زمان توزیع عادلانه یارانه بنزینی فرا رسیده است؟

گروه اقتصادی الف،   3990521087 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

۹ ماه پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸، تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی برای تغییر سهمیه‌بندی بنزین تهیه کرده‌اند. در این طرح سهمیه بنزین به‌جای اینکه به خودروها تعلق بگیرد به شماره ملی افراد تعلق می‌گیرد و امکان فروش سهمیه برای افرادی که خودرو ندارند فراهم می‌شود.

زمان توزیع عادلانه یارانه بنزینی فرا رسیده است؟

به گزارش الف از سال ۹۷ و پس از جهش قیمت ارز در کشور، موضوع قیمت بنزین به یکی از چالش‌های جدی مسئولین کشور تبدیل شد. با افزایش قیمت ارز، ارزش ریالی قیمت بنزین در کشورهای همسایه بسیار بالا رفت و همین مسئله باعث شد قاچاق بنزین به این کشورها افزایش یابد.

این مسئله در کنار  ثبات چندساله قیمت بنزین در کشور دست در دست هم داد تا مسئولین برای جلوگیری از قاچاق بنزین و کم‌کردن مصرف کشور به فکر طرحی برای افزایش یا سهمیه‌بندی بنزین بیفتند.

از نیمه دوم سال ۹۷ تا آبان ۹۸ موضوع بنزین بارها توسط نمایندگان و برخی وزرا مطرح و طرح‌های مختلفی در این زمنیه ارائه شد. از جمله طرح‌های ارائه شده می‌توان به طرح سهمیه‌بندی کامل بدون توزیع بنزین آزاد،طرح بنزین دونرخی سهمیه و آزاد و طرح گران کردن بنزین بدون سهمیه‌بندی اشاره کرد.

هربار که خبری از اجرای یکی از طرح‌ها به رسانه‌ها می‌رسید سریعا با تکذیب دولت همراه می‌شد. در مجلس هم چندبار دورخیزی برای به‌سامان رساندن بنزی ن انجام شد اما به نتیجه نرسید. اما ناگهان همه رسانه‌ها و کارشناسان در ۲۴ آبان ۹۸ غافلگیر شدند.

اجرای طرح افزایش قیمت بنزین

در نخستین ساعات بامداد ۲۴ آبان‌ ۹۸ انتشار یک اطلاعیه با بهت کارشناسان، رسانه‌ها و مردم همراه شد. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد زین پس بنزین با دو نرخ ۱۵۰۰ و ۳هزار تومان عرضه خواهد شد. سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای هر خودرو ۶۰ لیتر در ماه خواهد بود و بنزین ۳هزار تومانی بدون محدودیت عرضه خواهد شد.

این اطلاعیه جرقه اعتراضاتی در برخی شهرهای حاشیه‌ای شد که همگان اطلاع داریم. حدود ۲۳۰ کشته و هزاران میلیارد تومان خسارت مادی اجرای این طرح در کشور بود. اجرای ناگهانی این طرح پس از تکذیب‌های فراوان باعث شد علاوه بر خسارات جانی و مادی، خسارت عمده‌ای به اعتماد عمومی وارد شود.

اکنون و پس از گذشت حدود ۹ ماه از آبان ۹۸ و روی کارآمدن مجلس جدید، تعدادی از نمایندگان از ارائه طرحی جدید درباره سهمیه‌بندی بنزین خبر داده‌اند.

طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین در مجلس

در طرحی که با عنوان «سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار» از طرف برخی از نمایندگان به مجلس ارائه شده است سهمیه بنزین به جای آنکه به خودروها تعلق بگیرد به همه افراد ایرانی تعلق می‌گیرد. مالک شریعتی، نماینده تهران و یکی از طراحان این طرح به ایسنا گفته است: بر اساس شیوه سهمیه بندی که این روزها اجرایی می شود حدود پنجاه درصد خانواده ها که خودرو ندارند از یارانه انرژی بی‌بهره‌اند و در واقع نحوه توزیع یارانه سوخت ناعادلانه است و لازم است که اصلاح شود.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس طرحی که مجلس طراحی کرده است پیشنهاد شده تا سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد خانواده ها تخصیص داده شود. در این طرح پیش بینی شده به هر فرد از جامعه ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین تعلق گیرد. همچنین پیش‌بینی شده تا سامانه ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند، تهیه شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر در این طرح دیده شده که دولت سهمیه بنزین افرادی را که فاقد خودرو هستند، در آخر ماه بردارد و به جای آن کارت بانکی افراد را شارژ کند تا آنها بتوانند کالا خریداری کنند.

چنانکه شریعتی اشاره کرده است این طرح در مجلس گذشته و پیش از آبان ۹۸ در مجلس مطرح شده بود که متاسفانه به سرانجام نرسید. مبنای اصلی این طرح، پژوهشی است که اندیشکده حکمرانی شریف انجام داده و در زمستان ۹۷ منتشر کرده است.

چنانکه گفته شد یکی از اهداف اصلی این طرح استفاده همه مردم ایران از یارانه انرژی است. در وضعیت کنونی افرادی که ماشین ندارند عملا بهره‌ای از یارانه انرژی ندارند اما با تصویب و اجرای این طرح این افراد می‌توانند یارانه بنزین خود را بفروشند و از این طریق درآمدی حاصل کنند.

اکنون باید منتظر باشیم و ببینیم این طرح در مجلس چه سرانجامی خواهد داشت. آیا مجلس یازدهم برای دسترسی عادلانه به یارانه انرژی گام برخواهد داشت؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۷۵۹۴۰۰:۰۸:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۲۲
اتفاقا عادلانه ترین کار هست. بیش از نیمی از مردم ایران ماشین ندارند. بهترین کار ممکن هست تا واقعا مردم به آنچه که مستحق هستند برسند.
ناشناس۱۵۵۷۸۷۵۰۹:۱۵:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۲۲
پرداخت پول نقد تحت هر شرایطی خیانت به کشور است باید مردم حمایت یارانه کالاهای مورد نیاز زندگی روزمره شوند از زمانی که احمدی نژاد ایت طرح یارانه را شروع کرد اقتصاد کشور را متلاشی کرد
مریم۱۵۵۸۸۱۰۲۱:۱۹:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۲۲
پول بنزین حق مردمه بایدبه مردم برسه این که چیزی نیست ایران دریای ثروته عربستان ماهی دوازده میلیون هرنفریارانه دارن
ناشناس۱۵۵۷۸۸۱۰۹:۱۸:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۲۲
انها که خودرو ندارند سوار اتوبوس و خودرو نمیشوند ؟؟؟
ناشناس۱۵۵۸۲۴۱۱۳:۰۴:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۲۲
اتوبوس مگه بنزین سوزه؟
ناشناس۱۵۵۷۹۰۶۰۹:۳۴:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۲۲
باعث گرانی بیشتر خواهد شد
ناشناس۱۵۵۷۹۱۳۰۹:۳۷:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۲۲
طرح را قالیباف و طرفدارانش دادن
ناشناس۱۵۵۸۸۲۳۲۱:۳۶:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۲۲
ببینیم و تعریف کنیم
ناشناس۱۵۵۸۳۸۳۱۴:۴۷:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۲۲
نیمی از مردم ایران سوار اتوبوس و مترو نمیشن لطفا یارانه مترو و اتوبوس پرداخت کنید
ناشناس۱۵۶۰۴۸۱۱۴:۱۲:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۲۴
یارانه مترو و اتوبوس رو بلیت‌ها داده میشه تشریف ببرید سوار شوید و از آن بهره ببرید اما بنزین که حق عمومی است را باید عادلانه توزیع کنند نه اینکه به امثال شما که چندین خودرو دارید دهها لیتر داده شود و به کسی که توان مالی خرید یک خودرو هم ندارد هیچ نرسد
ناشناس۱۵۵۷۶۰۵۰۰:۱۹:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۲۲
اگر اینکار انجام شود, که خیلی خوب است. حق به حق دار میرسد.
ناشناس۱۵۵۸۴۸۴۱۵:۵۴:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۲۲
مگه اونا ماشین ندارند پیاده میرن سر کار یا با ماشین؟
ناشناس۱۵۵۹۶۳۰۱۶:۴۶:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۲۳
مگه همه مردم ایران در تهران زندگی می کنند که حتما باید با وسیله بروند ما از این سر شهر تا آن سر آن یک ساعت پیاده روی می رویم
ناشناس۱۵۵۷۶۰۶۰۰:۲۰:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۲۲
خدا از دهنت بشنوه
ناشناس۱۵۵۷۶۰۷۰۰:۲۴:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۲۲
برای اجرای عدالت باید کار زیر بنایی کرد باید کاری کرد که توزیع ثروت به یک تعادل متناسب با کار و فعالیت افراد برسد در درجه اول باید قانون از کجا آورده ای بدون خط قرمز اجرایی شود و پس از ان افراد بر اساس ایه قران ان لیس للانسان ما سعی به ثروت و مکنت برسند و افرادی که بطور واقعی توانایی کار و فعالیت ندارند از سوی سازمان های حمایتی تامین اجتماعی شوند دهک بندی و دسته بندی جامعه با این بانک اطلاعاتی سر تا پا غلط ظلم بزرگی به افراد جامعه میباشد
ناشناس۱۵۵۷۶۰۸۰۰:۲۶:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۲۲
طرحی برای عوامفریبی و گران کردن پنهان بنزین
ناشناس۱۵۵۷۶۲۶۰۰:۴۵:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۲۲
امیدوارم زودتر اجرایی بشه
ناشناس۱۵۵۷۷۳۱۰۶:۵۱:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۲۲
طرح های این دولت اکثرا غیر کارشناسی بوده و هست . خدا وکیلی دوست بنده با داشتن ۳ تا آپارتمان ( که ۲ تاش مستاجره ) و ۲ تا خودرو ، یارانه بنزینی و معیشتی رو داره میگیره . باید یک طرح دقیق و کارشناسی اجرا شود
ناشناس۱۵۵۷۷۴۱۰۷:۰۶:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۲۲
آیا زمان قیمت عادلانه خودرو فرا خواهد رسید؟
علی۱۵۵۸۰۱۵۱۰:۴۹:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۲۲
تا واردات خودرو (حداقل خودرو دست‌دوم) آزاد نشه، وضع همینه
ناشناس۱۵۵۷۷۴۴۰۷:۱۸:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۲۲
یارانه معیشتی و بنزینی به هیچ وجه عادلانه توزیع نشده . کسانی را میشناسم که با کلی دارایی و سرمایه دارن میگیرن و یکی هم ساکن محله قدیمی توی شهر قم است و از نظر معیشتی ، اوضاع به سامانی هم ندارد و از گرفتن این یارانه معیشتی محروم مونده .
ناشناس۱۵۵۷۷۵۴۰۷:۳۱:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۲۲
نفت سرمایه خدادادی است و باید به تک تک مردم ایران تعلق بگیرد .
ناشناس۱۵۵۷۹۴۷۰۹:۵۱:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۲۲
بايد مردم رو توانمند كرد تا نيازي به اين چيكه بنزين نداشته باشند
ناشناس۱۵۵۷۸۰۲۰۸:۱۶:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۲۲
ان کسی که چنین طرحی داده را باید اعدام کرد چون نه از اقتصاد چیزی میدانسته نه از وضع مردم
ناشناس۱۵۵۹۸۰۳۲۰:۴۷:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۲۳
احتمالا چون این طرح به ضرر کسانی تمام می شه که ماشین دارند و مصرف بیشتری دارند و شما هم به ضررت تموم می شه طراحان این مسئله باید اعدام شوند ؟ یک کم تخفیف بده بی انصاف. از اول هم عدالت بر این بود که به هر ایرانی تعلق بگیرد و عادلانه تر این است که به یک دهک های پایین اقتصادی در صورت امکان شناسایی حتی سهم بیشتری تعلق گیرد .
حمیدرضانصیری۱۵۵۷۸۰۶۰۸:۱۸:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۲۲
دولت اینقدربه فکرمردم به همه میخوادبنزین بده به فکر اونایی که سهام عدالت نگرفتن هم باشه تاعدالت برقراربشه
ناشناس۱۵۵۷۸۱۱۰۸:۲۴:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۲۲
طرح گشایش اقتصادی رییس جمهور را اجرا کنید و پس از انکه ثروت های کلان و نجومی توسط اقشار خاص خریدا ی شد انها را مسدود و قانون از کجا اورده ای را برای انها پیاده کنید
ناشناس۱۵۵۷۸۱۸۰۸:۳۴:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۲۲
این نحو توزیع معیشتی شیخ حسن ، اوج بی عدالتی است . به من ندادن . ۲ بار اعتراض کردم . جواب دادن تو یک آپارتمان داری و یک پراید و ۳ میلیون حقوق میگیری در ماه از دولت . برای همین معیشتی بهت تعلق نمیگیره . خدا از سرت نگذره شیخ حسن . آخه منو با خودت مقایسه میکنی ؟ نه خانه را میشود گاز زد خورد و نه پراید را چرا نباید به من معیشتی تعلق بگیره ؟!
طرح۱۵۵۷۸۲۵۰۸:۳۹:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۲۲
اقا این چه طرحی هست من مجردم و با ماشین کار میکنم الان بجای ۶۰ لیتر ماهانه ۲۰لیتر بهم میدین!!!
ناشناس۱۵۵۷۸۷۸۰۹:۱۶:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۲۲
بکش رو کرایه اصلا مساله ای نیست
ناشناس۱۵۵۷۹۸۲۱۰:۲۴:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۲۲
شما باید تحت پوشش تاکسی رانی قرار بگیرید
ناشناس۱۵۵۸۰۹۴۱۱:۳۱:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۲۲
توجه نکردی که بغیر از سهم خودت، بقیشو هر چقدر بخوای از بقیه میخری تازه اگه از اطرافیانت باشند، ارزونترم درمیاد
ناشناس۱۵۵۷۸۳۸۰۸:۴۶:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۲۲
ایا به یاد ۰ دارید که طرح های اینچنینی تا کنون برای کشور متفعتی داشته باشد؟با پیچیده تر کردن طرح ها احتیاج به تشکیلاتی است که برنامه ریزی و اجرا و پشتیبانی کند و خود این میلیاردها هزینه تولید میکند مانند بسیاری از تشکیلات موازی که درست شده و بعد از مدتی کارایی خود را از دست داده اما افراد آن کماکان ردیف بودجه دارند.قسمت دیگر در مورد افراد بدون خودرو میفرمایند که سهمیه بندی فعلی ناعادلانه است.بخدا منه بیسواد میفهمم که فردی که خودرو ندارد از اتوبوس و مترو و تاکسی استفاده میکند و اینها همه سوبسید دارند و فردی هم که خودرو دارد هم مالیات و عوارض و در بسیاری موارد جرایم نامرئی میپردازد،پس منتی به سر هر دو گروه نگذارید.
راننده تاکسی زرد۱۵۵۹۵۵۰۱۵:۱۸:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۲۳
.. الان بودجه ستاد جهش تولید رو در نظر بگیرید و کارهایی که انجام میده رو ببینید.
یار۱۵۵۷۸۷۲۰۹:۱۱:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۲۲
کسی که خودرو نداره عوارض و مالیات سالیانه هم نمیده در ضمن داره از یارانه حمل و نقل استفاده می کنه که این بیشتر از یارانه بنزین میشه. اینجوری در حق کسی که خودرو داره و داره تمام هزینه ها رو میده ظلم میشه. در ضمن این نماینده ها اصلا عدالت اجتماعی رو می تونن درک کنند؟
ناشناس۱۵۶۰۴۹۵۱۴:۱۷:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۲۴
در حق کسی که خودرو داره ظلم میشه؟!! مگر خودرو داشتن اجباریه؟ اما نداشتن خودرو برای کسی که توان خرید نداره اجباریه پس اگر اینطور که شما ادعا میکنی برای دارندگان خودرو ظلم باشه به محض اجرای این طرح باید بیشتر افراد خودروهاشون رو بفروشند حالا ببینیم اینطور میشه/ یقینا نه
مسعود انتظاری۱۵۵۷۸۷۳۰۹:۱۳:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۲۲
اگر نیمی از مردم خودرو ندارن در عوض اینها خودروهای کرایه ای سوار میشن بنزین گران بشه کرایه میره بالا و پولی که گرفته اند دوبرابرش را باید خرج کرایه تاکسی وغیره بکنند طرح خوبی نیست.
رعایت حقوق صغیر و کبیر۱۵۵۷۸۷۴۰۹:۱۵:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۲۲
این طرح عادلانه است اما به شرط اینکه مقدار بنزین سهمیه هر فرد از خانواده اععم از صغیر و کبیر قابلیت ذخیره شدن به مدت نامحدود مانند پولی که نزد بانک پس انداز می گردد را داشته باشد.
ناشناس۱۵۵۸۴۱۱۱۵:۰۸:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۲۲
ما بین صغیر و کبیر چی میشه
ناشناس۱۵۵۷۸۷۶۰۹:۱۶:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۲۲
اینها همه حرفه متاسفانه هر طرحی که میدن باعث گرانی میشه فردای اجرای این طرح است که دوباره همه چیز گران بشه
ناشناس۱۵۵۷۹۰۲۰۹:۳۱:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۲۲
تمام درآمد نفت را به ملت بدهند
ناشناس۱۵۵۷۹۱۰۰۹:۳۶:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۲۲
لطف کنید اسم این نمایندگان که چنین طرحی را دادن را منتشر کنید تا ما بیشتر با انها اشنا شویم
ناشناس۱۵۵۷۹۴۲۰۹:۵۰:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۲۲
20 ليتر خيلي كمه
ناشناس۱۵۵۸۰۴۸۱۱:۰۶:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۲۲
دوباره طرح دست در جیب مردم زحمتکشان زحمت فراوان کشیدن وبرای اجرای عدالت شصت لیتر بنزین را تبدیل میکنند به بیست لیتر شما اگه دنبال عدالتی یارانه ای که چندین ساله چهل و پنج تومن مونده را یه فکری بکن براش دل سوز مردم عدالت خواه یه فکری برای حقوقهای نجومی بکن.صد رحمت به حاج حسن
ناشناس۱۵۵۸۰۶۷۱۱:۱۹:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۲۲
فردی که خودرو ندارد آیا از یارانه بنزین استفاده نمی کند آیا ایشان و خانواده محترمشان از تاکسی و اتوبوس و آژانس و اسنپ و مترو استفاده نمیکنند و پیاده سر کار حاضر می شوند. یا همان خودرو های عمومی با بنزین یارانه ای ارایه خدمت نمیکنند اگر کمی توجه کنیم همه از یارانه ها استفاده می کنند کسی که خودرو ندارد معیشت می گیرد ولی اکثر خودرو شخصی سواران یارانه معیشت نمی گیرند این حرفها کاملا جنبه عوام فریبی دارد و روش پنهان گران کردن بنزین است در حالیکه نفت و فراورده های آن در دنیا ارزانتر میگردد.
ناشناس۱۵۵۸۰۹۸۱۱:۳۴:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۲۲
طرح بسیار خوبیه منتها همه ابعادشو برای ملت بگن که این گارد دفاعی برخی بشکنه ضمنا این طرح دولت نیست که همش باعث گرونی شده
ناشناس۱۵۵۸۱۷۷۱۲:۲۳:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۲۲
اولا بگو با کلیات طرح موافقم. منتها یک ایرادی داره. مثال می زنم: من یک خانوار سه نفره ام و یک پراید داریم. در وضعیت فعلی ۶۰ لیتر سهمیه کمک خوبی هست. در طرح جدید هم ۶۰ لیتر می گیرم. منتها با این تفاوت که ۴۰ لیتر با توجه به این طرح اگر استفاده نکنم می سوزه. من خیلی از خودرو ام استفاده نمی کنم لذا چرا باید سهمیه خانواده ام بسوزه؟
ناشناس۱۵۵۸۲۶۰۱۳:۱۸:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۲۲
کلا همه چیزمون با همه دنیا باید متفاوت باشه، آخه این چه طرحیه ؟ روی نفت خوابیدیم اینه وضعمون! چند تا نکته هست که باید بهش توجه کرد اولی اینکه کسانی که خودرو دارند به جز هزینه های استفاده خودرو ( بنزین، بیمه، مخارج نگهداری ) سالانه هزینه عوارض شهرداری پرداخت میکنند که این روزها کم هم نیستد دوم اینکه کسانی که خوردو ندارند یه تعدادشون بسته معیشتی بنزین و یارانه رو دارن دریافت میکنند و همشون دارن از خدمات عمومی و ناوگان حمل و نقل عمومی یارانه ای ( اتوبوس شرکت واحد، بی آر تی، مترو ) استفاده میکنند. مجلس عوض اینکه بیاد وضع دلار مسکن ماشین رو حل کنه اومده چسبیده به چیزای ساده و کم اهمیت.
ناشناس۱۵۵۸۳۸۹۱۴:۵۱:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۲۲
طرح نمایندگان دادن ربطی به دولت نداره
ناشناس۱۵۵۸۴۲۳۱۵:۱۷:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۲۲
این طرح ها باعث تورم بیشتر می شود و کسانی که ابتدا از مزایای مادی آن برخوردار می شوند با گذشت زمان کوتاهی باید با مشکلات تورمی آن دست و پنجه نرم کنند. چرا به جای کار اساسی در اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان هر روز با یک طرح کارشناسی نشده مشکل جدیدی برای مردم درست می کنید؟
ناشناس۱۵۵۸۴۶۳۱۵:۴۴:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۲۲
خیلی خوشحال نباشین دولت ماهیچ وقت دلش برای ماهانسوخته قول میدم ک بازدودستی توسرمون بزنیم گرانی بیدادمیکنه همین امسال چندبارکالاهاروگرون کردن هیچ کس دم نزد آخه چرا؟ نظارت برقیمتهاکارکیه ک هیچ حرکتی نمیزنه؟ من خودم سرپرست خانوادم واقعابریدم ادم می مونه صداشوبه کی وکجابرسونه ادم مونده اجاره بده یاشکم خانوادشوسیرکنه بااین وضع اقتصاد
ناشناس۱۵۵۸۷۰۰۱۸:۵۸:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۲۲
دراین مملکت کلی مواهب وجوددارد که فقط عده ای از آن برخوردارند مثلا با دلار دولتی چیزی که وارد میشود بعضی ها آن را استفاده نمیکنند پس سهمیه ارز ی اشخاص را تعیین وبه انها بدهید ویا در مورد آب مصرفی در کشور.لطفا سرانه آب کشاورزی را در کل کشور مشخص وقیمت آن را هم براورد کنیدواینکه به هر ایرانی چقدر آب تعلق میگیردتا اگر هر ایرانی سهمیه اش را مصرف نمیکند بتواند در بورس بفروش برساند
کامران۱۵۵۸۷۱۹۱۹:۱۷:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۲۲
کاملا درسته. کسانی که ماشین ندارند آیا مثل دیگران حقی ندارند!؟
جوادی۱۵۵۹۱۶۲۰۹:۴۴:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۲۳
بخش کشاورزی و صنعتی در این طرح دیده شده ؟
ناشناس۱۵۵۹۳۴۷۱۱:۵۹:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۲۳
بوی افزایش قیمت بنزین به مشام می رسد . خدا بخیر کند .
ناشناس۱۵۵۹۵۶۴۱۵:۳۱:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۲۳
پس معیشتی قطع میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین