چند توصیه کرونایی برای محرم

گروه اجتماعی الف،   3990603026

اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خطرات ناشی از تجمعات انسانی در بحران کرونا، در عین حال بر لزوم کنترل ویژه سفرها در تعطیلات پیش رو تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  با بیان اینکه سوگواری ایام عزاداری امام حسین (ع)  و یارانش از سوی دوستداران آن بزرگواران قرن‌هاست برگزار می‌شود و در کشور ما نیز این ایام مورد توجه ویژه مردم است، ادامه داد: آنچه در شرایط کرونایی امسال با آن مواجه هستیم لزوم بازنگری در نحوه برگزاری این مراسم را اجتناب ناپذیر می‌کند تا ضمن احترام به اعتقادات مردم هزینه ناشی از بار اپیدمی را به حداقل ممکن برسانیم.

سوری تاکید کرد: هرچند از نظر علم اپیدمیولوژی هرگونه تجمع انسانی می‌تواند باعث شعله ورتر شدن اپیدمی شود ولی این امر در صورتی که رفتار و برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم قابل کنترل و مدیریت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه متاسفانه اطلاعات جهانی  اپیدمی کووید-۱۹ تصویر امیدوار کننده‌ای را نشان نمی‌دهد، افزود: کشور ما نیز هفته‌هاست به لحاظ موارد رخداد کرونا در رتبه های ۹ تا ۱۱ در نوسان است.

وی ادامه داد: این درحالی است که بسیاری کشورها که هفته ها بعد از ما شاهد آغاز اپیدمی بودند توانستند با سیاستگذاری درست و موثر با گذران  یک پیک روند خاموشی را آغاز کنند ولی ما هنوز در پیک دوم این اپیدمی هستیم و ایام تلخی را سپری می کنیم.

سوری تصریح کرد: در چنین شرایط حساسی طبعا هر گونه اجتماع انسانی از برگزاری کنکور گرفته تا مراسم جمعی دیگر وضع را بدتر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دستورالعمل نسبتا جامعی برای برگزاری مناسب ایام محرم تهیه و ابلاغ شده است اما آنچه روی کاغذ نوشته شده تا اجرای تمام و کمال آن نیازمند مشارکت حداکثری مردم بخصوص متولیان هیئتهای مذهبی، نظارت کافی ضابطان مقررات و اعمال قانون است.

وی در ادامه یادآور شد: در غیر اینصورت هزینه سنگینی بر جامعه تحمیل خواهد شد.شاید بد نباشد که پیام اباعبدالله که همانا امر به معروف و نهی از منکر بود را امسال بر امر به رعایت موازین پیشگیری از کرونا و رعایت دستورالعمل‌ها و پرهیز از بی ملاحظگی و کم توجهی برخی در رفتارهای پرخطر متمرکز کنیم.

ویسوی ادامه داد: نکته مهم دیگر که در دستورالعمل مربوطه مورد کم توجهی قرار گرفته یکی مراقبت ویژه بزرگترها از کودکان به عنوان یکی از مهمترین عوامل انتقال عفونت به افراد حساس است. دوم محافظت ویژه از سالمندان و گروه‌های پرخطر دارای بیماری‌های زمینه‌ای است به نحوی که این افراد به هیچ وجه در اجتماعات شرکت نکنند و در منزل و دور از مواجهه با افراد بیمار یا محتمل سوگواری کنند و افراد دیگر خانواده هم که در بیرون منزل رفت و آمد دارند از تماس نزدیک با آنها جدا خودداری کنند.

وی با هشدار نسبت به افزایش سفرها در تعطیلات پیش رو توضیح داد: سومین و شاید مهمترین نکته از نظر علم اپیدمیولوژی که می‌تواند در شعله ور شدن زیاد اپیدمی تاثیر داشته باشد، سفرها و جابجایی‌های بین شهری و حتی تردد شهری روستایی یا بالعکس در ایام محرم است.

این اپیدمیولوژیست تصریح کرد:عدم کنترل جدی و شدید این مورد بی شک تمامی شهرهای به ظاهر سبز و نارنجی را قرمز خواهد کرد و حتی می‌تواند آمار بستری و مرگ ناشی از کرونا را چند برابر وضع نامطلوب فعلی  کند.

سوری افزود: لذا کنترل این سفرها تنها با توصیه‌های عمومی کافی نبوده بلکه با اعمال شدید مقررات  منع رفت و آمد حداقل در فاصله دو تا سه روز قبل و بعد تاسوعا و عاشورا  می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان یادآور شد:انتظار می رود ستاد کشوری  مقابله با کرونا سریعا این مهم را مورد توجه قرار داده و برای اجرا ابلاغ کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

آخرین عناوین