النشره: چرا نام آلمان برای میانجیگری میان ایران و آمریکا به میان آمد؟

گروه جهان الف،   3990523049 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رابطه آلمان با ایران همچنان ممتاز است، بویژه آنکه برلین شریک تجاری استراتژیک ایران است و این کشور، یک سوم صادرات اروپایی خود را از آلمان وارد می‌کند، که رقمی معادل ۳ میلیارد یورو است.

 چرا نام آلمان برای میانجیگری میان ایران و آمریکا به میان آمد؟

محمد علوش در النشره نوشت: پیش از امضای توافق هسته‌ای بین ایران و دولت‌های اروپایی، ایالات متحده در مقابل مذاکره با تهران ایستاده بود و در آن زمان، آلمان نقش اساسی در نشاندن طرف‌ها سر میز مذاکره ایفا کرده و به نتیجه موفقیت آمیز رسید. پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیز بار دیگر آلمان تلاش کرد توافق را حفظ کند، اما این بار و با وجود مذاکرات دشواری که انجام شد، موفق نبود. امروز، به نظر می‌رسد نقش آلمان باز هم به صحنه بازگشته و توانسته روزنه‌های مهمی در دو طرف اصلی توافق، یعنی ایران و امریکا ایجاد کند.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: آلمان همواره نقش واسطه را بین حزب الله و اسرائیل در جریان عملیات مبادله ایفا کرده و این مربوط به زمانی است که آلمان با قرار دادن حزب الله در لیست سازمان‌های تروریستی، موضع سختی در قبال این حزب اتخاذ کند. با این حال، رابطه آلمان با ایران همچنان ممتاز است، بویژه آنکه برلین شریک تجاری استراتژیک ایران است و این کشور، یک سوم صادرات اروپایی خود را از آلمان وارد می‌کند، که رقمی معادل ۳ میلیارد یورو است. اما پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش از توافق هسته‌ای خارج می‌شود و تحریم‌ها را علیه ایران از سر می‌گیرد، تعداد شرکت‌های آلمانی داخل تهران، از حدود ۱۲۵، به ۶۰ شرکت رسید، آنچه که زیان‌های اقتصادی زیادی به دو طرف وارد کرد و این مساله دلیل اصلی ایفای نقش میانجی گری برای مذاکره، از سوی آلمان است.

در خصوص وساطت آلمان برای مذاکره بین ایران و آمریکا، رسانه‌های ایرانی از توافق نزدیکی برای لغو برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران صحبت می‌کنند. همانطور که خبرگزاری ایرنا از قول یک منبع آگاه تصریح کرد که آلمان با حمایت بریتانیا به آمریکا پیشنهاد داده است که تحریم‌های غیر هدفمندی که تاثیر اقتصادی خود را بر مردم می‌گذارد، به صورت موقت لغو شود و واشنگتن این موضوع را طی ده روز مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

این پیشنهاد آلمان، هموار ساختن راه مذاکره بین ایران و عربستان را نیز دربردارد، که برخی رسانه‌های ایرانی این مساله را تکذیب کرده و منکر هر گونه مذاکره بین دو طرف شده اند. اما همین انکار هم بخشی از قدرت مذاکره‌ای ایران است، به این دلیل که زمانی که در سال ۲۰۱۵ امضای توافق هسته‌ای اعلام شد، همه تحلیلگران شوکه شدند، چرا که ایران همواره نزدیک شدن به توافق را انکار می‌کرد.

در هر صورت، تلطیف فضا بین ایران و آمریکا، انعکاس مثبتی بر لبنان خواهد داشت، بویژه آنکه درگیری در منطقه، مساله پنهانی نیست و لبنان هم جزئی از آن است و ممکن است ایالات متحده، دیدگاه فرانسه در مورد اینکه تحریم‌ها تاثیر عکس بر وضع کنندگان آن دارد، بر تحریم‌های آن علیه لبنان و ایران هم تسری می‌یابد. همچنانکه بدیهی است سیاست تحریم‌ها در مورد لبنان و ایران، برای آمریکا فایده‌ای دربرنداشته و حتی باعث بحران سازی در روند تحقق منافع آمریکا در منطقه شده است. به نظر می‌رسد که ما وارد مرحله مذاکره و صلح‌هایی در سطح پرونده‌های حساس در لبنان، منطقه و جهان شده ایم. اما آیا روز‌های آینده نوید اشاره‌های مثبتی را می‌دهد یا باید منتظر شکست میانجی گری‌ها بوده و در نهایت جهان را در لبه پرتگاه جنگ بیابیم؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۹۳۰۰۱۱:۲۸:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۲۳
باز هم سراب وعده های پوچ و توخالی غرب ! دیگر به مردم ما ثابت شده که، دولت آلمان و کلاً کشورهای اروپایی اگر می‌خواستند کاری در جهت مصالح ایران انجام دهند، از بی خاصیت شدن توافقی که پس از سالها مذاکره بدست آمده بود و همه جهات بین المللی در آن دیده شده بود جلوگیری می کردند.
ناشناس۱۵۵۹۳۳۳۱۱:۴۷:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۲۳
ایران نباید گول آلمان بخوره بهیچ وجه صلح بین کفر و اسلام معنی ندارد ..
ناشناس۱۵۵۹۳۵۷۱۲:۰۵:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۲۳
اگر کاسبان تحریم اجازه دهند
ناشناس۱۵۵۹۳۶۳۱۲:۰۸:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۲۳
مرگ بر آلمان
ناشناس۱۵۵۹۴۲۷۱۳:۱۵:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۲۳
يعني تا صحبت از تحريم لبنان شد فضا به سرعت تلطيف ميشه؟ دو سال اين مردم زير بار تحريم له شدند هيچ تلطيفي صورت نگرفت.
کریم۱۵۵۹۴۵۶۱۳:۴۲:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۲۳
مسئولین ایران حرفی را زده اند که همه میدانیم در چندماه آینده با نامگذاری جدید از آن حرف عقب نشینی خواهند کرد. تنها مسئله ..سختی است که مردم ایران بخاطر بی سیاستی ها باید تحمل کنند ..
ناشناس۱۵۵۹۴۷۶۱۳:۵۹:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۲۳
مرگ بر آلمان نازي. ما هيچ خيري از اين بي وجدانها نبرديم بلكه تمام حملات شيميايي ما از ناحيه آلماني هاي كثيف بوده
ناشناس۱۵۵۹۴۸۷۱۴:۰۵:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۲۳
ایران مذاکره رو وقتی قبول میکنه که دولت بعدی هشت سال غنی سازی بیست درصد کرده باشه چیزی برای انداختن جلوی سگهای دولت امریکا داشته باشه!
ناشناس۱۵۵۹۷۷۱۱۹:۳۹:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۲۳
باز فصل انتخابات شد؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین