانی است که پول دارند، نظام ما دچار یک نابرابری آموزشی شده و این وضع در سال‌های اخیر بدتر شده است. بر اساس آمار قبول شدن کنکور طی سال های اخیر، معمولا ۴۰ نفر برتر کنکور و حتی کسانی که رتبه ۳ رقمی دارند در مدارس دولتی تحصیل نکرده ‌اند. »

معتقدان به نظام آموزشی خصوصی معمولا با مقایسه نسبت عددی ناچیز این مدارس با مدارس دولتی به این موضوع اشاره می‌کنند که هزینه‌های دولت در آموزش و پروش بسیار زیاد است و چه اشکالی دارد اگر مدارس خصوصی کمک حال اموزش وپروش باشند؟

 آنچه در این پاسخ نادیده گرفته شده اثرگذاری کیفی و منفی رویکرد خصوصی سازی در نظام آموزشی دولتی است. وقتی کم توجهی به نظام آموزشی رایگان و دولتی ادامه پیدا کند طبیعتا هم دانش آموزان و هم معلمان جاذبه های بیشتری در مدارس خصوصی خواهند یافت و رفته رفته این رویکرد به بهای گسترش نابرابری آموزشی و تضعیف مدارس دولتي تمام مي شود، واقعیتی که متاسفانه رخ داده است. بسیاری از شهروندان در سال های گذشته این جمله آشنا را از برخی مدیران مدارس دولتی شنیده اند که  اگرراضی نیستید، فرزندتان را به مدرسه غیر دولتی ببرید ! 

این در حالی است که اگر چنانکه رهبر انقلاب نیز به آن اشاره کردند هزینه کردن برای آموزش و پرورش را نوعی سرمایه گذاری ببینیم نه مصرف، طبیعتا باید دغدغه بیشتری نیز برای تامين مالي آن از سوی دولت ‌ها صورت بگیرد. به خصوص آنکه گاهی برای کارشناسان و ناظران این تصور ایجاد می شود که خرج کردن دولت‌ها در سایر امور بعضا نالازم به جای خود باقی است و فقط وقتی نوبت به آموزش و پروش می رسد گویی آسمان می تپد ! 

در حال حاضر نوع برخورد دولت‌ها با مقوله آموزش و پروش به گونه ای است که گویی براساس همان محاسبات عددی صرفا در پی خلاصی از وظیفه سنگینی که بر عهده دارند، هستند. 

طبیعتا نمی توان انتظار داشت در حالی که نظام ایده ال در هیچ نهادی از نهادهای مختلف کشور وجود ندارد آموزش و پروش ما در بهترین شرایط خود باشد اما تفاوت کیفی این نهاد مهم اجتماعی با دیگر نهادها و وضعیت نابسامان کنونی آن ایجاب می‌کند که هر چه زودتر شاهد تحول اساسی در آن باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۱۳۱۶۰۵:۴۷:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
فعلا که پول ویلموتس مهمتره!. یادمه یکی از مدیران ستادی آموزش و پرورش نزدیک به مضمون بهم میگفت:«وقتی پول به اندازه ای نیست که کیفیت مناسب را برای همه یکسان عرضه کنی و از طرفی میخواهی از دنیا نیز جا نمانی تنها میتوانی به عده ای که تواناترند یا سزاوارترند فکر کنی». آموز ش و پرورش امروز ایران یک معادله است با تعداد زیادی مجهول! و آرزوهای عجیب!
ناشناس۱۵۸۱۳۲۲۰۶:۲۹:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
همه شئون مملکت درسته همین آموزش و پرورش ش حل بشه دیگه گلستان میشه!!
ناشناس۱۵۸۱۵۲۲۱۱:۲۸:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
تجربه جهانی به خصوص در کشورهای توسعه یافته نشان داده هر زمانی که آموزش پرورش یک کشور مورد توجه قرار گرفته وضعیت کشور رو به پیشرفت و توسعه رفته است. اگر بخواهیم یک کشور را عقب افتاده نگه داریم بهترین کار نشانه رفتن نظام تعلیم و تربیت آن کشور هست!
ناشناس۱۵۸۱۵۶۶۱۲:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
بنظرت برنامه توی ایران برای پیشرفته یا برای عقب موندن؟ نگاه به این چند ساله بکنی جوابت و می گیری
ناشناس۱۵۸۱۶۵۰۱۳:۳۰:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۱۲
اگر مملکتی بخواهد اصلاح بشه از همین آموزش و پرورش میشه.دوما این یکی از نشانه ای اختلاف طبقاتی است.
حسین۱۵۸۳۰۵۴۱۱:۵۳:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۱۳
اموزش وپرورش جهت پیشرفت و پسرفت جامعه رو مشخص می کند
ناشناس۱۵۸۱۳۲۹۰۷:۲۲:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۲
اون موقع که مدارس غیر دولتی رو راه انداختید باید فکر این روز رو هم میکردید وقتی حداد عادل برای پسرش مدرسه اختصاصی تاسبس میکنه نتیجه اش همین میشه
ناشناس۱۵۸۱۴۰۴۰۹:۴۲:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
کجا رفتند آن مدارس قدیم: البرز، خوارزمی، هدف، هشترودی، دارالفنون .... مدارسی که اکثر دانشمندان و متخصصان نامدار این کشور از دل آنها بیرون می آمدند؟ این مدارس غیر دولتی، تا سوم راهنمایی پولی از مردم دریافت نمی کردند. شهریه دبیرستان البرز در سال 1356 برای پایه دبیرستان، 3000 تومان بود. که معادل حقوق یک ماه یک کارمند بود. حالا آقای حداد عادل ادعا می کند دبیرستانی با زمین بنیاد مستضعفان درست کرده که شهریه سالانه اش 20 میلیون تومان است!
ناشناس۱۵۸۱۴۵۲۱۰:۱۶:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
تبعیض بین مسئولان و مردم عادی، تبعیض بین خودی و غیر خودی، تبعیض بین پولدار و فقیر، تیشه به ریشه هر مملکتی می زند.
ناشناس۱۵۸۱۵۶۷۱۲:۲۷:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
دیر یا زود چه بزرگ چه کوچیک در مقابل مردم باید جواب بدن
ناشناس۱۵۸۱۷۲۳۱۴:۲۶:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۱۲
دبیرستان البرز کجا، مدرسه حداد عادل کجا؟ از دبیرستان البرز امثال پروفسور علی جوان، کاشف لیزر بیرون می آمد. از مدرسه حداد عادل چه کسانی بیرون می آیند؟
محمد۱۵۸۱۳۴۳۰۸:۰۰:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۱۲
تا وقتی که همه فقط حرف بزنند و از عمل خبری نباشد هیچ مشکلی حل نمیشود. قرار بود اگر مدارس غیر دولتی تشکیل می شود و باری از دوش دولت برداشته میشود از این صرفه جویی این محل برای بالا بردن کیفیت آموزش در مدارس دولتی استفاده شود که نمیشود!!!!!!!!!!!! چرا خدا داند. تا وقتی که در مدارس دولتی تعداد دانش آموزان در هر کلاس بیش از 40 نفر است چطور شعار فرزند آوری میدهیم؟!
ناشناس۱۵۸۱۳۴۴۰۸:۰۱:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
من آموزگار هستم. منطقه ای که من هستم امسال سازماندهی اینترنتی داشت. با تعجب دیدم که اسامی بعضی از مدارس تو لیست نیست، وقتی پیگیر شدم، متوجه شدم مدارس خوب رو بین معلمان نورچشمی تقسیم کردند. به این شیوه رانتی هم برای سایر معلمان و هم برای دانش آموزان عدالت آموزشی تحقق پیدا نمی کنه. محرومیت برای دانش آموزان مناطق کم برخودار و معلمان به اصطلاح کم سابقه. یکی از عمده ضعف های آموزش و پرورش ارزیابی معلم بر اساس سنوات خدمت است، در حالیکه برخی از معلمان باسابقه هنوز به شیوه 50سال قبل تدریس میکند و بعضا توانایی روشن کردن کامپیوتر را هم ندارند.
آریابان۱۵۸۱۵۱۱۱۱:۱۷:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
وقتی شرایط اقتصادی برای عامه مردم سخت شد سامانه کوپنی راه افتاد تا همه چیز میان همه به تساوی تقسیم بشه ولی برعکس اون ، از همون زمانی که کلنگ تأسیس مدارس نمونه ، غیر انتفاعی ، ویژه  و .... به زمین خورد این نویدی لذتبخش بود برای نورچشمی ها !!!!! ولی طبیعتا هولناک برای عامه مردم !!!!!  
ناشناس۱۵۸۱۷۴۳۱۴:۴۲:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۲
من هم معلمم واز توان وحوصله معلمین جوان وکم سابقه تقدیر می کنم اما چه خوب بود اگر تجربه آموزگاران قدیمی در کنار آموزگاران جوان وبه روز قرار می گرفت الان یکی از معضل های بزرگ تدریس مجازی عدم آشنایی آموزگاران قدیمی با فضاهای مجازی وبه کار گیری آنهاست مهمی که متاسفانه وزیر آن را نادیده گرفته وفقط می گوید انجامش دهید !!
آرمیتا جوکار۱۵۸۱۳۴۶۰۸:۰۴:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۲
لطفا مدارس را حضوری کنید
ناشناس۱۵۸۳۱۴۵۱۲:۵۱:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۱۳
تو برو
ناشناس۱۵۸۳۵۴۲۱۸:۳۸:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۱۳
بچه ها چه طور ازخودشون مواظبت کنند
ناشناس۱۵۸۱۳۶۶۰۸:۲۵:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۲
وقتي جناب رئيس جمهور محترم اعلام ميكند كه هزينه تحصيل دانش آموز در سال در مدارس دولتي 40 است و در مدارس غير دولتي، 12 ،يعني نگاه بنگاه اقتصادي داشتن به امر مهم آموزش و پرورش.
یک هموطن۱۵۸۱۵۱۵۱۱:۲۰:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
معلمان شاغل در بخش دولتی که گزینششان از اول اشتباه بوده است پنج میلیون و شش میلیون تومن می گیرند و در کنارش از انواع تعاونی و سهام عدالت و مسکن مهر و انواع کمک های دولتی استفاده می کنند و دل به کار هم نمی دهند، مشکل اساسی نظام آموزشی است. اینهمه جوان فارغ التحصیل داریم در همه رشته ها و کارایی خیلی بهتر که راضی هستند با نصف همان حقوق دولتی کار کنند و کارایی دوبرابر داشته باشند. لطفا پذیرش دانشجو معلم و دانشجو از طریق دانشگاه فرهنگیان را تعطیل کنید و استخدامها فقط به صورت قرار دادی و از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی باشد. این دانشجو معلمها فقط میآیند پول بگیرند و کار نکنند و آموزش و پرورش پله بشه برای آنها که ادامه تحصیل دهند و بروند به ارگانهای دیگر.
ناشناس۱۵۸۱۷۶۸۱۴:۵۲:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
ظاهرا هیچ شناختی از معلمی نداری ! معلمی فقط داشتن علم نیست معلمی قدرت تفهیم علم است . هستند افراد باسواد زیادی که توان فهماندن یک مطلب ساده را به طرف مقابل ندارند. لطفا به معلمان توهین نکن این طور هم نیست که گزینش حرف اول را بزند .معلمین هربار دوره های جدیدتدریس را می بینند .اما این را قبول دارم که الان آموزش وپرورش ما نیاز به نفس های تازه دارد سالهاست که به جای استخدام معلمین جوان از نیروهای بازنشسته استفاده می شود فقط برای این که حقوق اضافه ندهند !
ناشناس۱۵۸۱۳۷۵۰۸:۳۶:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
من همسرم حدود 18 ساله که در مدرسه ابتدایی غیر انتفاعی به عنوان معلم مشغول بکار هست. تا به حال در چند مدرسه متفاوت هم تدریس کرده. مدیر مدرسه ومسولان پایه در این مدارس به شدت بر نحوه آموزش بچه ها وعملکرد معلمان نظارت دارند. با اینکه حقوق بسیار کمی پرداخت می کنند اما نهایت تلاش رو برای بهره وری کلاس اجام می دن بطوری که همسر من برای نیم ساعت کلاس مجبور هست چندین ساعت مطالعه وجستجو در منابع مختلف بکنه تا بتونه اون محتوی مورد نیاز رو برای کلاسش فراهم کنه. تازه برای بروز شدن معلمین شون دائما کلاس آموزشی می ذارن. جالبه که بدونین مدرسان از اساتیددانشگاه و آموزش وپرورش هستند).هدف من از نوشتن این متن اینه که بگم.دولت ساختمان برای مدرسه میده.پول آب وبرق وپرسنل می ده وتمام خرج مدارس رو کم وبیش تقبل می کنه اما در این مدارس نه مدیر کارامدی وجود داره ونه پرسنل آموزشی اون تعهد لازم رو دارن. من این مهم رو توی مدارس دولتی که فرزندم مشغول به تحصیل هست دیدم. اگر آموزش وپرورش روی مدیریت و معلمان تمرکز کنه این وضعیت اصلاح میشه. باید مدارس وکادر آموزشی امتیاز بندی شده وسالیانه عملکرد اونها سنجش ودر صورت لزوم نسبت به تغییر کادر آموزشی ومدیریت مدارس ویا تشویق اقدام بشه.تفاوت این دو مکان آموزشی بغیر از خرج مدرسه نظارت دوجانبه مدیران و اولیا هستش.
ناشناس۱۵۸۱۴۶۶۱۰:۳۰:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۲
مرد مؤمن خود شما کجا تحصیل کردی که این طور راحت داری مدارس دولتی و معلمان اون رو می کوبی؟؟؟؟
ناشناس۱۵۸۱۶۲۸۱۳:۱۰:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
بحث کوبیدن نیست. دیدگاه اول نظارت وپایش عملکرد هست ودر کنارش تشویق وتنبیه.
ناشناس۱۵۸۱۳۸۰۰۸:۴۵:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
این موضوع را به آقا و خانم حداد عادل بفرمایید که به جای ارتقای مدارس دولتی تصمیم گرفتند برای فرزند خودشان و دیگرانی مثل خودشان مدارس جدا بسازند وگرنه از مردم عادی چه کار دیگه ای برمیاد؟
ناشناس۱۵۸۱۴۰۰۰۹:۳۹:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
بله با این مطالب کاملا موافقم خودمن یک معلم هستم واز نزدیک شاهد آنچه که آقا در صحبتشان فرمودند بوده ام اصلا انگار کسی که بچه اش به مدرسه دولتی میرود فردمستحق وفقیری است.وفرستادن به غیر دولتی یک پزاجتماعی خاص دارد . من خودم تدریس هم داشته ام همزمان در هردو جا..در دولتی بدون اغماض وارفاق ودر خصوصی با ناز ونوازش وارفاق فراوان به بچه های تنبل وضعیف ..فقط برای ماندنشان در آن مدرسه... جای تاسف است که ۹۰ درصد مدارس غیر دولتی اصلا نه سطح علمی خوب واستانداردی دارند نه فضای آموزشی مناسب ونه معلمین استاندارد ..تعدادی لیسانس بیکار بدون دیدن دوره های لازم را با حقوق ساعتی بسیار پایین می آورند که مدارسشان بچرخد. درعوض پول هنگفتی از بچه ها میگیرند که گویی اساتید دانشگاه قرار است تدریس کنند.
ناشناس۱۵۸۱۴۱۸۰۹:۵۳:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
مدارس انتفاعی باید جمع بشه
علی۱۵۸۱۴۵۳۱۰:۱۸:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
سلام این موضوع بسیار مهمی است و مسولین باید آن رو رفع کنن این از حقوق دانش آموزان هست که در دانشگاه تحصیل کنند اما در نظام آموزشی ما این کار با هزینه هنگفتی ممکن است چه بسا کسانی هستند که شایستگی لازم برای رسیدن به هدف بهتر را دارند اما از پس هزینه های آن بر نمی آیند این عدالت نیست
محمد۱۵۸۱۴۶۷۱۰:۳۱:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۱۲
در خبر ها خواندم بیشترین تعداد مدارس غیر انتفاعی در سطح کشور مربوط به ناحیه یک ساری می باشد یاد سال 74 افتادم، با مدیر وقت بحثی راجع به کمبود فضای آموزشی برای مقطع راهنمایی مطرح کردیم ایشان در پاسخ افزایش مدارس غیر انتفاعی را چاره کار دانستند. از آن زمان تاکنون به مدت 25 سال هیچگونه مدرسه دولتی با توجه به افزایش جمعیتی برای شهر بزرگی مثل ساری ایجاد نکرده اند. چند مدیر پشت سر هم آمدند و رفتند و دریغ از یک افتتاح جدید فضای آموزشی با خصوصی سازی در ایران مسئولین دولتی به فکر سود به هر قیمت برای خود، اطرافیان و دارو دسته خود هستند.
ناشناس۱۵۸۱۴۹۰۱۰:۵۹:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
عدالت این است که تمام دانش آموزان در یک سطح آموزش و امکانات تحصیل کنند و سر جلسه ی کنکور بنشینند نه اینکه تعدادی پولدار امکانات ویژه داشته باشند و عده ای هم از دیگران جدا شوند و در مدارس سمپاد و فرزانگان و ... تحصیل کنند که حتی کتابهای آموزش و پرورش در آنها تدریس نمی شود و سطح آموزش بسیار بالا تر است و عده ای هم علاوه بر مدارس خاص سهمیه های خاص داشته باشند در نهایت همه وارد یک میدان رقابت شوند !! اسم این کار هر چه هست عدالت نیست ما که در این سیستم ناعادلانه علیرغم زحمت بسیار باختیم و سرخورده و افسرده شدیم کاش نسل های بعد ما این برزخ بی عدالتی را تجربه نکنند
علی۱۵۸۱۷۰۸۱۴:۱۶:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۲
احسنت،دوست عزیز حرف دل خیلیارو زدی،پاینده باشی
ناشناس۱۵۸۱۵۱۲۱۱:۱۸:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
حال حساب کنیدغیردولتیهاازنظراموزش درخوزستان افتضاح هستند چه برسدبه دولتی من فرزندم راتا کلاس چهارم مدرسه غیردولتی سطح بالافرستادم ولی هرسال بعلت ضعف تدریس وبهداشت وشکنجه روحی فرزندم دراین مدارس مجبوربه جابجایی بودم
ناشناس۱۵۸۱۷۹۵۱۵:۰۸:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۱۲
در کشورهای پیشرفته که عدالت سرلوحه آنهاست چیزی تحت عنوان مدارس غیر دولتی وسمپاد وفرزانگان وامثالهم نیست .
اکبر۱۵۸۲۴۳۴۲۳:۰۳:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
مادامی که فردی از دل آموزش و پرورش و گچ خورده کلاس برای آموزش و پرورش ماتصمیم نگیرند وضع آموزش بدتر میشود که بهتر نمیشود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

آخرین عناوین