بدنبال حکمرانی خوب

علی دارابی،   3990602106
بدنبال حکمرانی خوب

هر ساله از 2 تا 8‌شهریور در ایام شهادت شهیدان رجایی (رییس‌جمهور) و باهنر (نخست‌وزیر) هفته دولت برگزار می‌شود. این مناسبت بعد از سال‌های نخست عمدتاً به گزارش عملکرد و خدمات دولت‌های مستقر اختصاص یافته است. که در جای خود فرصتی مناسب برای اطلاع‌رسانی عملکرد دولت‌ها و آگاهی افکار عمومی از اقدامات انجام شده است.

هفته دولت سال‌ 99 آخرین هفته دولت در قرن اخیر است. در یکصد سال اخیر، 57‌سال دوران پهلوی و 43‌سال دوران جمهوری اسلامی بوده است. که در این مجال فرصت مقایسه این دوران نیست اما در یک جمله باید گفت: «دوران جمهوری اسلامی به رغم هشت سال جنگ ظالمانه رژیم بعثی عراق که با حمایت مستقیم 30‌‌کشور دنیا علیه ایران صورت گرفت و خسارات مادی و انسانی فراوانی برای ایران بر جای گذاشت، تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی، غیر انسانی آمریکا و متحدان آن، اما کارنامه خدمات دولت‌ها در ایران بعد از انقلاب اسلامی غرورآفرین است». دولت‌های جمهوری اسلامی از زمان پیروزی انقلاب تا پایان جنگ؛ زنده‌یاد مهندس مهدی بازرگان، شهید محمدعلی رجایی، مهندس میرحسین موسوی تا دولت‌های بعد از جنگ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، دکتر محمود احمدی‌نژاد، حجت‌السلام دکتر حسن روحانی همه خدمات ارزنده‌ای به کشور کرده‌اند و در عین حال نواقص و اشکالاتی در کارنامه خود داشته‌اند. اما چرا در میان همه این دولت‌ها و ادوار مختلف نام «شهیدان رجایی و باهنر» به‌‌‌عنوان اسوه و الگوی دولتمردان در جمهوی اسلامی بر سر زبان‌هاست؟

اگر معیارها و شاخصه‌هایی برای دولتمردان و خادمان مردم در حکومت مردم‌سالار دینی بخواهیم مورد توجه قرار دهیم «رجایی و باهنر» از آن برخوردار بودند؛ مردمی، ساده زیست، بدور از اشرافیگری و خوی طاغوتی، داشتن سابقه مبارزه و مجاهده در دوران رژیم پهلوی، فداکار، همواره در میدان خدمت بودن، برخوردار از فضایل دینی و اخلاقی و فضایل انسانی، پرکار، مؤمن، جهادی، بدور از فساد و رانت‌خواری و در یک کلمه «مرد خدا» و «خادم ملت» بودند.

آنچه که در سالیان بعد از رجایی و باهنر موجب کاهش اعتماد افکار عمومی به دولت‌ها و خدمات آن‌ها شده است رابطه معناداری با کاهش و افول معیارها و شاخصه‌های دولتمردان در نظام اسلامی دارد. به عبارت دیگر هر قدر دولت‌ها حتی تلاش و خدمات بیشتری در عرصه زیرساخت، عمران، آبادانی کشور داشته‌اند اما از خصایل و معیارهای پیشگفته فاصله گرفته‌اند با «ادبار افکار عمومی» 

روبه‌رو شده‌اند. پس معلوم می‌شود که «صداقت، شفافیت، فساد ستیزی ، پرهیز از باندبازی و تبارگرایی، خدمت صادقانه» را مردم با همه وجودشان حس می‌کنند و به همین میزان «اقبال و ادبار خود را به دولت‌ها» نشان می‌دهند. و این گمشده دولت‌ها در سالیان اخیر است.
مردم ایران نجیب، مؤمن، قدرشناس و آزاده و شایسته بهترین‌ها و برترین‌ها هستند و «دولت» که نماد عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است را بر همین معیارها می‌سنجند.

از سوی دیگر دولت‌ها با شعارهای مختلف، نمادها و تابلوهای انتخاباتی مختلف و متعدد آمده‌اند و رفته‌اند؛ دولت سازندگی و تثبیت اقتصادی، توسعه سیاسی و اصلاحات، دولت بهار و عدالت، دولت تدبیر و امید؛ اصلی‌ترین محور و دستور کار چهار دولت بعد از پایان جنگ که هر‌کدام هشت سال در مصدر امور بودند هستند.

سخن بر سر این است که باید برای‌1400 خود را آماده کنیم. حکمرانی خوب ما را به دولت‌ها و تیم و کابینه‌ای که از سابقه و پیشینه آن‌ها می‌توان نشانه‌های «شفافیت، فسادستیزی، پاسخگو بودن» را به‌راحتی دریافت، راهنمایی می‌کند. افزایش دانش عمومی، و سواد سیاسی و رسانه‌ای مردم سرمایه بزرگی است برای «انتخاب‌های اطمینان‌بخش» در آینده چرا که اگر همه دارای معیار و شاخصه ارزیابی باشیم در دام «پوپولیسم و عوام‌گرایی» و «تبلیغات زودگذر و سطحی» رأی خود را قدر می‌دانیم و قیمت رأی خود را بالا که بردیم آنگاه دولتمردان و منتخبان شایسته‌تری را بر می‌گزینیم و صد البته در این میان «احزاب سیاسی» نقش مهمی را برعهده دارند تا با توجه به منافع ملی و تشخیص فرصت‌ها و تهدیدات صرفاً نگاه حزبی و جناحی به معرفی نامزد و کاندیدای خود نداشته باشند و شایسته‌سالاری، تخصص، تعهد، کارآمدی، امانتداری را سرلوحه انتخاب خود قرار می‌دهند.

و بالاخره باید از «گروه‌های مرجع» و «رسانه‌ها» به‌عنوان دو گروه مورد اعتماد افکار عمومی و تاثیرگذار در روشنگری و آگاهی‌بخشی یاد کرد. واقعیت آن است که کشورهای همسایه ما با سرعت فراوان در حال پیشرفت و آبادانی خود هستند. در چرخه توسعه و سازندگی ایران باید پیشتاز  و جلودار باشد. باید بر پایه آینده‌نگری و آینده پژوهی، کشور و پایه‌های آن را بنا کرد. آینده را باید ساخت و با شانس و تصادف به‌دست نمی‌آید. جایگاه آینده ایران در منطقه و دنیا بس مهم است. «دولت و برنامه‌های توسعه کشور» شاکله و ستون اصلی برای پیشرفت، سازندگی ، توسعه و آبادانی کشور است. با قدردانی از خدمات و تلاش‌های دولت تدبیر و امید در آخرین سال خدمت در هفته دولت انتخاب آینده ما مردم برای «دولت مردمی ، کارآمد، مؤمن و شایسته» مهم‌ترین قدردانی از دولت و دولتمردان و صیانت و پاسداشت حق رأی و انتخاب شایسته است.

منبع:‌صبح‌نو

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین