بررسی بازار انرژی جهان / فاصله ترکیه با چاههای گاز طبیعی ،حداقل ۱۰ سال است

دکتر عباس ملکی گروه اقتصادی الف،   3990601074
بررسی بازار انرژی جهان / فاصله ترکیه با چاههای گاز طبیعی ،حداقل ۱۰ سال است

پایش بازار انرژی

ببینید

 

 

پویایی های بازار

قیمت نفت در روز جمعه 31 مرداد ماه 1399 به مقدار 43.78 دلار هربشکه برای تحویل در ماه اکتبر بود که نشان می دهد در این روزها بازار نفت با قیمت نسبتا ثابت جلو می رود. در این روزها فاصله بین قیمت نفت برنت و قیمت نفت تگزاس به تدریج کمتر می شود. این فاصله در ماه های گذشته زیاد بود. قیمت نفت تگزاس در این چند ماهه، 80 دلار بالا رفته است. یعنی از فروش آن به منهای 37.63 دلار هر بشکه در 20 آوریل به 41.86 دلار برای تحویل در ماه سپتامبر در روز گذشته 80 دلار فاصله است. این اضافه قیمت به دلیل آن می تواند باشد که تولید کنندگان آمریکایی به سقوط قیمت بلافاصله با قطع تولید عکس العمل نشان دادند. قیمت گاز طبیعی نیز به 2.37 دلار هر میلیون بی تی یو رسید که از ماه آوریل همواره رشد قیمت داشته است.

 

 

تفسیر هفته

  1. برزیل، هند، و آفریقای جنوبی برای بهبودی شرایط اقتصادی خود، راه سخت تری را نسبت به بقیه اعضای گروه 20 دارند. این سه کشور به ترتیب دومین، سومین و پنجمین کشور از لحاظ تعداد بالای تلفات ویروس در جهان می باشند. به دلیل مشکلات حکمرانی و ضعف نهادهای عمومی این سه کشور راه درازی برای رسیدن به شرایط اقتصادی پیش از بحران کووید-19 دارند. این سه کشور، تولیدکننده 10 درصد از تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) در جهان هستند در حالیکه 20 درصد جمعیت جهان را دارا می باشند.

  2. پیش بینی های جدیدتر از وضعیت و آینده قیمت در پس از موج دوم ویروس کرونا حاکی از آن است که قیمت نفت خام به تدریج بیشتر شده و در انتهای 2020 به قیمت شاخص برنت در حدود 50 دلار هر بشکه رسیده و در انتهای 2021 به قیمت قبل از بحران کرونا یعنی 60 دلار هر بشکه خواهد رسید. از طرف دیگر پیش بینی می شود که تقاضای نفت تا انتهای 2020 با کاهشی حدود 8 تا 9 میلیون بشکه نسبت به قیل از بحران کرونا همچنان پیش رود. از این مقدار، سهم غیراوپکی ها 5 میلیون بشکه خواهد بود. مصرف نفت تا 2022 به مقدار 2019 برنخواهد گشت.


  1. رویترز گزارش می دهد که اعضای اوپک پلاس در ماه های گذشته بیشتر از مقدار مصوب تولید کرده اند. مطابق تعهدی که اتحاد اوپک پلاس در ماه ژوئن به آن رسیدند، مقرر شد که این گروه ابتدا 9.7 میلیون بشکه در روز در ماه اوت از تولید خود کم کنند. سپس 7.7 میلیون بشکه از اوت تا آخر سال کمتر تولید کرده و 5.8 میلیون بشکه در روز از ژانویه 2021 تا آوریل 2022 کمتر تولید نمایند.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     برخی از اعضای اوپک جمعا تا 2.31 میلیون بشکه در روز از تعهد خود تخلف کرده و در خلال ماه مه و ژوئیه بیشتر صادر کرده اند. در این میان عراق و نیجریه و امارات بیشتر از دیگران از قرارداد تخلف کرده اند. امارات عربی متحده کشوریست که در ماه ژوئن اعلام کرد که بصورت داوطلبانه بیشتر از تولید خود کم خواهد کرد، اما آمار نشان می دهد که در فاصله ماه مه تا ژوئیه این کشور 50 هزار بشکه روزانه بیشتر صادر کرده است. روسیه و قزاقستان نیز به ترتیب 280 هزار و 190 هزار بشکه در روز بیشتر تولید کرده اند. اگر اوپک پلاس بخواهد که این مقدار اضافی را در ماه های اوت و سپتامبر جبران نماید، باید بجای 7.7 مقدار 8.85 میلیون بشکه در روز از تولیدات خودش بکاهد.

  2. اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جمع مسئولان انرژی ترکیه اعلام کرد که خبر خوبی برای آنان دارد. اعلام کشف گنجینه بزرگی از گاز به اندازه 800 میلیارد مترمکعب که ترکیه را 20 سال از واردات گاز بی نیاز می کند، همان خبر خوب است. کشتی حفاری فاتح در منطقه ای به نام تونا چاهی را حفر کرد که به منابع گازی دست یافت. حدس زده می شود این پروژه به سرمایه گذاری مابین 2 تا 3 میلیارد دلار نیاز داشته و تا بدست آمدن اولین متر مکعب گاز 10 سال طول خواهد کشید. از طرف دیگر ترکیه در دریای مدیترانه نیز فعال است و در آن جا نیز مجموعه سیستم حفاری به نام فاتح مشغول به کار است. ترکیه سالانه بصورت متوسط 41 میلیارد دلار از ایران، روسیه، و آمریکا گاز طبیعی وارد می کند.

  3. شرکت کشتیرانی میتسویی (MOL) اعلام کرد که جهارمین کشتی ال ان جی برای حمل گاز مایع شده حوزه شمالی روسیه در شبه جزیره یامال آماده فعالیت است. این کشتی در بندر هدونگ جین ساخته شده و قرار است که هر بار مقدار 174 هزار متر مکعب ال ان جی را از یامال به چین و ژاپن برساند. به لطف گرمایش زمین یک راه دریایی جدید از شمال روسیه به سمت اقیانوس آرام باز شده که کشتیهای ال ان جی بر از آن استفاده می نمایند. لازم به تذکر است که قیمت ال ان جی در شرق آسیا، حدود دو برابر قیمت آن در آمریکاست.

  4. ترکمنستان کشوری که به دریای آزاد راه ندارد، دارای منابع غنی گاز طبیعی است. مطابق با آمار بی پی در آخر 2019 این کشور 10 درصد ذخائر گاز طبیعی جهان به اندازه 20 تریلیون مترمکعب را دارا بود. تولید سالانه این کشور حدود 63 میلیارد مترمکعب است. با چنین تولیدی این کشور می تواند 300 سال دیگر گاز تولید و صادر نماید. صادرات گاز ترکمنستان بلحاظ موقعیت جغرافیایی این کشور تاکنون تنها به روسیه، ایران و اخیرا چین بوده است. دولت ترکمنستان تلاش می کند تا با ایجاد خط لوله ترانس کاسپین بتواند گاز تولیدی خویش را از طریق بستر دریای خزر به جمهوری آذربایجان و از آن جا به سمت اروپا صادر کند. همچنین یکی دیگر از برنامه های اینده ترکمنستان، صدور گاز کشور از طریق افغانستان به پاکستان و هند به وسیله خط لوله موسوم به تاپی است. صادرات عمدة گاز ترکمنستان به سمت چین است و این کشور خریدارى دست به نقد محسوب مى شود؛ اما به دلیل وامهاى کلانى که براى ساخت این خط لوله به ترکمنستان پرداخت کرده است، گاز ترکمنستان را به بهاى کمترى می خرد. حداقل تا زمانى که بازپرداخت این وامها به طور کامل تکمیل شود، ترکمنستان همچنان به چین بدهکار می ماند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین