طرحی برای فضای مجازی بدون پیوست رسانه‌ای

بیژن مقدم،   3990605076 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
طرحی برای فضای مجازی  بدون  پیوست رسانه‌ای

 


احتمالا در فضای مجازی و جستجوهای اینترنتی با این تیتر مواجه شده‌اید، «طرح مجلس برای انسداد کلیه شبکه‌های اجتماعی خارجی».


نمونه ای از خبرهای منتشره درباره این طرح 

 

غالب آنهایی که از این تیتر استفاده کرده‌اند تلاش کرده‌اند تا با برداشت خود از طرح چند نماینده (که طرح مجلس تلقی نمی‌شود)؛ تصویری منفی از مجلس یازدهم ارائه دهند. شبیه کاری که در چندماه گذشته کرده‌اند.

معنی این سخن تائید محتوای طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌هاجتماعی» ای نیست. و چه بسا انتقادات جدی به برخی بندهای آن وجود داشته باشد که دارد.

بیان چند نکته ضروری است:

 

۱- طراحان این طرح که پای آن را امضا کرده‌اند با آنکه قاعدتا باید مطلع از فضای رسانه‌ای باشند و یا تجربه عملی در این حوزه برخوردار باشند. به تنها چیزی که فکر نکرده‌اند مقوله‌ای است به نام «پیوست رسانه‌ای».

این پیوست رسانه‌ای برای تمام یا غالب طرح‌هایی که به هر نوعی با مردم و افکار عمومی سروکار دارد لازم و حیاتی است. و بدون آن ممکن است تمام زحمات مربوط به اصل طرح و پروژه بر باد فنا رود.

غفلت از این امر باعث شد تا بهانه گیران و فرصت طلبان با برداشت گزینشی و برجسته سازی برخی مواد، به قلب واقعیت بپردازند و با خروج از موضع خیرخواهی به جای اصلاح اجزاء طرح، کلیت آن را هدف قرار دهند تا کشور در همین وضع بی سرو سامانی در فضای مجازی بماند و این همان خواست دولت و…. است.

 

2- اساساً وقتی چند نماینده (حداقل 15 نفر) دورهم جمع می شوند و طرحی را تهیه می کنند تا تبدیل شدن آن به قانون مصوب مجلس، راهی طولانی باید طی شود و چه بسا در میانه راه و هنگام بررسی در کمیسیون های تخصصی و یا صحن علنی مجلس و یا حتی در مرحله بررسی توسط شورای نگهبان کلیت آن رد و از دستورکار خارج شود.

بنابراین طرح فوق نیز در این فرایند صیقل خورده و اصلاح می شود. ضمن آنکه فعالان این عرصه و کارشناسان رسانه ای صالحترین افراد برای اظهارنظر و نقد بند بند آن هستند.

اشتباه نکنیم آنچه همه باید از آن دفاع کنند«سامان دهی و ضابطه مند» کردن فضای مجازی و جاری ساختن قواعد حکمرانی در این عرصه است نه یک طرح خاص .

چرا که نمی توان برای کوچکترین مسائل جامعه، قانون، دستورالعمل و آیین نامه و بخشنامه و ... نوشت اما برای حساسترین بخش ها که با ذهن و فکر و سرنوشت یک ملت سروکار دارد با ژست های شبه روشنفکری به هرج و مرج و آشفتگی و بی قانونی تن داد.

 

۳- قانون گذاری در کشور هم می‌تواند از طریق دولت با ارائه لایحه صورت گیرد هم با ارائه طرح توسط نمایندگان مجلس.

به نظرم در چنین مواردی مجلس باید از ابزار‌ های نظارتی خود استفاده و دولت را ملزم و وادار به ارائه لایحه نماید. بدیهی است طبق روال،لایحه در کمیسیون های تخصصی مطرح و مجلس میتواند نظرات خود را اعمال نماید.

 

۴- اگر دولت مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی را اجرا می‌کرد چه بسا نیازی به چنین طرحی نبود.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید در گزارشی شفاف اعلام کند چرا نسبت به عملی کردن این مصوبات کوتاهی کرده و یا با فرافکنی از اجرای آن شانه خالی کرده و می‌کند. 

 

۵- مجلس باید به عنوان یک نهاد مردمی بیش از همه پاسدار آزادی های اجتماعی- سیاسی و رسانه ای باشد. باید مراقبت کرد انگ تنگ نظری ها ایجاد محدودیت و انسداد به آن زده نشود. طرح هایی هم که نمایندگان ارائه می‌دهند باید مبتنی بر پاسداشت آزادی های قانونی مردم باشد نه محدودیت های بی اثر و غیر عملی.

به همین دلیل بند هایی از طرح مورد بحث اخیر نیز باید از این حیث مورد بازنگری قرار بگیرد. تا راه رفته را دوباره نرویم و دست خالی برگردیم.

بیشتر بخوانید

توصیه‌ای برادرانه به مجلس یازدهم

جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌ها

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۷۶۲۵۳۱۶:۱۸:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۵
همه کشورهای دنیا برای پیام رسانها و رسانه های خارجی ظوابطی دارن جز ما
ناشناس۱۵۷۶۲۷۵۱۶:۴۳:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۵
هر گونه طرحی برای محدود کردن ارتباطات و فضای مجازی نتیجه عکس در پی خواهد داشت. نمایندگان جدید مجلس یاید از طرح های این چنینی که قبلا تصویب و اجرا شدند، درس بگیرند.
ناشناس۱۵۷۶۳۸۵۱۹:۳۸:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۵
اگر قوانین توانستند جلوی استفاده از ویدئو، واکمن، ماهواره و .. را بگیرند، جلوی استفاده از فضای مجازی را هم می توانند بگیرند. بجای اتلاف وقت مجلس به مسئله جهش تولید بپردازید. برای هر دقیقه از مجلس، چند میلیون تومان از بیت المال خرج می شود؟؟؟
ناشناس۱۵۷۶۴۷۶۲۲:۲۰:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۵
این کار خدا بود که در این دوره مجلس نمایندگان دردکشیده و از جنس مردم وارد مجلس بشوند و مانند دوره قبل مجلس شاهد حقارت در مقابل بیگانگان نباشیم، در ضمن جلوی حیف و میل بیت‌المال نیز تا حد زیادی گرفته بشود.
ناشناس۱۵۷۷۲۸۱۲۳:۰۸:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۶
تجربه را تجربه کردن خطاست.
ناشناس۱۵۷۶۲۸۳۱۶:۵۱:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۵
من دوتا کشور خارجی مختلف زندگی کرده ام و چندتای دیگر را دیده ام جایی که همه پیام رسانه‌ها آزادند مثلا چه ضوابطی دارند که ایران با فیلتر بیش از 90 درصد پیامرسانها ندارد؟
ناشناس۱۵۷۶۲۹۱۱۶:۵۸:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۵
در همه کشورهای جهان تورم تک رقمی است جز ما
فرناز۱۵۷۶۳۲۵۱۷:۴۶:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۵
امکانش هست که اسم چند تا از این کشورها رو بگید؟
ناشناس۱۵۷۶۳۵۰۱۸:۳۵:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۵
آمریکا و جناب ترامپ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۳ مرداد گفت، در صورتی که اپلیکیشن تیک‌تاک تا ۱۵ سپتامبر بخش فعالیت‌های خود را در آمریکا نفروشد، فعالیت این شبکه در ایالات متحده ممنوع خواهد شد. طی روزهای اخیر مقامات آمریکایی در خصوص ممنوعیت احتمالی فعالیت «تیک‌تاک» ابراز نظر کرده‌اند، اما از روز یکشنبه گزارش‌هایی در خصوص احتمال خرید تیک تاک توسط مایکروسافت منتشر شد. رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت، من مهلت تا ۱۵ سپتامبر را تعیین کردم، در این مقطع زمانی فعالیت این اپلیکیشن در ایالات متحده متوقف خواهد شد(رادیو فردا)
ناشناس۱۵۷۶۵۳۹۲۳:۴۸:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۵
.. تیک تاک بعد از اون اجازه معامله و خرید و فروش نداره شبکه فیلتر نمیشه همینطور که کسی جلوی فروش هووای رو نگرفته تو امریکا مردم بخوان مستقیم از چین گوشی می گیرند اجازه فعالیت داخلی نداره برای مردم مشکلی نیست اینها با اون چیزی که تو فکر می کنی فرق می کنه توی اروپا هم پیامرسانها موظف هستند دیتای کاربران رو بهشون بدن و درصورت پاک کردن باید کامل و بدون چون و چرا پاک بشه حالا فهمیدی اینها چیه؟؟
ناشناس۱۵۷۶۵۴۶۲۳:۵۶:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۵
بله فیلتر میکند ولی اینستاگرام خودشان طی یکماه تمام امکانات تیک تاک رو با کیفیت بالاتر اضافه میکند. شما هم اگه چیزی رو حذف میکنید جایگزین داخلی مشابه بدید. مثل خودرو و گوشی اپل و توییتر نشه که... خودتون اپل دست میگیرید و ماشین خارجی سوار میشید و توئیت میکنید اما به مردم که میرسه...
پیمان۱۵۷۶۸۷۳۱۱:۴۹:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۶
این یعنی همه کشورها ؟ حالا چرا این کار ترامپ بده ولی تو ایران خوبه و ضابطه مند شدنه؟
زهرا۱۵۷۶۹۹۱۱۴:۲۱:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۶
آیا وزرای ترامپ و خودش و نماینده هاش تو تیک تاک اکانت دارن؟
ناشناس۱۵۷۶۳۳۹۱۸:۱۱:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۵
اینایی که میگن با پیام رسانهای خارجی نباید کار داشت و این مخالف آزادی است و از این حرفها چرا به بزرگشون آقای ترامپ اقتدا نمیکنند که با ضرب و زور به اپلیکیشن تیک تاک چینی میگه از کشور من برو یا بیا با یه شرکت آمریکایی شریک شو و قوانین آمریکا رو بپذیروگرنه تا فلان تاریخ درت و تخته میکنم
ناشناس۱۵۷۶۴۳۰۲۰:۵۵:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۵
ببخشید به نظرتون چون آمریکا گفته که یا شریک شو یا برو بیرون، ما هم می تونیم بگیم؟ یعنی قدرت و جایگاهمون یکیه؟ خیلی مقایسه بی ربطی بود. مثل تحریمها که امریکا به شرکتها گفته یا با ایران کار کنین یا با ما که خوب همه حتی کشورهای دوست حرفش رو گوش دادند. اولین قدم برای پیشرفت دانستن و احترام به واقعیت هاست نه انکار اونها
ناشناس۱۵۷۶۵۴۱۲۳:۵۰:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۵
تیک تاک فعالیت تجاری نمی تونه داشته باشه شبکش فیلتر نمیشه این دوتا باهم فرق دارند درضمن توی چین همه شبکه ها ی امریکای فیلتره حتی گوگل فرقش و می فهمی؟
ناشناس۱۵۷۶۲۵۴۱۶:۲۱:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۵
ای کاش قبل از مخالفت یا نقد طرحی یکبار آن را میخواندیم کسانی که تیتر زدن طرح انسداد مطمینا آن را نخوانده اند
ناشناس۱۵۷۷۲۱۴۲۱:۰۰:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۶
تشکر که شما خوانده اید !
بدانیم۱۵۷۶۲۵۶۱۶:۲۱:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۵
دولت آلمان از آغاز سال 2018 قانون جدیدی را به اجرا می گذارد که به موجب آن شبکه‌های اجتماعی با بیش از دو میلیون کاربر موظفند پست‌های حاوی مطالب غیرقانونی صریح را تا 24 ساعت پس از اطلاع از وجود آنها، از صفحه خود حذف کنند. شرکت‌هایی که این قانون را رعایت نکنند با جریمه‌های قابل توجهی تا 50 میلیون یورو مواجه خواهند شد. این قانون در درجه نخست درباره توییتر، یوتیوب و فیسبوک اجرا می‌شود.
ناشناس۱۵۷۶۲۸۷۱۶:۵۳:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۵
بله این قوانین برای کشورهاییست که روابط عادی با تمام دنیا دارند. نه کشور ما
ناشناس۱۵۷۶۳۲۶۱۷:۵۱:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۵
اینکه سریعا هر جا به نفعتونه برخی استثناهای کشورهای خارجی را الگو قرار می دهید هم در نوع خودش برا من جالبه نه تنها در این موضع در همه زمینه ها هر وقت لازمتون میشه غربی ها میشن الگو! مثلا قیمت بنزین میفرمایید در غرب بالا است اینجا هم باید بالا باشه ولی به میزان حقوق که میرسه که در غرب بالا است خود را به کوچه دیگری می زنید یا همین پیام رسانها و فیلترینگ اکثر کشورها ازاد هستند ولی مبیرید ببینید کجا محدودیت هست همون را میارید تحمیل می کنید در واقع در جستجوی قوانینی برا محدودیت و تنگ نظری هستید . حالا فکر کردی بقیه چیزهای غرب را الگو قرار دهید یا فقط محدودیتهاشو دنبالش هستید؟
ناشناس۱۵۷۶۲۵۸۱۶:۲۲:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۵
کشور فرانسه که در دنیا به نماد دموکراسی و آزادی شناخته می‌شود، تازه‌ترین کشوری است که تصمیم گرفته تا پیام‌رسان بومی راه‌اندازی کند. چند روز پیش وزیر دیجیتال فرانسه عنوان کرد: «فرانسه قصد دارد پیام‌رسان بومی خاص خود را در تابستان امسال راه‌اندازی کنند چرا که یپام رسان‌های خارجی مانند تلگرام و واتس آپ هیچ سروری در فرانسه ندارند.» وی هدف از این کار را نگرانی‌های امنیتی از جاسوسی دولت‌های خارجی اعلام کرد.
ناشناس۱۵۷۶۲۸۸۱۶:۵۳:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۵
فرانسه یا بهتره بگیم شرکت های فرانسوی اگر هم پیام رسان بومی ایجاد کنند این به معنای محدودیت و یا انسداد پیام رسانه‌ای خارجی نیست!
ناشناس۱۵۷۶۲۹۵۱۷:۰۵:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۵
دولت فرانسه کدام پیام رسان.را فیلتر کرده است ?
ناشناس۱۵۷۶۵۴۲۲۳:۵۲:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۵
الان راه اندازی سرویس بومی با بستن سرویس خارجی به هم چه ربطی دارند؟ فرانسه دسترسیو نبسته ازادی واتس اپ انتخاب کنی یا سرویس داخلی مثل ژاپن انتخاب با خودته فرق اینها رو میفهمی؟
ناشناس۱۵۷۶۳۲۰۱۷:۴۰:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۵
این مجلس ما را.. سال دیگر به عقب میخواهد ببرد!
ناشناس۱۵۷۶۳۹۱۱۹:۴۹:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۵
لازم شد امشب به ترامپ زنگ بزنم و درخواست اینترنت رایگان برای ایران کنم
ناشناس۱۵۷۶۳۹۶۱۹:۵۶:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۵
درود بر مجلس انقلابی. جز این هم انتظاری نداشتیم. قدرت دست انقلابیهاست نه غربزده های وا رفته ما مردم حمایتتان می کنیم
میثم۱۵۷۷۰۲۶۱۴:۵۹:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۶
یادی کنیم از مناظره‌ها انتخابات ریاست جمهوری که گفته شد اگه طرف مقابل بیاد همه چیزو فیلتر میکنه ولی از این حرفها به عنوان رقیب هراسی یاد میشد. به نظر واقعیت بوده و اصلا رقیب هراسی نبوده!
ناشناس۱۵۷۶۴۰۶۲۰:۱۰:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۵
این طرح ها فقط برای ضربه زدن به کسب و کارهای مجازی است
ناشناس۱۵۷۶۵۰۱۲۲:۴۵:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۵
کدوم کشوری یه اپلیکیشن رو برای مردم فیلتر میکنن، بعد همه سرانش از همون استفاده می کنن؟!
ناشناس۱۵۷۶۵۴۸۰۰:۰۰:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۶
الان از چی دفاع می کنی مجلسی که طرح ازدواج اجباری میاره____ مجلسی که بعدش طرح مسدود کردن اینترنت و با قوانین ..و بدون تحقیق و حتی اطلاع از دنیای فعلی وضع می کنه؟؟؟ یعنی فقط مشکل توی نوع بیانشون بوده و یا نه تفکراتشون مشکل داره؟؟
ناشناس۱۵۷۶۵۶۵۰۰:۲۶:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۶
بجای این طرحهای .. چرا طرحی برای خودرو و مسکن واقتصادی نمی دهند مشکل فقط فضای مجازیست یا ..
ناشناس۱۵۷۶۶۴۴۰۲:۳۶:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۶
هر نوع محدودیت رسانه ای و جلوگیری از گردش اطلاعات نشانه حرکت به سوی تکصدایی است و تکصدایی یعنی سقوط . علی علیه السلام میفرماید من استبد برایه فهلک . دوم اینکه اگر فکر میکنید چیزی شبیه گوشی هوشمند و برنامه ای مانند تلگرام آخر تکنولوژی است و میتوان جلوی آن را گرفت سخت در اشتباه هستید.شما و هر کس دیگر میتواند جلوی آنرا موقتا بگیرد اما نمی نواند جلوی آن بایستد . در ده سال آینده اساسا نسلی از گوشی های هوشمند به بازار خواهد آمد که مستقیما به ماهواره های دنیا متصل است بی آنکه مخابرات بتواند دخالتی کند . آن وقت چه چیزی را میخواهید مسدود کنید
ناشناس۱۵۷۶۷۲۱۰۸:۴۲:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۶
برای رفع مشکلات فضای مجازی باید اول کشور رسانه واقعی داشته باشد انحصار صدا و سیما از بین بره و این همه فشار از روی گردن رسانه های واقعی کشور برداشته شود
میثم۱۵۷۶۸۰۸۱۰:۲۰:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۶
خوبه دیگه بریم بگردیم از هر کشوری فقط قوانین محدود کننده رو برداریم و اینجا اجرا کنیم!! آزادی های اون کشورا رو هم بیاریم بعد به محدودیت هاشون استناد کنید. قوانین یک کشور بصورت مجموعه ای هستند نه فقط یک بند که ما بریم انتخاب کنیم و بگیم فلان کشور این بندی داره پس خوبه و حالا یک بند دیگه از کشوری دیگه!
امیر۱۵۷۶۸۸۶۱۲:۰۴:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۶
لابد باید بریم سروش سر تا پا مشکل را نصب کنیم که بابت یک سلام جیب آقازاده ها را پر کنیم.همه پیام رسانهای داخلی وابسته مستقیم یا غیر مستقیم .. هستند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین