والدین درباره کنکور جنجالی ۹۹ چه گفتند؟

گروه اجتماعی الف،   3990603019

در کنکور جنجالی ۹۹، علاوه بر داوطلبان، بخشی از وظیفه رعایت پروتکل بهداشتی بر عهده خانواده ها بود. به دلیل توصیه مکرر مسوولان به والدین، تجمع مقابل حوزه امتحانی و تعداد منتظران نسبت به گذشته کمتر شد. اما در مجموع داوطلبان امسال نسبت به از پدر و مادرهایشان نمره بهتری در رعایت شرایط کرونایی گرفتند.

والدین درباره کنکور جنجالی ۹۹ چه گفتند؟

فارس نوشت: آزمون سراسری ۹۹ در شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور از ۲۹ مرداد ماه تا اول شهریور ماه در ۵ گروه آزمایشی هنر، علوم ریاضی، انسانی، تجربی و زبان های خارجی برگزار شد.

برگزاری کنکور امسال حرف و حدیث های فراوانی داشت و نظرات موافق و مخالف درباره برگزاری کنکور به حدی بود که تا یک هفته قبل از آزمون، برگزاری آن هنوز در هاله ای از ابهام قرار داشت.

اما به دلیل حساسیت برگزاری کنکور در شرایط کرونا، بسیاری منتظر برگزاری کنکور و دریافت نظرات شرکت کنندگان در کنکور درباره نحوه برگزاری و رعایت پروتکل های بهداشتی بودند.

*دولت درباره نحوه برگزاری و رعایت پروتکل های بهداشتی در کنکور چه می گوید؟

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش با استناد به آمار نظرسنجی این سازمان از داوطلبان، از رضایتمندی داوطلبان کنکور سراسری ۹۹ خبر داده است.

وی گفته: به تمام داوطلبان حاضر در آزمون سراسری پیامک ارسال شده و ۳ سوال از داوطلبان پرسیده شده است. سوال اول درباره میزان رعایت پروتکل های بهداشتی است که ۶۹.۸۹ درصد داوطلبان اظهار رضایتمندی داشته اند. سوال دوم درباره رعایت فاصله صندلی ها بود که ۹۵ .۸۳ درصد از داوطلبان رضایت داشتند. در سوال سوم هم پرسیده شد که آیا عوامل اجرایی به الزامات بهداشتی پایبند بوده اند یا خیر که ۹۷.۷۸ درصد داوطلبان اعلام رضایت کردند.

*مجلس درباره نحوه برگزاری و رعایت پروتکل های بهداشتی در کنکور چه نظری دارد؟

محمدرضا احمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم از رضایت بخش اعظم داوطلبان و خانواده‌ ها از نحوه برگزاری آزمون سراسری ۹۹ خبر داد.

وی گفت: با اشاره به ارزیابی‌ های انجام شده در روند برگزاری کنکور ۹۹ مشخص شد که خلاف پیش‌بینی‌ های برخی از موافقین تعویق کنکور ۹۹، این آزمون سراسری بسیار عالی و با رعایت کامل پروتکل ‌های بهداشتی برگزار شد.

وی گفت: علاوه بر داوطلبان شاهد مدیریت خوب خانواده‌ ها در جریان برگزاری کنکور هم بودیم.

در کنار شنیدن اظهارات مدیران دولتی درباره نحوه برگزاری و رعایت پروتکل های بهداشتی در کنکور، به سراغ مخاطبان اصلی این آزمون یعنی دانش آموزان و خانواده ها هم رفتیم.

والدین درباره کنکور کرونایی چه می گویند؟

علاوه بر دانش آموزان شرکت کننده در کنکور سراسری امسال، بخشی از مسئولیت رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط کرونایی بر دوش خانواده ها و والدین داوطلبان بود. 

در این گزارش به سراغ والدین کنکوری های ۹۹ هم رفته و نظرات آنان را درباره نحوه برگزاری و رعایت پروتکل های بهداشتی جویا شدیم. 

*با فاصله و دور از سایرین منتظر ماندیم

خانم خوش بین، مادر یک داوطلب دیگر در کنکور تجربی که از گرمای هوا کلافه شده است، گفت: به دلیل اینکه خودروی شخصی نداشتیم، مدت زمان برگزاری کنکور را پشت در حوزه امتحانی منتظر ماندم.

وی گفت: زیراندازی با خودم آورده بودم و دور از سایرین نشستم. سعی کردم فاصله اجتماعی را رعایت کنم و ماسک هم زده ام. به نظرم کار دیگری نبود که بتوانم انجام دهم. اگر ماشین داشتیم حتما می رفتم خانه و اینجا نمی ماندم.

وی گفت: البته تعداد افرادی از پدر و مادرها که منتظر مانده اند کنکور تمام شود، نسبت به جمعیتی که برای کنکور وارد حوزه امتحانی شدند واقعا زیاد نیست. به نظرم اغلب رفته اند و جمعیت کمی مثل من که ناچار بودند مانده اند.

*همیشه همین طور شرایط کرونا را رعایت می کنیم

در گوشه ای در سایه چندین نفر کنار هم نشسته اند که سوژه مناسبی برای عکاسان هستند. خبرنگار به سراغ آنان رفت و پرسید که با توجه اخبار فراوان و هشدارهای رعایت پروتکل های بهداشتی چرا دوباره نزدیک به هم نشسته اند.

مادر یکی از داوطلبان در پاسخ به این سوال، گفت: همه ماسک داریم؛ همین طوری همه جا می رویم. برای مثال خرید که می رویم، نان که می گیریم و ماشین که سوار می شویم با همه همین قدر فاصله داریم. 

وی ادامه داد: حواسمان هست از کسی که ماسک ندارد دور می مانیم.

*نزدیک هم نشستیم چون صحبت می کردیم

مادر یکی دیگر از داوطلبان در پاسخ به این پرسش با خنده، گفت: اتفاقا تا الان من جدا نشسته بودم؛ الان دیگر آخرای کنکور است و آفتاب بیشتر و سایه کمتر شده به این قسمت آمدم. خیلی طول کشید و کم کم حوصله مان سر رفته بود داشتیم کمی صحبت می کردیم. اما درست است نباید نزدیک به هم نشست. 

وی گفت: الان دیگر بلند می شویم چون نزدیک آمدن بچه ها است.

* تجمع خانواده ها پشت درهای کنکور نسبت به دفعه های قبل کمتر شد

آقای غلامی، پدر یک داوطلب دیگر کنکوری، پس از پایان کنکور سراسری ۹۹ در حالی که منتظر دخترش بود، به خبرنگار ما، گفت: صبح دخترم را آوردم و الان ظهر به دنبالش آمده ام.

وی در پاسخ به این سوال که به چه علت منتظر تمام شدن کنکور نمانده است؟ گفت: جدا از بحث کرونا که گفته بودند رعایت کنید، منزل ما تقریبا نزدیک بود و برای نیم ساعت رانندگی دلیلی نداشت ۴ ساعت منتظر باشیم تا کنکور تمام شود.

وی گفت: به طور کلی هم به نظرم میزان تجمع خانواده ها در مقابل حوزه کنکور نسبت به دفعه های قبل بسیار کمتر شده است؛ فکر کنم اغلب از ترس کرونا پراکنده شده اند یا دور تر ایستاده اند.

*انتقاد از بازگرداندن طرح ترافیک دقیقا در روز کنکور

در ادامه این گفت وگو، رفیعی برادر یک داوطلب کنکوری که توجه اش به مصاحبه جلب شده بود به مصاحبه اضافه شد و خواست که انتقادش را در گزارش بنویسد.

وی گفت: مدام می گویند برای رعایت پروتکل ها با وسیله شخصی بیایید و بروید و شلوغ نکنید؛ خواهرم امروز کنکور داشت و فردا هم کنکور دارد؛ درست فردا که کنکور است طرح ترافیک را برگردانده اند و باید طرح بخریم. یک ماه طرح ترافیک نبود و حالا مسوولان باید دقیقا در روز کنکور طرح را برگردانند؟ اصلا فکر نمی کنند که همه حوزه های امتحانی که خارج از طرح نیست.

وی گفت: هفته پیش گفتند طرح هفته دیگر اجرا می شود، بعد گفتند نمی شود، در آخر گفتند می شود و خلاصه مجبوریم برای فردا پول بدهیم.

*کمک نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی در رفت و آمد روان

این پدر همچنین به کمک نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی در رفت و آمد روان اشاره کرد و گفت: یک فرزند دانشگاهی دارم و قبلا هم برای کنکور آمده ام. امسال از نظر ترافیک خیلی بهتر از سال های قبل است. سال های قبل نزدیک محل کنکور به حدی ترافیک بود که اصلا نمی شد وارد خیابان شد، اما امسال با اینکه اتفاقا حوزه امتحانی دخترم در خیابان شلوغی است راحت وارد خیابان شدم و ماشین را ۲ کوچه بالاتر پارک کردم و پیاده آمده ام.

این پدر اضافه کرد: صبح که برای رساندن دخترم آمدم، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی خیلی در رفت و آمد کمک بودند. از یک جایی به بعد راه را بسته بودند که ماشین ها جمع نشوند و نزدیک محل هم با علامت مشخص شده بود. در نتیجه واقعا معطل نشدیم.

*به جای منتظر ماندن پشت در کنکور به خانه رفتیم و بازگشتیم

همچنان که دانش آموزان از محل آزمون بیرون می آیند، رفته رفته بر جمیعت والدین و منتظران در اطراف حوزه امتحانی افزوده می شود.

خانم صادقی، خواهر بسیار جوان یک داوطلب کنکوری ۹۹ است.

او که برای بردن خواهرش از کنکور آمده بود، گفت: صبح با خودروی شخصی به همراه مادرم آمدیم و خواهرم را گذاشتیم که دل گرم باشد و الان به خودم برگشته ام که خواهرم را بازگردانم. خودم هم امسال بعد از چند سال در کنکور ارشد شرکت کردم و وقتی از کنکور برگشتم و گفتم که شرایط چه طور بود، خانواده هم دیگر و واقعا بابت کرونا نگرانی خاصی نداشتند.

وی ادامه داد: البته خواهرم بچه کوچک خانواده است و از بابت اینکه بچه های امروز خیلی با نسل های قبل متفاوت هستند، خیلی برای رعایت موضوعات بهداشتی به او توصیه کردیم و گفتیم که ماسک اش را در نیاورد و دست به چشم و دهانش نزد. خوراکی و آب هم از خانه برده بود. از باقی جهات دیگر نگرانی خاصی نداشتیم.

*بچه ها بهتر از پدر و مادرها شرایط کنکور کرونایی را رعایت کردند

خانم موسی نژاد، خود را مادر یک داوطلب کنکور تجربی معرفی می کند که معتقد است دخترش حتما در آزمون نتیجه خوبی می گیرد زیرا از شاگردان زرنگ مدرسه است و همیشه درس خوان بوده و نمره های خوبی داشته است.

وی گفت: بچه ها شرایط کنکور کرونایی را خوب در نظر داشتند و داشتن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مراعات کردند.

وی با خنده اشاره ای به والدین که در سایه دیوار نزدیک به هم منتظر بچه هایشان بودند، کرد و گفت: شاید بچه ها بهتر پدر و مادرها فاصله اجتماعی را رعایت کردند.

وی اضافه می کند: البته همه پدر و مادرها هم ماسک دارند و اگر هم نزدیک به هم ایستاده اند، برای صحبت است، با هم تماسی ندارند. 

کنکور کرونایی در حالی برگزار شد که همه سعی در رعایت پروتکل های بهداشتی داشتند و سازمان های بسیاری به وزارت علوم در به ثمر رسیدن این مهم کمک رساندند.

*انتظار از والدین بیشتر بود

با این وجود علیرغم توصیه های مکرر مسوولان به والدین کنکوری ها برای پرهیز از تجمع در مقابل حوزه های امتحانی، شاهد انتظار بسیاری از والدین پشت درهای کنکور بودیم. اما مشاهدات نشان می دهد که تعداد افرادی که این رویه را در پی گرفتند نسبت به سال های قبل اگر چه صفر نشده اما بسیار کمتر شده است. در مجموع این شرایط، احتمالا بچه ها نمره بهتری نسبت به از پدر و مادرها در رعایت شرایط کنکور کرونایی گرفته اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین