چین: درخواست آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها غیرمنطقی است

گروه جهان الف،   3990601042

وزير امور خارجه چين تقاضای آمریکا از شورای امنیت برای بازگشت سازوکار تحریم‌ها علیه ایران را "به طور کامل غیر منطقی" دانست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رويترز، وزير امور خارجه چين در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آمریکا از شورای امنیت می‌خواهد تا سازو کار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کند، گفت چنين تقاضا "به طور کامل غیر منطقی است". آمریکا فقط منافع خود را در نظر می‌گیرد. اگر قانونی به نفعش باشد از آن حمایت می‌کند و اگر نباشد آن را رد می‌کند.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین با شاه محمود قریشی وزیرامور خارجه پاکستان دیدار کرد. وانگ یی در این دیدار گفت ساخت دالان اقتصادی چین و پاکستان وارد مرحله جدیدی شده است و از توسعه با کیفیت بالا برخوردار است و همچنان نقش مهمی در احیای اقتصادی پاکستان خواهد داشت.

وانگ هنگام برگزاری دومین نشست گفتگوی راهبردی بین چین و پاکستان در استان هاینان در جنوب چین این اظهارات را بیان کرد.

وزیر خارجه چین گفت: هر دو طرف برای تکمیل به موقع پروژه‌های در دست ساخت، ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر، تقویت جدی معیشت مردم، تقویت همکاری در زمینه‌هایی از جمله ساخت پارک‌های صنعتی، آموزش منابع انسانی، کاهش فقر، مراقبت‌های پزشکی و کشاورزی تلاش می‌کنند و همچنان به تبلور پتانسیل‌ها کمک می‌کنند.

وانگ با اشاره به وضعیت فعلی بیماری همه گیر کرونا گفت، چین مایل است تجربه پیشگیری و کنترل منظم بیماری همه گیر را با پاکستان به اشتراک بگذارد و همچنان به همکاری در زمینه تهیه تجهیزات ضد همه گیری ادامه دهد و پاکستان را به عنوان شریک خود در رابطه با همکاری بین المللی تحقیقات واکسن انتخاب می‌کند.

وانگ با بیان اینکه رابطه دو "دوست به روشی آهنین" تقویت شده است، گفت: روابط چین و پاکستان با این بیماری همه گیر آزمایش شده است، اعتماد متقابل تثبیت شده و همکاری‌ها نیز تعمیق یافته است.
دو طرف همچنین توافق کردند تا در مبارزه مشترک با این بیماری همه گیر همکاری کنند.

قریشی هم گفت پاکستان از تمام منافع اصلی چین حمایت می‌کند و مایل است با چین همکاری کند تا به طور مشترک برای همکاری‌های آینده برنامه ریزی کند و همکاری‌هایی را در زمینه‌های مختلف از جمله تحقیقات واکسن انجام دهد.

قریشی گفت پاکستان مایل به همکاری با چین برای پیشبرد ساخت دالان اقتصادی پاکستان و چین است. دو طرف همچنین در مورد افغانستان و سایر موضوعات بین المللی و منطقه‌ای به تبادل نظر پرداختند.

وانگ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهد تا سازو کار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کند، گفت که چنین تقاضا "کاملاً غیر منطقی است".

وی افزود: آمریکا فقط منافع خود را در نظر می‌گیرد. اگر قانونی به نفعش باشد از آن حمایت می‌کند و اگر نباشد آن را رد می‌کند.

وانگ در رابطه با مذاکرات بین افغانی در افغانستان، گفت چین امیدوار است طرف‌های ذی ربط از جهت اساسی دستیابی به یک توافق سیاسی پیروی کنند، به اصل اساسی پیشرفت صلح به رهبری افغانستان پایبند باشند، برای یک چارچوب گسترده و فراگیر تلاش کنند و به راه خود ادامه دهند. وی گفت جامعه جهانی و کشور‌های منطقه نیز باید از عدالت حمایت کرده و مذاکره را برای دستیابی به صلح سوق دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین:​ حرکت آمریکابرای بازگرداندن تحریم‌های ایران پایه حقوقی ندارد

ژائو لی جیان Zhao Lijian سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران پایه قانونی ندارد.

لی جیان گفت: ما در بسیاری از مواقع تأکید کرده ایم که آمریکا با عقب نشینی یک جانبه از برجام از حقوق خود به عنوان یک شرکت کننده در این توافق انصراف داده است و صلاحیت ندارد که خواستار آغاز ساز و کار بازگشت دوباره تحریم با وجود مخالفت اکثریت قریب به اتفاق حاضران در توافق باشد. اعضای شورای امنیت معتقدند تقاضای آمریکا هیچ مبنای قانونی ندارد و ساز و کار برگشت تحریم‌ها آغاز نشده است.

وی افزود: تا آنجا که من می‌دانم کشور‌های باقیمانده در برجام از جمله چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایران نامه‌هایی را برای رئیس شورای امنیت ارسال کرده اند. وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان نیز بیانیه‌ای صادر کردند تا مخالفت خود را با اقدام آمریکا ابراز کنند. تقاضای آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران چیزی جز یک اقدام سیاسی خودخواهانه در جهت منافعش نیست. آمریکا با عقب نشینی از تعهداتش، عقب نشینی از سازمان‌ها و معاهدات بین المللی، به چند جانبه بودن و صلاحیت شورای امنیت آسیب زده و از برجام فاصله گرفته است. رژیم منع گسترش سلاح‌های بین المللی تضعیف شده است. اقدام آمریکا برای فشار به قطعنامه یا ارسال نامه‌ای به شورای امنیت نمی‌تواند اقدامات فوقش را توجیه کند.

این سخنگو گفت: برای حل مسئله هسته‌ای ایران، گفتگو‌های مساوی و مشورت‌های صادقانه به جای تحریم‌ها، فشار‌ها یا حتی تهدید‌های نظامی موثر است. چین همیشه مایل به حمایت از برجام و اقتدار کمیته عالی امنیت ملی شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تقویت منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بین المللی است. حفظ رژیم منع گسترش تسلیحات اتمی و حفاظت از صلح و ثبات منطقه‌ای و تعامل با سایر طرف‌ها برای رسیدن به یک راه حل مناسب سبب پیشبردی شایان توجه برای حل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین