جزئیات احداث خط ۱۰ مترو و توسعه خط ۷

گروه اجتماعی الف،   3990610050

قرار است کلنگ احداث خط ۱۰ مترو در روزهای آتی به زمین بخورد و رسما عملیات اجرایی این خط جدید آغاز شود، این در حالیست که همزمان با آغاز ساخت خط ۱۰ مترو که به روش TOD ساخته می شود، توسعه شمالی خط ۷ به سمت دره فرحزاد و دانشگاه آزاد آغاز خواهد شد.

جزئیات احداث خط ۱۰ مترو و توسعه خط ۷

علی امام در گفت وگو با ایسنا، در مورد جزئیات این خط جدید  با بیان اینکه  خط ۱۰ متروی تهران ازجمله خطوط جدید متروی تهران است که در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهر تهران در بهمن ماه سال ۹۸ به تصویب رسیده و جهت اجرا به شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) ابلاغ‌شده است. گفت: این خط درمجموع با ۴۳ کیلومتر طول و ۳۵ ایستگاه، در غربی ترین نقطه از ایستگاه مترو وردآورد واقع در خط ۵ متروی تهران آغاز شده و در شرقی ترین نقطه در محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراه های شهید زین‌الدین و شهید باقری به خط ۴ متروی تهران متصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه خط ۱۰ شامل هفت ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط متروی تهران است افزود: در محدوده وردآورد با خط ۵، محدوده آزادگان با خط ۹، محدوده کوهسار با خط ۶، محدوده میدان کتاب با خط ۷، در محدوده صدر با خط یک، در محدوده نوبنیاد با خط ۳ و در محدوده تهرانپارس با خط ۴ امکان پذیرش مسافران از سایر خطوط را دارد.

ساخت خط ده با کمک بخش خصوصی

مدیرعامل متروی تهران در تشریح مزایای این خط مترو ادامه داد: خط ۱۰ متروی تهران از مناطق یک تا ۵ و همچنین منطقه ۲۲ عبور کرده و مناطق محروم از سیستم  شبکه حمل‌ونقل ریلی انبوه بر را پوشش می‌دهد. از جمله مزایای احداث این خط می توان به تسهیل دسترسی ساکنین و شاغلین استان های البرز و تهران و پوشش مناسب ریلی منطقه ۲۲ اشاره کرد.

به گفته امام، از دیگر مزایای خط ۱۰ متروی تهران، جذابیت سرمایه گذاری TOD محور و همچنین جذب سرمایه بخش خصوصی است چراکه تأمین مالی پروژه به‌صورت صد درصد از طریق تهاتر و همکاری با شهرداری مناطق و بخش خصوصی صورت می پذیرد.

تشریح ۵ فاز ساخت خط ۱۰

وی با بیان اینکه احداث خط ۱۰ طی یک برنامه پنج ساله و در پنج فاز برنامه‌ریزی‌ شده است، در تشریح فازبندی ها گفت: فاز نخست  شامل محدوده نمایشگاه بین المللی تا کوهسار (تقاطع با خط ۶ در ایستگاه شهران) به طول ۱۲ کیلومتر و همچنین ایستگاه تبادلی و لینک خط ۷ به خط ۱۰ است که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته،  شروع عملیات اجرایی این فاز شهریور ماه سال ۹۹ و مدت زمان اجرای آن چهار سال برآورد شده است.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه فاز دوم ساخت متروی خط ۱۰ شامل محدوده کوهسار (تقاطع با خط ۶ در ایستگاه شهران) تا میدان ساحل به طول شش کیلومتر است که شروع عملیات اجرایی این فاز مهر ماه سال ۹۹ و مدت زمان اجرای آن دو سال برآورد شده افزود: فاز سوم شامل محدوده میدان ساحل تا وردآورد به طول هشت کیلومتر است که شروع عملیات اجرایی این فاز آذر ماه سال ۹۹ و مدت زمان اجرای آن نیز سه سال برآورد شده است.

امام با تاکید بر اینکه فاز چهارم ساخت متروی خط ۱۰ شامل محدوده نمایشگاه بین المللی تا نوبنیاد به طول هشت کیلومتر است که شروع عملیات اجرایی این فاز اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ و مدت زمان اجرای آن سه سال تعیین شده ادامه داد: فاز پنجم نیز شامل محدوده نوبنیاد تا تهرانپارس به طول ۹ کیلومتر می باشد  که شروع عملیات اجرایی این فاز شهریور ماه سال ۱۴۰۰ و مدت زمان اجرای آن سه سال برآورد شده است.

وی این را هم گفت که به غیر از فاز اول یعنی محدوده نمایشگاه بین المللی تا کوهسار، اجرای سایر فازهای این خط منوط به نهایی شدن مدل تأمین مالی و برگزاری مناقصه است ضمن آنکه در طراحی و اولویت‌بندی ساخت خط ۱۰ مترو، شاخصه های  عبور از مناطق برخوردار جهت تامین منابع مالی و تهاتر و همچنین رعایت شرایط زیست‌محیطی، الزامات جمعیتی و ترافیکی مدنظر بوده و با بهره برداری از این خط، کریدور غرب به شرق حمل و نقل ریلی تهران تکمیل می شود.

ساخت ایستگاه تبادلی و تونل ارتباطی خطوط

وی با بیان اینکه  همزمان با آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۱۰ مترو، عملیات اجرایی ساخت تونل ارتباطی و همچنین ایستگاه تبادلی خط ۱۰ به خط ۷ در میدان کتاب نیز شروع می‌شود. گفت: بر اساس بررسی‌های فنی در حال حاضر بهترین خطی که می‌تواند به خط ۱۰ متصل شود، خط ۷ است.

مترو به علوم تحقیقات می رسد

امام با بیان اینکه در کنار تمام مواردی که به آنها اشاره شد، توسعه شمالی خط ۷ مترو تهران از میدان کتاب به سمت جنت‌آباد نیز در دستور کار قرارگرفته است. افزود: این مسیر  پنج کیلومتر و دارای  سه ایستگاه به نام‌های اشرفی اصفهانی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات  و جنت‌آباد شمالی است و در انتهای آن نیز پارکینگ شمالی خط ۷  قرار دارد.

وی در مورد ویژگی شاخه شمالی خط ۷ ادامه داد: پوشش مناسب مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، دره توریستی فرحزاد، شهرک نفت و منطقه جنت آباد از مزیت های مهم اجرای این طرح است  و همچنین با احداث پارکینگ خط ۷، امکان کاهش سرفاصله زمانی قطارها در این خط مقدور خواهد شد.

امام با  تاکید بر اینکه از سال گذشته مطالعات این بخش از خط ۷ مترو به پایان رسیده و طراحی‌های فاز نخست آن نیز انجام‌شده است. آغاز به کارِ توسعه شمالی خط ۷ از میدان کتاب به سمت دره فرحزاد خواهد بود. گفت:  با اجرای طرح توسعه شمالی خط ۷ در بخش حدفاصل میدان کتاب (سعادت‌آباد) تا تقاطع جنت‌آباد و سیمون بولیوار، حدود پنج کیلومتر تونل، یک لینک ارتباطی و سه راهی با خط ۱۰، سه ایستگاه، چهار هواکش میان تونلی و چهار خروجی اضطراری احداث می‌شود که دسترسی شهروندان را به مناطقی از شمال غرب تهران، بالأخص دانشگاه آزاد اسلامی ( واحد تهران مرکز،  واقع در محله پونک) و مجتمع دانشگاهی علوم تحقیقات فراهم می‌کند.

 مدبرعامل متروی تهران در خاتمه افزود: برآورد اولیه بعد از توسعه شمالی خط ۷ حاکی از افزایش ۲۷ درصدی جذب مسافر در این خط است. عملیات اجرایی پروژه به صورت همزمان در سه ایستگاه و تونل در مهر ماه ۱۳۹۹ آغاز و پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین و تزریق نقدینگی متناسب با روند اجرایی، طرح پس از حدود ۳۰ ماه به بهره‌برداری برسد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین