تخت روانچی: آمریکا صلاحیت استفاده از سازوکار بازگشت تحریم های گذشته را ندارد

گروه جهان الف،   3990610182

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: آمریکا صلاحیت استفاده از سازوکار بازگشت تحریم های گذشته را ندارد.

تخت روانچی: آمریکا صلاحیت استفاده از سازوکار بازگشت تحریم های گذشته را ندارد

به گزارش فارس، مجید تحت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل می گوید استدلالهای حقوقی اکثریت اعضای شورای امنیت و جمع بندی رئیس آن قاطع و روشن است و بر اساس آنها آمریکا صلاحیت استفاده از سازوکار بازگشت تحریم های گذشته را ندارد.

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی این سازمان که برای بررسی گزارش سالانه شورای امنیت به مجمع برگزار شده بود، با اشاره به برخی اقدامات مخرب آمریکا در خاورمیانه، بر لزوم پایبند ساختن شورای امنیت و اعضای آن تأکید کرد.

در این راستا وی گفت در حالی که در سال ۲۰۱۹ جنایات رژیم اسرائیل در سرکوب فلسطینیان و محاصره غیرانسانی غزه ادامه یافت، متأسفانه شورای امنیت فقط نظاره‌گر این وضعیت بود.

روانچی با اشاره به نقض آبهای سرزمینی و حریم هوائی ایران در سال ۲۰۱۹ توسط آمریکا گفت این کشور ماجراجویی خود علیه ایران را به حدی رساند که در اقدامی تروریستی به دستور مستقیم رئیس جمهور این کشور، قهرمانان منطقه‌ای ضدتروریست، شامل سردار سلیمانی را به شهادت رساند و با اینکه اکثر حقوقدانان از این اقدام به عنوان نقض آشکار منشور ملل متحد و حقوق بین الملل یاد کردند، شورای امنیت سکوت کرد.

نماینده کشورمان همچنین با برشمردن اقدامات آمریکا در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام گفت این کشور در ادامه تلاشهای خود، قطعنامه ای را برای اعمال تحریم تسلیحاتی علیه ایران ارائه کرد که توسط ۱۳ عضو شورا رد شد.

وی گفت: متعاقب آن، آمریکا با تسلیم نامه ای تلاش کرد وانمود کند سازوکار ماشه را فعال کرده است، ولی ۱۳ عضو شورای امنیت، ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور دفاعی و سیاست خارجی، طی نامه هایی این اقدام آمریکا را رد کردند.

وی افزود: اکثریت اعضای شورا طی نشست مجازی شورای امنیت نیز این مواضع را تکرار کردند و رئیس نیز جمع بندی خود را در این باره ارائه داد که قاطع و روشن بوده و بر اساس آن، آمریکا عضو برجام نیست، حق استفاده از سازوکار بازگشت تحریم های گذشته را ندارد، نامه آن نیز فاقد وجاهت و اثر حقوقی است و رئیس شورا نیز لازم نیست هیچ اقدامی انجام دهد.

سفیر کشورمان در ادامه گفت آمریکا که نتوانسته با توجیهات فریبکارانه، استدلالهای شبه حقوقی و تفاسیر دلبخواهانه از قطعنامه ۲۲۳۱ و حتی فشار سیاسی و ارعاب کشورها، اعضای شورا را وادار به تمکین از خود نماید، حالا ادعا می‌کند که تحریم های شورای امنیت در ۳۰ شهریور برخواهد گشت، ولی بگذارید به صراحت بگویم که هم استدلالهای اعضای شورا از استحکام حقوقی کامل برخوردار است و هم جمع بندی رئیس شورا قاطع و عاری از ابهام است و می‌گوید آمریکا هیچ صلاحیتی برای فعال کردن سازوکار بازگشت تحریم های گذشته ندارد.

به گزارش فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا که تلاش کشورش برای تصویب قطعنامه در راستای تمدید محدویت های تسلیحاتی ایران ناکام ماند و پس از آن تصمیم خود را برای فعال سازی مکانیسم بازگشت تحریم ها علیه ایران به اطلاع شورای امنیت رساند ولی با اقبالی مواجه نشد و رئیس شورای امنیت عنوان کرد که این شورا در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهد، اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از نیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ احیا خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا در توئیتر نوشت: «هفته گذشته، بعد از ناکام ماندن شورای امنیت در عمل به مأموریت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، آمریکا فرایند ۳۰ روزه‌ای را برای بازگرداندن تقریباً تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران کلید زد. این تحریم‌ها به صورت خودکار از نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ بازخواهند گشت.»

وزیر خارجه آمریکا در توئیتی دیگر تفسیر کشورش از روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اینطور شرح داد: «چنانچه هر یک از اعضای شورای امنیت قطعنامه‌ای را برای ادامه رفع تحریم‌ها ارائه کند، آمریکا با آن مخالفت خواهد کرد. چنانچه قطعنامه‌ای ارائه نشود، تحریم‌ها علیه ایران روز ۲۰ سپتامبر بازخواهند گشت. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اینگونه عمل می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا به همراه متن این پیام خود در توئیتر، تصویری از متن بند ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را ضمیمه کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین