مروری‌ بر تدارک تلویزیون برای محرم

گروه فرهنگی الف،   3990601121

محرم امسال و در راستای اجرای پروتکل‌های ستاد ملی کرونا، روضه‌های خانگی رونقی بیش از هر سال پیدا کرده‌اند؛ تلویزیون در همراهی با این عزاداری‌های خانوادگی چه تدارک ویژه‌ای دیده است؟

مروری‌ بر تدارک تلویزیون برای محرم
 

مهر نوشت: پاندمی کرونا باعث شد امسال هر یک از مناسب‌های ملی و مذهبی به شیوه‌ای دیگر برگزار شود و حالا مردم به تدریج قرار است هم کرونا را در کنار خود بپذیرند و هم به زندگی خود ادامه دهند البته با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی. امسال در کنار عزاداری‌های خیابانی و حسینیه‌ها، بسیاری از مردمی که هر ساله این ایام را در هیئت‌ها سپری می‌کردند و در خیابان‌ها به عزاداری مشغول می‌شدند قرار است هر یک خانه‌هایشان را به حسینیه تبدیل کنند. شعاری که امسال در اکثر شبکه‌های تلویزیونی روی آن تاکید می‌شود که قرار است «هر خانه یک حسینیه» باشد و البته رسالت مهمتر را از خود تلویزیون طلب می‌کند که بتواند با تدارک برنامه‌ها، سخنرانی، مداحی و به ویژه مجموعه‌های نمایشی همه آنچه را که مخاطب تلویزیونی نیازمند است برایش ارائه کند.

امسال هم البته تلویزیون همچون سال‌های گذشته برنامه‌های روتین محرمی خود را به روی آنتن می‌برد با این تفاوت که برای بعضی کرونا هم دردسر شده است و مثل هر سال نتوانسته‌اند برنامه شان را از دل کربلا و حرم امام حسین (ع) روی آنتن ببرند یا به راحتی دوربین‌هایشان را به میان هیات‌ها ببرند.

عوامل برنامه‌های تلویزیونی و دوربین‌های شبکه‌ها با پروتکل‌های سخت‌تری امسال به میان هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری می‌روند و با مداحان و سخنران‌ها همراه می‌شوند تا بتوانند ایده حسینیه‌های خانگی را از طریق این دوربین‌ها محقق سازند.

امسال طبق یک برنامه‌ریزی مشخص سخنرانی و مداحی‌ها پوشش داده می‌شود و هر شبکه‌ای در ساعتی مشخص و طبق یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده این برنامه‌ها را پوشش می‌دهد. به طور مثال شبکه یک سیما در ساعت ۱۴:۴۵ هر روز مداحی حاج منصور ارضی و ساعت ۲۴ مداحی حاج محمدرضا طاهری و سید مجید بنی فاطمه روی آنتن سیما می‌برد. شبکه دو سیما ساعت ۲۳:۳۰ مداحی حاج محمود کریمی، حاج حسن خلج، حاج حسین فخری و دیگر مداحان را پخش می‌کند. شبکه سه سیما نیز ساعت ۱۷:۳۰، ۲۲:۱۵ و ۲۳:۳۰ مداحی سعید حدادیان، میثم مطیعی، مهدی رسولی و محمدحسین پویانفر را پخش خواهد کرد. پخش سخنرانی‌ها از حسینیه‌ها و حرم مطهر نیز بر اساس یک برنامه‌ریزی مشخص روی آنتن خواهد رفت.

در این گزارش نیز مروری بر برنامه‌های شاخص محرمی تلویزیون در شبکه‌های سیما داریم که برخی از آنها در دهه اول محرم و برخی تا پایان محرم و صفر ادامه دارند.

شبکه یک؛ از «این شب‌ها» تا تله فیلم‌هایی از دل «مختارنامه»

از جمله ویژه برنامه‌های مناسبتی شبکه یک سیما در این ایام «این شب‌ها» با اجرای مجید یراق‌بافان است. این برنامه گفتگومحور که سال‌های پیش توسط علی درستکار اجرا می‌شد چند سالی است با اجرای مجید یراق‌بافان روی آنتن می‌رود و در مناسبت‌ها به گفتگو با کارشناسان در موضوعات مختلف می‌پردازد.

امسال هم این برنامه روی آنتن می‌رود و از شب اول محرم پخش آن در شبکه یک آغاز شده است و هر شب ساعت ۲۳:۳۰ مخاطبان می‌توانند به تماشای گفتگوهای این برنامه پیرامون عاشورا، واقعه کربلا و همچنین مباحث اجتماعی حول محور امام حسین (ع) و… بپردازند.

این شبکه همچنین تله فیلم‌هایی را با محور حوادث و وقایع داستانی سریال «مختارنامه» تدارک دیده که از دل این سریال به دست آمده است. «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری حدود یک دهه پیش روی آنتن شبکه یک رفت و امسال هم این شبکه قرار است تله فیلم‌هایی را از این سریال پخش کند.

شبکه دو؛ از برپایی «تکیه خانه» تا ترکیب نمایش و سوگواره

شبکه دو سیما همزمان با ایام سوگواری اباعبدالله حسین (ع) و آغاز ماه محرم ویژه‌برنامه «تکیه‌خانه» را در قالب (MC) و به صورت ترکیبی با اجرای رحمان نظام اسلامی و دیگر مجریان شبکه دو روانه آنتن می‌کند. این ویژه‌برنامه در دهه اول محرم میزبان برنامه‌های شبکه و به صورت میان‌برنامه (MC) در بخش‌های مختلف جدول پخش شبکه دو قرار گرفته است.

با توجه به شرایط کنونی جامعه و شیوع ویروس کرونا که سوگواری‌های محرم بیشتر از طریق رسانه پیگیری می‌شوند، «تکیه‌خانه» تلاش می‌کند در بخش‌های مختلف آئین‌های عزاداری، مداحان جوان، پویش‌های مجازی و… مخاطبین رسانه ملی را همراهی کند.

«تکیه‌خانه» کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو به تهیه‌کنندگی مرتضی یعقوبی که از ۸ صبح آغاز و در فواصل برنامه‌ها، ۹:۴۰، ۱۲:۴۵، ۱۵:۴۵ و ۲۱ پخش می‌شود.

برنامه «بر بال تعزیه» که گروه سنی نوجوان را مخاطب قرار داده است بنا دارد به واکاوی نشان‌ها و نمادهای تعزیه برای مخاطبان نوجوان شبکه دو بپردازد. این برنامه در ۱۰ قسمت با حضور داود فتحعلی بیگی پژوهشگر و فعال با سابقه عرصه تعزیه و چهره هنرهای نمایشی و سنتی ایران به روایت ۱۰ داستان از حادثه کربلا و واقعه عاشورا می‌پردازد و طی آن پیوند عزاداری سیدالشهدا (ع) و آیین‌های نمایشی عاشورایی بر بستر نمایش بررسی می‌شود.

«بر بال تعزیه» کاری است از گروه کودک و نوجوان شبکه دو به تهیه کنندگی محسن عامری و روزبه گیلانی و کارگردانی وحید گلستان که از اول محرم هر روز ساعت ۱۹ روانه آنتن می‌شود.

شبکه سه؛ کاظم احمدزاده از معدود برنامه‌های تولیدی در کربلا

امسال به دلیل کرونا محدودیت‌های زیادی برای زائران کربلا به وجود آمد و حتی در بازه ای زمانی سفر به حرم امام حسین (ع) ممنوع شد در چنین شرایطی تولید اکثر برنامه‌های تلویزیونی در حرم امام حسین نیز لغو شد و حالا «در آستان خورشید» با اجرای کاظم احمدزاده که از شب اول محرم روی آنتن شبکه سه رفت جزو معدود برنامه‌هایی است که از این حرم مطهر روی آنتن می‌رود و مخاطبان را با خود همراه می‌کند.

کاظم احمدزاده اجرای این برنامه را بر عهده دارد که از شب اول محرم آغاز شده است و تا دو سه شب بعد از دهه اول محرم پخش آن ادامه دارد. این برنامه زنده است و هر شب ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن می‌رود.

«مخاطب خاص» نیز برنامه دیگر شبکه است که در طول سال آخر هفته‌ها روی آنتن می‌رفت و در این ایام به صورت ویژه و البته از کربلا پخش می‌شد. این برنامه اما اکنون به شکل استودیویی در تهران و البته زنده با اجرای رسالت بوذری به پخش می‌رسد و آیتم‌های مختلفی هم برای آن تدارک دیده شده است. رسالت بوذری امسال اجرای ویژه برنامه رمضانی شبکه سه را هم بر عهده داشت و حالا طبق سنت همیشگی «مخاطب خاص» را هم اجرا می‌کند.

پخش این برنامه نیز از شب اول محرم آغاز شد که حجت اشرف زاده هم تیتراژ برنامه را خوانده است و هر شب ساعت ۲۲:۳۰ با حضور کارشناسان و مهمانانی از حوزه‌های مختلف روی آنتن می‌رود.

شبکه چهار؛ شرح ساعد باقری بر منظومه‌ای در وصف عاشورا

«سرگذشت» عنوان مجموعه برنامه‌ای است که از اولین شب ماه محرم و در ۱۱ برنامه به شرح شفاهی «گنجینه الاسرار عمان سامانی» می‌پردازد و ساعد باقری شاعر و مجری باسابقه رادیو و تلویزیون به روایت این اثر می‌پردازد.

«گنجینه الاسرار» مثنوی‌ای عرفانی و حماسی است که توسط میرزا نورالله بن میرزا متخلص به عمان سامانی از شعرای پارسی گوی قرن ۱۳ و ۱۴ هجری در وصف واقعه عاشورا سروده شده است.

«سرگذشت» در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار و به تهیه کنندگی امیر قمیشی تولید و با آغاز ماه محرم از جمعه ۳۱ مرداد روی آنتن رفت و هرشب ساعت ۲۰:۳۰ پخش و تکرار آن در ساعت ۵:۳۰ روز بعد روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

شبکه چهار امسال با کارگردانی علی میرمیرانی برنامه دیگری را هم با نام «رفیق» و با روایت سیما تیرانداز طراحی کرده است. میرمیرانی که بسیاری او را با «گفتگوهای تنهایی» می‌شناسند زمانی ایده پرسش از چهره‌ها و هنرمندان در فضایی معنوی را به برنامه تبدیل کرد که هنوز هم در برخی از برنامه‌های تلویزیونی از آن استفاده می‌شود.

او حالا امسال برنامه‌ای جدید دارد که همراه با قطعات نمایشی و به صورت سیاه و سفید پخش می‌شود و روایتگر واقعه عاشورا از دیدگاه رفقای امام حسین (ع) است. در هر قسمت از برنامه نیز فعالان رسانه‌ای و فرهنگی چون کیوان کثیریان، جابر قاسمعلی، علی میرفتاح، اسماعیل آذر و مریم جلالی به عنوان کارشناس، موضوعات مرتبط با این فضا را مورد بررسی قرار می‌دهند.

این برنامه هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

شبکه نسیم؛ از «چهل تیکه» تا واگویه‌های حسینی

شبکه نسیم هم در این ایام چند برنامه تولیدی دارد که یا رنگ و بوی محرمی گرفته‌اند و یا مختص این حال و هوا تولید شده‌اند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به «چهل تیکه» اشاره کرد که با اجرای محمدرضا علیمردانی و کارگردانی الهام حاتمی روی آنتن می‌رود. این برنامه که بیشتر فضایی نوستالژیک دارد قرار است با هنرمندان سریال‌های محرمی یا مجریان و چهره‌های مختلف به خاطراتی از سریال‌های مهم این ایام و یا دیگر برنامه‌ها بپردازد.

پخش «چهل تیکه» از قبل از محرم آغاز شده بود که با ورود به ماه محرم رویکرد آن در دعوت از مهمان و سوژه‌های برنامه تغییراتی پیدا کرده است.

این برنامه هر شب ساعت با میزبانی از هنرمندان و خاطره سازانی همچون امرالله احمد جو، حسن سلطانی، حبیب دهقان نسب، جعفر دهقان، پرویز فلاحی پور، محمد رضا سرشار، کاظم هژیر آزاد، حاج صادق آهنگران و.... رو آنتن می‌رود.

پخش برنامه «با حسین (ع) حرف بزن» از امشب اول شهریور و همزمان با شب سوم محرم آغاز می‌شود. برنامه‌ای که در چند فصل و برای این ایام تولید می‌شود و در آن افراد مختلفی از چهره‌ها و غیر چهره‌ها به واگویه‌ها و حرف‌های دلی خود با امام حسین (ع) در قالب پرسش و پاسخ می‌پردازند.

این برنامه که به تازگی رضا صادقی تیتراژ آن را خوانده است از امشب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین