طرح جدید بنزین؛ به نام عدالت، به کام ...؟

رشاد نخستین و محمد علی حسنی نیک،   3990607021 ۷۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مردم هنوز داغ تغییر قیمت بنزین در آبان ۹۸ را فراموش نکرده اند که بار دیگر این کالای تعیین‌کننده وضعیت اقتصاد کشور، موردتوجه سیاست‌گذاران قرار گرفته است. نمایندگان مجلس یازدهم قصد دارند بااستفاده از کلیدواژه‌های «عدالت» و «خانواده» که نزد جامعه مقدس هستند، قیمت بنزین را آزاد کنند. 

طرح جدید بنزین؛ به نام عدالت، به کام ...؟

در طرح موسوم به «سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار» که ارث مجلس قبلی است، قرار است سهمیه بنزین از «خودرو» به افراد منتقل شود. حامیان این طرح بیان می‌کنند که «سهمیه خودرو» فقط به جیب صاحبان خودرو واریز می‌شود و 50 درصد از افراد جامعه که صاحب خودرو نیستند، از آن محروم می‌شوند و این در تضاد با عدالت اجتماعی است؛ چراکه هر نوع یارانه‌ای برای بازتوزیع ثروت به نفع اقشار مستضعف برقرار می‌شود، ولی در وضعیت فعلی، این یارانه به جیب قشر مرفه یا طبقه متوسط واریز می‌شود و مستضعفین از آن بهره‌ای ندارند، پس باید طرحی نو درانداخت و با تغییر سهمیه بنزین از «خودرو» به «افراد»، گامی برای تحقق عدالت اجتماعی برداشت.

در وهله اول، این استدلال به‌نظر منطقی است و باید از آن حمایت کرد؛ اما اگر باتوجه به اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور موشکافانه به این طرح نگاه کنیم، ضعف‌های آن را در‌می‌یابیم. در ادامه این ضعف‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد:

ابهام در قیمت بنزین: طبق این طرح، در ابتدای هر ماه به هر شهروند ایرانی سی لیتر بنزین با قیمت سال 97 اختصاص داده می‌شود. هر شهروند ایرانی حق دارد سهمیه بنزین ماهانه خود را مصرف کند، به دیگری بفروشد یا در پایان دوره به دولت بازگرداند و معادل ریالی آن را از دولت بگیرد. ضمن اینکه اگر فردی بخواهد بیشتر از سهمیه ماهانه، بنزین مصرف کند و این مصرف مازاد بر سهمیه را از دولت بگیرد، باید هزینه‌ای معادل نوددرصد قیمت فوب خلیج‌فارس را بپردازد. معادل ریالی قیمت فوب خلیج‌فارس طبق معادله زیر محاسبه می‌شود:

دلار*فوب قیمت100=فوب قیمت ریالی معادل

طبق این معادله، قیمت بنزین داخلی به دو متغیر «قیمت دلار» و «قیمت فوب خلیج‌فارس» وابسته است که هیجکدام ثبات ندارند؛ یعنی هم قیمت دلار به‌صورت روزانه تغییر می‌کند و هم قیمت بنزین فوب خلیج‌فارس تابعی از قیمت جهانی نفت است که با تغییر آن، قیمت بنزین هم تغییر خواهد کرد. درحال‌حاضر قیمت فوب خلیج‌فارس برای بنزین عادی بیست سِنت و برای بنزین سوپر 25 سنت است که اگر در معادله فوق جای‌گذاری کنیم، با فرض دلار 20000 تومانی، خواهیم داشت:

20000*20100=4000 :عادی بنزین داخلی قیمت

20000*25100=5000:سوپر بنزین داخلی قیمت

نوددرصد قیمت‌های بالا برابر است با 3600 (بنزین عادی) و 4500 (بنزین سوپر)؛ یعنی سقف قیمت بنزین داخلی –با فرض ثبات قیمت دلار و قیمت جهانی نفت- با این دو عدد برابر است؛ اما اگر قیمت دلار کاهش یا افزایش یابد، و همچنین اگر قیمت جهانی نفت بالا برود، سقف قیمت داخلی بنزین نیز افزایش خواهد یافت؛ مثلا با افزایش قیمت جهانی نفت به 64 دلار (طبق پیش‌بینی‌های بازارهای مالی)، قیمت بنزین فوب خلیج‌فارس نیز به 38 سِنت می‌رسد که در این‌صورت قیمت سقف بنزین عادی به 6840 تومان افزایش خواهد یافت. فرمول قیمت‌گذاری بنزین در این طرح واضح است، اما قیمت بنزین مبهم است؛ به‌عبارت دیگر، حداقل قیمت بنزین همان قیمت سال 97 است و سقف آن به قیمت دلار و فوب خلیج‌فارس بستگی دارد. هزینه مصرف‌کننده تا سقف سی لیتر مشخص است؛ اما پس‌از آن تابعی از قوانین بازار آزاد (با احتساب سقف قیمتی دولت) است. استفاده از قوانین بازار آزاد برای محاسبه قیمت، بد نیست؛ اما وقتی حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران، تعرفه‌های گمرکی و بسیاری دیگر از متغیرهای قیمتی کشور با مصوبه دولتی تعیین می‌شوند، واگذاری تعیین قیمت بنزین به بازار آزاد عقلانی به‌نظر نمی‌رسد.

البته قیمت‌های بالا، بدون درنظر گرفتن مالیات سوخت، هزینه حمل‌ونقل و دیگر هزینه‌های سربار محاسبه شده‌اند.

تقویت یا تضعیف مستضعفین: طبق گفته‌های حامیان این طرح، پس‌از اجرای آن، دولت حق ندارد قیمت حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد. بسیاری از رانندگان تاکسی و اتوبوس‌های خصوصی درون‌شهری از اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه هستند. با اجرای این طرح، هزینه‌های این اقشار بالا می‌رود، ولی درآمد آنان لزوما به‌میزان هزینه‌های آنان زیاد نمی‌شود و درمجموع وضعیت اقتصادی آنان به‌احتمال زیاد، بدتر خواهد شد. البته اگر قبول کنیم که دولت بتواند مانع افزایش قیمت حمل‌ونقل عمومی بشود. طبق تجربه و پس‌از مدت کوتاهی، دولت چاره‌ای جز افزایش قیمت نخواهد داشت. چرا ما قوانینی وضع می‌کنیم که می‌دانیم اجرائی نیستند؟ آیا طرحی که عقلانیت ندارد، می‌تواند عدالت را تحقق بخشد؟

نکته دیگر آنکه مجموع سهمیه بنزینی همه شهروندان، از مجموع بنزین مصرفی کشور در یک ماه کمتر است؛ یعنی با اجرای این طرح، هزینه بنزین همه مردم افزایش می‌یابد که به‌تبع آن تورم کشور نیز بالا خواهد رفت که به‌معنای کاهش رفاه اقشار ضعیف است.

تحقق عدالت یا چاه ویل برجامی دیگر: این طرح صرفا در ابعاد مالی و اقتصادی خلاصه نمی‌شود، بلکه ابعاد سیاسی نیز خواهد داشت. همان‌طور که بیان شد، طبق این طرح، قیمت بنزین داخلی تابعی از قیمت دلار است. افزایش قیمت دلار، سقف قیمت بنزین را افزایش می‌دهد. وابستگی قیمت بنزین به قیمت دلار، در چند ماه آینده می‌تواند مسیر تحمیل برجامی دیگر به کشور را باز کند. درواقع، این طرح، قیمت بنزین را به سفره مردم گره می‌زند و راه را برای رفتارهای پوپولیستی حامیان برجام باز می‌کند تا بار دیگر با طرح شعارهای عوام‌فریب، یکی دیگر از ابزارهای قدرت ملی را درقبال «تقریبا» هیچ بفروشند. وقتی قیمت بنزین تابعی از قیمت دلار باشد، طرح شعار توخالی ولی خوش‌آب‌ورنگ «مذاکره برای بهبود اقتصاد» کاملا محتمل است و حامیان برجام که روزگاری مدعی ارقام 300 میلیون یورویی بودند، دوباره دروغ‌های مشابهی پمپاژ می‌کنند تا شاید بتوانند در عرصه رقابت ریاست‌جمهوری پیروز شوند و دوباره وضعیت اقتصاد کشور را به خودکار رئیس‌جمهور «شیطان بزرگ» گره بزنند؛ دوباره تورم‌های کمرشکن را به مردم تحمیل کنند؛ دوباره قیمت دلار را به بیش از پنج برابر افزایش دهند و دوباره فاصله غنی و فقیر را افزایش دهند. 

البته شاید چنین به‌نظر برسد که افزایش قیمت بنزین در وهله اول درآمد فروشنده بنزین را افزایش می‌دهد؛ اما افزایش قیمت بنزین، اگر فقط در یک مرحله، درآمد فروشنده را افزایش دهد، اما اثر تورمی آن در چند مرحله خود را نشان می‌دهد و درمجموع هزینه فروشنده بنزین را هم از درآمدش بیشتر خواهد کرد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۷۸۹۹۸۰۰:۱۷:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۱۰
سالهاست که طرح های عجیب و غریب به خورد جامعه داده میشود و انچه که مسلم است اینست که این طرح ها همیشه به ضرر مردم بوده.اینگونه طرح ها موقعی مفید فایده است که تورم و قیمت دلار ثابت باشد و در غیر اینصورت مثل فنری میماند که جمع شود و ناگهان ازاد شود و در ان موقع هم کسی از مسئولین،مسئولیت ان طرح های عجیب و غریب را نمیپذیرد.
ناشناس۱۵۷۹۲۲۳۱۰:۳۰:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۱۰
این طرح عین عدالت است. باید یارانه بنزین بین جمعیت ایران بطور یکسان تقسیم شود. در ضمن برای کاهش کسری بودجه، باید قیمت بنزین حداقل لیتری 5000 تومان شود. با توجه به کاهش شدید ارزش ریال ایران، سزاوار نیست که بنزین با این بها به فروش برسد.
ناشناس۱۵۷۹۲۷۰۱۱:۰۴:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۰
باید یارانه 7 دهک بالای کشور هم حذف شود. معنی ندارد به این افراد ماهانه 45500 تومان پرداخت شود. باید این پول صرف امور آبادانی کشور شود.
ناشناس۱۵۷۹۳۱۸۱۱:۵۲:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۱۰
در تمام دنیا پولدارها به دولت عوارض و مالیات می دهند. در ایران این دولت است که به پول دار ها ماهانه پول پرداخت کرده و بنزین یارانه ای می فروشد!!! امید است با انتخاب رییس جمهور جدید در خرداد سال آینده، مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوءمدیریت‌ها جمع شود.
ناشناس۱۵۷۹۳۹۴۱۲:۴۲:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۰
نفست از جای گرم در میاد مثل اینکه ...مردم فقیر نان شب ندارند بخورند اگر یارانه قطع بشه که اون هم فقط پول خوراک یک وعده نان و پنیره باید سرشان را بزارند زمین بمیرندمشکلی نیست به دولت بگید آب و برق و گاز رو مجانی کند یارانه رو قطع کند
مهدی۱۵۸۰۶۹۵۱۳:۴۹:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۱
کدوم آبادانی.اون پول هم صرف آبادانی جیب آقازاده‌ها در خارج از کشور میشه پس بهتر به دست افراد دهک پایین برسه وگرنه آن هم حیف میشه
ناشناس۱۵۷۹۲۸۷۱۱:۲۲:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۱۰
بهای حامل های انرژی در این کشور در مقایسه با دیگر کشورها در واقع مجانی است! متاسفانه بسیاری از مردم ایران از انرژی بهینه استفاده نکرده و آن را هدر می دهند. در حال حاضر برای جلوگیری از این امر، افزایش قیمت تنها گزینه است.
ناشناس۱۵۷۹۵۸۶۱۴:۴۵:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۱۰
قیمت بنزین به دلار و حقوق ریال چی میگی تو
ناشناس۱۵۷۹۶۴۶۱۵:۳۲:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۰
کمتر برو مسافرت کمتراز ماشینت استفاده کن از دوچرخه استفاده کن چرا اغلب خانواده ها باید بیش از یک ماشین داشته باشند؟
ناشناس۱۵۸۰۰۵۹۲۲:۳۷:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۱۰
خبر از سطح درآمد ورفاه اون کشورهایی که میگی داری!!! کی یارانه نقدی خاسته قیمتارو به قبل از این مثلا هدفمندی برگردونن هیچکس نه اعتراض داره ونه نقدی.
ناشناس۱۵۷۹۳۱۲۱۱:۴۴:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۰
با اینکه در انتخابات مجلس شرکت نکرده و امیدی به این مجلس ندارم، اما موافق این طرح هستم. نفت و بنزین متعلق به همه مردم این کشور است و باید همه به طور یکسان از آن سهم ببرند.
ناشناس۱۵۷۹۴۲۸۱۲:۵۶:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۱۰
حقوق کارگر کارمند چقدر باشه
م فلاح۱۵۷۹۵۶۰۱۴:۲۷:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۰
کسی که ماشین نداره چه بسا از یارانه طرح معیشت و یارانه های دیگری ازجمله یارانه بنزین حمل و نقل عمومی تاکسی اتوبوس یارانه مترو و یارانه سوخت و برق و...کشاورزی و تجاری ....
ناشناس۱۵۷۹۶۴۷۱۵:۳۲:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۰
چه خوشخیالی .افزایش قیمت با ادا دراوردن
ناشناس۱۵۷۹۸۶۷۱۸:۴۰:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۱۰
نه عجیب و نه غریب! بودجه را باید بست، خلاص.
ناشناس۱۵۷۹۰۰۸۰۰:۲۷:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱۰
شما رو ارواح خاک پدرتون, این طرح ها رو ندید. اصلا به چیزی دست نزنیددددددددد. خواهش میکنم.
ناشناس۱۵۷۹۰۹۳۰۷:۲۵:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۱۰
این کار خدا بود که در این دوره مجلس نمایندگان دردکشیده و از جنس مردم وارد مجلس بشوند و مانند دوره قبل مجلس شاهد حقارت در مقابل بیگانگان نباشیم، در ضمن جلوی حیف و میل بیت‌المال نیز تا حد زیادی گرفته بشود.
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۵۷۹۱۰۱۰۷:۴۵:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۰
بجای این طرح های هشت من نه شاهی و طرح بی خاصیت یارانه و امثالهم قانون از کجا اورده ای را اجرایی کنید تا ثروت در جامعه تعدیل گردد و نیاز به گدا پروری نباشد حقوق عامه مردم توسط گروه های خاص غصب شده انوقت با این کارهای چند بسته غذایی فکر می کنید کار مومنان انجام داده اید عدالت اقتصادی را ایجاد کنید تا کمتر نیازمندی به کمک مومنان و غیره باشد
ناشناس۱۵۷۹۶۶۴۱۵:۴۰:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۰
ادای قبل افزایش قیمت است.وظیفه مسئولان شده دویدن دنبال تورم.نوشته این قیمت مال سال 97 هست.کارشون شده این: گونی برنج می ریزند وسط خیابان حالا دونه دونه جمع می کنند.ای خدا خود دولت هم معتقده خدا بیامرزه قیمت پارسال رو
ناشناس۱۵۷۹۱۵۷۰۹:۳۰:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۰
قانون از کجا اورده ای را اجرایی کنید تا عدالت اقتصادی ایجاد گردد و نیازی به این نباشد که حق مردم را با این طرح های الکی بخواهید بدهید
ناشناس۱۵۷۹۱۷۷۰۹:۵۳:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۱۰
تنها راه نجات کشور از شر فساد اجرای قانون بدون خط قرمز از کجا اورده ای می باشد یک مثل معروف میگه این مهم نیست که شما چقدر پولداری این مهمه که این پول را از چه طریقی بدست اورده ای حالا کسانی که باعث شکاف طبقاتی از فرش نا عرش شده اند توضیح بدهند
علي اصقر۱۵۷۹۰۰۹۰۰:۲۸:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۰
چه ربطي است بين طرح بنزين با برجام؟
ناشناس۱۵۷۹۱۱۱۰۸:۱۲:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۱۰
بروید به عدالت اقتصادی و توزیع صحیح ثروت در جامعه بپردازید تا نیازی به این طرح های مضحک و گول زننده نباشید
ناشناس۱۵۷۹۰۱۲۰۰:۳۰:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۰
فوب، موب رو بزارید کنار. رایانه رو زیاد کنید. همین داداش!
ناشناس۱۵۷۹۰۲۷۰۰:۵۰:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۱۰
فوب خلیج فارس! چیمون شبیه خلیج فارسیاس که فوبمن باشه
ناشناس۱۵۷۹۱۰۵۰۷:۵۶:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۰
درامد ها و حقوق به ریال همه چی با دلار چه شود
منصور جمالی۱۵۷۹۰۳۴۰۱:۲۶:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۱۰
تمام طرح ها و نظرات در حوزه اصلاح قیمت حاملهای انرژی یا نحوه توزیع آن، دست و پا زدن های بیهوده و البته در برخی موارد مثل آبان 98 مضر و آسیب رسان است؛ همه سوء تصمیمهایی است که در بهترین حالت اهدافی سیاسی و جناحی دارد. روند درستی پیش بینی شده بود که متاسفانه در مجلس هفتم، آقایانی با دلایلی که همگان میدانستند بی اساس است، جلوی آن را گرفتند و کشور را به این وضعیت رساندند که تبدیل به بن بستی غیرقابل حل شده است. عدالت و مردم و این قبیل واژه ها متاسفانه ورد زبان به اصطلاح سیاستمداران ما شده که البته هدفشان فقط سوء استفاده است.
امیدی۱۵۸۰۰۳۶۲۲:۱۵:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۰
آگه میخوان به اقشار کم درآمد جامعه کمک کنند یارانه‌ سه چهار دهک پایین جامعه رو ببرند بالا بقیه رو قطع کنند بنزین مال باک ماشینه بیرون ازبالا خطرناک میتواند پولشو به یارانه اضافه کنن
ناشناس۱۵۷۹۰۶۷۰۴:۴۵:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۱۰
احسنت. واقعا مقاله عالی و کاملی بود. ایکاش گوش شنوایی باشد و دوستان تصمیم گیر و قانون گذار قبل از ایجاد شوک های اجتماعی و اقتصادی به چنین نظرات کارشناسانه ای توجه کنند
علی۱۵۷۹۰۷۴۰۶:۲۷:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۱۰
گرانی بنزین یک بهانه برای گران فروشی هست در ترکیه قیمت بنزین و گازوییل سه برابر ایران هست پس طبق محاسبه شما تاکسیها وکامیون ها باید زمین گیر شده باشند در صورتی که تورم ترکیه خیلی کمتر از ایران هست
ناشناس۱۵۷۹۲۲۷۱۰:۳۴:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۱۰
حقوقشان هم 5 برابر ایران است
ناشناس۱۵۷۹۲۵۸۱۰:۵۶:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۰
اونا تحریم کمرشکن آمریکا و کشورهای اروپایی و دنیا رو ندارن
رضا۱۵۷۹۵۴۵۱۴:۱۷:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۱۰
اونا مدیران لایق دارند.
ناشناس۱۵۷۹۰۷۷۰۷:۰۰:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۰
نمايندگان مجلس يازدهم بروند ازكشورهاي عربي حوزه خليج فارس رفاهي كه براي مردم ايجاد كردندببينند وياد بگيرند بعدبروند سراغ فوب خليج فارس
ناشناس۱۵۷۹۰۷۹۰۷:۰۴:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۱۰
تورم بزرگی در راه است 4 درصدی ها به فکر مردم نیستند هشیار باشید
ناشناس۱۵۷۹۰۹۲۰۷:۲۵:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۰
بروید اصل زیرساختهای اقتصادی را ساماندهی کنید .
ناشناس۱۵۷۹۱۰۴۰۷:۵۵:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۰
سری قبل کرایه بارها چند برابر شد یعنی محصولات کشاورزی افزایش قیمت داشت هرچقدرهم که برای وانت ها یا کامیون ها سهمیه تعیین کنند فایده نداره. همون قشر ضعیفی که میفرمایید از همه بیشتر زیر دست و پا له میشه پس خواهشا تصمیم جدید نگیرید.
کریم۱۵۷۹۱۰۸۰۸:۰۴:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۰
دولت بخاطر موضوع تحریم های اعمال شده سعی داره تا به هرطریقی خودش رو از زیر فشار تحریم ها خارج کنه و در این میان تنها راه را پا گذاشتن بر روی گردن مردم میداند. دولت می خواهد تمامی هزینه های خود را از جیب مردم تامین کنه. حالا تو این زمینه به مردم چه فشاری وارد بشه و چقدر انسان زیر بار این فشارهای اقتصادی له بشوند، از نظر اونها هیچ اهمیتی ندارد.
ناشناس۱۵۷۹۱۱۶۰۸:۲۰:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۱۰
عزیز دل برادر هر گروهی میاد میخواد بگه ما بیکار نیستیم اما چون کار دست متخصص اون موضوع نیست آشی میشه که فقط ظرفش میسوزونه مردم رو و محتویاتش نصیب عده ای خاص میشه حالشو ببرن
ایرانی۱۵۷۹۱۲۲۰۸:۳۱:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۰
هدف از این همه داستان سرایی این بود که یک طعنه و سرزنشی به برحام زده شود.
ناشناس۱۵۷۹۳۳۷۱۲:۰۳:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱۰
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۵۷۹۱۲۹۰۸:۴۹:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۱۰
حقوقها ثابت یا افزایش جزئی است.....هی قیمت بنزینو نزدیک می کنید به فوب خلیج فارس...مرحله بعد دلارو گرون می کنیدو باز فاصله میافته بین این دوتا و با سروصدا و به اسم عدالت دوباره بنزینو گرون می کنید.از مردم نمی ترسید از خدای مردم بترسید
ناشناس۱۵۷۹۱۳۲۰۸:۵۳:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۱۰
یکبار برای همیشه قیمت بنزین رو به سطح جهانی برسونید و یارانه را هم مستقیم به مردم دهید، خودشان به بهترین شکل نحوه خرج کردن آن را پیدا می کنند، این طرح، در کل طرح خوبی است، البته اگر اسیر پوپولیسم نشود.
ح۱۵۷۹۳۶۰۱۲:۱۹:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۱۰
حقوقهاروهم ب قیمت جهانی برسونید
احمد۱۵۷۹۵۱۹۱۳:۵۹:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۰
شما به اندازه ژاپنی و آمریکایی و آلمانی کار کن، بعد حقوق به دلار بخواه.
ناشناس۱۵۷۹۸۶۱۱۸:۳۳:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۰
مردم.موش.ازمایشگاهی.کردن.یک.روز.این.طرح.یک.روز
ناشناس۱۵۷۹۱۳۷۰۸:۵۹:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۱۰
قیمت بنزین و پرداخت مالیات بر اساس قیمت و مقایسه با قیمت های جهانی ولی پرداخت دستمزد و امکانات بر اساس مقایسه با کشورهای فقیر!!!!!! بعد آقایون مدعی هم هستن که چرا مردم رعایت نمی‌کنند و همیشه طلبکار و ناراحتن!!!!!
ناشناس۱۵۷۹۱۵۱۰۹:۲۲:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۰
نمایندگان مجلس تورا بخدا دیگه از خودتان طرح در نوکنید ؟ این طرح های غیر کارشناسی را در آستانه انتخابات 1400 برای دلخوش کردن مردم مطرح نکنید. مردم آگاه هستند و ....
ناشناس۱۵۷۹۱۵۳۰۹:۲۵:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۱۰
در راستای اینکه همه باید سوبسید همه چیز رو بگیرن، چه استفاده بکنند چه نکنند: لطفا پول زایمان رو هم به حساب مردم واریز کنید و کسی اگه خواست تو بیمارستان دولتی بزاد، بره سهم کسی که نزاییده رو بخره تا عدالت هم برقرار بشه
علی 671۱۵۷۹۱۵۴۰۹:۲۸:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۰
شما را به خدا با اعصاب مردم دیگر بازی نکنید . .هفت سال است رنج و عذاب و بدبختی می کشیم .زجر ها از این دولت برده ایم و صبر کرده ایم دیگر بس است .بگذارید مردم به درد خودشان بمیرند .ما فوب خلیج فارس را نمی خواهیم .به همین مقدار کفایت می کند .شما دیگر خرابترش نکنید که فردا باز در تاریخ شرمنده باشید .به همین منوال بگذارید چندسالی طی شود شاید از طرف خدا فرجی صورت گیرد و اوضاع بهتر شود .با این طرح دوباره اعصاب مردم خرد و ناراحتی ها بیشتر و طلاق به خاطر مادیات افزایش و خانواده ها گسسته می شوند .
ناشناس۱۵۷۹۱۵۸۰۹:۳۲:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۱۰
مگر مردم به فوب خليج فارس درامد دارند كه طرح ميديد تو را به خدا اين بازي هاي دو سر باخت برا ملت رو تموم كنيد
ناشناس۱۵۷۹۱۶۰۰۹:۳۴:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱۰
منی که ماشین ندارم و تو روستا زندگی می کنم و معمولا ماهی یک بار سوار ماشین می شم، چه بهره ای از هزاران میلیارد تومان یارانه بنزین برده ام؟
ناشناس۱۵۷۹۵۹۳۱۴:۵۲:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۱۰
یارانه بنزنی ک به تاکسی میدن.. توهم کرایه کمتر میدی اگه نمیدادن باید سه برابر کرایه میدادی
ناشناس۱۵۷۹۹۲۸۲۰:۲۹:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۰
شما داری یارانه بنزین میگیری
مهدی۱۵۷۹۱۶۲۰۹:۳۵:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۰
ایا کسی که یه پراید ۲۰سال کارکرده داره که تازه بااون مسافر کشی هم میکنه مرفه که اقایون نماینده با این طرح هاشون با زندگی مردم بازی میکنن چرا نمیگن کسی که ماشین خارجی داره سهمیه بنزینش قطع بشه یا مالیات سوخت بده نه اکثریت جامعه که با هزار جور قسط و وام یه ماشین ایرانی خریدن ؟؟؟
ناشناس۱۵۷۹۱۸۹۱۰:۰۳:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۰
۳۰ لیتر بنزین به گدا بدی قهر میکنه آخه با سی لیتر بنزین تا سر کوچه بری تموم میشه مسخره کردن.
ناشناس۱۵۷۹۱۹۱۱۰:۰۶:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۱۰
این طرح بدون مطالعه ودر نظر نگرفتن شرایط کشور وایجاد بلبشو وسر درگمی ملت میشود وهیچگونه نفعی برای مردم وکشور ندارد وباعث ایجاد تورم لجام گسسته وبدبختی مردم خواهد شد
عمو بزرگه۱۵۷۹۱۹۴۱۰:۰۷:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱۰
ازقدیم گفتن فکر نون باش خربزه آبه ! اگر نمایندگان محترم مجلس بصورت جدی و بدون اغماز و جناح بندی و سیاست بازی به فکر برگرداندن پولهای اختلاس شده ،پس گرفتن پولهایی که از رانت خواری تو جیب از ما بهتران رفته ، برگرداندن جریمه‌های گرانفروشی به جیب مردم (نه به جیب دولت ) و تهیه قانونی برای توزیع عادلانه ثروت و بیت المال بین تمام اقشار مختلف مردم باشند نیازی به یارانه (صدقه) نخواهد بود!!
ناشناس۱۵۷۹۱۹۶۱۰:۰۸:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۰
به فقیر چیزی نمیرسه چون درامدش صرف کسری دولت میشه
ناشناس۱۵۷۹۲۴۲۱۰:۴۷:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱۰
این ره که میروید به ... است یارانه ‌. سهام عدالت. سبد کالا. سهمیه بنزین همه وهمه مسکنی بیش نیستند در حالیکه بیماری صعب العلاج اقتصاد در حال پیشرفت است ما نیاز به انقلاب اقتصادی در سایه انقلاب در روابط سیاست خارجی داریم کاری که شاید دهه ها قبل باید انجام میدادیم اما امروز هم دیر نیست تا دهه ها بعد حسرت امروز را نخوریم
ناشناس۱۵۷۹۲۴۴۱۰:۴۹:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۱۰
گرانی بنزین فقط بهانه برای گران فروشیه. الآن تو ترکیه قیمت بنزین چهار برابر ایرانه ، با این استدلال شما پس باید کل حمل و نقل شان خوابیده باشه !!!
ناشناس۱۵۷۹۳۰۳۱۱:۳۵:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۰
عایدیشان هم چهار برابر است
سید۱۵۷۹۴۰۱۱۲:۴۵:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۱۰
برادر عزیز! اونجا حقوق کارگر 185000 تومن نیست و اینقدر بیکار توی خونه ننشسته!!!!
ناشناس۱۵۷۹۲۴۶۱۰:۴۹:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۱۰
هر روز بیشتر به حال خود که عمر و جوانی گذاشته افسوس میخورم عزیز من برادر من کجای اقتصاد جنگ زده و تحریمی ما به اقتصاد آزاد می خورد که میخواهی قیمت اجناس را بر اساس آن حساب کنی؟ یا اقتصاد کاملا بازار آزاد و قبول همه قواعد آن یا اقتصاد کاملا دولتی و کمونیستی
مهدی۱۵۷۹۲۷۵۱۱:۰۸:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۰
نکاتی که شما گفتی از دو طریق قابل حل است. افزایش سقف بنزین اختصاص داده شده به هر فرد. ثابت کردن بنزین قیمت آزاد و وابسته نکردن آن به قیمت دلار و قیمت نفت. (از این جهت که بنزین را به همه مردم اختصاص می دهد افزایش عدالت را دارد ولی اگر نقصی هم دارد باید برطرف شود.)
ناشناس۱۵۷۹۴۵۵۱۳:۱۷:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۰
نگفتی که ماشین رو هم به قیمت خوب خلیج فارس بدن دست مردم نه ارابه مرگ
احمدی ۱۱۰۱۵۷۹۲۷۷۱۱:۰۹:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱۰
این گرون کردن بنزین حذف یارانه طرح پول بنزین باید بره تو جیب مردم چندین هزار میلیار از مملکت خارج شد الان چندین میلیار دلار بعضی ها جنس صادر کردن پول وارد نمیکنند بلخره دولت منابع ریالی صندوق باید از جایی پر کنه چه بهتر از جیب مردم باشه الان پراید بشه ۲۰۰ میلیون بعضی ها میخرند بشه ۴۰۰ میلیون بازم همین طور میخرن
ناشناس۱۵۷۹۳۱۶۱۱:۵۱:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۰
انقدر روتون زیاده که حتی یک باک بنزین یعنی شصت لیتر هم نمیدید میگید نصف باک واسه یک ماه واقعا زشته نگید این حرفهارو
ناشناس۱۵۷۹۳۲۴۱۱:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۰
یه ‍پیشنهاد: بنزین مازادو به قیمت بیشتر به کولبرها و قاچاقچی های سوخت بدین تا خودشون صادرش کنن. بدون هیچ هرینه ای برای دولت همچنین درامدزایی برای این قشر
ناشناس۱۵۷۹۳۷۱۱۲:۲۸:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۰
تمام دریافتی های مجلسی ها به ریز برای تمام مردم منتشر بشه به همرا لیست اموال یک سایت بزنید و این اطلاعات رو ماهانه داخلش به روز رسانی کنید ، توان زدن سایت ندارین براتون یکی طراحی می کنیم
ناشناس۱۵۷۹۴۰۵۱۲:۴۷:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۱۰
تا وقتی مشکل تحریم ها حل نشه اقتصاد به جای نخواهد رسید حالا هی بنویس
ناشناس۱۵۷۹۴۶۷۱۳:۲۲:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۱۰
اول ماشین رو هم با فوب خلیج فارس برسوندید دست مردم بعد هم هر بلای خواستین سر بنزین بیارین
ناشناس۱۵۷۹۵۸۹۱۴:۴۸:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۰
تورو خدا بس کنید همینجوری مردم برای زنده بودن دارن می جنگند
ناشناس۱۵۷۹۶۰۰۱۴:۵۸:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۰
چه گیری به بنزین دادین اینهمه درآمد داره کشور
ناشناس۱۵۷۹۶۱۶۱۵:۰۶:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۱۰
فکر کنم دوباره بوجه کم اومده
ناشناس۱۵۷۹۶۲۷۱۵:۱۵:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۰
همه چیمون بریاله حقوق و در آمد به ریال آنوقت بنزین به دلار و فوب خلیج فارس نمیدونی چی میگوئید مملکت داری که این جور نمیشه یه جا با ریال به جا با دلار
ناشناس۱۵۷۹۶۵۱۱۵:۳۴:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۰
باز هم نقشه ی برای خالی کردن جیب قشر فقیر و ملت ب خودتون بیایید ببينيد اصلا چیزی ته جیب شون گذاشتید بمونه ک باز براش نقشه طرح میکنید
ناشناس۱۵۷۹۶۶۳۱۵:۴۰:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۰
کسی که به قیمت دلار بنزین را قیمت گذاری میکند باید درآمد مردم را هم به دلار مثل کشورهای غربی وکشورهای حاشیه خلیج فارس بکند، در ثانی آنها علاوه براینکه درآمد چند هزار دلاری دارند ، دولت کشورهای حاشیه خلیج فارس ، چند هزار دلار نیز هر فرد از بابت فروش نفت به حسابشان واریز میکند. در واقع آنها بنزین را مفت به خودروهایشان میزنند.وکشور ایران نیز هم از جیب مردم میخورد و هم از بیت المال
ازاد۱۵۷۹۸۸۵۱۸:۵۰:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۰
دلارشناور بنزین شناور
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین