مدیرعامل اسنپ: ام‌تی‌ان برنامه‌ای برای خروج از اسنپ ندارد، هیچ جای نگرانی نیست

  3990523122

به گزارش روابط عمومی شرکت اسنپ: طی روزهای اخیر بحث خروج شرکت MTN افریقای جنوبی از ایران یکی از مباحث داغ محافل رسانه‌ای بود. از طرفی دیگر به دلیل اینکه MTN یکی از سهامداران عمده اسنپ محسوب می‌شود این نگرانی به وجود آمد که چه چشم‌اندازی پیش روی این سوپراپ ایرانی خواهد بود. محمد خلج مدیرعامل اسنپ در مصاحبه اختصاصی با راه‌پرداخت عنوان کرد که هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای خروج MTN از ایران و همچنین واگذاری سهام اسنپ وجود ندارد. او همچنین در این گفت‌وگو در خصوص شرایط این روزهای اسنپ و چشم‌انداز آن در این روزهای سخت کرونایی گفت که در ادامه می‌خوانید.

چرا اپ اسنپ به سوپراپ تبدیل شد؟

صحبت‌هایمان را با خلج با موضوع ورود این اپلیکیشن به حوزه‌های مختلف ازجمله پرداخت، پرداخت قبض، خرید بلیت و حتی بخش پزشکی شروع کردیم و خواستیم بدانیم که اسنپ به چه دلیل تصمیم گرفت قدم در این حوزه‌ها و توسعه سرویس‌هایش بگذارد.

خلج در این زمینه گفت: «ابتدا اسنپ یک محصول خاص مانند تاکسی اینترنتی ارائه می‌داد. بعد به یک پلتفرم تبدیل شد و سرویس‌ها و خدمات متنوعی را به‌عنوان یک پلتفرم برای کاربرانش فراهم کرد و به این طریق تیم‌های موفق در حوزه‌های مختلفی که می‌توانند بخشی از نیازهای جامعه را برآورده کنند، در اسنپ مشغول به ارائه خدمت شدند. اخیرا هم با راه‌اندازی باشگاه مشتریان، مفهوم سوپراپ برای کسانی که از سوپراپ اسنپ استفاده می‌کنند، مفهوم و شکل جدیدی پیدا کرده است. یعنی کاربر می‌تواند از امتیازاتی که دریافت می‌کند، تخفیف و خدمات ویژه‌ای را از سایر شرکت‌های گروه دریافت کند.»

مدیرعامل اسنپ در تعریف سوپراپ نیز می‌گوید: «سوپراپ اپلیکیشنی است که شما با یک‌بار ورود امکان دسترسی به خدمات مختلف را داشته باشید و از طریق آن اپلیکیشن بتوانید نیازهای روزمره‌تان را برآورده کنید. ما در حوزه‌های مختلف از قبیل تاکسی اینترنتی، رزرو هتل، خرید بلیت، خرید غذا، مشاوره پزشکی، خرید از سوپر مارکت، ارسال بسته با موتور و وانت، شارژ سیم‌کارت، نیکوکاری، پرداخت قبض و بسته اینترنت خدمات متنوعی را روی این اپلیکیشن ارائه می‌دهیم و می‌خواهیم این پلتفرم زیربنا و زیرساختی بشود برای اینکه سرویس‌های متنوع دیگر را هم برروی آن ارائه دهیم.»

خلج معتقد است که در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا مردم نیاز دارند که سرویس‌های متنوعی را از طریق یک سوپراپ دریافت کنند تا از حضور غیرضروری‌شان در فروشگاه‌ها و بانک‌ها جلوگیری شود به همین خاطر در تلاش‌اند تا امکانات خوبی را در اختیار افراد قرار دهند.

اسنپ کیف پول خودش را ارائه می‌دهد؟

در حال حاضر بحث‌های پرداختی اسنپ از طریق اپلیکیشن آپ انجام می‌شود.اما با گسترده‌تر شدن سرویس‌های اسنپ این انتظار به وجود آمده که این سوپراپ در آینده کیف پول مخصوص خودش را راه‌اندازی کند؟ با توجه به پاسخ خلج به این سوال به نظر می‌رسد که اسنپ همچنان به همکاری‌اش با آپ ادامه خواهد داد.

 

او در این خصوص توضیح داد: «در حال حاضر ما با آپ همکاری می‌کنیم و مجموعه خدمات فین‌تکی‌مان هم با آپ انجام می‌شود و توسعه خدماتمان را هم با همکاری همین مجموعه انجام می‌دهیم. در حال حاضر بعضی از شرکت‌های گروه برای ارائه کیف پول یکپارچه با خود آپ در تعامل هستند و این نشان‌دهنده این است که ما به دنبال افزایش همکاری‌ها با مجموعه آپ هستیم.»

 

چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اسنپ

به گفته خلج توسعه جغرافیایی محصولات و ارائه سرویس‌های جدیدتر در سوپراپ اسنپ و همین‌طور تعامل با ذی‌نفعان و به‌ویژه حاکمیت و رگولاتوری جزو برنامه‌های کوتاه و میان‌مدت این مجموعه است. مدیرعامل اسنپ با اشاره به اینکه تعاملات با حوزه رگولاتوری برایشان بسیار حائز اهمیت است و حمایت‌های خوبی هم تا به حال انجام شده، توضیح داد:

برای مثال در بخش سهمیه سوخت، وزارت کشور و ستاد ملی مقابله با کرونا نگاه ویژه‌ای به ما داشتند و ما را به رسمیت و واجد شرایط دریافت سهمیه سوخت شناختند به‌طوری‌که بنزین برای کل اکوسیستم از ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به ۸.۷۵ و تا سقف ۳۰۰ لیتر در ماه رسید. همچنین برای خودروهای دوگانه‌سوز هم از ۴.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به ۵.۲۵ تا سقف ۱۸۰ لیتر در ماه افزایش پیدا کرد. این‌ها حمایت‌هایی است که کل اکوسیستم نه‌فقط اسنپ، از آن بهره‌مند شد.

خلج در ادامه تصریح کرد: «در ادامه همکاری‌ و تعامل با ارگان‌ها و نهادهای دولتی، بحث بازنگری جدی‌تر در حوزه بیمه و تامین اجتماعی مطرح شد. در حال حاضر از طریق اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، موضوع بیمه خویش فرما مطرح شده و رانندگان اسنپ می‌توانند از این سرویس بهره‌مند شوند. البته به گفته خلج همه این‌ها جزو موضوعات موردبحث است. برای مثال در خصوص همکاری با تامین اجتماعی، کمیته‌های تخصصی تشکیل شده تا درنهایت یک راه‌حل مناسب ارائه شود.»

در رابطه با چشم‌انداز بلندمدت اسنپ هم خلج به رفع تمام نیاز کاربران به‌صورت آنلاین و تعامل با مجموعه‌های متنوع در کشور اشاره کرد و گفت: «راه‌اندازی سرویس‌هایی مانند اسنپ دکتر و ایده‌های مشابه، باعث خوشحالی ما است.»

اسنپ و بورس

مدتی بحث ورود اسنپ به بورس داغ شده بود و خیلی‌ها فکر می‌کردند که نام اسنپ هم در کنار دیجی‌کالا به‌عنوان اولین استارت‌آپ‌هایی که قرار است وارد بورس شوند، دیده شود. اما در حال حاضر که اسنپ جایی در کنار ۵ شرکت معرفی‌شده برای ورود به بورس ندارد و وقتی دلیلش را از مدیرعامل اسنپ پرسیدیم، این‌طور توضیح داد: «ورود به بورس برای اکثر شرکت‌ها واقعا یک ایده‌آل است که درنهایت می‌خواهند این اتفاق برایشان بیفتد و نمادشان روی تابلو قرار گیرد. ما هم در همین راستا مطالعاتی را انجام می‌دهیم و مزایا، معایب، ریسک‌ها و فرصت‌هایی که برایمان دارد را جمع‌آوری و مطالعه می‌کنیم. درنهایت نتایج به‌دست‌آمده را در اختیار سهامدارانمان قرار می‌دهیم تا تصمیم‌گیری نهایی اتفاق بیفتد. مقطع زمانی و شیوه ورود به بورس برای ما مهم است و به‌طورکلی دید مثبتی به این قضیه داریم.»

کرونا، کاهش درخواست‌های تاکسی، افزایش سرویس مارکت و چگونگی مدیریت شرایط

خلج در خصوص تاثیر کرونا بر اسنپ گفت: «با شیوع کرونا خیلی از کسب‌وکارها تحت تاثیر قرار گرفتند و کاهش ۷۰ درصدی درخواست سرویس تاکسی هم مهر تاییدی بر این تاثیرگذاری است. اسنپ برای حفظ سلامت کاربرانش، چه رانندگانی کاربر اسنپ و چه مسافران، اقدامات مختلفی انجام داد. از همان روزهای اول اطلاع‌رسانی‌ها انجام شد، استفاده از ماسک در سفرهای اسنپ اجباری شد، بیش از ۱۰۰ هزار جداکننده فضای داخلی خودرو در سطح کشور همراه با ۵۰ هزار اقلام استریل ارائه شد. همچنین حدود ۵۰ هزار خودرو از اسنپ هم ضدعفونی شدند.»

به گفته خلج حمایت‌های مالی هم در این دوران اتفاق افتاد و وام‌های بدون بهره ۲ و ۵ میلیون تومانی به رانندگانی که تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته بودند، داده شد. همه این موارد در کنار توصیه‌های بهداشتی که به کاربران ارائه می‌شد و بخش نظرسنجی که در خصوص رعایت شدن پروتکل‌های بهداشتی در اپلیکیشن قرار داده بودند، کمک کرد تا اسنپ بتواند خودش را با شرایط وفق دهد.

از طرف دیگر با شیوع کرونا، تعداد درخواست‌های سرویس مارکت اسنپ بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشت که اسنپ توانست با استفاده از ظرفیت سایر سرویس‌هایش، این افزایش تقاضا را به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد. خلج درباره مدیریت وضعیت موجود گفت: «به خاطر افزایش نیاز مردم به خرید آنلاین، تلاش کردیم خدمات سوپرمارکت آنلاین اسنپ را در شهرهای مختلف راه‌اندازی و گسترش دهیم. در حال حاضر هایپرمارکت‌ها در شهرهای تهران، کرج و اصفهان ارائه سرویس می‌کنند. خرید از سوپرمارکت‌ها نیز در شهرهای تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، کرمان، تبریز، اهواز و قم فعال شده است.»

مسئله پیچیده و قدیمی هزینه‌های سفر در اسنپ

موضوع هزینه‌های سفر در اسنپ همیشه، چه از سمت مسافران و چه از سمت رانندگان مطرح بوده است. برخی‌ها می‌گویند با توجه به اینکه رانندگان اسنپ هزینه سهمیه بنزین را دریافت می‌کنند، قیمت‌ها خیلی افزایش پیدا کرده و حتی بحث رجوع به آژانس‌های سنتی هم مطرح است.

خلج بحث قیمت را یک بحث همیشگی و البته پیچیده در حوزه تاکسی‌های اینترنتی می‌داند. قیمتی که ارائه می‌شود و ایجاد تعادل بین مسافر که اقدام به درخواست سفر و راننده‌ای که بخواهد سفر را قبول کند، مسئله پیچیده و قدیمی است. او دراین‌باره می‌گوید:

در مورد هزینه کاربران راننده، فقط بحث بنزین مطرح نیست و این عزیزان هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوند مانند استهلاک ماشین و بیمه و غیره. بحث قیمت‌گذاری بحثی است که باید تمام ابعاد و جوانب درگیر با این قضیه را بررسی کرد. الگوریتم قیمت‌گذاری ما بر اساس عوامل مختلفی این قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. اما افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی همچنان پایین‌تر از مصوبه افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی است و سعی شده این موضوع را به‌صورت کارآمد نگه داریم به‌طوری‌که هم برای کاربر مسافر و هم کاربر راننده این قیمت مناسب باشد. به‌هرحال افزایش و کاهش قیمت تبعات زیادی در این پلتفرم‌ها دارد و ایجاد تعادل خیلی پیچیده و سخت است ولی ما در اسنپ به دنبال حفظ نقطه بهینه در این قضیه هستیم.

در صورت خروج MTN از کشور اسنپ چه برنامه‌ای دارد؟

این چند روز بحث خروج شرکت آفریقای جنوبی MTN از ایران داغ شده است. هرچند که این اتفاق در کوتاه‌مدت نمی‌افتد و اگر MTN قصد خروج از ایران را داشته باشد، در بازه زمانی ۴ تا ۵ سال آینده اتفاق می‌افتد اما باید دید در صورت وقوع، اسنپ چه برنامه‌ای دارد. چون به گفته خود MTN، آنها همان‌طور که خروج از افغانستان، سوریه و یمن را شروع کرده‌اند، نوبت به ایران هم خواهد رسید. حالا از خلج پرسیدیم با توجه به اینکه این شرکت آفریقای جنوبی یکی از سهامداران اسنپ است و در صورت خروج باید سهامش را واگذار کند، تصمیم مدیران اسنپ در چنین شرایطی چه خواهد بود؟

اما خلج اطمینان داد که ام‌تی‌ان در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای خروج از ساختار سهامداری اسنپ ندارد و در حال حاضر هم هیچ نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد. او با اشاره به اینکه بیانیه مشترک ایرانسل و ام‌تی‌ان هم خروج قریب‌الوقوع این شرکت را منتفی اعلام کرده گفت: «بااین‌وجود تمام مباحث در لایه استراتژیک و مدیران ارشد و سهامداران شرکت مطرح و سناریوهای مختلفی بررسی می‌شود و درنهایت جای نگرانی نیست و اطمینان داد که اگر این اتفاق بیفتد، مجموعه اسنپ بهترین راهکار و سناریو را برای منافع کاربرانش در نظر خواهد گرفت.»

منبع: https://way2pay.ir/197744/

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین