چرا دستیاران پزشکی از تحصیل انصراف می‌دهند؟

گروه اجتماعی الف،   3990523017

بررسی‌های انجام شده در یک پژوهش نشان داد بیشترین انصراف از تحصیل در میان دانشجویان دوره تخصص به ترتیب مربوط به رشته‌های طب اورژانس، کودکان، داخلی و روانپزشکی بود. عدم علاقه شخصی و مشکلات خانوادگی و کشیک‌های طولانی به ترتیب شایع‌ترین علل انصراف بودند.

به گزارش ایسنا، گرفتن مدرک تخصص یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پزشکان عمومی در ایران است. با این وجود در برخی از موارد دستیاران پزشکی پس از قبولی در دوره تخصص انصراف می‌دهند. به همین‌منظور پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پژوهشی علت انصراف دستیاران پزشکی را بررسی کردند.

این پژوهش به صورت مقطعی انجام شد و پژوهشگران با مراجعه به آموزش دانشکده پزشکی مشهد، اطلاعات کلیه پرونده‌های دستیاران انصرافی بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ را جمع‌آوری کردند. سپس با افراد تماس گرفته شد و دلایل انصراف و وضعیت کنونی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

در فاصله سال‌های ذکر شده، ۶۲ دستیار تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انصراف داده بودند که با ۵۱ نفر از آن‌ها مصاحبه انجام شد. میانگین سنی این افراد ۵±۳۲ سال بود و بین ۲۵ تا ۴۵ ساله بودند. از این تعداد حدود ۵۵ درصد مرد و ۷۷ درصد متاهل بودند.

بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده، حدود ۷۰ درصد از این افراد تمایل داشتند مجدداً در آزمون شرکت کنند و رشته‌های رادیولوژی و پوست مورد علاقه‌ترین رشته‌ها بودند. از این تعداد ۲۱ نفر به رشته رادیولوژی و ۱۵ نفر به رشته پوست علاقه داشتند.


۹۸ درصد از این افراد قبل از پذیرش در آزمون دستیاری در هیچ ارگانی استخدام نشده‌بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد: بیشترین انصراف مربوط به رشته‌های طب اورژانس، کودکان، داخلی و روان‌پزشکی بود و عدم علاقه شخصی، مشکلات خانوادگی و کشیک‌های طولانی بخش دستیاران به ترتیب شایع‌ترین دلایل انصراف بودند.

به گفته پژوهشگران این تحقیق، داده‌های این مطالعه نشان می‌دهد که بیش از نیمی از دستیاران تمایل دارند در سال‌های آینده در رشته‌هایی مانند رادیولوژی و پوست مشغول به تحصیل شوند که احتمالا دلیل آن کار راحت در مقابل درآمد بالای این رشته‌ها است.

این محققان با اشاره به دستاوردهای این مطالعه‌ها برای سیاست‌گذاران و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گویند: «اقداماتی مانند تعدیل ظرفیت پذیرش دستیاران پزشکی، توزیع مناسب نیروی انسانی، آشنایی کامل‌تر پزشکان عمومی با رشته‌های تخصصی قبل از شرکت در آزمون دستیاری و حمایت مالی پزشکان می‌تواند مفید واقع شود».

نتایج این مطالعه تابستان سال جاری (۱۳۹۹) تحت عنوان «بررسی علل انصراف از تحصیل دستیاران دانشگاه علوم پزشکی» در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین