کنکور، و طعم موفقیت برای پولدارها

جمال محمدیان، گروه تعاملی الف،   3990526041 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
کنکور، و طعم موفقیت برای پولدارها

علیرغم تمامی تردیدها و نگرانی‌ها پیرامون برگزاری کنکور اما همانند کنکور دکتری و ارشد به زودی کنکور سراسری نیز برگزار می‌شود، روز برگزاری کنکور روز پیروزی پولدارها و روز ناکامی فقراست، روز پیروزی پول و از بین رفتن آرزو و استعداد بسیاری از جوانان است.

قرار بود کنکور عدالت را در جامعه برقرار کند اما امروز خود به نماد تبعض و بی عدالتی تبدیل شده است، قرار بود با بی عدالتی بجنگد اما امروز با عدالت می‌جنگد. دهک‌های بالای درآمدی جامعه با صرف هزینه‌های گزاف از کنکور می‌گذرند، طبقه متوسط جامعه مجبور است سهم زیادی از درآمد خود را به پای آن بریزد و دهک‌های پایین درآمدی کمترین شانس را برای موفقیت در آن دارند چون پول ندارند!

آماری که امروز از کنکور منتشر می‌شود بسیار تکان دهنده است، طبق آخرین آمار منتشر شده 60 درصد دانشجویان دانشگاه‌های برتر از دهک‌های بالای درآمدی هستند و سهم دهک‌های کم درامد تنها 11 درصد است، با وجود این آمار تکان دهنده چرا هیچ مسئول، نماینده و حتی رسانه‌ای واکنش جدی به آن نشان نمی‌دهد؟

یکی از علل ناکامی دهک های کم درآمد جامعه در کنکور تضعیف کیفی و کمی آموزش در مدارس عادی دولتی است. این دهک های پایین درآمدی از مدارس عادی دولتی استفاده می‌کنند و کیفیت پایین این مدارس یک واقعیت غیرقابل انکار است، این مدرسه ها از امکانات کمی برخوردار هستند و ساعت های آموزشی که در آنها برگزار می‌گردد کمتر از مدارس پولی می‌باشد، این کاهش ساعت‌های تدریس و کاهش کیفیت بویژه در سال های اخیر به صورت عامدانه و دستوری از سوی وزارت آموزش و پرورش به مدارس عادی دولتی تحمیل و تکلیف شده است، در حقیقت مسولان دولتی با هدف کاهش هزینه‌های حق التدریس و حقوق در مدارس دولتی، کیفیت، حجم کتب و میزان ساعت‌های درسی را با بهانه‌ها و عناوین مختلف مانند سخت و زیاد بودن و غیره کاهش داده اند اما دست مدارس پولی را برای اجرای فوق برنامه‌ها و کلاس‌های بیشتر با تامین هزینه ها از اولیا باز گذاشته اند.

عوامل زیادی در تضعیف مدارس دولتی نقش دارند اما یکی از مهمترین عوامل که امروزه باعث تضعیف مدارس دولتی شده این است که مسولان کشور از آموزش و پرورش دولتی استفاده نمی‌کنند و به آن نیازی ندارند و فرزندان خود را به مدارس خاص و پولی با بالاترین استاندارهای آموزشی و بالاترین شهریه ها می‌فرستند، به نظر می‌رسد برای تحقق عدالت آموزشی باید قانونی در این زمینه تصویب شود و بچه‌های مسولان در سطوح متفاوت از شرکت در مدارس پولی منع شوند و البته در سطح جهانی این قانون چیز جدیدی نیست، در سال 2016 میلادی دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان مجبور شد بابت ثبت نام فرزندش در مدرسه غیردولتی عذرخواهی کند، تحقق این قانون در کشور نیاز به عزم جدی بویژه از سوی نمایندگان مجلس دارد اما آنچه باعث به حرکت درآمدن نمایندگان می‌شود، فشار اصحاب رسانه بر روی نمایندگان که متاسفانه بسیارکم رنگ است.

تنوع و جریان مدارس پولی که بویژه امروزه در ساختمان‌های دولتی رخ می‌دهد برخلاف قانون اساسی بوده و پذیرفتنی نیست، آیا محل سوال نیست که چرا کشورهایی نظیر فنلاند که از بالاترین استاندارد آموزشی برخوردارند از این همه تنوع مدارس بی بهره اند؟ در فنلاند تحصیل در کلیه مدارس رایگان می‌باشد و بچه‌های مسولان در کنار بچه های مردم عادی درس می‌خوانند زیرا این امر باعث توجه و فشار بیشتر بر روی آموزش و پرورش و بالا رفتن کیفیت آموزش شده و کلیه افراد جامعه از این امر منتفع می‌شوند، در فنلاند اصطلاحی به نام "مدرسه خوب" و "مدرسه بد" وجود ندارد، بلکه تمامی مدارس از نظر کیفی یکسان هستند اما شنیدن اصطلاح "مدرسه بد" در کشور به امری عادی تبدیل شده است!

امروز ما همه قربانیان این مدارس بی‌کیفیت هستیم، مدارسی که از هدف اصلی خود دور شده اند و حتی از آموزش ساده ترین عادت های اجتماعی عاجزند و هدف اکثریت آنها فقط موفقیت فارغ التحصیلان شان در کنکور پزشکی است، مدارسی که طعم شیرین موفقیت در کنکور در آنها بیشتر ویژه پولدارها است، مدارسی که به حال خود رها شده و مبتلا به درد بی درمان کنکور شده اند و ظاهرا اراده ای برای درمان آن وجود ندارد تا روز به روز قربانیان آن بیشتر شوند، آیا با گذشت بیش از چهل سال از انقلاب وقت آن نشده فکری برای این درد بکنیم؟

دیدگاه کاربران

محمود۱۵۶۲۸۶۳۱۰:۱۸:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۲۶
نه عزیزم هنوز زوده فکری به حال این چیزها بکنیم فعلا مسائل مهمتری هست
ناشناس۱۵۶۳۰۲۶۱۱:۵۸:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۲۶
استاد چطور است فقط فرزندان مسئولین به اسم عدالت راهی دانشگاه شوند؟؟؟
ناشناس۱۵۶۳۳۴۹۱۵:۰۸:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۲۶
عزیزم مسئولین از هول حلیم افتادن در پای میز کومونیسم! من نمی فهمم ما وجه اشتراکمان با غرب یکتا پرست سرمایه دار بیشتر است یا شرق کومونیست دیکتاتور! بعد شما انتظار داری از دل این مسیر عدالت اجتماعی حاصل شود! آنقدر مرگ بر آمریکا مهم شد که اصلا فراموش کردند درود بر چه بفرستند! عدالت اجتماعی، تحصیلی و بهداشتی و شغلی تنها نمونه هایی از همین فراموش شده هاست!
ناشناس۱۵۶۳۳۸۶۱۵:۳۴:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۲۶
انچه ما می بینیم این است که عملا رشته های پرطرفدار فروشی شده. تو فامیل دو نفر را می شناسیم که با دوپینگ مالی والدین نشتند سر کلاس پزشکی
ناشناس۱۵۶۳۴۶۸۱۶:۱۴:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۲۶
کنکور با استفاده از سهمیه VIP خیلی حال می دهد. مسابقه دو 100 متری که شما از 10 متری خط پایان استارت می زنید!
کنکوری۱۵۶۳۲۷۳۱۴:۲۴:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۲۶
چی مهمتر از آرامش ذهنی جوانان... بالاخره همین نسل باید یه کشور رو در آینده بسازه با این روح و روان و درست کردن این حجم از عقده میشه؟
ناشناس۱۵۶۳۷۴۷۲۰:۳۳:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۲۶
فعلا بدترین بی عدالتی , وجود سهمیه های بی حد و اندازه در پذیرش کنکور است کا تا این لحظه لاینحل مانده است.
جواد۱۵۶۲۸۷۳۱۰:۲۷:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۲۶
به نظرم مقاله خوب و قابل تاملی بود
ناشناس۱۵۶۲۸۷۴۱۰:۲۷:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۲۶
چون مسوولین مربوطه خودشون مدرسه غیرانتفاعی دارند با شهریه مفت
ناشناس۱۵۶۳۳۵۱۱۵:۱۰:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۲۶
اون مال 20 سال پیش بود، الان فاز جدیدی خلق شده، ساختمان مفت می گیرند و برای فرزندشان مدرسه می زنند و به بقیه بچه ها اگر شهریه های نجومی دهند حق حضور می دهند!
ناشناس۱۵۶۲۸۷۹۱۰:۳۱:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۲۶
عزیزم مشکل از کنکور نیست، اتفاقاً کنکور عادلانه ترین روش «اجرایی» ممکن برای ورود دانشگاه است. فقط تصور کن که بجای کنکور قرار باشه از معدل استفاده بشه. به نظرت چی میشه؟ فقرا می رن بالا، اغنیا می مونن پایین؟ من که اینجور فکر نمی کنم. اتفاقاً کنکور چون بر اساس تصحیح ماشینی هست، فقیر و غنی نمیشناسه. اصل و ریشه مشکل جایی هست که در یک نظام اقتصادی، آنقدر بین فقیر و غنی فاصله می افته که حتی اثرش رو در نظام آموزشی و توی امتحان تستی نشون میده.
حامد۱۵۶۳۵۰۸۱۶:۴۰:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۲۶
دوست عزیز تا صحبت از ناعدالتی در کنکور است برخی مانند جنابعالی فکر می کنند منظور این است که صورت مسئله پاک شده و کنکور حذف شود. عده ای می خواهند صورت مسئله را پاک کنند و عده ای از پاک شدن صورت مسئله می ترسند! اما ما می گوییم مسئله حل شود. یعنی مدارس دولتی عادی ارتقا پیدا کنند. آموزش عادلانه شود. رقابت منصفانه و عادلانه شود. مدارس مناطق محروم در استان ها و حتی کلان شهرها بودجه داشته باشند(الان مدارس تقریبا چیزی به اسم سرانه و بودجه ندارند). شکاف طبقاتی کاهش پیدا کند. اما برای رسیدن به جایی که نیاز به کنکور نداشته باشیم (مثل آمریکا) فاصله زیاد داریم. اول باید دانشگاه ها و مدارس ارتقا پیدا کنند بعد کنکور خود به خود حذف می شود. ما مدرسه مان هم غلط است. کنکورمان هم اشتباه است. دانشگاه غلطی هم داریم.
ناشناس۱۵۶۲۹۶۲۱۱:۱۷:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۲۶
ای بابا فقردرایران باافزایش تحریمها بیشترشده دیگر فقط مدارس دولتی نیست! که چه عرض کنم.شمابیا ببین یک جوان تازه ازوداج کرده چه طور باید خانه یک میلیاردی ویاپراید80میلیونی بخرد؟؟؟؟؟ اوضاع به شدت نگران کننده است.فقر وفاصله طبقاتی درایران دراموزش وسلامت وتفریح ومسایل خرید واجاره خانه وخرید ماشین وخرید مایجتاج خانواده و.... شکاف عظیم طبقاتی رخ داده و جمعیتی کثیری درایران ازطبقه متوسط به طبقات پایینی سقوط کرده اند.
ناشناس۱۵۶۳۰۰۸۱۱:۴۷:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۲۶
عجله نکنید کمی صبر کنید تا بعد از دانشگاهها مدارس نیز فقط اختصاصی ژن خوبها و از ما بهتران شود. و اینکه بگویند چه دلیلی داره همه درس بخونند و ...
ناشناس۱۵۶۳۰۱۰۱۱:۴۸:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۲۶
چرا انقلاب کردیم؟
ناشناس۱۵۶۳۱۸۷۱۳:۳۳:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۲۶
تا بساط کاباره ها و عرق فروشی ها جمع بشه
ناشناس۱۵۶۳۳۹۴۱۵:۳۷:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۲۶
دقیقا حرف شما صحیح است.فقط همین ها به صورت علنی جمع شد.وگرنه بقیه موارد به قوت خود باقیست.
ناشناس۱۵۶۳۸۰۰۲۱:۰۰:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۲۶
یه نگاه به آمار مرگ و مسمومیت بر اثر مصرف مشروبات الکلی بیندازی متوجه می شی که در این امر هم موفق نبودیم کاباره ها هم زیر زمینی شده با آسیب های چند برابر
ناشناس۱۵۶۳۰۲۴۱۱:۵۷:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۲۶
مثل اینکه جدی جدی دنبال حذف کنکور به بهانه های مختلف هستید تا نوه نتیجه هایتان بدون کنکور و با پارتی راهی رشته های بالا شوند؟؟؟
ناشناس۱۵۶۳۰۲۷۱۱:۵۸:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۲۶
حرف بیخود نزنید. همه اینها که شما می گویید سهمیه مناطق و امثالهم دارند
حامد۱۵۶۳۴۹۳۱۶:۲۹:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۲۶
اتفاقا حرف بی خود رو شما زدی. چون اکثر مناطق محروم سهمیه منطقه یک هستند. برای مثال مناطق پایین شهر و حاشیه شهر که جمعیت زیادی هم دارند منطقه ی یک حساب می شوند اما این خانواده ها بسیار فقیر بوده از نیازهای اولیه بی بهره اند و خیلی فرزندان مجبور به کار کردن هستند. مدارس این مناطق نیز مدارسی فقیر و درب و داغون هستند با کمترین امکانات و برخی مسائل که بیان نمی کنم. مدیر مدرسه در یکی از مدارس مناطق محروم شهر در حالی منطقه یک حساب می شود!
سید۱۵۶۳۰۴۲۱۲:۰۹:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۲۶
در اوایل انقلاب یکی از بزرگان میگفت اگر در هر خیابان پایین شهر یکی از مسئولین مسکن داشته و آنجا زندگی کنند .خواهید دید که آن محله و خیابان هیچ مشکل رفاهی نداشته .حال بعد از مدتها متوجه میشم چرا مشکل ترافیک حل نمیشود که یکی از علل آن استفاده مدیران و.... رده بالای بالا از خطوط ویژه میباشد که ترافیک را اصلا حس نمیکنند اگر خواستید با چشم ببینید ساعت. بعد تعطیلی ادارات در عصر در خیابان ولی عصر عج باشید و ببیتید که خط ویژه رو به شمال چطور قرق میشود
ناشناس۱۵۶۳۰۴۹۱۲:۱۵:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۲۶
مسئله مهمی رو اشاره کردید به نظ. باید بیشتر تکرار ومطالبه گر بشه گویا فراموش کردند اموزش طبق قانون اساسی باید رایگان باشه از طرفی کم فروشی هم نشه مسولینی که تادیروز مثل همین مردم بودند اما حالا تافته جدا بافته ای شدند
ناشناس۱۵۶۳۱۰۹۱۲:۵۲:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۲۶
کنکور روز سهمیه داران است. سهمیه هیئت علمی داشته باش و ببین معجزه آنرا.
ناشناس۱۵۶۳۲۹۸۱۴:۴۲:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۲۶
اتفاقا کنکور خوبه. چون عادلانه امتحان میدیم ونتیجه رو میبینیم وگرنه با پارتی ونمره های بیست الکی یه عده بالا میرن و حق کشی میشه. الکی با احساسات مردم بازی نکنید
ناشناس۱۵۶۳۴۱۳۱۵:۴۶:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۲۶
تیتر؛ چه عکس زیبا و معصومانه ای داره
حامد۱۵۶۳۴۸۶۱۶:۲۳:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۲۶
نویسنده به مسئله ی بسیار مهمی اشاره کرده است. البته این فقط یکی از مشکلات اساسی در زمینه آموزش و تحقیقات در کشور است. و فقط یکی از مسائل در زمینه ناعدالتی در جامعه است. جامعه با شکاف طبقاتی وحشتناکی روبرو است. در حالی که جمعیت میلیونی میلیاردر در کشور داریم جمعیت 30 میلیونی فقیر هم داریم. یک میلیون نفر حق 84 میلیون نفر را در جیب خود ریخته و در مجموع بیشتر از آنان دارایی دارند. اگر پول داشته باشی در بهترین مدارس درس خواهی خواهند با بهترین شرایط بهترین معلم ها. بهترین رشته و بهترین دانشگاه ها قبول می شوی. در کنکور به لطف کلاس کنکور و معلم خصوصی بهترین نتیجه را به دست خواهی آمد . اگر رتبه ات چندان خوب نشد با پرداخت پول در دوره های پولی و دانشگاه آزاد پزشکی و پیرا پزشکی خواهی خواهند. اگر از آزاد هم پذیرفته نشدی مالزی و .... هستند. پول حلال همه ی مشکلات شده است. اگر از هر 100 داوطلب ثروتمند کنکور 50 نفر در رشته های پول ساز قبول شوند از هر 100 داوطب فقیر شاید 1 نفر از این رشته های پول ساز قبول می شوند.
ناشناس۱۵۶۳۴۸۹۱۶:۲۴:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۲۶
بین بد و بدتر باید بد را انتخاب کرد. اگر کنکور برداشته شود وضع آنقدر آشفته بازار میشود که اصلا روی عدالت را نخواهید دید. کنکور هر چه بود، بر پایه عدالت بود.
پروانه۱۵۶۳۶۲۷۱۸:۲۸:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۲۶
اینهمه دانشگاه هست که بدون کنکور دانشجو میپذیرند
ناشناس۱۵۶۳۶۳۱۱۸:۲۹:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۲۶
این نظر کل جامعه است. انشالله روزی محقق میشود
بهار۱۵۶۳۶۳۶۱۸:۴۱:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۲۶
اگر کنکور حذف شود دیگه عمرا طبقه متوسط، و فقیر رنگ رشته های تاپ رو در دانشگاه ببیند. این رشته ها مختص آقازاده ها و پولدارها و سهمیه دارها خواهد بود... دوم اینکه عدالت در تساوی نیست
ناشناس۱۵۶۳۷۳۳۲۰:۱۹:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۲۶
کنکور عملاً آزمونی است بین اغنیایی که منت بر سر پدرومادر گذاشته و درس هم خوانده اند و افراد فقیری که برای رسیدن به مرحله بالاتر اجتماعی ؛ از جان مایه گذاشته و درس خوانده اند. اکثریت پذیرفته شدگان از طیف اول و اقلیتی ناچیز از طیف دوم و محروم جامعه .
رضا۱۵۶۳۷۶۳۲۰:۴۲:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۲۶
عزیز جان تفوق ثروتمندان در اکثر عرصه های دنیا قاعده تاریخ است و انقلابات مارکسیسنی هم ثابت کرد که با آن روش هم نمی شود این قاعده را نقض کرد تنها انتخاب شما این است که جزو ثروتمندان باشی یا فقرا.اگر شما یک جوان فقیر را به دانشگاه پزشکی هم بفرستی که تخصص هم بگیرد ،در مقابل فرزند یک فرد ثرتمند که با پول پدر تحصیل کرده پزشکی اکسفورد باشد و پدرش سهامدار ۱۰ بیمارستان خصوصی معروف باشد،چه حرفی برای گفتن دارد؟
ناشناس۱۵۶۳۷۹۴۲۰:۵۸:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۲۶
اس ام اس امده بود پزشکی صد درصد با تضمین یک و نیم میلیارد در صورت عدم قبولی تضمین بازگشت هزینه
حسن۱۵۶۳۸۱۵۲۱:۱۰:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۲۶
کنکور فقط و فقط اعصاب خوردی و هرز رفتن کلی استعداد هست بعد از اون وقتی کنکور میزارید چرا هزار تا سهمیه میزارید کنارش خب از همون اول بگید یک سوم جا برای مردم عادی مابقی رو خودمون به دلخواه جا میدیم چرا مردم رو مسخره میکنید
یه کنکوری۱۵۶۳۹۳۱۲۲:۳۷:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۲۶
میشه بذارید کنکور برگزار بشه؟ تقصیر کیه الان کرونا اومده؟ کنکور باید بالاخره برگزار بشه، چه این هفته چه یه ماه دیگه. کرونا تا یه سال حداقل هست، بذارید این کابوس تموم بشه و حاشیه درست نکنید. تقصیر هیچ فقیر و پولداری نیست که خیلیا مریضن، فقط تقصیر بی کفایتی مسئولان و دولت در مدیریت کرونا است.
ناشناس۱۵۶۳۹۷۹۲۳:۰۱:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۲۶
کم کم داریم میرسیم به نظام اموزشی دوران ساسانیان که فقط طبقه اشراف حق تحصیل داشتند.
ناشناس۱۵۶۴۳۱۲۰۹:۲۹:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۲۷
این همه رشته دانشگاهی و این همه فارغ التحصیل چکار می کنند به خدا الکی فقط اسم کنکور را خراب می کنند ببینید چقدر مهندس داریم چقدر پزشک داریم چقدر جامعه شناس روانشناس داریم همه اینها ارزو دارند فقط استخدام صفور شهرداری یا خدماتی شرکتها بشوند الکی به کنکور گیر ندید
ناشناس۱۵۶۴۹۵۷۱۸:۰۷:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۲۷
تبعیض درسته هست ولی تا یه نفر خودش نخواد بخونه و قبول بشه همه اینا فقط دل خوش کردنه اکثر کسایی که رتبه خوب کنکور رو اوردن از طبقات مرفه بی درد نبودن
ا...۱۵۶۵۰۲۳۱۹:۱۰:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۲۷
راست میگن من خودم تو مدرسه ی دولتی درس خوندم معلم زیستی داشتیم که زیست رو مثل داستان های جالب و انشا رو خوانی میکرد و میرفت ما تو مدرسه های دیگه میبینیم که تو یک تصویر زیست ۱۰۰ نکته تو دفتر هاشون یاداشت کردن حالا شما بگید کدوم تو کنکور موفق میشود ؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین