هیاهوی ترامپ بر سر برجام؛ راهی برای انحراف اذهان عمومی از بحران‌های بی‌شمار

گروه جهان الف،   3990531060

یک روزنامه آلمانی در مطلبی تلاش ترامپ برای فعال کردن مکانیزم ماشه در شرایطی که از برجام خارج شده است را هیاهویی برای انحراف افکار عمومی از بحران‌های بی‌شماری دانست که روی دوشش سنگینی می‌کند.

به گزارش تسنیم، نشریه "دی سایت" آلمان در مطلبی به اقدامات غیر قانونی "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا علیه توافق هسته ای ایران پرداخته و نوشت: دونالد ترامپ از شورای امنیت سازمان ملل بازگشت همه تحریم های قبل از برجام علیه جمهوری اسلامی ایران را درخواست می کند. وی می خواهد به این ترتیب توافق هسته ای را کاملا از بین ببرد.

نویسنده در ادامه این مطلب نوشت: ممکن است بخش اعظمی از سیاست خارجی دولت آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ نامنظم و بعضا آشوب آور و تنش زا به نظر برسد، اما آمریکایی ها به خوبی می دانند که شورای امنیت سازمان ملل چگونه عمل می کند، یا بهتر بخواهیم بگوییم برای آن ها باید این مسئله کاملا شفاف شود که در هر صورت این نهاد چگونه کار می کند.

دی سایت در ادامه نوشت: اینکه طرح ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران شکست می خورد قابل پیش بینی بود. در واقع هدف اصلی ترامپ از همان ابتدا این بود که توافق هسته ای با ایران را کاملا نابود کند.

در ادامه این مطلب آمده است: تحریم تسلیحاتی علیه ایران همچنان تا 18 اکتبر( 27 مهرماه) اعتبار دارد و ایالات متحده آمریکا در واقع در تحریم های تسلیحاتی علیه ایران با اروپا علایق مشترکی دارد و کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان هم به عنوان امضا کنندگان برجام نمی خواهند شرایطی ایجاد شود که چین و روسیه دوباره بتوانند مبادلات تسلیحاتی با ایران انجام دهند.

نویسنده در ادامه نوشت: بهر حال اکنون مرحله بعدی تهدیدهای آمریکا دنبال می شود. ترامپ، "مایک پامپئو"، وزیر امور خارجه خود را به نیویورک فرستاده است تا به حملات خود به تنها توافق نامه بین المللی که در حال حاضر یک چارچوب سیاسی حداقلی برای مناسبات با ایران در مسائل اتمی را ایجاد کرده است را با ابزاری مسئله دار و سست ادامه دهد.

ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را نشانه «شکست سیاست خارجی دولت اوباما و بایدن» خوانده و گفته است: آمریکا در یک قرارداد کوتاه‌مدت مقادیر زیادی پول را به‌ازای «هیچ مطلق» به ایران داد.

آمریکا بر اجرایی شدن یک بخش از توافق هسته ای که بر اساس آن همه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی قبل از این توافق را دوباره اعمال می کند (مکانیزم ماشه)تاکید دارد و این در حالی است که ترامپ در سال 2018 خروج خود از برجام را اعلام کرده و از آن زمان تا کنون به صورت یکجانبه یک رژیم تحریمی با رویکرد فشار حداکثری علیه ایران را ایجاد کرده است.

بنابراین چرا حالا قطعنامه 2231 که بخشی از توافق هسته ای با ایران است می تواند به ترامپ اجازه اجرایی شدن مکانیزم موسوم به ماشه در این توافق را بدهد؟

این مکانیزم تنها به کشورهای امضا کننده برجام اجازه می دهد که دوباره تحریم ها علیه ایران را اجرایی کنند.

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه دیگر امضا کنندگان برجام از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین با وجود همه کاستی های این توافق خواستار نابودی کامل آن نیستند نوشت: این کشورها مانند اکثر اعضای شورای امنیت سازمان ملل این استدلال را دارند که آمریکا با خروج خود از برجام دیگر هیچ حقی برای قدم گذاشتن در این مسیر را ندارد. در نتیجه ناظران بر این عقیده اند که غیر از تشدید اختلافات اتفاق دیگری نخواهد افتاد؛ به عبارت دیگر این ایده آمریکا به سادگی از طرف دیگران انکار می شود.

نویسنده در ادامه گفت: آمریکایی ها دیگر نباید به سادگی این شرایط را تحمل کنند که نفوذ و منافع آن ها با مانورهای و سیاست های این چنینی ( از طرف ترامپ) بیشتر در معرض آسیب قرار گیرد.

دی سایت در این راستا به رویکردهای شخصی ترامپ و ایده های او برای اعمال تحریم علیه شرکا اشاره کرده و اعتبار همه امضاکنندگان برجام و همچنین شورای امنیت را در سایه این گونه سیاست ها در معرض تهدید ارزیابی کرد.

دی سایت در ادامه نوشت: رئیس جمهور آمریکا قصد دارد توافق هسته ای با ایران را قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر بدون در نظر گرفتن ضرر و زیان های این رویکرد خود نابود کند و این را به عنوان یک موفقیت حتی در صورتی که چیز زیادی از آن به دست نمی آید به طرفدارانش ارائه کند. این هیاهوها در هر صورت یک ابزار انحراف اذهان عمومی از بحران های چندگانه دیگری است که بر روی دوش های ترامپ سنگینی می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین