میخواهید زنده بمانید؟حتما این چهار مورد را رعایت کنید

گزارش بازرگانی،   3990526116

حوادث احتمالی در محیط‌ کاری همیشه در کمین است که علاوه بر ضرر مالی، امنیت جانی کارکنان را به خطر می‌اندازد. شما به‌عنوان کارفرما یا کارگر در چه محیطی فعالیت دارید؟ مطمئنا از خطرات احتمالی محیط کار خود باخبر هستید. اما شاید به مسئله‌ی اهمیت استفاده از لباس کار کمی بی توجه باشید.خرید لباس کار علاوه بر حفظ جان کارکنان در برابر خطرات محیط کار شده باعث افزایش راندمان کاری نیز می شود. اگر کمی به لباس کارکنان مشاغل مختلف دقت کنید، متوجه می‌شوید که رنگ و جنس لباس‌ آن‌ها متناسب با وضعیت آب‌و‌هوایی محیط، ساعات کاری و نوع فعالیت دوخته شده است. برای مثال، پلیس‌های راهنمایی و رانندگی یا کارگران راهداری در ساعات شبانه‌روزی باید از لباس‌های شبرنگ استفاده کنند تا خاصیت دید در شب داشته باشد.

حال به چهار نکته‌ی حیاتی که باید در محیط کاری خود رعایت کنید، می‌پردازیم تا امنیت جانی خود را بالا برده و در حفظ سلامت خود کوشا باشید.

۱. لباس کار

این روزها نسبت به گذشته اکثر شرکت‌ها و محیط‌های کسب و کار از مزایای لباس کار باخبر هستند. به‌طوری که پوشیدن لباس کار را برای کارکنان خود الزامی می‌دانند.

اولین کاربردی که لباس‌های فرم در محیط‌های کاری دارد، احساس راحتی کارکنان است. کارکنان در لباس‌های فرم بهتر می‌توانند فعالیت خود را انجام دهند و نسبت به لباس‌های عادی احساس راحتی بیشتری دارند. مزیت دیگری که استفاده از لباس‌های کار برای کارکنان دارد این است که دیگر مجبور نیستند برای محیط کار خود به دنبال لباس باشند و برای آن هزینه بپردازند. همچنین لازم به استفاده از لباس‌های شخصی در محیط کار نخواهد بود. آمارهای به دست آمده، مشاهده شده است، استفاده از لباس‌ فرم در محیط کار باعث قدرت بیشتر کارکنان می‌شود و در بین آنها روحیه‌ی تیمی ایجاد می‌کند.

ایجاد هماهنگی در پرسنل، به کمک لباس کار

به طور کلی، همه‌ی کسب و کارها نیاز دارند از لباس کار هماهنگ و یکدست استفاده کنند. اما در برخی کسب و کارها استفاده از لباس فرم یکدست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به روند کاری آن‌ها بسیار کمک می‌کند. اولین کسب و کاری که استفاده از لباس فرم یکدست با رعایت نکات ایمنی در طراحی و دوخت آن اهمیت دارد، کارخانه‌های تولیدی است. کارخانه‌ها باید برای کارکنان خود ایمنی‌ترین لباس را فراهم کنند. یعنی لباس کار از پارچه‌های مقاوم و محکم دوخته شده باشد و به راحتی پاره نشود و تغییر رنگ ندهد.

دیگر مشاغلی که به لباس فرم هماهنگ نیاز دارند، محیط‌هایی مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و برخی ادارات بخصوص اداره‌های دولتی، رستوران‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های تولید پوشاک و... می‌باشد.

۲. کفش کار

 نرود میخ آهنی در ... کفش کار!

خوب است بدانید، کف پای هر انسانی بیشتر از دیگر نقاط دارای سلول‌ها و سیستم عصبی است. بنابراین باید همه جانبه از پاها مراقبت کنید. استفاده از کفش کار در محیط کار باعث می‌شود آسیب‌ها و فشارهای کمتری به پا وارد شود و پاها را از عوامل خارجی مانند قارچ و باکتری‌ها در امان نگه دارد.

ویژگی کفش کار خوب را بشناسید.

کفش کاری که اصول ارگونومیک را رعایت کرده باشد، برای خرید کفش کار توجه به نکاتی بسیار حائز اهمیت است. مثلا اینکه در طولانی مدت باعث خستگی نشده و از خطرات احتمالی جلوگیری  کند. تولیدکنندگان کفش برای افزایش سطح کیفیت کفش کار، سرپنجه فولادی و یا کامپوزیت در قسمت جلویی آن تعبیه می‌کنند. این طراحی باعث می‌شود کفش کار از انگشتان پا در مقابل خطرات احتمالی به‌خوبی محافظت کند و انگشتان پا در هنگام یرخورد قطعات سنگین  آسیبی نبیند.

۳. دستکش کار

طبق آمارهای به دست آمده، مشاهده شده است که بیشترین آسیب‌هایی که بر اثر حوادث محیط کار اتفاق می‌افتد، آسیب‌های وارد شده به دست‌ها و انگشتان است. بنابراین توصیه می‌شود افرادی که دارای مشاغل بسیار سخت هستند و با وسایل تیز و برنده سروکار دارند، خرید دستکش کار باید از مهمترین تجهیزات ایمنی قبل از شروع به کار باشد.

 خطرهای متعددی مانند لبه‌های تیز و برنده، مواد شیمیایی، حرارت، الکتریسیته، ارتعاشات و پرتوهای رادیواکتیو همیشه دست کارگران زحمکش را تهدید می‌کند که استفاده از انواع دستکش‌ها، محافظی در برابر این نوع خطرات می‌شود. بنابراین وظایف کارفرمایان عزیز این است که استفاده از دستکش کار را همیشه جز الزامات محل کار قرار دهند تا کارکنان و کارگران به صورت مرتب از دستکش کار استفاده کنند و برای حصول اطمینان براین امر نظارت همه‌جانبه داشته باشند.

 یک دستکش کار مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

کیفیت دستکش کار در برخی کسب‌وکارها بسیار اهمیت پیدا می‌کند و باید به‌گونه‌ای طراحی و دوخته شود که در مقابل مواد خارجی غیرقابل نفوذ باشد. در غیر این صورت دستکش قادر به حفظ دستان کارکنان در مقابل مواد خطرناک نخواهد بود. اما چگونه می‌توانیم کیفیت دستکش کار را بسنجیم. اگر به دنبال یک دستکش کار باکیفیت هستید، هنگام خرید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • مقاومت پارچه در ناحیه‌ی انگشتان برای پیشگیری از سوراخ شدن جای انگشت
  • عدم باد کردن و چروک شدن بعد از استفاده
  • عدم ایجاد حساسیت‌های پوستی
  • باز نشدن بین درز‌های دوخت
  • ساییده نشدن بین انگشتان هنگام استفاده
  • عدم ایجاد رطوبت داخل دستکش
  • عدم نفوذ مواد مورد استفاده هنگام کار کردن به داخل دستکش

 ۴. کلاه کار

   کلاه ایمنی ...... سر سبز را ندهد بر باد!

کلاه کار یکی از بخش‌های مهمتجهیزات ایمنی است که به‌منظور کاهش نیروی ضربات احتمالی در محیط کار استفاده می‌شود. آیا تابه‌حال شنیده‌اید، بسیاری از کارگران به‌دلیل عدم‌استفاده از کلاه کار، جان خود را از دست داده‌اند و یا باعث بروز خطرات جبران‌ناپذیری در حین اجرای بسیاری از پروژه‌های کاری شده‌اند؟ کلاه کار در برخی از حرفه‌ها مانند کلاه سربازان خط مقدم جنگ عمل می‌کند! با گفتن این جمله بی‌شک از میزان اهمیت کلاه کار باخبر شده‌اید و امیدواریم نسبت به استفاده از آن احساس مسئولیت کنید.

در چه شرایطی استفاده از کلاه کار ضروری است؟

کارفرمایان باید بدانند، تنها تهیه کلاه کار اهمیت ندارد، بلکه باید هنگام قرار گرفتن در شرایط زیر نسبت به استفاده کارکنان از کلاه کار مطمئن شوند:

  • احتمال سقوط تجهیزات و اشیا برروی سر کارگران
  • در تماس بودن سر کارگران با وسایل الکتریکی و احتمال خطر برق گرفتگی
  • در تماس بودن سر کارگران با اجسام تیز، تکیه‌گاه‌ها، تیرهای ساختمانی و دیگر تجهیزات

کلام آخر

کارفرمایان همانطور که به انجام وظایف کارگران حساسیت نشان می‌دهند، باید نسبت به تجهیزات ایمنی آنها نیز احساس مسئولیت داشته باشند. چرا که در برخی از مواقع استفاده‌ی بجا از تجهیزات ایمنی مناسب و استاندارد، مرز بین مرگ و زندگی افراد را تعیین می‌کند و از خطرات مالی و جانی پیشگیری می‌نماید. همچنین با رعایت اصول ایمنی در کار، علاوه بر بالا بردن راندمان کار باعث کاهش هزینه ها در دراز مدت خواهند شد. در صورت نیاز به مشاوره می توانید با کارشناسان ایمن ترافیک کالا تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت اطلاعات لازم با کمترین قیمت محصولات مورد نیاز خورا دریافت کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین