چرا رشد قیمت مسکن متوقف نمی‌شود؟

گروه اقتصادی الف،   3990611023 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بررسی آمار موجود دربازار مسکن پایتخت مشخص کننده این امر است که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته بدون توقف به رشد نجومی خود ادامه داده و در شهریور ماه به ۲۳.۱ میلیون تومان رسیده است.

چرا رشد قیمت مسکن متوقف نمی‌شود؟

به گزارش فارس، دنیای ریاضیات به زبان نمودار و عدد اقدام به برقراری ارتباط با دنیای انسان‌ها می‌کند. زبان ریاضیات به قدری قابل فهم و درک است که بسیاری از رشته‌های دیگر نیز دست به دامن ریاضیات شده و از زبان و دریچه اعداد و نمودارها با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

در میان این همه شیرینی استفاده از زبان دنیای ریاضیات، باید گفت، این ابزارهای هندسی، همیشه حامل اخبار خوب نیستند. گاهی اوقات اخبار تلخی از زبان این نمودارها منتقل می‌شود. نمونه‌اش همین نموداری است که گزارش ما حول آن شکل گرفته است.

از بررسی اطلاعات موجود در حوزه بازار مسکن، نتیجه‌ای حاصل شد که جز  به زبان ریاضی قابل بیان نیست. ماجرا از این قرار است که در سال‌های اخیر شاهد افزایش نجومی قیمت مسکن در شهر تهران بوده‌ایم، به نحوی ‌که از فروردین ماه سال 97 تا شهریور ماه سال جای در مدت 2 سال و 6 ماه، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی با رشد نجومی 359 درصدی مواجه شده است.

نکته قابل توجه در زمینه بازار مسکن، علاوه بر رشد جهشی قیمت‌ها، مسئله متوقف نشدن رشد قیمت‌ مسکن در سال جاری است. بررسی آمار مرتبط با میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در 6 ماهه ابتدا سال‌های 97، 98 و 99 بیانگر این امر است که رشد قیمت در انتهای 6 ماهه اول سال، تثبیت شده و بعضا روند کاهشی داشته است. این در حالی‌ست که قیمت مسکن در 6 ماه ابتدایی سال جاری بدون توقف روند افزایشی خود را پیگیری می‌کند؟ این مسئله در نمودار زیر به وضوح مشخص است.

*رشد بازارهای سرمایه‌ای، عامل متوقف نشدن رشد نجومی قیمت مسکن

بررسی دلایل متوقف نشدن روند صعودی بازار مسکن در سال جاری نسبت به سال‌های پیش در بازه زمانی 6 ماه ابتدایی سال مستلزم بررسی شرایط اقتصادی سال جاری و تفاوت‌های موجود نسبت به سال گذشته است. در همین ارتباط محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن در ارتباط با تحلیل شرایط موجود در بازار مسکن، گفت:« در سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته، افزایش تقاضا و در پی آن افزایش تعداد معاملات یکی از عوامل‌ جدی افزایش قیمت مسکن است. در حقیقت سال‌های گذشته با پدیده رکود تورمی مواجه بودیم اما در سال جاری، افزایش 170 درصدی تعداد معاملات نشانی از رکود ندارد و شرایط تورم ناشی از افزایش تقاضا را تداعی می‌کنند.»

این کارشناس حوزه مسکن، در بیان دلایل افزایش تقاضا در بازار مسکن، اظهار داشت:« به نظر می‌رسد بازدهی بالای بازارهای سرمایه‌ای موازی یکی از دلایل افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت در بازار مسکن باشد. به طوریکه رفتار طبیعی حاضرین این بازارها نشان داده است که بازار مسکن امن‌ترین مکان برای ذخیره سود بدست آمده از سایر بازارها خواهد بود.»

وی در تشریح تاثیر سایر بازارهای سرمایه‌ای بر بازار مسکن، گفت:« در شرایط کنونی شاهد خط دهی این بازارها به هم هستیم و افزایش شاخص‌ها در یک بازار زمینه را برای افزایش شاخص‌های قیمتی در سایر بازارهای موجود فراهم می‌کند.»

حمیدزاده، در بیان یکی از دلایل دیگر افزایش قیمت بدون توقف بازار مسکن، گفت:« یکی دیگر از تفاوت‌های اقتصادی در سال جاری نسبت به سال‌های پیش، کنترل نشدن رقم نرخ ارز است که شرایط را برای افزایش قیمت مسکن به سبب تخلیه نشدن فشار تورمی مهیا می‌سازد.»

*تاخیر در اخذ مالیات‌های تنظیمی، زمینه ساز افزایش قیمت مسکن

افزایش بدون توقف قیمت بازار مسکن در پایتخت درحالی رقم می‌خورد که عزم دولت و مجلس شورای اسلامی بیش از هر زمان دیگری برای اخذ مالیات‌های تنظیمی جزم است. مطابق اظهارات متولیان بازار مسکن در کشور اخذ مالیات بر خانه‌های خالی از انتهای تابستان سال جاری در دستور کار دولت قرار می‌گیرد، همچنین مالیات بر عایدی املاک در مجلس شورای اسلامی منتظر تصویب است. با این وجود رشد نجومی قیمت مسکن نه تنها نسبت به سال‌های گذشته کنترل نشده بلکه با سرعتی فزاینده به پیش رفت.

در همین ارتباط حمید احمدی، کارشناس مسائل اقتصادی ضمن اشاره به تاثیر مالیات‌های تنظیمی در بازار مسکن، گفت:« طبیعتا اخذ مالیات‌های تنظیمی به واسطه تحت تاثیر قرار دادن حاشیه سود بازارهای سرمایه‌ای زمینه کاهش تقاضا سرمایه‌ای و کاهش قیمت را فراهم می‌سازد.»

این کارشناس حوزه مسکن، ادامه داد:« متاسفانه برخلاف وعده‌های صورت داده شده توسط متولیان مسکن درکشور، هنوز شاهد اخذ این مالیات‌ها نیستیم. همین امر سبب سو استفاده سوداگران بازار مسکن شده تا از این غفلت استفاده کنند و پیش از وضع هر قانونی نسبت به کسب سود از این بازار اقدام ورزند.»

بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه بیانگر این امر است که متوقف نشدن قیمت‌های در بازار مسکن می‌تواند ناشی از کنترل نشدن سایر بازارهای سرمایه‌ای نظیر، ارز، طلا و بورس باشد. همچنین تاخیر متولیان حوزه مسکن در مجلس و دولت به منظور اخذ مالیات‌های تنظیمی نیز یکی از دلایل دیگر شدت گرفتن تقاضا و افزایش قیمت سرپناه به حساب می‌آید.

دیدگاه کاربران

محمد۱۵۸۰۶۹۰۱۳:۴۷:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۱۱
با سلام؛ از آنجائی که بخش قابل توجهی از مسئولان مملکت.. .. در ساخت و ساز مسکن دست بالائی دارند، انتظار کاهش قیمت مسکن آب در هاون کوبیدن است. ممکن است ..کسانی که دست برتری در ساخت و ساز در سعادت آباد تهران دارند؛ بتوانند طرحی نو دراندازند تا بلکه قشر ضعیف جامعه در کپرها راحت تر زندگی کنند.
ناشناس۱۵۸۰۷۴۱۱۴:۲۲:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۱
افت ارزش پول از خرداد تا شهریور دلیلشه
ناشناس۱۵۸۱۸۹۷۱۶:۰۷:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
نه به این دلیل نیست علت اصلیش قیمت دستوری که به مسکن میدهند و دلیل دیگش ناچیز بودن مالیات ها.
ناشناس۱۵۸۰۷۶۲۱۴:۳۵:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۱۱
چون خود دولت خواست به اعتراف اخوندی
ناشناس۱۵۸۰۷۶۸۱۴:۴۱:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱۱
بدلیل اینکه وضعیت اقتصادی جامعه روز به روز وخیم تر می شود
ناشناس۱۵۸۰۷۹۲۱۴:۵۴:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۱
چون رشد قیمت هیچ چیز متوقف نمی شود
احمدپور۱۵۸۰۸۱۰۱۵:۱۲:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۱۱
برای اینکه سوپر نابغه های تصمیم گیری .. به جای تدبیر کردن برای افزایش ارزش پول ملی و کاهش نرخ ارز به کنترل های بی فایده و تهدیدهای مالیاتی بی ثمر بازارهای مختلف پرداخته اند . شاید هم انتخاب این روش آگاهانه است . اما کیست که نداند وقتی نرخ ارز رشد میکند قیمت همه چیز رشد میکند ، بنابر این هر بازاری تهدید مالیاتی شود نقدینگی به سوی ارز سرازیر میشود و ارز را گرانتر از قبل میکند و گرانی ارز هم مجددا به افزایش قیمت سایر محصولات از جمله مسکن می انجامد . اساتید باید بدانند که کنترل تورم فقط از وظایف بانک مرکزی است آنهم یک بانک مرکزی به تمام معنی مستقل .
ناشناس۱۵۸۰۸۱۹۱۵:۲۰:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱۱
بنده دریک شهر کوچک زندگی میکنم با وجود افزایش قیمت مسکن دولت نیز به این امر کمک میکند تا بیشتر افزایش پیدا کند مثلا پروانه ساخت نمیدهد یا هزینه بالایی دارد یا اینکه افرادی که بدون مجوز میسازند امتیاز آب وبرق و گاز به انها نمیدهد اگر پروانه ساخت ارزان بدهد تضمین شکستن قیمت مسکن در شهرهای کوچک صددرصد است
ناشناس۱۵۸۰۸۶۳۱۵:۴۸:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۱۱
سلام.چرا.ارزان.نمیشود.براینکه.شما.دارید.تبلیغ.گرانی.میکنید.مگه.ندیدی.اگهیهای.شیپور.دیوار.ووو.همه.فروشنده.هستند.و...‌..میخوان‌از.مالیات.فرار.کنند.و.بفروشند.کو....خریدار.خوب.امار.که.میگه.خانه.حبابش.داره.میریزه.ارزان.میشه.وزیر.محترم.هم.گفته.فعلا.خونه.نخرید.چونکه.ارزانی.در.پیش.داریم.آهن.هم.ارزان.شده.وخانه.های.مهر.و.خانه.های.طرح.ملی.هم.فراخوان.فروش.دا ده. و.قصزنشینان.لاکچری.از.شاندیز.و....و.شاهنامه..کلات.وگلمکان.توس.مشهد.مقدس.گرفته.تا.شمال.ایران.رامسر. زیبا.همه.در.حال.فروشند.میگی.نه.اگهی.ها.را.بخوان.وبه.املاکی.ها.هم.سر.بزن.معاملات.راکد.است.و.در.حال.ارزان.شدن. است. حالا.طرح.خانه.های.خالی.در.راه.یقین.بدانید.مسکن.حبابش.را.سوداگران.با.گران.کردن.قیمت.چند.برابر.کردند.در.حال.ارزان.شدن.است.انشاالله.با.اجرای.طرح.خانه.های.خالی.همه.نیازمندان.به.مسکن.صاحبخانه.شوند.واسلام.
ناشناس۱۵۸۰۸۶۷۱۵:۵۰:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۱
وقتی یه دونه کتری قوری ایرانی 500هزار تومنه چه انتظاری از خونه دارید
بازنشسته۱۵۸۰۸۹۶۱۶:۳۰:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۱۱
ببخشید رشد چی متوقف شده که انتظار دارید رشد مسکن متوقف بشه ؟ .... هر دفعه میرم پنیر بخرم 500 تومن گرون شده ...
ناشناس۱۵۸۰۹۵۵۱۷:۱۸:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۱۱
خیلی ساده.چون روند کاهش پول ملی متوقف نمی شود.
ناشناس۱۵۸۰۹۶۱۱۷:۲۵:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۱
چرا رشد قیمت مسکن متوقف نمی‌شود؟ با توجه به متن فوق سوال شما کلا اشتباه طرح شده است.چون مسکن و خودرو و روغن و رب گوجه و دستمال کاغذی و دارو و .. گران نشده اند بلکه فقط و فقط پول ملی کم ارزشتر از سابق و سرعت کاهش ارزش آن به نسبت سالهای قبل خیلی بیشتر شده است پس سوال صحیح باید چنین باشد. چرا ارزش پول ملی هر روز کمتر از روز قبل می شود.
ناشناس۱۵۸۱۰۰۵۱۸:۰۳:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۱
کاش ایشون توضیح می دادن اون سالهایی که قیمت دلار ثابت بود و بورسی روی بورس نبود چرا قیمت مسکن هر سال بالا میرفت.
ناشناس۱۵۸۱۰۱۱۱۸:۱۴:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۱
سلام . چرا همیشه فکر میکنید مشکل از خانه ها خالیه . بابا شما فقط سیر تغییر قیمت زمین میلگرد و بتن رو دنبال کنید ببینید چقدر تغییر کرده . دقیقا همینقدر قیمت مسکن هم تغییر کرده . فروشنده ای که بساز بفروشه هیچ وقت نمیاد قیمت رو بالا ببره . بازار مسکن رقابتیه . طرف نفروشه ساختمان بعدی رو میمونه . قیمت ارز رو ثابت نگهدارید بعد ببینید چیزی تغییر میکنه یا نه . اگر روی خانه ها خالی مالیات میگزارید روی زمین ها خالی هم بگزارید که براساس کاربری نباید بی استفاده بمونه . اقتصاد دنیا بهم وابسته هست . شما حتی اگر مرز رو هم ببندید جلوی قاچاق میلگرد رو بگیرید یکسری مواد اولیه رو باید وارد کنید . شما اگر مواد اولیه هم تولید کنید سودی که قاچاق کالا داره اغلب مرزبانی ها کشور رو فاسد میکنه . شما ارتباط خودتون رو حفظ کنید با دنیا .. روابط خودتون رو با دولت ها منطقه درست کنید ببینید چطور مملکت روی آرامش میبینه . ممنون
ناشناس۱۵۸۱۰۵۴۱۸:۵۱:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۱
یه مشت دلال پول دارن و وخرید و فروش میکنن و قیمت رو تعیین میکنن وگرنه مردم عادی که میلیارد از کجا دارن که زمین بخرن
امیر۱۵۸۱۰۶۵۱۹:۱۶:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۱
چون قانون و قانونگذار درستی در کشور نداریم
ناشناس۱۵۸۱۰۷۱۱۹:۲۰:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۱۱
آخه اخذ مالیات از مسکن کجا به کاهش قیمت مسکن منجر میشه شما که در حال حاضر خرید میکنید و دولت 9% بصورت مستقیم از شما مالیات بر ارزش افزوده میگیره مگر به جزء افزایش قیمت کالا تجربه دیگری هم داری که برای مسکن نسخه می پیچی برو برای مجوز ساخت مسکن اقدام کن فقط ببین نظام مهندسی چقدر هزینه ساخت رو بالا می بره کسی نیست بگه برای چیه این پول رو به نظام مهندسی باید پرداخت کرد هزینه های جانبی رو کاهش بدید نه اینکه برای دولت درآمد تولید کنید
یه بنده خدا۱۵۸۱۰۷۶۱۹:۲۶:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۱۱
هر روز قیمت اجناس و لوازم‌خانگی و حتی خوراکی ها صد درصد افزایش می یابد چرا به فکر مردم فقیر و بیمار نیستید؟ توی شهر ها بیماری های ضمینه ای ، نبود در آمد کافی ، بهای اجاره واقعا موجب شده خیلی از خانواده ها متلاشی و طلاق بگیرند زوج های جوان از فرزند آوری وحشت دارند شما گیر داده اید به روستا ها که خودشان تولید کننده انبود محصولات کشاورزی و دامی هستند. آیا انها که چند لپی می خورند فقیرندیا ما که در شهر ها مستاجر هم هستیم؟ روستائیان با وجود داشتن چندین هکتار زمین حاضر نیستند یک وجب زمین به مردم شهر ها بفروشند .تازه یارانه هم می گیرند .بخدا قسم در آمد ماهیانه انها از ۲۰ میلیون تومان هم بیشتر هست اما چون معاملاتشان تهاتری و زمین و خانه هایشان فاقد سند ثبتی می باشد دولت متوجه ثروت آنها نمی شود خواهشمند است جهت تشخیص اوضاع اقتصادی مردم برای تک تک خانوار ها در شهر ها و روستاها سر شماری اقتصادی کنید .تا فقیر از ثروتمند تمیز داده شود اینکه آنها در مناطق دور افتاده زندگی می کنند شگردی است که خودشان دارند زیرا بهترین مناطق از نظر آب و هوا و حاصلخیزی را انتخاب کرده اند و راحت و بدور از مالیات و هزار بدبختی شهر ها به زندگیشان ادامه می دهند.نه عوارض شهر داری می پردازند و نه مالیات در ضمن اکثرشان در شهرهای بزرگ خانه و املاک دارند و سرمایه گذاری کرده اند
ناشناس۱۵۸۱۰۸۰۱۹:۲۹:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۱
هیچگاه نخواستند مسکن را از کالای سرمایه ای به یک نیاز ضروری افراد تبدیل کنند تجربه بقیه دنیا مقابل ما است . مثلا در فرانسه میزان مالیات معامله مسکن تابع زمان خریداری قبلی است . بنحویکه اگر کسی دو یا سه سال بعد از خرید مسکن مبادرت بفروش کند با احتساب تورم و افزایش قیمت ها مالیات به اندازه ای هست که هیچ سودی نخواهد داشت . در کنارش مسکن دوم در شهر حتی بدون مستاجر شامل مالیات میشود هدف اینستکه مسکن فقط بقصد سکونت خریداری شود نه بعنوان کالای سرمایه ای . در عوض شرکت های هستند مثل بیمه ها مجتمع های مسکونی میتوانند بسازند بقصد اجاره قوانین تشویقی خاص خودش را دارد تا بخشی از نیاز را بر طرف کنند در ایران میگویند از زمان قاجار تا به امروز مطمئن ترین سرمایه گذاری مسکن شهری بوده . در این میان قربانیان این بازار پر سود نیازمندان واقعی هستند . چرا نمیخواهیم از تجربه دیگران بهره بگیریم ؟
ناشناس۱۵۸۱۰۹۰۱۹:۴۰:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۱۱
قیمت مسکن با دلار محاسبه میشود مالیات فقط باعث افزایش بیشتر قیمت ها میشه سیمان اهن و ... قیمت ها به دلار چون قابل صادرات
ناشناس۱۵۸۱۱۱۳۲۰:۱۵:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۱۱
براي اينكه كشور رها شده هر كس كالايي دارد به هر قيمتي كه مي خواهد مي تواند بفروشد حتي مي تواند قيمت كالاي خود را فرياد بزند
حسین۱۵۸۱۱۲۵۲۰:۲۹:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۱۱
تا وقتی افراد متدین و حرفه ای را بکار نگیریم و پستها را گروهی و جناحی تقسیم کنیم. آش همین آش و کاسه همین کاسه، من آقای مهندس اسلامی را ازقبل میشناسم، انسان بسیار شریف و متدینی است. به آقای محمودزاده هم ارادت دارم. اما این عزیزان چند سال در وزارت مسکن و یا وزارت راه خدمت کرده بودند؟ اینکه افراد را باربط و بی ربط جابجا کنیم، ثمرش همین است. مسکن دارای حلقه مفقوده ای است که تا کارگزاری نشود. مشکل برطرف نخواهد شد. با مالیات گرفتن و مطالبی که مسئول بخش مسکن میفرمایند که من شخصی را می شناسم که دویست آپارتمان دارد مشکل برطرف نمیشود. ما درسال بیش از یک میلیون مسکن نیاز داریم، آخر مومن خدا صد تا و دویست تا مسکن، آن هم لوکس که فقط بابت سفته بازی و دلال بازی است چه مشکلی حل میشود؟!! این مطالب برای ژورنالیستها خوب است اما مشکل مسکن را برطرف نمیکند.
ناشناس۱۵۸۱۱۳۹۲۰:۴۵:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۱
ما واسه مسکن رای ندادیدم واسه بزن و برقص رای دادیم
ناشناس۱۵۸۱۱۶۵۲۱:۳۵:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۱۱
سلام علیکم لطفا به خبر ذیل توجه کنید به گزارش روابط عمومی بورس تهران، در پایان معاملات فروردین ماه 97، شاخص کل با 766 واحد کاهش نسبت به اسفند 96، به رقم 95524 واحد رسید. شاخص بازار اول با 497 واحد کاهش به رقم 67627 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 1876 واحد کاهش عدد 204611 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 7 / 0 درصد و 9 / 0 درصد کاهش نسبت به ماه قبل مواجه شدند. لطفا عدد شاخص ۱۹۰۰۰۰۰ بورس را تقسیم بر ۹۵۵۲۴ بکنید میشود حدود ۲۰ برابر یعنی رشد حدود ۱۹۰۰ درصد!!! چطور میشود در یک اقتصادی ظرف دو سال و نیم بورس ۱۹۰۰ درصد رشد کند و رشد ۳۶۵درصدی مسکن اینقدر مایه تعجب شما شود واقعا اقتصاد اینقدر پیچیده هست ؟ کسی که ۱۵ سال پیش یک خانه خریده فقط دارایی اش ۱۵ سال کهنه شده اگر الان بخواهد آن را بفروشد و دارایی خود را تبدیل به نو بکند مجبور هست حداقل ۳۰ درصد از متراژ خانه خود کم کند و هیچوقت نمی تواند آن را توسعه دهد پس سرمایه گذاردر مسکن نه تنها سودی نکرده بلکه نسبت به میانگین تغییرات نرخ ارز و سهام بسیار متضرر شده است
شاپور۱۵۸۱۲۸۰۰۱:۱۱:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۱۲
با سلام متاسفانه قبلا نظر خود را بیان نمودم ولی کو گوش شنوا ! مهار تورم در مسکن با اخذ مالیات نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه معضل اجتماعی را در پی خواهد داشت پس بنابراین پیشنهاد میکنم این موضوع را خواهشم به گوش مسئولین برسانید که تنها مهار مسکن فقط وفقط هر خانواده فقط حق داشتن یک خانه را میتواند داشته باشد و بس .حتی اگر زن سر پرست خانواده باشد با تشکر شاپور.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین