ویژگی‌های وکیل خوب و خبره پایه یک دادگستری چیست

گزارش بازرگانی،   3990601019

حتما بارها شنیده باشید که فلان وکیل خوب است و از پس هر پرونده‌ای بر می‌آید. به نظر شما این موضوع چقدر به واقعیت نزدیک است!؟ اصلا همچین شخصی وجود دارد که بتواند تمام پرونده‌های خود را با موفقیت پشت سر بگذارد؟ اصلا چنین چیزی ممکن است؟ شاید منظور شما از وکیل خوب، وکلای مشهور باشند، حال سوال اینجاست که این شهرت برای بعضی از وکلا به دلیل موفقیت آنها در پرونده‌هایشان بوده یا به دلیل وکالت در پرونده‌های افراد مشهور ایجاد شده است؟

برای بررسی بهتر این موضوع باید ابتدا به تعریف جامع و مانعی از وکیل خوب برسیم.

وکیل خوب باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟

مشاوره حقوقی دقیق از مهمترین صفات و ویژگی‌های یک وکیل خوب و خبره است، همچنین صداقت و امانتداری از صفات بارز وی است. به این دلیل که موکل در خصوصی ترین موضوعات زندگی خویش، وکیل را محرم اسرار خود می‌داند و به همین سبب وکیل دادگستری باید امانتدار اسرار موکل خود باشد و باید در کمال صداقت با موکل خود برخورد کند.

از دیگر ویژگی‌های وکیل، تسلط وی بر قوانین موضوعه است. بدین ترتیب که وکیل باید با تمام قوانین آشنایی داشته باشد البته نمی‌توان انتظار داشت که وکیل بر تمامی قوانین تسلط داشته باشد، چرا که امروزه شغل وکالت و رشته حقوق نیز تخصص‌های گوناگونی دارد و هر دانشجوی حقوق با توجه به علاقه خود می‌تواند در یکی از گرایش‌های حقوق به ادامه تحصیل بپردازد، بنابراین در شغل وکالت نیز تخصص گرایی به مثابه یک امر ضروری قلمداد می‌شود. پس نمی‌توان انتظار داشت که یک وکیل دادگستری هم بتواند در تمامی موضوعات به شما کمک کند و باید برای هر پرونده به وکیل دارای تخصص در همان حوزه مراجعه کرد.

همانطور که ذکر شد صداقت، امانتداری و آشنایی با قوانین از ویژگی‌های یک وکیل خوب است؛ حال سوال اینجاست که همین ویژگی‌ها کفایت می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید توجه داشت که تمام این ویژگی‌ها بدون داشتن تجربه، ناقص به نظر می‌رسند، تجربه در هر حرفه‌ای رابطه زیادی با نتیجه کار دارد در وکالت نیز تجربه در پرونده‌های پیچیده بسیار ضروری است پس نمی‌توان انتظار داشت که پرونده‌هایی نظیر قتل و کلاهبرداری که با جان و آبروی افراد سر و کار دارد را به وکلایی که تجربه چندانی در حرفه وکالت ندارند، سپرد.

یک وکیل خوب باید بتواند از تمامی فرصت‌ها و ادله به نفع موکل خود استفاده کند، به گونه‌ای که حتی در پرونده‌هایی که احتمال موفقیت در آنها بسیار ناچیز است، نا امید نبوده و تمام تلاش خود را برای رساندن موکل به حق خود انجام دهد.

همانطور که می‌دانیم وکیل یکی از بال‌های فرشته عدالت است و باید برای تحقق عدالت در جامعه تلاش کند در نتیجه می‌بایست به بر حق بودن خود و موکلش ایمان داشته باشد تا بتواند نهایت تلاش خود را برای برپایی عدالت انجام دهد. در واقع کار وکیل نشان دادن راه درست برای قضات است.

با توجه به تمام این ویژگی‌ها که برشمردیم پیدا کردن یک وکیل خوب به خصوص وکیل خوب در تهران نیازمند تحقیق و تجسس فراوانی است، زیرا همانطور که ذکر کردیم مشهور بودن یک وکیل تنها به دلیل تخصص و تجربه‌ی بالای وی نیست و رابطه بسیار زیادی با پرونده‌هایی که وکیل بر عهده می‌گیرد، دارد و وکالت برای یک شخص مشهور دلیلی محکم برای اثبات توانایی یک وکیل دادگستری نیست، چرا که بسیاری از این نوع قبول دعاوی توسط وکلای دادگستری به واسطه آشنایی و ارتباط به دست می‌آید.

علاوه بر این در خصوص انتخاب وکیل با توصیه آشنایان و اقوام هم باید این نکته را در نظر داشت که موفقیت یک وکیل در پرونده‌ای به خصوص، نشان از تمام خصوصیاتی که ذکر کردیم نیست بلکه باید سادگی آن پرونده یا تخصص آن وکیل در حوزه‌ای خاص را در نظر داشت.

حال سوالی که ذهن را درگیر می‌کند این است که راه چاره چیست؟ و وکیل خوب را از کجا پیدا کنیم؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید در نظر داشت که برای یافتن تمامی آن خصلت‌هایی که اشاره کردیم باید به دنبال رزومه وکلا باشیم، یعنی بدانیم که شخصی که وکالت ما را بر عهده می‌گیرد اولاً تخصص لازم را برای بر عهده گرفتن پرونده ما دارد یا خیر و ثانیاً موفقیت وی در پرونده‌هایش چگونه بوده است.

بدین منظور بهتر است به مراکزی مراجعه کنیم که این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند و بتوانیم به آنها اعتماد کنیم. موسسه حقوقی داتیکان با ارائه خدماتی از قبیل مشاوره حقوقی حضوری، مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی آنلاین، جستجوی وکیل، بانک اسناد و خدمات مهاجرتی این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید به سرعت و سهولت از خدمات حقوقی بهره‌مند شوید.

حال چرا داتیکان، آیا نمی‌توان از کمک سایر موسسات حقوقی برای پیدا کردن وکیل آنلاین خوب در تهران یا سایر شهرستان‌ها استفاده کرد؟ جواب این پرسش بسیار واضح است. همانگونه که ذکر شد وکیل خوب باید چندین پارامتر را داشته باشد تا بتواند شما را به حقتان برساند. متاسفانه اغلب موسسات از وکلا بهره‌کشی می‌کنند و کمتر وکیلی پیدا می‌شود که با داشتن تجربه و تخصص کافی در این موسسات مشغول به کار شود و بیشتر از وکلای جوان و کارآموزان وکالت استفاده می‌شود. حال آن‌که موسسه حقوقی داتیکان تا کنون بیشتر به امور غیر انتفاعی توجه داشته است تا کسب در آمد و هیچگاه هدف خود یعنی آگاهی بخشی حقوقی و گام برداشتن در عرصه عدالت را فدای کسب سود نکرده و نخواهد کرد. علاوه بر این، داتیکان از ابتدای شکل‌گیری با ایجاد دپارتمان‌های مختلف، اقدام در تخصص گرایی جدی نمود به طوری که پذیرش دعاوی پس از موافقت شورای علمی است که اعضای آن غالباً از اساتید دانشگاه و وکلای باتجربه هستند و هیچ وکیلی حق عضویت در بیشتر از یک دپارتمان را ندارد. گروه حقوقی داتیکان، این تضمین را به اشخاص می‌دهد که در کنار سرعت در پاسخ به مشاوره‌ حقوقی، قبول پرونده و تنظیم لایحه، قرارداد و شکوائیه، بهترین و متخصص‌ترین وکلا را برای پرونده‌های شما انتخاب کند.

نویسنده: محمد صادق غدیر

منبع: موسسه توسعه خدمات حقوقی داتیکان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین