مرزبان: ویلموتس به ایران خیانت کرد

گروه ورزشی الف،   3990603077

کارشناس فوتبال ایران گفت: ویلموتس بازی‌های تیم ما را خراب کرد، ما باید شاکی پرونده می‌شدیم و اخراجش می کردیم.

مرزبان: ویلموتس به ایران خیانت کرد

علیرضا مرزبان در گفت‌‌و‌گو با فارس، در خصوص ماجرای پرونده مارک ویلموتس اظهار داشت: سرمربی که برای تیم ملی یک کشور انتخاب می شود باید سنبل شخصیت، تاریخ و وفاداری به آن کشور باشد. به عنوان مثال اگر یواخیم لو کنار خط تیم ملی آلمان می‌ایستد، در واقع سبک رفتار، فرهنگ و شخصیتش نمودارهایی از فلسفه زندگی، دیسیپلین مردم و فرهنگ و صنعت آلمان است.

انتخاب ویلموتس از روز اول کار اشتباهی بود

مرزبان با اشاره به انتخاب درست برای هدایت تیم ملی فوتبال یک کشور تصریح کرد: الان در جهان سرمربی تیم‌ها را بهتر از روسای جمهوری می‌شناسند. مثلا اگر از مردم ایران سوال کنید که صدراعظم یا رئیس جمهور آلمان چه کسانی هستند ممکن است به فکر فرو بروند و ندانند ولی سرمربی تیم ملی آلمان را همه می‌شناسند. به خاطر همین، این موضوع فوق العاده حساس است که چه فردی را به عنوان سرمربی تیم‌ملی خودمان انتخاب می‌کنیم.

وی ادامه داد: انتخاب ویلموتس از روز اول کار اشتباهی بود. چون مدتی بود به او تیم نمی‌دادند و  یکسری مسائل جانبی و اجتماعی مطرح شده بود. در اروپا به سختی به او تیم می‌دادند و در واقع طوری شده بود که جزو گزینه‌ها برای تیم ها نبود. اینکه ناگهان برای تیم ملی ایران مطرح شد بیشتر به گذشته‌اش بر می‌گشت. زمانیکه نسل طلایی بلژیک زیر نظر او تمرین می‌کرد و موفق بود. ما به گذشته او زیاد اهمیت دادیم و شرایط حال را کاملا فراموش کردیم.

گفتم به سراغ ویلموتس نروید

مربی ایرانی فوتبال در مورد انتخاب ویلموتس گفت: زمانی که بحث بر سر آمدن یا نیامدن ویلموتس به ایران بود، پیش از اینکه قراردادی امضا شود به یکی از مسئولان فدراسیون زنگ زدم و گفتم اگر واقعا در حال گفت‌وگو برای آمدن ویلموتس هستند از این موضوع فاصله بگیرند. چون ویلموتس گزینه خوبی برای آینده فوتبال ایران نخواهد بود ولی پس از حدود دو سه هفته که از این جریان گذشت قرارداد امضا شد و ویلموتس به تیم‌ملی ایران آمد.

نقش فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش، مدیران فنی و سازمان لیگ چه بود؟

وی افزود: سوال بزرگ این است که ویلموتس چطور انتخاب شد؟ بحث ما بر سر همین است که وقتی یک سرمربی را برای تیم‌ملی ایران انتخاب می‌کنیم باید سمبل شخصیت 80میلیون نفر ایرانی، سمبل مقاومت و فرهنگ باشد. این مربی را انتخاب کردیم؛ چه کسانی مسئول هستند؟ آن‌ها باید الان قبول مسئولیت و خودشان را معرفی کنند و بگویند ما این کار را کردیم. نقش فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش، مدیران فنی و سازمان لیگ چه بوده؟ در جلسات چه گذشته و چطور به جمع بندی رسیدیم که ویلموتس به ایران بیاید؟

باید هنگام امضای قرارداد به تحریم فکر می‌کردیم

مرزبان در مورد مشکلاتی که قرارداد ویلموتس از نظر مالی برای فوتبال ایران درست کرد، گفت: در مرحله بعدی به راه دیگری می‌رسیم. الان مشکل بزرگ ما بحث مالی ویلموتس است. نمی توانیم بگوییم قرار دادی که امضا شده  قرارداد گرانی است. چون پول را تبدیل می‌کنیم زیاد می‌شود. در واقع قراردادی که امضا شده از نظر مالی منطقی بوده ولی ما گارانتی نداشتیم که پول را به ویلموتس پرداخت کنیم.

کارشناس فوتبال ایران تصریح کرد: باید این را می‌دانستیم که با توجه به تحریم‌ها، برای ما سخت است پول او را بدهیم. به خاطر همین باید کانال‌هایی را پیدا می کردیم و با شرایط خاصی با ویلموتس صحبت می‌کردیم که چطور می‌توانیم پول او را بدهیم. او تمام پولش را یکباره خواست و مسئولان ما باید می‌دانستند که وقتی قرارداد را می‌خواهند امضا کنند مسائل تحریم وجود دارد. ویلموتس واقعا ریسک بزرگی کرد و یک تیم ملی را از دست داد. درحالیکه می توانست در جام جهانی قطر در کنار تعداد کمی از تیم‌های جهان باشد اما حاضر نشد چون شرایط را مثل همان مسائلی که با کی‌روش داشتیم، دید. افرادی هم که کنارش ویلموتس بودند او را وارد یک بازی کردند که برود.

وی افزود:‌ باید با ویلموتس و تیم وکالتی او صحبت و مشکلات را بررسی می‌کردند تا بدانند چگونه می‌توانند از این بحران رد شوند. واقعیت این است که حتی پولی هم مشخص شده بود و می‌خواستند بدهند اما مدت زیادی طول کشید و به نظرم بعضی کم کاری کردند که پول به موقع به دستش نرسد.

 آیا ویلموتس سرمربی بود که بتواند آینده تیم‌ملی را بسازد؟

مرزبان در مورد بحث اصلی این ماجرا اظهار داشت: به نظرم افرادی که ویلموتس را از ایران فراری دادند همان کسانی بودند که قصد داشتند با فدراسیون فوتبال و مهدی تاج تسویه حساب کنند. این تسویه حساب در واقع یک عملکرد ناجوانمردانه است. ما باید یک بحث حرفه‌ای را مطرح کنیم. بحث حرفه‌ای بر سر این است که آیا این قرارداد درست تنظیم شده یا نه. بزرگترین مشکل این قرارداد، این است که پول ویلموتس را نداشتیم بدهیم. اگر قرار سه ماهه رد نشده بوده و ما توان پرداخت پول او را داشتیم مشکلی پیش نمی‌آمد و همه مسائل حل شده بود. 

وی اضافه کرد: حالا اینکه بازی بحرین و عراق را از دست دادیم بحث فنی دیگری است ولی شکایتی که ویلموتس از ایران کرد به خاطر این بود که پولش را ندادیم. مشکل تحریم بود. این مساله دردناک است که الان به جنجال کشیده شده و تسویه حساب می‌شود. ما باید در مورد این مساله صددرصد بحث فنی و حرفه‌ای کنیم. حرفه‌ای این است که ببینیم آیا ویلموتس سرمربی بود که بتواند برای آینده ایران و تیم‌های پایه ایران برنامه‌ای بگذارد؟ کسی بود که بتواند انگیزه بزرگ به بازیکنان ما بدهد؟ درکش از فوتبال آسیا زیاد باشد و فوتبال جهانی را خوب بفهمد یا خیر.

فدراسیون باید ویلموتس را اخراج می‌کرد

مرزبان در مورد رفتار ویلموتس عنوان کرد: با اینحال ویلموتس دیر به اردوی تیم ملی رفت و با قهر در بازی‌ها حاضر شد. فقط او بود که باعث شد در بازی‌ها شکست بخوریم. به این ترتیب دیگر زمینه کاری وجود نداشت. یعنی فدراسیون فوتبال ایران باید خودش ویلموتس را اخراج می‌کرد به جرم به فوتبال ما خیانت کرد. او بازی‌های تیم ما را خراب کرد. ما باید شاکی پرونده می‌شدیم و شکایت می‌کردیم. ما باید اخراجش می کردیم. حتی اگر لازم بود باید پولش را می دادیم و اخراجش می کردیم چون این مساله یک خیانت بزرگ به مردم ایران بود.

80درصد بازیکنان خارجی بی کیفیت هستند

مربی اسبق پرسپولیس در خصوص منع جذب بازیکنان و مربیان خارجی در فصل آینده فوتبال ایران، گفت: معتقدم این تصمیم حتمی نیست. حیدر بهاروند را خیلی خوب می شناسم و می‌دانم که او از روی احساس خوبی که نسبت به فوتبال ایران دارد این مساله را مطرح کرده ولی باید بدانیم این موضوع برخلاف روال بین المللی است. یک فوتبالیست و یک مربی کار می‌کنند و ما یک قرارداد کاری با هم امضا می‌کنیم. افرادی که به ایران می‌آیند وقتی به کشورهای خودشان بر می‌گردند در مورد سرزمین ایران و زیبایی‌هایش، فرهنگ و خوبی‌های مردم ایران حرف می‌زنند. این مساله خیلی مثبت است. روابط جهانی را می‌توانیم از طریق فوتبال داشته باشیم و حس خوبی به مردم دنیا بدهیم. 

وی افزود: واقعا کیفیت بازیکنانی که به ایران می آیند خوب نیست. می‌توانم بگویم 80درصد بازیکنان خارجی که در تیم‌های ما بازی می‌کنند کیفیت خاصی ندارند و می‌توانستیم به جای آن‌ها از بازیکنان ایرانی استفاده کنیم. این مساله واقعا دردناک است. باید ببینیم چرا نمی‌توانیم بازیکنان با کیفیت بیاوریم. این مساله باید حل شود.

بخش بزرگی از خارجی‌ها نیمکت نشین تیم‌ها هستند

مرزبان در مورد کیفیت پایین بازیکنان خارجی حاضر در فوتبال ایران گفت: پولی که به بازیکنان خارجی می‌دهند به مراتب بیشتر از پولی است که به بازیکنان ایرانی داده می‌شود و این مساله خودش باعث بحران می‌شود. چون باید بر اساس کیفیت و لیاقت پول بدهیم ولی آنطور که می‌بینیم بخش بزرگی از بازیکنان خارجی فقط نیمکت نشین‌های تیم‌های ما هستند. باید یک کمیته فنی در باشگاه‌ها روی استخدام بازیکنان خارجی نظارت، پاسخگو و مسئول باشد تا بازیکن بی‌کیفیت وارد لیگ ایران نشود. تیم‌ها و باشگاه‌ها باید این شخصیت را داشته باشند که بازیکن خارجی به کیفیت  فوتبالی آن‌ها اضافه کند.

مربیانی که از ایران می‌روند کجا مشغول به کار می‌شوند؟

وی با اشاره به مربیان خارجی شاغل در ایران اضافه کرد: مربیان خارجی هم همینطور. در لیگ ما نه تنها به عنوان سرمربی بلکه کمک مربیان زیادی هم کار می‌کنند. باید توجه داشته باشیم؛ مربی که در سطح یک یا دو باشگاه‌های اروپا کار می‌کند به این سادگی به فوتبال ایران نمی‌آید. کسانی که دیگر در سطح یک و دو فوتبال اروپا جایی ندارند به ایران می‌آیند یا به کشورهای عربی می‌روند. باید این مساله را خیلی خوب بدانیم. نمی‌گویم مربیان بدی هستند اما مربیانی هستند که دیگر در سطح اروپا مطرح نیستند. شما ببینید مربیانی که از ایران می‌روند کجا مشغول به کار می‌شوند.

مرزبان تصریح کرد: کدام یک از آن ها وقتی از ایران می روند دوباره در سطح یک یا دو اروپا مربیگری می کنند؟ یک مربی باید به شخصیت یک باشگاه، هوادارانش و یک شهر بخورد. این مساله خیلی مهم است. زمانی که توماس هسلر به عنوان کاپیتان تیم ملی آلمان به مشهد آمد، جو فوق العاده مثبتی هم از نظر فنی و هم از نظر انسانی در تیم ایجادکرد. بر سر این مساله روابط خیلی خوبی هم بعدا بین ایران و آلمان برقرار شد. اگر می‌خواهیم کشوری باشیم که ارتباط انسان دوستانه‌ای با کشورهای دیگر داشته باشیم باید معیارهایمان این باشد. باید برویم و بیاییم.

قانون جدید عکس‌العملی نسبت به پرونده ویلموتس بود

وی در مورد لزوم داشتن ارتباط خوب با کشورهای دیگر خاطر نشان کرد: همین طور که می‌توانیم عنوان خواهرخوانده شهرهای مختلف را داشته باشیم چرا نباید شهرهای ما خواهرخوانده‌های خیلی خوبی داشته باشند؟ حتی شهرهای کوچک ما، می‌توانیم روابط فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و انسانی داشته باشیم. حتی مدارس و دانشگاه‌های ما می توانند خواهر خوانده‌های خوبی داشته باشند که ارتباط خوبی با هم برقرار کنیم. این موضوع در مورد ورزش هم وجود دارد.

مربی ایرانی فوتبال با اشاره به قانون جدید سازمان لیگ عنوان کرد:‌ اینکه ناگهان اعلام می‌کنیم که ممنوع شد در واقع یک عکس العمل نسبت به پرونده ویلموتس و یک فرار به طرف جلو است. باید حرفه‌ای‌تر فکر و عمل کنیم. احساساتمان را وارد جریانات نکنیم و سعی نکنیم روی مسائل سرپوش بگذاریم. خودمان دیدیم در مورد ویلموتس اشتباهی انجام شده که الان باید ترمیم شود. باید نگران این باشیم که تیم ما می‌تواند به جام جهانی برود یا نه. چطور می‌توانیم اردوها را برگزار کنیم و بازیکنان را تمرین بدهیم یا چطور می توانیم به کادرفنی تیم ملی کمک کنیم که صعود کند؟

مرزبان اضافه کرد: کار را به سمتی نبریم که در زمینه بازیکن و مربی خارجی مانند ماجرای ویلموتس تسویه حساب و انتقام جویی شود. باید به طرفی برویم که روابط انسانی خوب با هم داشته باشیم. درمورد خود مساله یعنی قرارداد ویلموتس حرف بزنیم. مسائل جانبی را کنار بگذاریم. سعی کنیم واقعا یک قدم رو به جلو برداریم.

 هیچ چیز بالاتر از وفاداری به کشور نیست

وی با اشاره به حمایت همه جانبه از تیم‌ملی گفت: بحث اصلی ما این است که فوتبال پاکی داشته باشیم و بازیکنان و مربیان خوب خارجی در آن حضور داشته باشند. چه ایرانی و چه خارجی سرمربی خیلی خوبی برای تیم ملی ایران انتخاب کنیم تا فوتبال خوبی را در سطح جهانی به نمایش بگذاریم. لیگمان را بهتر و تیم‌های پایه را قوی‌تر کنیم. همیشه باید منتظر صعود به جام جهانی باشیم و هیچ چیز بالاتر از اخلاق‌مداری و وفاداری به کشورمان نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

آخرین عناوین