درخواست محسن ترکی از رییس قوه قضاییه برای رسیدگی به حواشی فوتبال ایران

گروه ورزشی الف،   3990605146

پیشکسوت داوری ایران و رکوردار قضاوت در دربی‌های پایتخت گفت: از مسئولان قوه قضاییه درخواست دارم تا به ناپاکی‌های فوتبال ایران ورود کرده و با افراد خاطی برخورد کنند.

به گزارش ایسنا، محسن ترکی در گفت‌وگو با برنامه رادیویی صدای ورزش خراسان رضوی با اشاره به دیدار حساس پرسپولیس و استقلال در چارچوب نیمه نهایی جام حذفی ایران در روز جاری، اظهار کرد: بیشترین تعداد قضاوت در تاریخ دربی‌ها را دارم، البته افتخار چندانی‌ هم نیست. داوران خوبی پیش از من بوده‌اند که توانایی قضاوت این بازی را داشته‌اند، اما حدود ۱۵ سال قضاوت دربی را به داوران خارجی سپرده بودند. خدا را شاکرم که پس از ۱۵ سال قضاوت دربی به یک تیم داوری مشهد سپرده شد. در این مدت که قضاوت دربی‌ها به داوران ایرانی سپرده شده، شاهد قضاوت‌های بهتری نسبت به داوران خارجی بوده‌ایم.

وی افزود: داوران خارجی با وجود اشتباهات فراوان‌شان، پس از اتمام دربی به کشور خود بازگشته و شاهد حواشی فراوانی پیرامون داوری‌های آن دیدار نبودند. چون مرغ همسایه غاز است، فشار و هجمه‌ای از سوی هواداران و مربیان روی داوران خارجی نبود، در حالی که در این مدت که قضاوت دربی به داوران ایرانی سپرده شده، پس از برگزاری دربی تا مدت‌ها به داوران فشار و هجمه وارد می‌کنند. دربی همانند سایر بازی‌هاست و حواشی کوتاهی دارد، اما نباید تداوم داشته باشد. نباید بخاطر کری‌های هواداری، حواشی را مدت‌ها ادامه داده و به آن دامن بزنیم. یکی از همین حواشی را یکی دو هفته قبل پشت سر گذاشتم که به هیچ وجه کار اخلاقی نبود.

ترکی ادامه داد: عملکرد تمام افراد در ورزش مشخص است. لطف جامعه ورزش است که مرا به خوش‌نامی می‌شناسند، مطالبی است که در کانال‌های هواداری باشگاه‌ها منتشر می‌شود به خاطر توجیه باخت تیمشان است. جای تاسف است که این مطالب در کانال‌های ورزشی حتی توسط پیشکسوتان نشر داده می‌شود. بخشی از این موضوع به برخی از رسانه‌ای‌ها مربوط می‌شود. حواشی به وجود آمده در یکی دو هفته اخیر بازخوردهای خوبی برایم داشت. جامعه داوری و ورزش کشور به خصوص خراسانی‌ها حمایت خوبی داشتند که مایه افتخار است. خوشحالم که پس از سال‌ها هنوز این حمایت‌ها را پشت سرم می‌بینم.

وی با اشاره به شرایط قضاوت در نخستین دربی‌ پایتخت پس از ۱۵ سال قضاوت داوران خارجی، خاطرنشان کرد: دربی به لحاظ فنی همانند سایر بازی‌هاست، اما حساسیت متفاوتی دارد. با وجود خونسردی‌ و وقوفی که در کارم دارم، آن شب به همراه سایر همکارانم خواب راحتی نداشتیم. فشارها زیاد بود و پس از ۱۵ سال یک تیم داوری ایرانی قضاوت دربی را بر عهده گرفته بود. شرایط سختی داشتیم و اگر در بازی مشکلی به وجود می‌آمد، ممکن بود دوباره روند استفاده از داوران خارجی را در پیش گیرند. از این نظر بار سنگینی روی تیم ما بود.

این پیشکسوت داوری ایران اضافه کرد: خوشبختانه به خوبی توانستیم این موضوع را مدیریت کنیم. پیش از سفرمان به تهران به زیارت امام رضا (ع) رفتیم و از ایشان کمک خواستیم. آن بازی شرایط خوبی داشت و به زعم کارشناسان قضاوت خوبی هم داشتیم. بازی با نتیجه یک بر صفر به نفع استقلال در حال اتمام بود و نیمی از هواداران پرسپولیس در دقیقه  ۹۰ در حال ترک ورزشگاه بودند. در دقیقه ۹۱ یا ۹۲ روی یک صحنه هند در محوطه جریمه رخ داد و بازی به تساوی کشیده‌شد. مسئولین شهری تهران اذعان کردند که پس از سال‌ها کمترین حواشی را در آن دربی شاهد بودند. مسئول سازمان اتوبوس‌رانی تهران هم اعلام کرد که حتی یک شیشه اتوبوس هم نشکسته است.

ترکی گفت: شرایط آن زمان با حال حاضر قابل قیاس نیست. امروزه دعواها را به فضای مجازی منتقل کرده‌اند. آن دربی شرایط خوبی داشت و حتی دربی بعدی را هم قضاوت کردم. قضاوت دربی بعدی را که پیشنهاد دادند، قبول نکردم. در این مدت هفت دربی قضاوت کردم، البته دو یا سه دربی دیگر هم پیشنهاد شد، اما معتقد بودم که داوران دیگری هم وجود دارند و باید به آنان هم اعتماد شود. سایر داوران هم تا کنون قضاوت خوبی در دربی‌ها داشته‌اند. آرزوی موفقیت برای پیام حیدری دارم و می‌دانم به راحتی از پس این بازی برخواهد آمد.

وی ضمن اشاره به انصراف حسن کامرانی‌فر از تیم نظارت دربی پایتخت عنوان کرد: کامرانی فر در حال حاضر از ناظران خوب AFC است. او به خاطر تغییراتی که در داوری این دیدار رخ داد، انصراف داد.

ترکی تاکید کرد: امیدوارم یک جوان دلیر در قوه قضاییه پیدا شود و مسئولیت بررسی و پیگیری مسائل غیراخلاقی در فوتبال را به عهده بگیرد. سال‌هاست که در مورد ناپاکی‌های فوتبال ایران بحث می‌شود، اما هنوز ندیده‌ایم که به صورت جدی مسئولان قوه قضاییه پای کار بیایند. شاید خیلی از مسائل سیاسی را مردم پیگیری نکنند، اما فوتبال به خصوص در کشور ما ورزش فراگیری است. صحبت‌های حاشیه‌ای که پس از دربی انجام می‌شود تبعات خوبی ندارد. از مسئولان قوه قضاییه به خصوص همشهری خودم، رییس قوه‌قضاییه خواهش می‌کنم تا این موضوع را پییگری کنند. فوتبال ناپاکی‌هایی دارد که باید در خصوصش شفاف سازی شود و با افراد خاطی برخورد شود. حتی مسئولان قوه قضاییه می‌توانند از محسن ترکی پیگیری این مسائل را آغاز کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین