از فلسفه پزشکی تا تجارت با درد/ الگوی مطلوب ساخته ایم؟!

گروه اجتماعی الف،   3990602099 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
از فلسفه پزشکی تا تجارت با درد/ الگوی مطلوب ساخته ایم؟!

سردار حسین سلامی در مراسم گرامیداشت روز پزشک گفت: «در غرب فلسفه پزشکی مبتنی بر درمان بیماری است، اما در اینجا بر درمان بیمار متکی است نه بیماری یعنی آن رابطه شفا بخش بین پزشک و بیمار در این جا اتفاق می‌افتد که در شرایط ترس، اعتماد ایجاد می‌کند. در فضای ترس امید و آرامش ایجاد می‌کند... فلسفه متکی بر درمان بیماری یعنی مواجهه با یک موجود نفرت انگیز، اما فلسفه متکی بر نجات بیمار یعنی مواجهه با عشق، با دوست داشتنی‌ها، و این موفق است... حتی می‌گویند پزشکی که وقتی به صفحه کامپیوتر نگاه می‌کند با پزشکی که به چهره بیمار نگاه می‌کند دو تاثیر متفاوت در شفا بخشی ایجاد می‌کند، یکی جامعه گسسته تولید می‌کند جامعه‌ای که بر اساس رنج، انزوا و جدایی دفاعی است یعنی نقاط منفصلی از انسان‌ها که هیچ رابطه معنابخشی با هم ندارند و تنها بر اساس ارزش‌های تخصصی و حرفه‌ای عمل می‌شود.»

کاملا قابل درک است که ایشان در حال تببین «فلسفه» پزشکی و نوع نگاه «‌مطلوب» و مورد ادعای ما در این زمینه است اما نوع بیان یا دستکم تفسیر متکی بر مقایسه مخاطب به گونه ای است که گویی در حال سخن گفتن از امری محقق شده هستند و اینجاست که باید گفت با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود!

واقعیت این است که نظام درمانی ما در حال حاضر بیشترین شباهت را به نظام درمانی آمریکایی دارد. هزینه های کمرشکن درمانی عیلرغم اجرای نصف و نیمه طرح تحول سلامت همچنان به قوت خود باقی است؛ اگر اساسا به دوره قبل از اجرای این طرح بازنگشته باشد ! 

کافی است شما دچار بیماری سختی شوید تا هزینه های آن و تنهایی و بی پناهی ناشی از عدم حمایت های لازم شما را به مرز فروش خانه و سایر دارایی هایتان بکشاند. جدا از این مساله، ماهیت رابطه پزشکان  متخصص یا در واقع نظامات نهادی درمانی ما با بیماران اساسا غیر از آن چیزی است که جناب سلامی به آن اشاره کرده اند. معدود استثنائات در این زمینه بیشتر به نوع نگاه فردی و انسان دوستانه بخشی از متخصصان باز می گردد و آنچه در نظام درمانی کشور شاهد آن هستیم همان سوداگری بی ضابطه و تقدم رویکرد تجاری در این زمینه است. تا جایی که برخی متخصصان محترم حتی زیر بار دادن مالیات لازم هم نمی روند!

پزشکان متخصص، نوعا، دارای نفوذ زیادی در کشور هستند و گاه برخی تصمیم گیری ها در این حوزه کاملا تحت نفوذ منافع آنان شکل می‌گیرد. اثر منفی این امتیاز  اجتماعی را روی میل بی حد و حصر مشتاقان ورود به رشته پزشکی و خرج های آنچنانی والدین برای رسیدن به این هدف به عیان می توان دید. در واقع باید گفت در این زمینه نیز نوعی سرمایه گذاری در میان است که گاه تا چند صد میلیون را نیز شامل می شود و به محض رسیدن به هدف قابل برگشت است. این درحالی است که نظام درمانی و کادر درمان فقط از پزشکان متخصص تشکیل نشده بلکه پزشکان عمومی شریف و زحمتکش، پرستاران رنج کشیده و سایر کادر درمانی نیز نقش بسیار مهمی در این زمینه بر عهده دارند. 

وقتی می‌توانیم از آرمان‌ها و ارزش‌ها یا فلسفه اجتماعی ممتاز خودمان در حوزه های مختلف اجتماع سخن بگوییم و به آن ببالیم که دستکم نشانه ها و شواهدی که گویای حرکت در این مسیر است در دست داشته باشیم نه اینکه شواهد درست بر خلاف این موضوع حکایت کند.

در زمینه بحث ما نیز می‌توان به فرمانده محترم سپاه پیشنهاد داد که دستکم در حوزه بیمارستان های درمانی زیر نظر سپاه به  فلسفه پزشکی ارزش مدارانه ای که در سخنرانی خود به آن اشاره کرده اند بیشتر اهتمام کنند و نمونه قابل اشاره و اتکایی را برای پیروی سایر بخشهای درمانی کشور در این نهاد محقق سازند. 

اگر بخواهیم تعارفات را کنار بگذاریم  از خودگذشتگی و تلاش های کادر درمانی در دوره کرونا را نیز باید بیشتر به حساب پزشکان عمومی و پرستاران و اندک متخصصان و سایر فعالان کادر درمانی بگذاریم نه متخصصان تاجر پیشه ای که در این ایام اساسا در بیمارستانها حضور ندارند.

نکته مهمتر دیگر این است که معمولا در هر فرهنگ و تمدنی در مواقع استثنایی روحیه همکاری و تعاون و از خود گذشتگی تقویت می شود و مدار امور از حالت عادی خود خارج می شود و این امر اختصاصی به کشور ما ندارد. آنچه مهم است «نهادینه» شدن فلسفه پزشکی مورد ادعاست و اینکه در شرایط عادی شاهد غلبه این نگاه ارزشی و اخلاق مدارانه در این عرصه باشیم. 

دیدگاه کاربران

معلم منطقه ۱۹۱۵۷۲۹۴۳۰۱:۴۰:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۳
خانواده ها ی ایرانی و معلمان گرامی مشترکا در حال انجام یک اشتباه هستند . آنها به محض اینکه یک بچه با استعداد را پیدا میکنند به مدت دوازده سال و هر روز بطور مدام در گوشش این جمله را تکرار میکنند که " درس بخوان که دکتر شوی تا پولدار شوی " . خروجی ان میشود همین پزشکانی که فقط به پول می اندیشند و دیگر هیچ .( البته کلیت پزشکان مورد نظر نیست ). حال تصور کنید که مدام به بچه های مستعد بگوییم تلاش کن تا پزشک شوی چرا که انسانهای دردمند بیشماری چشم انتظار تو هستند تا به کمک انها بشتابی .... نتیجه بهتر نمی شد ؟
تبریزی۱۵۷۳۲۶۳۱۲:۳۴:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۳
ببخشید مگه دروغه؟ من خودم جزو همون خیلی بااستعدادها بودم که همه انتظار داشتن از پزشکی قبول شم. با اینکه شاگرد اول بهترین مدارس و دانشگاه ها بودم ولی هیچ علاقه ای به این جور رشته ها نداشتم (با اینکه تجربی خوندم) و با تصمیم خودم رفتم دنبال علاقه خودم که تدریس زبان بود اما الان به کجا رسیدم؟ 14 ساله رفتم به دورترین روستاها کل پولی که جمع کردم گذاشتم تو بانک الان ارزشش شده اندازه یک پراید و نیم. نوبت به من که رسید خوردم به تحریم مقاله هام رو نتونستم تو مجلات معتبر خارجی چاپ کنم همه شدن بی اعتبار رویای دکتری هم بر باد رفت. در حالی که پزشک ها 6 سال درس می خونن و بعد پول پارو می کنن. وقتی خودم سرم اینطوری خورده به سنگ این یک خیانته که من به دانش آموز بااستدادم بگم برو دنبال علاقه ات. هر کدوم رو ببینم حقیقت رو بهش می گم و می گم بره پزشکی بخونه. البته قبولی از پزشکی بیشتر از اینکه به هوش و استعداد ربط داشته باشه به پول پدر و مادر ربط داره. 99% اونایی که از این رشته ها قوبل می شن از دوران ابتدایی سرمایه گذاری های کلان می کنن روی کلاس ها و معلم ها و مدارس خصوصی. خودم شخصا اینها رو از نزدیک می شناسم. کمتر کسی پیدا می شه خودش بتونه بخونه و از این جور رشته ها قبول بشه فرقی هم نمی کنه چقدر باهوش و بااستعداد باشه. کنکور یعنی برنامه ریزی دقیق + مهارت تست زنی + مدیریت زمان + جمع بندی مطالب و ... فقط با خوب درس خوندن نهایتش می شه رتبه 4000 و غیره آورد که با این رتبه ها نمی شه از پزشکی قبول شد.
ناشناس۱۵۷۳۴۲۵۱۴:۳۵:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۳
متاسفانه به جز عده ای استثنا وقتی در جمع متخصصین میشینی میبینی به شدت دنبال کسب پول هستند و میگن اینهمه درس خوندیم حالا باید پول دربیاریم
عوام۱۵۷۲۹۷۴۰۳:۵۷:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۳
البته همه چیزمون باید به هم بیاد ولی با این سیستم بیمه تامین اجتماعی فشل، نتیجه‌اش تبدیل پزشکی به تجارت شده و پزشک، بیمار رو به صورت گاو شیرده میبینه و رفتارش هم با بیمار به همون صورته و تفکر دوشیدن بیماره و اگر پول داری درمان میشی. (البته هنوز معدود پزشکانی هستن که اینطور عمل نمیکنن) تا زمانی که مردم برای درمان بیماری خود و عزیزانشون و تامین هزینه پزشک و دارو، حتی با داشتن بیمه، مجبور به حراج خونه و زندگیشون هستند، وضعیت درست نمیشه. دفترچه یا کارت بیمه باید حکم ضمانت درمان باشه و بیماری به خاطر نداشتن پول نباید از درمان باز پس زده بشه. حالا پزشک‌ میخواد تو چشم بیمار نگاه کنه یا توی مانیتور کامپیوترش.
ناشناس۱۵۷۲۹۷۹۰۵:۳۸:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۳
متاسفانه بسیاری از پزشکان امروزی به دید اقتصادی به شغل خود نگاه ی کنند
ناشناس۱۵۷۲۹۹۰۰۷:۴۴:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۳
پزشکان ایرانی با ویزیتهای ۲ دقیقه ای و البته گران و‌ فرار مالیاتی تبدیل به تروتمندترین افراد کشور شده اند بر اثر همین انحصار طلبی بسیاری از انها مالک باغ و زمین و سهام بورس هستند و در ترکیه و شمال ایران ویلاهای گران قیمت دارند من معلم بعد از ۲۰ سال تدریس هنوز یه آپارتمان ندارم به حال خودم تاسف میخورم.دولت آقای روحانی یا این عدالت است؟ با حقوق ۳ ملیون و کرایه یک ملیون و هزینه های سرسام آور مخارج دیگر زندگی به سختی میگذرد! جالب اینه که مالیات کارمند و معلم را از اول میگیرند
ناشناس۱۵۷۳۱۴۴۱۰:۵۰:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۳
میخواستی دکتر بشی
ناشناس۱۵۷۲۹۹۸۰۸:۰۱:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۳
با شما موافقم
ناشناس۱۵۷۲۹۹۹۰۸:۰۲:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۳
متاسفانه ۸۰٪ پزشکان این مملکت تاجر سلامتی هستند .
ناشناس۱۵۷۳۰۰۰۰۸:۰۲:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۳
در هیچ کجای دنیا حتی آمریکا، به اندازه ایران، پزشکی جنبه تجاری نیافته است.
ناشناس۱۵۷۳۰۰۲۰۸:۰۴:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳
به بعضی از این پزشکا باید پول بدی تا جواب سلام ات رو بدهند . چقدر حال به هم زن هستند اینا . اه اه اه
ناشناس۱۵۷۳۰۳۸۰۸:۴۹:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۳
سلام من یک پزشک متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه هستم...شاید باور نکنید اما از اسفند تا خرداد فقط 5 روز شیفت نبودم.رشته مظلومی هستیم.همه پزشک ها همه متخصصین دلال و تاجر نیستند.در تمام شغل ها خوب و بد هست.
سینا۱۵۷۳۲۹۷۱۲:۵۳:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۳
با فرمایش شما کاملا موافقم. متاسفانه این یک مشکل فراگیر فرهنگی و اجتماعیه. اینکه ما اصولا شغل رو فقط و فقط راهی برای کسب منفعت میدونیم و نه خدمت به جامعه. اصولا حضور ما در جامعه بیشتر به سمت بهره بردن هر چه بیشتر از منابع جامعه به هر قیمتی هست تا موجودی موثر بودن برای پیشرفت جامعه. این رو از کوچکترین تعاملات ما مثل شیوه رانندگی کردن میشه فهمید. فرقی هم بین پزشک و وکیل و وزیر و نماینده و معلم و فروشنده و مالک و کارمند و ... نیست. فقط بعضیها بواسطه شغلشون امکان بهره کشی بیشتری دارند. مثل پزشک، مثل وکیل، مثل سرمایه دار.
ناشناس۱۵۷۳۰۸۰۰۹:۴۴:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۳
دراین‌بحبوحه‌کرونا‌چقدر‌خوب‌است‌که‌‌کلاه‌خودمانرا‌قاضی‌کنیم‌و‌به‌اندیشیم‌به‌سالهای‌قبل‌برگردیم‌و به‌دوران‌بعد‌از‌دبیرستان‌فکر‌کنیم‌دوستانی‌داشتیم‌که‌وقت‌خودرا‌هدر‌نمیدلدندوهمیشه‌شاگرد‌اول‌بودند ودرنتیجه‌دکتر‌شدند‌ومن‌برای‌استخدام‌به‌هردری‌زدم‌ازشرکت‌نفت‌بانگ‌ها‌دارایی‌ومتاسفانه‌هیچ‌جا‌قبول نشدم‌وچون‌سپاهی‌دانش‌بودم‌بدون‌زحمت‌وداشتن‌سوادلازم‌شغل‌معلمی‌راانتخاب‌کردموحالااز‌آن‌دوست قدیمی‌خود‌انتقاد‌میکنم‌//هرکسی‌آن‌درودعاقبت‌کار‌که‌کشت//
کارشناس درمان۱۵۷۳۱۰۰۱۰:۰۳:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳
سالیانه بالغ بر یک میلیون بستری در کشور داریم وبالغ بر دویست میلیون مراجعه به بخش سر پایی در مراکز بیمارستانی وهمه اینها توسط همین پزشکان عمومی ومتخصص درمان میشون با هزینه دولتی وبیمه وبا کارانه تعرفه دولتی البته در مراکز خصوصی وبدون بیمه ویا بیمه تکمیلی هزینه درمان چند برابر است ودرصد اندکی از پزشکان تخلف تعرفهای وزیر میزی دارند ولی نباید این در صد اندک به کل جامعه پزشکی تعمیم داده شود بلکه باید تعرفه ها براساس ارزش واقعی خدمات پزشکی واقعی شده وبر اساس ان مالیات هم اخذ گردد متاسفانه تحلیل گروه اجتماعی الف جامع نیست وبه قشر خدوم وجامعه پزشکی اسیب میزند
محمد۱۵۷۳۱۰۹۱۰:۱۶:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۳
الان دو روزه که تقریبا مصادف شده با روز پزشک،به جای قدردانی از این عزیزان شما شروع به تخریب میکنی،یه سوال دارم ازتون:چقدر حاضری بگیری یه مریض کرونایی ببینی و ریه هاتو از دست بدی؟؟؟حاضری امروز ویزیت ۳۵۰۰۰ تومن یک بیمار را یک سال بعد بیمه تقدیمت کنه با این تورم؟کدوماتون حاضرید اینطوری...
ناشناس۱۵۷۳۳۰۱۱۲:۵۶:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳
کی حاضره بره تو معدن ریه هاشو از دست بده؟ کی حاضره کارگر شهرداری باشه و با آشغال ها ور بره و سلامتیش رو از دست بده؟ کی حاضره کارگر ساختمان بشه و با مواد معدنی و شیمیایی ریه اش رو از دست بده؟ کی حاضره بره کارخانه های ریسندگی کار کنه و ری اش رو از دست بده؟ مگه بقیه همشون زیر کولر نشستند خودشون رو باد میزنند(مسئولین گرامی رو فاکتور بگیرید) که این جوری حرف میزنی؟ بقیه مواقع سال که کرونا نیست چی، اونجا هم ریه اش رو از دست میده؟ قطعا هر کسی باید اندازه تلاشش مزد بگیره و قطعا میزان درآمد دکتر های گرامی باید بالا باشه ولی باید پاسخ گویی هم به تبع این درآمد وجود داشته باشه نه اینکه دکتر های گرامی بیاند و با بی موالاتی آدم هارو به کشتن بدند و بعدش هم نظام پزشکی پروسه ماسمالی رو شروع کنه. دلیل نداره یه دکتر بیمار رو 2 دقیقه ای ویزیت کنه در حالی باید 15 دقیقه وقت بزاره رو بیمار.
ناشناس۱۵۷۳۳۶۱۱۳:۳۸:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۳
مردمی که هر روز سر در سطل آشغال میکنند تا خرج زندگی شان را با حداقل بدست بیاورند.یا کارکنان پاکبان شهرداری که در ایام کرونا در حال نظافت شهر هستند. کارکنان آتش نشانی که هر روز با انواع خطرات درگیر هستند.. آیا جزو مردم ایران نیستند و خدماتشان ارزش ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...
ناشناس۱۵۷۳۲۲۹۱۲:۱۴:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۳
در کشوری که بین پزشکان با سایر افراد تحصیل کرده ی دانشگاهی اختلاف درآمدی چند صد برابری وجود دارد و در ورود به رشته پزشکی انحصار و مافیا وجود دارد. نتیجه ای جز تاجر شدن پزشکان را نمی توان متصور بود. راهکار نظام مالیاتی قوی و انحصار زدایی از آموزش پزشکی است.
ماری۱۵۷۳۲۴۱۱۲:۱۷:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۳
مطلب خوبی بود .سپاس
ناشناس۱۵۷۳۳۶۴۱۳:۴۱:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۳
این بحث کردن با این جماعت پزشک بی فایده است نهایتا میگن بیسوادین و..کسی که دنبال پول رفته باشه تی این حرفه اخلاقیات براش بی معنا است
ناشناس۱۵۷۳۵۰۰۱۵:۳۸:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۳
اگر بخواهیم تعارفات را کنار بگذاریم از خودگذشتگی و تلاش های کادر درمانی در دوره کرونا را نیز باید بیشتر به حساب پزشکان عمومی و پرستاران و اندک متخصصان و سایر فعالان کادر درمانی بگذاریم نه متخصصان تاجر پیشه ای که در این ایام اساسا در بیمارستانها حضور ندارند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین