وعده سازمان‌ملل برای ایجاد صلح در عصر کرونا؛ آیا این وعده محقق می‌شود؟

گروه جهان الف،   3990523060

ویروس کرونا که سایه تیره و مرگبار خود را بر سراسر جهان گسترانیده، یک بار دیگر گویای ناکارآمدی نهادهای بین المللی است؛ نهادهایی که به رغم ماموریت اصلی خود مبنی بر تامین و حفظ امنیت صلح و امنیت جهانی، در موارد متعدد از جمله جنگ و ناآرامی در عراق، افغانستان، یمن، سوریه و ... به دلیل تاثیرپذیری از قدرت های بزرگ، عملا در انجام این ماموریت ناکام بوده اند.

به گزارش ایرنا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به تازگی در نشستی شورای امنیت پیرامون چالش های نیل به صلحی پایدار در شرایط بحران شیوع کرونا، اعلام کرد: بیماری همه گیر کووید ۱۹ نه تنها تهدیدی علیه پیشرفت های حاصل شده در توسعه و تحکیم صلح در جهان است بلکه خطر تشدید درگیری های پیشین و یا ایجاد درگیری های جدید را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: حفظ صلح معنایی ایجابی دارد و نه فقط سلبی و نبود درگیری؛ به عبارت دیگر جامعه بین المللی، کشورها را فراتر از امحای سلاح ها، تا جایی همراهی خواهد کرد که همگان احساس امنیت و آرامش کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: اکنون که تردیدها درباره کارآمدی نهادها و نظام های درمانی و بهداشتی افزایش یافته، تعهد ما به حفظ صلح، بیش از پیش ضرورت و اولویت دارد.

این حرف های گوترش در شرایطی مطرح شده است که زمزمه های گسترش موج جدید بی عدالتی در شرایط کنونی جهان که از شیوع کرونا رنج می برد، شنیده می شود. این روزها که موسسات تحقیقاتی در کشورهای مختلف جهان در تلاش برای کشف و ساخت واکسن برای مقابله با این بیماری همه گیر هستند، این نگرانی مطرح است که قدرت های بزرگ که همواره میل به انحصارطلبی داشته اند، این بار نیز با سلطه بر بازار واکسن و در انحصار گرفتن آن، این کالای حیاتی را درصورت کشف،  آنگونه که خود تمایل دارند، توزیع کنند. لذا نگرانی از شیوع توزیع واکسن کرونا در جهان امروز به یک نگرانی جدی در بین ملت ها تبدیل شده است.

به نوشته تارنمای خبری سازمان ملل متحد، گوترش سه چالش مهم را پیش روی رهبران جهان متصور شد: کاهش اعتماد عمومی که به زعم وی به دلسردی و ناامیدی عموم مردم نسبت به حاکمیت در همه سطوح منجر خواهد شد؛ بی ثباتی نظم اقتصادی جهانی که ناشی از یک بحران بی سابقه است؛ تشدید آسیب های اقتصادی و تضعیف ساختارهای اجتماعی.

وی خاطرنشان کرد: ما شاهد تظاهرات مسالمت آمیز بسیاری در اقصی نقاط جهان بودیم و برخی کشورها ویروس کرونا را دستاویزی برای تشدید سرکوب و فشارها قرار دادند؛ دست کم ۲۳ کشور انتخابات داخلی یا همه پرسی های خود را به تعویق انداخته اند.

تارنمای خبری سازمان ملل متحد به نقل از گوترش نوشت: البته شیوع ویروس کرونا فرصت هایی برای برقراری صلح نیز پیش روی ما قرار داده است؛ از جمله فراخوان آتش بس جهانی که در ابتدای سال میلادی جاری مطرح شد؛ همچنین قطعنامه ۲۵۳۲ مصوب شورای امنیت مبنی بر توقف فوری مخاصمات در تمام وضعیت ها "گامی در مسیر صحیح " تلقی می گردد؛ هر چند تا تحقق عینی و دستاوردهای ملموس راه زیادی باقی مانده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد که همزمان با مقابله با کرونا باید درگیری ها را نیز مطمح نظر قرار داد؛ به نحوی که باید درباره تاثیر این بحران بر تهدیدات و خطرات پنهانی که منجر به از سرگیری درگیری ها می شود؛ تحلیل و تحقیقی همه جانبه به عمل آورد.

وی یادآور شد: کووید ۱۹ تراژدی انسانی است اما می توان اثرات آن را با اتخاذ راهکارهای درست کاهش داد؛ بازسازی اعتماد عمومی و تقویت انسجام اجتماعی مستلزم تامین نیازهای بشردوستانه همه اقشار جامعه به خصوص طبقه حاشیه نشین در راستای صلح و توسعه پایدار است.

تارنمای رسمی سازمان ملل متحد در ادامه گزارش داد: «بانکی مون» دبیر کل سابق سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت، ضمن ارج نهادن بر تلاش های صورت گرفته از جمله قطعنامه ۲۵۳۲ اظهارداشت: زمان ارزشمندی به دلیل بحث و گفتگو درباره جزئیات متن قطعنامه از دست دادیم.

 بانکی مون افزود: این تاخیر، پیام شورای امنیت راجع به فوریت امر به متخاصمین راجع به فوریت امر را تضعیف کرده است.

تارنمای خبری سازمان ملل متحد به نقل از بانکی مون نوشت: این بن بست به بی ثباتی در مبارزه با کرونا در جهان دامن زده است.  با این حال وی ضمن ابراز نگرانی، مباحث مطروحه را فرصتی مغتنم برای تقویت تلاش های بین المللی در جهت حفظ و تثبیت صلح در دوران پسا کرونا توصیف کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین