غریب آبادی: ایران عبور آژانس از تفاهمات را تحمل نمی‌کند

گروه جهان الف،   3990606005 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده ایران گفت: متناسب با رفتار آژانس، رفتار خود را تنظیم می کنیم. چنانچه آژانس تحت هر شرایط یا بهانه ای بخواهد مفاد تفاهم مشترک را در آینده زیر پا بگذارد و یا در رسیدگی به این دو سه موضوع، با حسن نیت رفتار نکند، همکاری ها و تعاملات ایران با این سازمان را نشانه خواهد رفت.

غریب آبادی: ایران عبور آژانس از تفاهمات را تحمل نمی‌کند

به گزارش فارس، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهاراتی در پی پایان مذاکرات با هیات آژانس و حوصل بیانیه مشترک عنوان کرد: ایران، مهمترین شریک آژانس است و پذیرای یک پنجم بازرسی های آژانس است، از این رو، تعامل با این نهاد، ضروری است. اینکه گفته شود مدیرکل فعلی آمریکایی است (به دلیل نقش گسترده آمریکا در انتخاب وی) و مدیریت روابط خود با آژانس را به دیگران واگذار کنیم، اشتباهی راهبردی است. 

وی افزود: گروسی در این سفر که روزهای سه شنبه و چهارشنبه انجام شد، با رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر امور خارجه و رئیس جمهور ملاقات و گفتگو کرد. وی در این ملاقات ها به طور واحد از تمامی ملاقات شوندگان شنید که آژانس باید حرفه ای، مستقل و بیطرف باشد؛ آژانس باید مراقب توطئه دشمنان ایران که خود پذیرای بازرسی آژانس نیز نیستند و دارای سلاح اتمی هستند، باشد؛ ایران در صورت مشاهده حسن نیت آژانس و برابر مقررات و نه فراتر از آن، آماده تداوم همکاری و تقویت بیش از پیش آن است؛ اعتماد متقابل، لازمه همکاری است.

*مدیرکل با یک تصویر مناسب و همچنین اخذ پیام های اصولی، ایران را ترک کرد

غریب آبادی ادامه داد: مدیرکل آژانس، هدف مهمتر این سفر (علاوه بر پیگیری دو سه موضوع پادمانی) را برقراری ارتباط و تماس های مستقیم خود با مقامات ذیربط کشورمان به منظور ایجاد یک درک صحیح از موضوعات و تحولات مربوطه اعلام کرد. طبیعتا، برای گروسی که کمتر از یکسال است به مدیرکلی آژانس انتخاب شده، باید بسیار اساسی و مهم باشد که با مهمترین کشور عضو آژانس، ارتباطات خود را برقرار کند و همچنین، اعتماد کشورمان را به خودش و آژانس جلب کند، بویژه اینکه در چند ماه اخیر شاهد برخی اقدامات سیاسی در این نهاد در قبال ایران بودیم. 

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد. به نظرم، مدیرکل با یک تصویر مناسب و همچنین اخذ پیام های اصولی، ایران را ترک کرد. چنانچه وی در دوران مدیریت خود، براساس حسن نیت و به دور از اغراض سیاسی کار کند، همکاری ایران را خواهد داشت. مدیرکل آژانس در صورتی موفق است که بتواند با ایران کار کند، نه اینکه فقط درصدد ایجاد چالش باشد. آمانو موقعی به یک مدیرکل مستقل و قابل احترام برای جامعه جهانی تبدیل شد که سیاسی کاری را با ایران کنار گذاشت و مدافع چندجانبه گرایی شد. در غیر این صورت، هر مدیرکلی شکست خواهد خورد.

نماینده ایران افزود: بعضاً اینگونه اذعان شده که سفر گروسی در راستای اهداف آمریکا و در جهت مکانیسم به اصطلاح ماشه بوده است. صرفنظر از دانسته های اینجانب از کانال های مختلف و اینکه شکست این به اصطلاح مکانیسم از اکنون محرز است، اگر اینگونه بود، گروسی نباید در این شرایط به ایران سفر می کرد تا، از جمله با پذیرش شرایط ایران، جلوی پیچیده تر شدن شرایط را بگیرد. آن چیزی که در راستای اهداف آمریکاست، یک گزارش مدیرکل آژانس از عدم همکاری ایران و هموار کردن مسیر برای صدور قطعنامه در شورای حکام و ارسال موضوع به شورای امنیت می باشد، اما مدیرکل مسیر تعامل را انتخاب کرد و نه تقابل.

وی  با بیان اینکه این سفر با نتایج مشخصی برای هر دو طرف نیز همراه بود، اظهار داشت: صدور بیانیه مشترک که حاصل مذاکرات سخت و فشرده با هیات آژانس می باشد، نشان از موفقیت این تعامل دارد. 

وی افزود. در این خصوص، باید به چند موضوع توجه کرد. ایران پذیرفت که دو دسترسی مورد درخواست آژانس را فراهم کند. ایران از ابتدا نیز اظهار داشت چنانچه هر درخواستی مبتنی بر اطلاعات مستقل آژانس باشد، آماده بررسی آنهاست. طبیعتاً برای هر کشوری مثل ایران که دارای برنامه هسته ای گسترده ای است، بروز برخی مسائل با آژانس طبیعی است، اما نکته مهم این است که مبانی سوالات و درخواست های آژانس باید برابر مقررات پادمانی باشد و طبیعتاً فرایند رسیدگی به آنها نیز باید کاملا منطبق با شیوه های استاندارد اجرای پادمان باشد. درخصوص این دو درخواست، آژانس بالاخره تمامی مستنداتی را که بر این اساس نبودند، کنار گذاشت و در درخواستی کاملا جدید، داده های مستقل خود را ارائه کرد. این، بدون هیچ پیشداوری و قضاوت، صرفا نشان از یک سوال پادمانی از سوی آژانس دارد که کشورهای عضو نیز برابر تعهدات پادمانی خود، تا حل و فصل نهایی، به آنها رسیدگی می کنند.

وی گفت. این دسترسی ها داوطلبانه فراهم می شوند. این بدین معناست که ایران بر مبنای قطعنامه اخیر شورای حکام که از سوی ما نیز کاملا رد شده است، با آژانس همکاری نمی کند، بلکه این همکاری صرفا با انتخاب خود ایران صورت گرفته است. 

غریب آبادی ادامه داد: دو سه موضوع مورد نظر هیچ ارتباطی با پی ام دی ندارند و همکاری درخصوص آنها نیز به منزله بازکردن موضوعات مختومه گذشته در چارچوب پی ام دی تلقی نمی شود. همانگونه که در بیانیه مشترک نیز آمده است، ایران و آژانس بر مفاد قطعنامه دسامبر ٢٠١۵ آژانس که این قبیل موضوعات را مختومه کرد، صحه گذاشتند و همچنین اذعان نمودند که موضوعات مورد نظر، صرفا مرتبط با مواد هسته ای هستند که طبیعتا، در چارچوب پادمان قابل بررسی است.

نماینده ایران گفت: برابر بیانیه مشترک، آژانس اعلام کرده است که بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات در دسترس خود، هیچ سوال و درخواست دسترسی دیگر فراتر از از مکان هایی که ایران اظهار کرده است، ندارد. این، موضوع مهمی است. بر این اساس، آژانس تحت هیچ شرایطی نمی تواند مبتنی بر اطلاعاتی که تاکنون در اختیارش بوده، سوال یا درخواستی را مطرح کند. مفهوم عملی این بند از بیانیه این است که تمامی اطلاعات در دسترس آژانس تاکنون،  با حل و فصل همین دو موضوع باید به تاریخ بپیوندد. 

وی همچنین افزود: تفاهم ایران و آژانس درخصوص این دو موضوع با مختصاتی که گفته شد، امکان هرگونه اقدام سیاسی در چارچوب شورای حکام، از جمله ارسال این موضوع به شورای امنیت را می گیرد. برای هیات آژانس به طور شفاف تصریح شد که هرگونه اقدام سیاسی در شورای حکام آتی، جلوی پیشبرد این فرایند را خواهد گرفت و همچنین، بر فرایند همکاری ها تاثیر خواهد گذاشت. از اینرو، طبیعتاً در اثر این تعامل، در نشست پیش روی شورای حکام باید شاهد یک گزارش منطقی و مثبت از سوی مدیرکل آژانس باشیم. با این اقدام، آمریکا یکبار دیگر در پیشبرد توطئه های خود ناکام خواهد ماند و بار دیگر، درخصوص ایران با انزوای دیپلماتیک مواجه خواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: ایران با یک تصمیم اساسی و برخوردار از پشتوانه نظام، حسن نیت خود را در تعامل با مدیرکل جدید آژانس نشان داد. اکنون، وارد مرحله تنظیم روابط با آژانس شدیم، به این معنا که متناسب با رفتار آژانس، رفتار خود را تنظیم خواهد کرد. چنانچه آژانس تحت هر شرایط یا بهانه ای بخواهد مفاد این تفاهم مشترک را در آینده زیر پا بگذارد و یا در رسیدگی به این دو سه موضوع، با حسن نیت، آنگونه که در بیانیه نیز آمده است، رفتار نکند، همکاری ها و تعاملات ایران با آژانس را نشانه خواهد رفت. از همینجا، از مدیرکل آژانس به طور جدی انتظار داریم تا به تفاهمات به عمل آمده کاملا پایبند باشد، چرا که نظام ایران عبور از آنها را تحمل نخواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۷۶۶۵۸۰۴:۱۹:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۶
تا جایی که در خاطر هست آژانس قبلا هم تفاهم کرده و خلاف تفاهم عمل کرد. چه دلیلی برای اعتماد مجدد وجود دارد؟
ناشناس۱۵۷۶۶۷۶۰۷:۰۰:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۶
اخیرا با تفاهم با آقای گروسی رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی ,تفاهم شد از دو سایت دیگر بازدید شود ،قبل از آمدن به ایران ، گروسی با پمپیو دیدار داشت ،بدلیل انزوای آمریکا ،این کشور دنبال بهانه و سناریو سازی جهت ایجاد اجماع علیه ایران است و این بازدید بهترین موقعیت پرونده سازی است ،بهتر است این بازدید به بعد از ماه اکتبر انتخابات آمریکا موکول شود قبل آن حتی برای ترامپ دستاویز درگیری نظامی خواهد بود این را به مسوولین متذکر شوید به هیچ عنوان پیش از اکتبر بازدید انجام نشود
ناشناس۱۵۷۶۷۱۲۰۸:۳۲:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۶
غریب آبادی: ایران عبور آژانس از تفاهمات را تحمل نمی‌کند. پاسخ: تاکنون تحمل کردیم. باز هم تحمل می کنیم.
ناشناس۱۵۷۶۷۱۶۰۸:۳۸:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۶
فردا تفاهمات را به راحتی زیر پا خواهد گذاشت چون شما با او علی رغم زیر پا گذاشتن تفاهمات قبلی باز همراهی کردید.
ناشناس۱۵۷۶۸۱۰۱۰:۲۱:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۶
دولت فشل زیاد از حرف ها زده و باز کوتاه آمده
ناشناس۱۵۷۶۸۳۹۱۰:۴۲:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۶
منظورت از تفاهم همون باج دادنه ؟
ناشناس۱۵۷۶۸۵۱۱۰:۵۶:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۶
رجز خونی بیجا نکن همین امدن گروسی به ایران و اجازه دادن به بازرسی دو سایت یا محل جدید خودش یعنی اینکه این دولت برای راضی کردن دل غربی ها و آمریکا حاضره تا .. مگه بعد برجام نگفتین پرونده ادعایی پی ام دی و فلان و فلان و بسته شد برای همیشه ؟؟!!!!! مگه تا حالا جایی هم مونده که ندیدن ..شما که حتی بهشون اجازه بازجویی از دانشمندان هسته ای رو هم دادین دیگه چیز به معنای شرف و غیرت و عزت باقی نگزاشتین که حالا دارین رجز خونی میکنید. این بازی که آژانس تحت نفوذ آمریکا از سال 82 باهاتون داره ادامه میده و هر دفعه که شما فکر میکنید همه چی تموم شد و شک اونا برطرف شد باز یه بازی جدید و سروصدای اجازه ندادن ایران و همین دور باطل..
ناشناس۱۵۷۷۰۲۲۱۴:۵۴:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۶
بهتر بود از همان اول اجازه دسترسى داده ميشد تا شائبه كوتاه آمدن ما در برابر فشار پيش نيايد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین