چرا برخی داروها از سود نجومی و امضاهای طلایی برخوردار شده‌اند؟

گروه سلامت الف،   3990523083

مهر نوشت: رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی، از روند پیچیده اختصاص ارز به دارو در کشور گلایه کرد.

فرامرز اختراعی، در روز دوم از چهل و دومین همایش ملی روز داروسازی ایران ضمن تبریک روز داروساز، گفت: تحریم‌ها باعث شده اند تا محدودیت‌هایی در تخصیص ارز دارو داشته باشیم البته بخشی از این مشکلات طبیعی و بخشی هم ممکن است متأسفانه با نفوذ کسانی است که عوامل اصلی تحریم هستند به این دلیل که اساساً صنعت دارو با توجه به سوابق چهل ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، میزان واقعی نیاز ارزی آن کاملاً مشخص و معین است و مقدار آن در مقابل توان تأمین ارز ملی حتی بدون صادرات بسیار پایین است.

وی ادامه داد: متأسفانه می‌بینیم که برای بسیاری از کالاهایی که از اهمیت بسیار پایینی برخوردارند ارز وجود دارد ولی در ارتباط با دارو نظام دسترسی به ارز بسیار پیچیده شده است.

اختراعی اظهار داشت: برخی‌ها، قیمت‌های بسار بالا برای داروهای خود را تحت عنوان لایسنس، برند و حتی برند ژنریک در نظر گرفته اند که منطقی سازی دارو می‌تواند در در دو زاویه ابتدا اینکه در افزایش قیمت داروی ژنریک داخلی و حتی برخی برند ژنریک ها که نتوانسته‌اند از مزیت‌هایی که دانسته یا نادانسته که برخی از کمپانی‌ها خاص وارد شده‌اند، استفاده کنند باید افزایش قیمت داشته باشند و در بخش دوم نیز بایستی قیمت‌های نجومی که به برخی از داروها در نظر گرفته‌اند که داروی مشابه با قیمت پایین عرضه می‌شود، باید کاهش داد که چند مزیت خواهد داشت اولاً اینکه رقابت‌های غیر منطقی و غیر عقلایی که گاهی صورت می‌گیرد و در این رقابت نابرابر و نامتعادل موجب تحمیل داروی خود به بازار مصرف می‌شوند و رقیب داخلی را که سال‌ها با قیمت پایین در بازار عرضه می شده است را حذف می‌کنند بنابراین این موضوع هر چه سریع‌تر باید رفع شود.

وی گفت: نباید بگذاریم داروی ملی ما تحت تأثیر ورود داروی خارجی قرار بگیرد و از بین برود.

اختراعی همچنین افزود: بایستی با اصلاح قیمت شرایط را برای اینکه یک داروساز اولاً سود مناسبی داشته باشید که موجب توسعه صنعت شود که ما تجربه موفقی را در سال‌های جنگ داشتیم که بحران ارزی و سنگین‌تری وجود داشت ولی صنعت دارویی کشور در آن سال‌ها توسعه فوق العاده ای داشت و بسیاری از شرکت‌ها در آن سال‌ها توسعه و پیشرفت‌های چشمگیری داشتند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، گفت: با توجه به تجربیات گذشته باید نظام دارویی سود دهی داشته باشیم که توسعه داشته باشد که توسعه هم در محصولات جدید، صادرات و کیفی باید باشد.

اختراعی ادامه داد: ابزار کافی در حمایت از افزایش قیمت داروهای ضررده داریم و همچنین مستندات کافی برای بازگرداندن قیمت داروهایی که از سود نجومی امضاهای طلایی برخوردار شده‌اند با بهانه‌هایی همچون داروی وارداتی خارجی، برند ژنریک و تحت لایسنس، وجود دارد.

وی در پایان گفت: خانواده دارویی کشور ما کوچک است و قیمت تک تک اقلام دارویی مشخص است و به راحتی می‌توان با ایجاد محیط‌های تخصصی فعال و بدون بهره پذیری یا ضرر پذیری از تصمیماتی که گرفته می‌شود کاملاً مستقل مورد ارزیابی قرار گیرند و ما علم و توان کافی برای کار را داریم

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین