نماینده سوری: سیاستمداران لبنانی عذرخواهی کنند

گروه جهان الف،   3990528184

یک نماینده پارلمان سوریه درباره رای دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان به شبکه آر تی گفت، بعد از رای دادگاه بین‌المللی و اثبات عدم ارتباط دولت سوریه با ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان سیاستمداران لبنانی باید از دولت و ملت سوریه به دلیل اتهامات جعلی‌شان عذرخواهی کنند.

به گزارش ایسنا، احمد الکزبری،‌ نماینده سوری و رئیس سابق کمیته قانون اساسی و قانونگذاری پارلمان سوریه گفت: موضوع از سوی دستگاه‌های قضایی سوریه و وکلای سوری تحت بررسی و موشکافی قرار خواهد گرفت که منافع خسارت دیده ملت سوریه که در نتیجه اتهامات مکرر تحقق یابند.

الکزبری یادآوری کرد، بعد از ترور رفیق حریری گروه ۱۴ مارس در راس آن سعد حریری نخست وزیر وقت اتهامی را به سوریه وارد کرد و از سال ۲۰۰۵ بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هرگونه ارتباط کشور به این ترور را رد کرده و حتی گفت اگر دادگاه ترور حریری دست داشتن سوری‌ها را اثبات کند آنها خیانتکار بوده و به شدت مجازات خواهند شد. دولت سوریه همچنین به سرعت با تحقیقات بین‌المللی همکاری را شروع کرد تا حقایق روشن شوند که به نفع منافع سوریه می‌دانست.

این نماینده سوری به استفاده از شاهدان جعلی که تحقیقات را گمراه و سیاسی کردند، اشاره کرد و گفت، در سال ۲۰۱۰ حریری اذعان کرد که به خاطر  عجله در تهمت زدن به سوریه مرتکب اشتباه شده است.

الکزبری افزود: دولت سوریه یکی از بزرگترین متضرران ترور بوده است و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ از دادگاه ویژه لبنان به عنوان اهرم فشاری دائمی و مستقیم علیه دولت سوریه استفاده شد و به آن اتهاماتی وارد کردند گویی رای صادر شده و این کشور گناهکار شناخته بود.

به گفته این نماینده سوری، سیاستمداران لبنانی باید از دولت سوریه و ملت این کشور به دلیل همه اتهامات جعلی عذرخواهی کنند در بررسی اولیه می‌توان گفت آنچه دولت سوریه گفت عین حقیقت است و کل سیاسی کاری و جعل‌ها نتوانستند این حقیقت را بپوشاند.