واکسن روسی کرونا و فرهنگ ترجیح جمع بر فرد

دکتر عباس جمالی*،   3990522085 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
واکسن روسی کرونا و فرهنگ ترجیح جمع بر فرد

در جامعه جهانی شاید کمتر کسانی وجود داشته باشند که در طبقه روسوفیل بتوان آنان را قرار داد. مردمان جهان یا احساسی به روسیه ندارند و یا به واسطه سابقه تاریخی به ویژه دوران اتحاد جماهیر شوروی چندان از آن دل خوش نیستند.

امروزه آنچه برای همگان در دنیا از جمله ایرانیان شوکه کننده بوده خبر ثبت واکسن کرونا و ورود به تولید انبوه آن در کشور روسیه است. محققان روند ارزیابی این واکسن را ناکافی و مردم عادی نیز که منتظر واکسن های اروپایی و آمریکایی هستند با دیده تردید به این محصول که خود را از خط پایان عبور کرده می داند می نگرند. پژوهشگران برجسته جهانی و حتی افراد سرشناسی در ایران هر یک به نحوی سرعت روسیه در ساخت واکسن و انطباق آن را با استانداردهای حال حاضر جهان زیر سوال برده اند و روس ها را به خاطر عدم پیروی از فرایند های ثبت واکسن سرزنش نموده اند.

اما شاید بتوان با اندکی تامل در فرهنگ روسیه به ویژه در صد سال اخیر دلیل اینگونه رفتار روس ها را تحلیل نمود. آنچه امروزه پاندمی کرونا بر سر جهان آورده است و خسارت های گسترده اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن را شاید بتوان در ابعاد کوچکتر با جنگ جهانی دوم مقایسه کرد. جنگی که در آن روس ها با نزدیک به سی میلیون کشته توانستند به همراه متحدانشان بر آلمان نازی فائق آیند. همچنین سالها زیستن در یک جامعه کمونیستی قطعا منجر به جهان‌بینی اولویت اجتماع بر فردیت افراد شده است. حال این تاریخ چه ارتباطی می تواند با ثبت سریع واکسن کرونا در روسیه و برنامه تولید صنعتی آن داشته باشد؟

واکسن هایی نظیر آبله و هاری از یک قرن پیش و واکسن هایی نظیر فلج اطفال ، سرخک و آنفلوآنزا ۵۰ سال است که از جوامع انسانی در برابر مرگ و میر حاصل از این ویروس های خطرناک محافظت می کنند. حال سوال اینجاست که اگر یک مسافر زمان به گذشته سفر کند و واکسنی که شخص لویی پاستور ضد هاری و ادوارد جنر ضد آبله و جوناس سالک ضد بیماری فلج اطفال درست کرده بودند را با خود به زمان حال بیاورد و در اختیار سازمان های نظارتی بر تولید واکسن قرار دهد آیا شانسی در زمان حاضر برای تایید شدن و مصرف دارند؟ جواب قطعا منفی است. 

بدیهی است که این واکسن هایی که به دست این بزرگان در زمان خودشان ساخته و جان میلیون ها کودک را از مرگ حاصل از این بیماری های کشنده نجات داده بودند شانسی برای تایید با استانداردهای موجود در فارماکوپه های حال حاضر ندارند و قطعا روانه سطل‌ زباله می شوند. تفاوت واکسن های فوق الذکر با واکسنی که امروزه تایید می شوند نه در کارآمدی آنها در پیشگیری از بروز بیماری و جلوگیری از مرگ و میر که بیشتر در میزان بروز عوارض جانبی نظیر تب، درد محل تزریق و در مواردی نادر اثرات ماندگار و آسیب جسمی بیش از واکسن های حال حاضر می باشد. 

برای مثال اگر فرض کنیم واکسن های امروزی ۱ نفر در هر میلیون نفر دچار آسیب جدی حاصل از واکسیناسیون می شوند واکسن های قرن گذشته ممکن است ۱۰ نفر در یک میلیون نفر اثر جانبی حاد داشته باشند. اما به هر حال واقعیت آن است همین واکسن های قدیمی جان پدران و مادران و بعضاً حتی پدر بزرگ ها و مادربزرگ های کنونی را از مرگ نجات داده اند و به بشریت شانس بقا و زندگی بهتر بخشیده اند. 

از این رو به نظر می رسد روس ها با پیروی از فرهنگ و سیاست یکصد سال اخیر خود باز هم ارجحیت را به اجتماع داده اند و واکسن خود را همانند یک سلاح کاملا تست نشده که ممکن است در کنار آسیب جدی به افراد برای اکثریت نفع داشته باشد به سرعت به میدان جنگ با ویروس کرونا فرستاده اند . آنچه تاکنون درباره فرمولاسیون این واکسن مشخص شده تفاوت چندانی با سایر واکسن های در حال ارزیابی در سایر کشورها از جمله واکسن در حال آزمایش دانشگاه آکسفورد ندارد.

* متخصص ویروس شناسی پزشکی

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۹۱۶۴۰۹:۴۵:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۲۳
متاسفم برای این دیدگاه که عقیده دارد باید با الاغ سفر کرد چون قبلا هم رفته اند. اینکه برای استفاده از یک واکسن پیشرفتهای علمی را کنار بگذاریم چیزی شبیه تفکر خوردن مواد ضد عفونی هست. پیشنهاد میکنم برای دفع کرونا خود را از پرتگاه پایین بیاندازیم تا ویروس بمیرد. نمیدانم چرا با این مقاله یاد ضرب المثل دوستی خاله خرسه افتادم
ناشناس۱۵۵۹۳۵۳۱۲:۰۳:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۲۳
از قدیم گفتند فقط کسی که زهر می سازد پاد زهر ان را هم می داند.
ناشناس۱۵۵۹۳۵۶۱۲:۰۵:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۲۳
در کشوری مانند روسیه همه این اقدامات، دولتی و توسط شرکتهای دولتی انجام می شود و رئیس جمهوری روسیه به عنوان قدرت اول کشور از آن حمایت می کند و اصلا نگران پاسخگویی نیست. جهان بینی روسیه می گوید اگر صد میلیون نفر از مردم روسیه واکسن شوند و این واکسن در 5 هزار نفر انها باعث عوارض شدید و معلولیت و حتی مرگ شود ولی عوضش ان صد میلیون نفر نجات پیدا می کنند و دولتش هم نگران پاسخگویی نیست. ولی در غرب همه واکسنها توسط شرکتهای خصوصی تولید می شود و اگر در شرایط مشابه آن 5000 نفر از آن شرکت شکایت کنند آن شرکت ورشکست می شود و مسئولان آن به جرم تولید محصول بهداشتی که موجب بیماری شدید آن 5 هزار نفر شدند به صلابه کشیده میشوند و اگر مثلا ترامپ هم متهم شود که تلاش کرده که این واکسن بدون طی همه مراحل ازمایشی وارد خط تولید شود نه تنها انتخابات را قطعا از دست خواهد داد بلکه ممکن است محاکمه و زندانی شود.
ناشناس۱۵۵۹۳۶۴۱۲:۰۸:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۲۳
نخبه، این مقاله کجا این بیان و تحلیل شما را میگه؟ حرف این مقاله این هست بین بد و بدتر، بد را انتخاب کن، و این یک سیاست کاملا درسته، اگه با این ابزار درصد مرگ و میر را حتی یک نفر کم کنه و کلا برآیندش مثبت باشه باید استفاده کرد
ناشناس۱۵۵۹۳۷۰۱۲:۱۹:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۲۳
یه بار دیگه متن رو بخون سه بار دیگه هم کامنت خودت رو بخون فقط می خوای یه چیزی بگی
عباس جمالی۱۵۵۹۴۴۵۱۳:۳۱:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۲۳
دوست ناشناس گرامی، ضمن سپاس از سایت محترم الف در به اشتراک گذاشتن این مقاله همانگونه که برخی خوانندگان محترم نیز به درستی به آن اشاره کرده اند این مقاله دارد چرایی سرعت عمل روس ها در مقایسه با سایر کشورها در صنعتی سازی واکسن کرونا را بیان می کند و دلیلی بر رد یا تایید آن نمی آورد. به عنوان فردی که 8 سال تحصیلات تخصصی ویروس شناسی دارد و طی دوره تحصیل تخصصی در رشته ویروس شناسی و پس از آن نزدیک به 10 سال در زمینه واکسن های ویروسی تحقیق نموده است ذکر چند نکته را با توجه و حساسیت ها و بازخورد این مقاله لازم می دانم. 1) استانداردهای کنترل کیفی دارو و واکسن با توجه شرایط و نوع بیماری و شرایط جهانی متغیر است. برای مثال واکسنی که در افراد عادی شاید قابل قبول نباشد در بیماران سرطانی تاییدیه می گیرد و مصرف می شود.هم واکسن روس ها و هم واکسن اکسفورد انگلستان و هم واکسن مدرنا آمریکا بسیار جدید می باشند و در خصوص پلت فرم آمریکایی حتی یک نمونه تجاری واکسن وجود ندارد و اگر شما سال گذشته به مقامات FDA می گفتید سال بعد ظرف مدت 6 ماه شما به یک RNA واکسن مجوز فاز 3 کارآزمایی می دهید قطعا به شما لقب دیوانه می دادند. 2) عوارض تزریق واکسن ها جز در موارد نادر چندان جدی نیست و کارآمدی واکسن در جمعیت هم می تواند بین 40 درصد در یک واکسن بسیار ضعیف تا 90 درصد در یک واکسن عالی متغییر باشد. 3) نگرانی از افزایش مرگ ومیر در فصل پاییز و زمستان بسیار جدی هست و قطعا داشتن یک واکسن هر چند با عوارض جزیی بیشتر سود و منفعت بیشتری برای اجتماع دارد و تشابه استفاده از واکسن آزمایشی با خوردن وایتکس منطقی نیست 4) در پایان به عنوان یک فرد کوچک از جامعه علمی کشور آرزوی بهترین ها را برای مردم سرزمینم دارم و امیدوارم با رعایت نکات بهداشتی هرچه بیشتر تا زمان دست یافتن به واکسن یا داروی موثر کمترین رویداد مرگ و میر در اثر کرونا را داشته باشیم
ناشناس۱۵۵۹۵۲۹۱۴:۴۷:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۲۳
البته مثال شما درست نیست.واکسن روسی بخشی از آزمایشهای بالینی و علمی رو گذرونده ولی مرحله سوم که آزمایش بر گروه بزرگی از سنین مختلف با بیماریهای زمینه ای است رو انجام نداده.
ناشناس۱۵۵۹۵۸۹۱۶:۰۱:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۲۳
باید قبول کنیم که روسیه کشور پیشرفته ای شده است.حالا اگر بعضی غربگداها دوست نداشته باشندش هم ضرری به این کشور نمی زنه ولی مطمئنا اگر ایران نتونه بسازه واکسن را صد درصد آمریکا و اروپا به ایران نمی دهند و باید بازار های دیگری ایران داشته باشه
ناشناس۱۵۵۹۸۵۹۲۱:۵۵:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۲۳
بله بهتر است با کالسکه سفر نکنیم و همین جا که هستیم بمانیم. تا شاید بعد ها هواپیما آماده بشود شما ظاهرا با مرگ و میر ناشی از کرونا هیچ مشکلی ندارد عزیزم
ناشناس۱۵۵۹۱۶۵۰۹:۴۵:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۲۳
واکسن روسی هنوز کارآزمایی بالینی گسترده را انجام نداده است. شاید در صورت انجام این کار معلوم شود که دارای عوارض جانبی خطرناکی است که چند ماه بعد از تزریق آشکار می شوند. نباید امور علمی آلوده به ویروس سیاست و سیاست بازی شوند.
ناشناس۱۵۵۹۹۰۹۲۳:۱۰:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۲۳
یعنی روسها اصلا فکر این مسئله رانکرده اند که حتی به حیثت خود ضربه بزنند. ولی ما اینقدر مغز متفکر داریم که روسها ندارند
ناشناس۱۵۵۹۱۹۲۱۰:۰۶:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۲۳
متخصص ویروس شناسی!!!!!
ناشناس۱۵۵۹۵۷۹۱۵:۵۰:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۲۳
احتمالا منظورش دکتری ویروس شناسی است.
ناشناس۱۵۵۹۶۶۳۱۷:۳۱:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۲۳
متخصص ویروس شناسی هم یک رشته است مثل متخصص عفونی یا قلب و غیره که پس از ۱۲ سال تحصیل تخصصی مدرکش را می گیری. چه چیز عجیب بوده
ناشناس۱۵۵۹۲۰۹۱۰:۱۸:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۲۳
گرچه نویسنده محترم این هدف را نداشت اما جالب جمع گرایی را توضیح داد...یک میلیون نفر بمیرند اهمیتی ندارد مادامی که جمع‌ بهرمند شوند!!!
ناشناس۱۵۵۹۶۶۸۱۷:۳۶:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۲۳
فعلا که تزریق واکسن مرگ و میر نداشته اما ویروس تا حالا یک میلیون را در جهان کشته و تا ۵۰ میلیون هم جا داره بکشه. تازه اگر اون افرادی که به واسطه ورشکستگی اقتصادی از فقر و بی کاری دچار مشکل میشن و ممکنه از بین برن را حساب نکنیم
ناشناس۱۵۵۹۸۴۵۲۱:۳۷:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۲۳
مائو تسه هم که ۵۰ تا ۶۰ میلیون چینی رو کشت همینجوری فکر می کرد مردم عدد هستن
ناشناس۱۵۵۹۲۱۱۱۰:۱۹:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۲۳
جناب دکتر جمالی عزیز متاسفانه شما یک فرد علمی هستید و افرادی که در روسیه تصمیم گیر هستند سیاسی هستند و میتوان گفت که آب علم و سیاست در این زمانه در یک جوی نمیروند.قیاس گذشته واکسنها را با امروز صحیح نمیدانم و در حدی که میدانم مسئله فقط عوارض واکسن نیست،مسئله مهم میزان ایمن کنندگی واکسن است که میزان آن چقدر است؟ایا ما میتوانیم به کسی واکسنی بزنیم و به او بگوییم خیالت راحت و برو با بیمار کرونایی رفت و امد داشته باش؟همه اینها یک طرف و عدم اطلاع از این واکسن که شما بتوانید بر اساس آن جواب من را بدهید طرف دیگر.
ناشناس۱۵۵۹۲۱۳۱۰:۲۱:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۲۳
هدف روسیه تبلیغات بود با شعار اولین که فعلا در صدر اخبار هست الباقی هم با خدایی است که قبولش ندارند
ناشناس۱۵۵۹۴۳۶۱۳:۲۴:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۲۳
الان شمااز کجا فهمیدی خدا را قبول ندارند!؟ بقیه خدارو قبول ندارند فقط ما قبول داریم به زمین و زمان و دنیا هم خرده میگیریم ادعامون گوش فلک کر کرده اینم وضعیتمون بابا یه کمی به خودمون بیاییم تا کی آخه؟؟؟؟
محسن۱۵۵۹۶۹۴۱۸:۰۶:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۲۳
همین ما ایرانی ها که خدا را قبول داریم بس است! واکسن روسی را تو نزن ولی خود پزشکان و متخصصان روسی تزریق می کنند. اینکه روس ها یک واکسن برای این بلای عظیم ساخته اند و خودشان را در معرض آزمایش قرارداده اند، چه زیانی به من و تو می رساند که اینقدر بهشون فحش میدی؟
ناشناس۱۵۵۹۲۲۹۱۰:۳۱:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۲۳
.. اجازه بدید نتیجه کار مشخص بشه تحقیقات دارویی شش تا هفت سال زمان میبرد تا به نتیجه برسد البته تکنولوژی اطلاعات زمان را خیلی کوتاه کرده ولی هنوز زود است تا در مورد این واکسن نظر بدهید مسایل علمی و فنی را با مسایل سیاسی مخلوط نکنید.
ناشناس۱۵۵۹۲۳۵۱۰:۳۵:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۲۳
شما می فرمایید استانداردها را بگذاریم کنار؟ در این صورت میتوان از هواپیمای برادران رایت برای مسافربری استفاده کرد. میتوان گوشی های هوشمند را گذاشت کنار و از کبوتر نامه بر استفاده کرد. میتوان کامپیوترها را ریخت دور و از چرتکه استفاده کرد و..نویسنده محترم هم میتوانند از واکسن تست نشده روسی برای خودشان استفاده کنند
ناشناس۱۵۵۹۳۰۳۱۱:۳۲:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۲۳
شاید هم این واکسن قبل کرونا ساخته شده است
ناشناس۱۵۵۹۳۱۶۱۱:۳۸:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۲۳
.. پیشنهاد می کنم آقای پوتین شخصاً زیر نظر کارشناسان سازمان ملل از این واکسن استفاده کند. البته من برای ایشان خیلی احترام قائل هستم ولی دین من کرامت انسانی را در اولویت قرار می دهد.
ناشناس۱۵۵۹۳۳۷۱۱:۵۰:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۲۳
روسیه هرکاری کنه بالاخره یه دلیلی برای تایید کارش پیدا میکنید.
ناشناس۱۵۵۹۵۳۳۱۴:۵۶:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۲۳
امان از .. !!
ناشناس۱۵۵۹۶۸۳۱۷:۵۳:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۲۳
اگر در یک مقاله اسم آمریکا بیاد یه سری نخونده قضاوت میکنند اگر اسم روسیه و چین بیاد یه سری دیگه همین داستانو دارند. سعی کنیم با دقت و بدون پیش فرض مطالعه کنیم
ناشناس۱۵۵۹۳۴۲۱۱:۵۵:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۲۳
درست است فرهنگ روسی با غرب خیلی تفاوت دارد. در غرب واقعا هیچ شرکت یا سیاستمداری قدرت چنین ریسکی را ‌ندارد. حتی اگر یک نفر در اثر استفاده از آن دارو با عوارض منفی خیلی جزئی هم دچار بشود به راحتی شکایت می‌کند و دادگاه به نفعش رای می‌دهد.
ناشناس۱۵۵۹۵۸۲۱۵:۵۳:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۲۳
تا جایی که من میدانم در غرب پروتکلهای معینی وجود دارد که تست با نظارت یک سازمان یا تیم علمی مسقل علمی بر روی افراد داوطلب صورت گیرد و کلیه افراد بیمه می شوند و در تمام مراحل تحت نظر پزشکان هستند. بنابر این معمولا در مراحل تست کار به دادگاه و.. نمی رسد.
ناشناس۱۵۵۹۳۴۴۱۱:۵۷:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۲۳
تمام اهداف غرب از ساخت واکسن عقیم ساختن شیعیان است. شما برنامه‌های شبکۀ افق را نگاه کنید تا متوجه شوید در پوشش واکسیناسیون چقدر به تشیع ضربه وارد شده.
ناشناس۱۵۵۹۴۳۴۱۳:۲۲:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۲۳
سلام و درود بر تفکر جدید داعش!!
ناشناس۱۵۵۹۵۲۸۱۴:۴۵:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۲۳
یعنی در جهان، فقط شیعیان واکسیناسیون و بعد عقیم می شوند؟!
خخخ۱۵۵۹۵۳۲۱۴:۵۴:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۲۳
شیعه الان پول ندارن بچه بیاره.بقیه امکانات اوکیه
ناشناس۱۵۵۹۳۶۸۱۲:۱۳:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۲۳
ترس از کرونا باعث شده مردم به پزشکان خیلی توجه کنن و اونها هم بصورت طبیعی همه چیز رو از زاویه سلامت میبینن و میخوان همه چیز رو تا جای ممکن تعطیل کنن. در حالیکه با کرونا هم مثل بیماریهای دیگه باید کنار بیایم.
ناشناس۱۵۵۹۳۷۳۱۲:۲۱:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۲۳
نویسنده مقاله اولین نفری باشد که در ایران واکسن را تست می کند
ناشناس۱۵۵۹۴۰۴۱۲:۵۲:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۲۳
حقیقت آنست که نه به ابرقدرتهای شرق باید اعتماد کرد و نه به غرب. اما باید از قدرتهای علمی و تکنولوژیکی چه در غرب باشد و چه در شرق، با علم و یقین دانشمندان دلسوز و مومن خودمان که بدون وابستگی ذهنی و گرایش به شرق و غرب تنها به نتایج علمی متقن خودشان ولو براساس داده ها و یافته های صحیح و علمی دیگران باشد بهره ببریم و جلو خسارات بخصوص جانی را از مردم کشور خودمان بگیریم. امروزه نه باید به نهادهای بین المللی نظیر سازمان بهداشت جهانی اعتماد کرد چون تحت نفوذ قدرتها برای روی پای ماندنشان بلحاظ مالی هستند و نه به ابرقدرتهای استعمارگر که جز به تسلط بر دیگر کشورها و حتی بر مردم خودشان به چیز دیگری نمی اندیشند.
ماری۱۵۵۹۴۰۷۱۲:۵۵:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۲۳
درصد تقلب در داروهای روسی خیلی پایین است امیدوارم واکسن نتیجه بدهد.
علی زیارت۱۵۵۹۴۳۵۱۳:۲۲:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۲۳
«همچنین سالها زیستن در یک جامعه کمونیستی قطعا منجر به جهان‌بینی اولویت اجتماع بر فردیت افراد شده است.» خیلی عجیبه این اظهار نظر از یک ویروس شناس! ایشون تحلیلگر تاریخی هستند یا ویروس شناس. روسیه یک رئیس جمهور مادام العمر داره. اولویت اجتماع بر فردیت یعنی این؟؟
بهلول۱۵۵۹۴۹۴۱۴:۱۴:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۲۳
استدلالات فضایی!
ناشناس۱۵۵۹۵۰۳۱۴:۲۱:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۲۳
آیا این دوست محقق دلیل وجود این پروتکل‌ها را نمیداند؟ آیا نمی‌داند که این پروتکل‌ها در پاسخ به مشکلات وحشتناک ناشی از تست ناکافی دارو ها بوده است؟ داروهای که باعث تولد کودکانی ناقص الخلقه ، سقط جنین، سرطان در سطح گسترده و بسیاری از فجایع بزرگ پزشکی شده است. امیدوارم که این دوست گرامی نظر خود را تصحیح نماید و از به خطر انداختن سلامت جامعه دوری کند.
الف ر۱۵۵۹۵۱۶۱۴:۳۸:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۲۳
روسها فقط در سلاح کشتار جمعی حرفی برای گفتن داره نه اتومبیلش و نه داروهاش الحذر ،الحذر
ناشناس۱۵۵۹۵۷۵۱۵:۴۴:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۲۳
این جمله را با دقت بخوانیم ««از این رو به نظر می رسد روس ها با پیروی از فرهنگ و سیاست یکصد سال اخیر خود باز هم ارجحیت را به اجتماع داده اند و واکسن خود را همانند یک سلاح کاملا تست نشده که ممکن است در کنار آسیب جدی به افراد برای اکثریت نفع داشته باشد به سرعت به میدان جنگ با ویروس کرونا فرستاده اند.»» آیا هیچ دفاعی بهتر از این برای فدا کردن بخشی از مردم برای تامین نظر حاکمان پیدا میکنید. تمام جنایات استالین و بعد از آن تطهیر شد. مهمترین شکست روسها شکست اخلاقی آنها در پوشش همین فدا کردن فرد برای حفظ جمع بود که در عمل نه تنها در روسیه بلکه در همه جا به استبداد یک حزب و یک روش اندیشه «« رهایی بخش »»منجر شده است.
سلامی۱۵۵۹۵۸۳۱۵:۵۴:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۲۳
اولا که ما از فرمول این واکسن هیچ اطلاعی نداریم پس پیش داوری نکنیم که مثلا چیزی اضافی یا کمتر از واکسن های دیگه داره یانه دوم اینکه مطمئنا تعداد زیادی از افراد در روسیه این واکسن و خواهند زد و بعد از آن می توان در مورد تاثیر آن قضاوت کرد اگر میزان مرگ و میر و ابتلا در عرض سه ماه پس از تزریق در روسیه پایین بیاید مشخص می شود مجددا موفقیتی در حد پرتاب اولین موشک به فضا را بدست آورده اند و اگر نه که منتظر سایر واکسن ها می مانیم.و نکته آخر باید دید آیا ملت روسیه به رهبرانشان آنقدر اعتماد دارند که در سطح وسیع از واکسن استفاده کنند جدای از اینکه نتیجه چه باشد؟
ناشناس۱۵۵۹۶۰۶۱۶:۱۹:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۲۳
کلا ۸ ماهه این ویروس اومده.بعد روسیه تست کرده و فهمیده ویروسش اومده؟؟ چند ماه از آزمایشاتش گذشته.نتایجش چی بوده؟ آیافهمیدن بعد از یکسال یا یا شش ماه چه اتفاقاتی میافته؟ آیا روی همه اقشار مثل سالمندان بچه ها زنان باردار ووو حتی معتادا که نمیگیرن !!!!! آزمایش کرده!!!
مسعود۱۵۵۹۶۰۸۱۶:۲۰:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۲۳
متاسفانه سالهاست که تمام تبلیغات غرب بر ضد شوروی و روسیه بوده که نتیجه اش را در همین نوشته ها یی که بر ضد نویسنده محترم گذاشته اند میبینیم. و درک نکرده اند که در مقاله به چه چیزی توجه شده و براساس همان تبلیغات کورکورانه فقط فحاشی میکنند و هیچگونه بار علمی ندارد.
کوروش۱۵۵۹۶۵۲۱۷:۱۴:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۲۳
بزرگترین تخصص کمونیستهای روسی و چینی دروغگویی پیچیده است ! که در سالهای پیدایی و اوج و افولشان دیده ایم و خواهیم دید !!!
ناشناس۱۵۵۹۷۲۹۱۸:۵۰:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۲۳
خیلی‌جالب‌است‌کشوری‌برای‌ملت‌خودش‌واکسنی‌ساخته‌است‌شماها‌دارید‌تجزیه‌وتحلیل‌میکنید خوب‌شماها‌استفاده‌نکنید‌اگر‌ازشما‌خواهش‌کردندکه‌به‌ما‌افتخاردهید‌واز‌واکسن‌ما‌استفاده‌کنید‌ شما‌پراید‌درست‌کنید‌وروزانه‌دوبرابر‌کرونا‌مردم‌رابکشید‌امیدوارباشید‌که‌انشااله‌آلمان‌صد‌سال‌دیگر شاید‌تولید‌بنز‌رابه‌شما‌بدهد
آرمین۱۵۵۹۸۱۸۲۱:۱۰:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۲۳
روسیه فاز 3 تست واکسن را با کارکنان مراکز بهداشتی که ریسک کرونای بالا دارند شروع کرده، یعنی ریسک مرگ دارند بدون واکسن، اگر ریسک واکسن کمتر از ریسک ابتلا و مرگ باشد کار بسیار جالبی انجام داده. ظاهرا همین طور است. ایران هم خوب است برای کارکنان سلامت (که خودشان بخواهند) سریعا تامین کند.
ناشناس۱۵۵۹۸۲۷۲۱:۲۲:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۲۳
وقتی به استالین می گفتند فلان قوم در تاتارستان مشکل ایجاد کرده، دستور می داد همه را کوچ دهند به سیبری. این وسط صد هزار نفر می مردند و چند برابر بی خانمان می شدند ولی مشکل با حذف صورت مسئله حل میشد. راه حل روسی همیشه همینطوری بوده. ربطی به اولویت جمع یا فرد نداره. بی رحمی صرفه. اولویت جمع بر فرد رو باید کشورهای شمال اروپا دید.
ناشناس۱۵۵۹۹۲۴۲۳:۲۵:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۲۳
برای ساخت و تایید بین اللملی گرفتن برای یک دارو و واکسن مطابق استانداردهای FDA و سازمان بهداشت جهانی حداقل باید ده سال زمان صرف کرد و مبلغی حدود 200 میلیون دلار هم هزینه کرد و حتما هم باید در 5 قاره تست و بررسی شود، که با وجود کرونا امکان آن وجود ندارد، مخالفان واکسن روسی از نوع زیر گونه روسی ویروس کرونا اطلاعای ندارند، ولی از نظر علمی این زیر گونه به خاطر کوچک تر بودن ژنوم آن، عوارض کمتری ایجاد می کند و همین دلیل کمتر بودن مرگ با این ویروس در روسیه است، روس ها نیازی ندارند که واکسن برای ژنوم کشورهای دیگه بسازند، قطعا این واکسن خوب عمل میکند، چون روسیه از نظر علوم زیستی همتراز امریکا و جایگاه بالاتری از اروپا دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین