عطوان: ترامپ سیلی دردناکی در شورای امنیت خورد

گروه جهان الف،   3990527137

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به ناکامی واشنگتن در شورای امنیت علیه ایران نوشت: رئیس جمهور آمریکا سیلی دردناکی خورد و این به منزله پایان حکمرانی آمریکا بر سازمان ملل است.

عطوان: ترامپ سیلی دردناکی در شورای امنیت خورد

به گزارش مهر، «عبدالباری عطوان» در مطلبی در رأی الیوم با اشاره به ناکامی آمریکا در شورای امنیت علیه ایران آورده است: روز جمعه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با شکست در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سیلی محکمی را دریافت کرد و مهم‌تر از آن عدم تأیید پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت بود که فقط دومینیکن حامی آن بود و یازده کشور از جمله تونس به آن رأی ممتنع دادند و چین و روسیه هم با آن مخالفت کردند.

سیلی که حجم اختلافات واشنگتن و اروپا را نمایان ساخت

وی می‌نویسد: خطر این سیلی درد آور این بود که میزان اختلافات میان آمریکا و شرکای اروپایی آن به ویژه فرانسه، انگلیس و آلمان که در میان کشورهایی بودند که رأی ممتنع دادند، عیان ساخت و این حامل این پیام بود که دوره‌ای که واشنگتن بر سازمان ملل حکمرانی می‌کرد و به نام جهان غرب سخن می‌گفت، به سر رسیده است و شاید غیرقابل برگشت باشد.

عطوان می‌افزاید: ایرانی‌ها که این پیروی را جشن گرفتند از برگه‌های خود به خوبی استفاده کردند و آن هنگامی بود که قبل از رأی گیری به اروپایی‌ها هشدار دادند که حمایت از پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی به پایان برجام منجر خواهد شد و به نظر می‌رسد که این تهدید ثمر بخش بوده است.

این تحلیلگر جهان عرب نوشت: حماقت و وقاحت ترامپ زمانی به اوج خود رسید که تهدید به بازگرداندن تحریم‌ها و تمدید تحریم تسلیحاتی با اجرایی کردن بند ذکر شده در برجام (مکانیسم ماشه) کرد؛ موضوعی که سخره ناظران امور را برانگیخت که چگونه می‌خواهد این بند برجامی که دو سال قبل از آن خارج شده است را اجرایی کند؟

وی می‌نویسد: رأی منفی چین و روسیه به پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی و به شکست کشاندن آن بدون نیاز به استفاده از حق وتو، نمایانگر میزان سستی و انزوای آمریکا در این سازمان بین‌المللی و موضع گیری اعضا علیه رهبری واشنگتن را نشان می‌دهد که در امتناع بیشتر آنها در رأی دادن در شورای امنیت عیان شد و این تحول بی سابقه‌ای است.

عطوان تاکید کرد: هم اکنون و پس از شکست مهلک آمریکا که تقریباً دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آن رخ می‌دهد؛ درها به روی صادرات تسلیحات مدرن روسیه و چین به ایران از پاییز آینده گشوده خواهد شد و این ترامپ را از برگه انتخاباتی بسیار مهم محروم خواهد کرد.

وی می‌نویسد: ایران هم اکنون از میزان قابل توجهی از انواع و اقسام موشک‌های دقیق برخوردار است و در کنار آن توان چشمگیری هم در ساخت زیردریایی و قایق و کشتی‌های جنگی دارد؛ بر اساس گزارش‌های منتشر شده به نظر می‌رسد مسکو با فروش جنگنده‌های سوخ و۵۷ و سوخو ۳۵ که با همتایان آمریکایی‌اش برابری می‌کند و شاید هم بر آن برتری داشته باشد، به ایران موافقت کرده است. علاوه بر جنگنده‌های مذکور، روسیه با فروش تانک‌های تی ۹۰ و موشک‌های پیشرفته اس ۴۰۰ و بالگرد «کی ای ۵۲» به جمهوری اسلامی مشکلی ندارد.

عطوان آورده است: برخورداری ایران از سلاح روسی مدرن اگر تأیید شود و به ویژه سامانه اس ۴۰۰ به ایجاد قدرت بازدارندگی منطقه‌ای بزرگ منجر خواهد شد و بیشتر و اگر نگوییم همه معادلات برتری نظامی قبلی اسرائیل را از بین می‌برد و نفوذ آمریکا در منطقه خلیج فارس را تا حد زیادی متزلزل می‌کند. رهبری آمریکا بر دنیا به شکل شتابان با توجه به صعود رهبری چینی-روسی به جای آن در حال افول است. شکست پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت مهمترین گواه آن است که بشارت دهنده غافلگیری‌های آتی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین