ترامپ و چكاندن ماشه‌ای بدون اسلحه

گروه جهان الف،   3990527187 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از شکست دونالد ترامپ در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، اینک وی و مایک پمپئو به فکر استفاده از حربه مکانیسم ماشه در برجام افتاده‌اند.

ترامپ و چكاندن ماشه‌ای بدون اسلحه

به گزارش الف، سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، دونالد ترامپ را در بن‌بست گرفتار ساخته و هیچ‌کدام از کشورهای مطرح جهان حاضر نیستند تابع اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه واشنگتن شوند.

در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که صرفاً دومینیکن حاضر می‌شود با نظر کاخ سفید برای تمدید تسلیحاتی ایران در جلسه شورای امنیت در تاریخ شنبه 25 مرداد همراهی کند و هیچ کشور دیگری حاضر نیست از خواسته‌های آمریکا حمایت نماید.

مطابق برجام و قطعنامه 2231، تحریم تسلیحاتی می‌باید 18 اکتبر (27 مهرماه) پایان یابد. در رأی‌گیری شورای امنیت نه‌تنها روسیه و چین با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کردند بلکه 11 کشور دیگر نیز به آن رأی ممتنع دادند.

اما دونالد ترامپ نشان داده که حاضر نیست به این سادگی از برنامه‌های خیالی و غیرواقعی خود کوتاه بیاید. به همین دلیل است که بعد از افتضاح جلسه شورای امنیت در هفته گذشته، به فکر بهره‌گیری از مکانیسم ماشه برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران افتاده است. این در حالی است که بعد از دو سال از خروج ترامپ از برجام، اینکه وی در پی توسل به بندهای برجام است موردانتقاد بسیاری قرارگرفته است.

مطابق بندهای 36 و 37 برجام، چنان چه یکی از اعضای برجام نسبت به نحوه اجرای آن شکایت کند موضوع طی یک فرایند زمانی مشخص در شورای امنیت مطرح می‌شود که این امر منجر به بازگشت قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران خواهد شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه 26 مرداد عنوان کرد: آمریکا با خروج از برجام حق فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگشت خودکار تحریم‌های علیه ایران را ندارد.

وندی شرمن، یکی از مذاکره‌‌کنندگان ارشد آمریکا در دولت اوباما نیز در توییتر با اشاره به اینکه استفاده از مکانیسم ماشه مربوط به اعضای حاضر در برجام است نوشت: لغو تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است نه برجام. قطعنامه 2231 در تائید برجام بوده، حال‌آنکه بند مکانیسم ماشه در متن برجام ذکرشده است.

استفان والت، استاد دانشگاه هاروارد درباره سوءاستفاده آمریکا از مکانیسم ماشه نوشت: تلاش پمپئو برای کلید زدن ساز‌و‌کار بازگشت خودکار برجام بعدازاینکه ایالات‌متحده این توافق را رها کرد و دور انداخت، شبیه به کسی است که همسرش را رها می‌کند، طلاق می‌گیرد و سپس می‌گوید که اوست که درباره دیدار همسرش با دیگران تصمیم گیر است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولت دونالد ترامپ هم در روزنامه وال‌استریت ژورنال درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه در برجام نوشت: دولت آمریکا تهدید کرده مکانیسم ماشه را فعال کرده تا همه تحریم‌های تعلیق شده را بازگرداند اما حامیان توافق استدلال می‌کنند ازآنجایی‌که واشنگتن از این توافق خارج‌شده، در جایگاهی نیست که مفاد آن را فعال کند. آنان حق‌دارند.

بولتون در ادامه می‌نویسد: این زرنگی درآوردن است اگر بگوییم که به خاطر اهدافی که داریم عضو توافق هسته‌ای هستیم اما برای چیزهایی که نمی‌خواهیم عضو آن نیستیم.

بیشتر بخوانید:

آمریکا «مکانیسم ماشه» را فعال می‌کند؟

مشاور بایدن: در برجام نیستیم که از مکانیسم ماشه استفاده کنیم

تقابل ایران و آمریکا به کجا خواهد کشید؟

ظریف: آمریکا جایگاهی برای استفاده از مکانیسم ماشه ندارد/ اتفاقی بعد از انتخابات‌ آمریکا نمی‌افتد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتر نوشت: امروز بولتون نکته‌ای را تکرار کرد که در 18 اردیبهشت 97 نیز، وقتی‌که مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ بود، بیان کرده بود. حداقل بولتون ثبات رأی داشته است- خصیصه‌ای که به‌ویژه در دولت آمریکا غائب است. توسل ایالات‌متحده به مکانیسم حل اختلاف مندرج در قطعنامه 2231 از اساس بدون مبنا است.

ظریف روز یکشنبه هم در مراسم تودیع و معارفه سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکا می‌‌داند اسنپ‌بک غیرقانونی است و نمی‌تواند آن را اجرا کند.

محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربی گفت: «به نظر من آمریکایی‌ها نمی‌توانند درک کنند که بدون دیگر طرف‌های برجام و به‌طور یک‌جانبه از مکانیسم اسنپ بک استفاده کنند، زیرا آمریکا باید در چارچوب توافق فراگیر برجام اقدام کند درحالی‌که آمریکایی‌ها خودشان از برجام خارج شدند. دوما اینکه توافق مانع استفاده و به‌کارگیری این مکانیسم است.» بهاروند در ادامه گفت: «همچنین دیگر کشورهای عضو جامعه بین‌المللی از آمریکا حمایت نخواهند کرد و من مطمئن هستم که این کشورها از چنین اقدامی حمایت نمی‌کنند.»

در مقابل این اقدام، 49 نماینده مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه طرح خروج خودکار از برجام در صورت فعال‌سازی مکانیسم را با دو فوریت تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس کردند.

در نهایت باید گفت اگر سیاست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه با موفقیت همراه شود عملاً برجام پایان پذیرد؛ چراکه در آن صورت تمام کشورها ملزم به رعایت مفاد قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل علیه ایران می‌باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۶۵۷۹۱۱۰:۳۵:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۲۸
دشمن‌نتوان‌حقیرو‌بیچاره‌شمرد
ناشناس۱۵۶۵۸۵۶۱۱:۱۱:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۲۸
دو صد گفته چو نیم کردار نیست ، باید بشینیم و ببینیم پرزیدنت ایالات متحده از مکانیسم ماشه در برجام استفاده میکنه یا از سیستم تعبیه شده در قطعنامه 2231 ( بالاخره زبان هر دوی این توافقنامه و قطعنامه به انگلیسیه و مسلما مشاوران حقوق بین الملل در اختیار کاخ سفید هست ) ، به هر حال بزودی مشخص میشه ، پس اتحادیه اروپا و جناب ظریف بهتره زیاد حرص نخورن
ناشناس۱۵۶۶۰۱۱۱۲:۵۲:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۲۸
ارامش قبل از طوفان
ناشناس۱۵۶۵۹۲۴۱۱:۴۸:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۲۸
مکانیسم ماشه بزرگترین نقطه ضعف برجام است زیرا که به دشمن اجازه می دهد به راحتی تحریمها و قطعنامه های قبلی را باز گرداند.
ناشناس۱۵۶۵۹۴۰۱۱:۵۶:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۲۸
ترامپ دلمشغولی چند سال اخیر ما شد تا بار مشکلات و‌ناکارامدی خودمان را به گردنش بیاویزیم غافل از اینکه مصیبت ها متاسفانه با ترامپ نمی رود
ناشناس۱۵۶۶۰۱۷۱۲:۵۶:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۲۸
پروفسور ظریف توافقنامه ای رو با دوستان نوشتن که آمریکا الان میتونه شکایت رو به شورای امنیت ببره و تا یک ماه معطل کنه تا بدون هیچ رای گیری همه تحریم ها برگردن و تو برجام هم بمونیم. برسد بدست شیخ دیپلمات
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین