دستور کاهش ارزبری ۶۰۰ میلیون دلاری صنعت خودروسازی تا پایان سال

گروه اقتصادی الف،   3990606085

به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو کشور، طرح کاهش ارزبری ۶۰۰ میلیون دلاری صنعت خودرو کشور از جمله همان اقدامات دستوری است که ریشه در محدودیت‌های ارز داشته اما منطقی بودن آن، مشخص نیست و باید دید منظور دولت از کاهش ارزبری در کدام نقطه صنعت خودروی کشور است!؟

حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر الزام خودروسازان بر داخلی‌سازی ۶۰۰ میلیون دلاری قطعات خودرو تا پایان سال جاری، ضمن تاکید بر اینکه اصولا تعمیق داخلی‌سازی در تولید یک خودرو، پیش از آنکه به لحاظ فنی بررسی شود بایستی از نقطه نظر اقتصادی مورد تحلیل قرار گیرد، اظهار کرد: در هیچ کجای دنیا "داخلی‌سازی" دستوری نیست. معمولا شرکت‌های خودروساز بر اساس استراتژی‌های اقتصادی و بعضا سیاست‌های بازاریابی، با شرکت‌های تامین‌کننده خود صرف نظر از ملیت، مشارکت می‌کنند؛ اما از آنجاییکه کشور ما در شرایط ویژه و خاصی به لحاظ سیاسی و اقتصادی قرار داشته است، لذا برای دولت به عنوان سیاست‌گذار اصلی خودروسازی کشور در تصمیمات راهبردی، بیش از آنکه ویژگی‌های اقتصادی مدنظر قرار گیرد، تنگناها و محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی مورد توجه است.

این کارشناس صنعت خودرو، تغییر در  میزان کاهش ارزبری صنعت خودروی کشور در سال جاری تا ۶۰۰ میلیون دلار را از جمله همان اقدامات دستوری دولت که ریشه در محدودیت‌های ارزی  دانست و گفت: بنابراین دعوا بر سر این موضوع که آیا این اقدام دولت از سر منطق است یا خیر و  اینکه اصلا این میزان از کاهش در ارزبری صنعت خودروی کشور امکانپذیر است یا خیر!؟ چندان محلی از اعراب ندارد. قیمت‌گذاری دستوری خودرو با کدام قواعد شرکتداری و بازاریابی دنیا هماهنگ است که دولت بر خلاف نظرات کارشناسی بر آن اصرار می‌ورزد؟

لزوما کاهش ارزبری در سال جاری محقق نخواهد شد

وی افزود: نکته ای که در موضوع کاهش ارزبری دستوری وجود دارد، این است که باید پرسید منظور دولت از کاهش در میزان ارزبری در کدام نقطه صنعت خودروی کشور است؟ بخشی از کاهش ارزبری مورد ادعای دولت اصولا اتفاق نیافتاده و صرفا خریدهای خارجی از خودروسازها به قطعه سازان منتقل شده است.

کریمی سنجری خاطرنشان کرد: با فرض اینکه امکان حذف ۶۰۰ میلیون دلار از خریدهای خارجی صنعت خودرو در سال جاری وجود داشته باشد، بایستی به این موضوع توجه شود که افزایش عمق ساخت داخل در بعضی از قطعات، به سرمایه‌گذاری برروی خرید تجهیزات و ماشین‌آلات جدید وابسته است و این بدان مفهوم است که امکان دارد کاهش ارزبری در خرید قطعات به تامین نیاز ارزی شرکت‌های تولیدکننده قطعه برای تامین تجهیزات از منابع خارجی وابسته باشد؛ اگرچه سرمایه‌گذاری ارزی روی ارتقای سطح تکنولوژی ساخت قطعات نسبت به خرید خارجی همین قطعات ارجحیت دارد اما طبیعتا این بدان معناست که لزوما کاهش ارزبری در سال جاری محقق نخواهد شد.

در عوض فرامین دستوری، به ارتقای سطح کیفیت خودروها بپردازیم

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه افزایش دامنه داخلی‌سازی قطعات در صنعت خودروی کشور آن هم در روزهایی که محدودیت ارزی دولت بسیار است، اقدام قابل تقدیری است؛ تصریح کرد: اما باید حواسمان باشد که در نشانه‌گذاری مسیر برای صنعت خودروی کشور، بیراهه نرویم. شاید بهتر باشد دولت بجای آنکه به تحمیل هدف‌های کوتاه‌مدت به شرکت‌های خودروساز اصرار ورزد تلاش کنند برای صنعت خودروی کشور راهبردهای پایدار تعیین کنند

وی ادامه داد: به طور مثال تعریف شاخص کاهش قیمت تمام شده محصول که از مهمترین استراتژی‌ها در سازمان‌های رقابت‌پذیر امروزی است، بسیار مناسب‌تر از شاخص کاهش میزان ارزبری در این صنعت است؛ چرا که کاهش ارزبری لزوما به کاهش قیمت تمام شده منجر نمی‌شود. بنابراین توصیه ما است که دولت به جای تحمیل فرامین دستوری به صنعت خودروی کشور شرایط و شاخص‌هایی تعریف کند که از طریق آن‌ها عملکرد اقتصادی، کیفی و در یک کلام ارتقای سطح مطلوبیت محصولات شرکت‌های خودروساز را به طور دقیق و مستمر پایش کرده و شرکت‌ها را در یافتن بهترین مسیر برای دستیابی به شاخص‌های تعیین شده، آزاد بگذارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین