آینده تاریک سعودی‌ها به روایت میدل ایست آی

گروه جهان الف،   3990521034 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هم‌زمان با آغاز پادشاهی ملک سلمان و ولیعهدی پسرش محمد که زمام امور را تقریبا از دست پدر خارج کرد، پیامد اجرای سیاست‌های افراطی در این کشور خبر از یک آینده تاریک برای سعودی‌ها می‌دهد.

آینده تاریک سعودی‌ها به روایت میدل ایست آی

به گزارش الف به نقل از روزنامه القدس العربی، مضاوی الرشید، منتقد و مخالف نظامی سعودی در مقاله ای در پایگاه خبری میدل ایست آی نوشت که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان قصر و تخت پادشاهی را ترک خواهد کرد بدون اینکه اصلاحاتی را برای کشورش انجام داده باشد.

روزنامه القدس العربی نوشت : این منتقد سعودی که در خارج از عربستان زندگی می‌کند٬ اظهار داشت که میراث ملک سلمان  پارادوکسی میان سیاست موسوم به اصلاحات و سیاست‌های سرکوبگرانه او است. وی با اشاره به  بازداشت شدن خاندان پادشاهی سعودی در هتل‌ها و زندان‌های این کشور از سال ۲۰۱۷ افزود که سیاست موسوم به اصلاحات و سیاست سرکوبگرانه ملک سلمان طیف گسترده ای از شاهزادگان و ملت عربستان را تحت تاثیر قرار داده است.

این روزنامه تاکید کرد: مضاوی خاطرنشان کرد که ملک سلمان از صحنه سلطنت حذف خواهد شد و قصر پادشاهی را بدون هیچ دستاوردی ترک خواهد کرد؛ چرا که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از توهین‌آمیزترین روش‌ها و توطئه‌ها علیه رقبای سیاسی  خود استفاده کرده، اقداماتی که می‌تواند پس از حذف شدن پدر،تاج و تخت ولیعهد را تهدید کند.

به نوشته القدس العربی٬ منتقد مذکور سعودی معتقد است که کاخ پادشاهی عربستان تا دوره ملک سلمان وحدت لازم را برای حفظ نظام سنتی عربستان و سیاست‌های قبیله‌ای حفظ کرده بود.

طبق اطلاعات روزنامه القدس‌العربی٬ مضاوی الرشید در ادامه افزود زمانی که اعضای با نفوذ خاندان سلطنتی با هم رقیب شدند، ملک سلمان  هم پیمانان سنتی اجتماعی  را نیز با خود  بیگانه کرد. یعنی گروه‌های مذهبی که همیشه از پادشاهی حمایت می‌کردند و همچنین گروه‌های نیمه مستقل که اطاعت از پادشاه عربستان را دارند، از خود دور ساخت. این گروه‌ها امروز تمام سیاست‌های موسوم به اعتدال ملک سلمان را رد می‌كنند. تاجایی که چه کسانی که از او سرپیچی کردند و چه  کسانی که به حمایت او پرداختند امروز در زندان‌ها به سر می‌برند و برخی دیگر نیز برای نجات جان خود از کشور فرار کرده اند.

افزایش خصومت‌ها در خاندان آل سعود

به نوشته القدس العربی  وی در ادامه تصریح کرد که  گروه‌های قبیله‌ای که مدت‌ها وفاداری خود را به پادشاه عربستان نشان دادند، مورد تحقیر پادشاه عربستان قرار گرفتند. همچنین کودکان و جان و اموال آ‌نها در معرض تهدیدات جدی از سوی پادشاهی قرارگرفت. از قبیله «الحویطات» در شمال گرفته تا  قبیله «عتیبه» در مرکز عربستان  و همچنین شیخ‌ها و بزرگان قبیله نادیده گرفته شده اند. رهبران قبیله پس از تسلیم در برابر زورگویی‌های ملک سلمان و پسرش به دکوراتورهایی برای عربستان  تبدیل شده اند و کسی نمی‌داند که تا چه زمانی  تحقیر کردن  و نادیده گرفته شدن آن‌ها ادامه خواهد داشت.

بر اساس نوشته‌‌های روزنامه القدس العربی٬ الرشید تاکید کرد که ملک سلمان وعده داده بود که به جای پای‌بندی به قبیله و سنت، از جوانان حمایت کند. بدین ترتیب طرفداران این رویکرد کسانی مانند «سعود القحطانی» مشاور ارشد بن سلمان  به عنوان متهم ردیف اول جنایت ترور جمال خاشقجی٬ روزنامه نگار منتقد سعودی است و ابزار حذف مخالفان محمد بن سلمان در عربستان محسوب می شود.

القدس العربی نوشت: مضاوی الرشید در مقاله خود خاطرنشان کرد که درحالی‌که عربستان به زنان کشورش قول داده بود که آن‌ها را در عرصه جامعه توانمند سازد و حقوق آن‌ها را نادیده نگیرد،در همان زمان زنان زیادی را که آرزوی آزادی داشتند، بازداشت می‌کند. ملک سلمان و پسرش بعدها چندین زن را به سمت مقام‌های عالی رتبه منصوب کردند و زمانی که فعالان خواستار حقوق واقعی بودند، به آن ها فراتر از  اجازه رانندگی و حضور در استادیوم‌های مسابقات فوتبال داده شد که همه اینها تجاوز از سنت‌های جامعه محافظه‌کار سعودی به شمار می‌آید. همه اصلاحات ظاهری بن‌سلمان تنها در جهت تقویت تسلط خود بر عربستان و رسیدن به جایگاه پادشاهی بود؛ البته جنایت ترور «جمال خاشقجی» و سرکوب فعالان حقوق بشری زن و مرد در این کشور چهره واقعی او را به همه نشان داد.

به نوشته القدس العربی٬ این منتقد سعودی معتقد است که  پادشاه عربستان  از صحنه حذف خواهد شد؛ درحالی‌که پسرش وعده داده دوران جدیدی از رونق و تنوع اقتصادی و فرصت‌های کافی برای سرمایه‌گذاری و همچنین گردشگری فراهم می‌شود. این نویسنده در پایان تاکید کرد که با کاهش بی سابقه نفت و پیامدهای ناشی از شیوع اپیدمی کرونا،آینده ملک سلمان هیچ‌گاه تا این حد تاریک نبوده و تضمینی نیست که بن سلمان بتواند پس از حذف پدرش از صحنه ،عربستان را اصلاح کند.

تنش‌های موجود در داخل عربستان دال بر ضعف و عدم ثبات سیاسی در این کشور بوده و محمد بن سلمان تلاش می‌کند از طریق بازداشت‌ها و ایجاد رعب و وحشت قدرت‌نمایی کند.

ملک سلمان درحالی آخرین روزهای حکمرانی و البته عمر خود را سپری می‌کند که شکلات بیکاری،کسری بودجه،ثروت‌اندوزی مقامات و...نه تنها کاهش نیافته ٬بلکه به همان شرایط سابق خود باقی مانده است. بن سلمان در اجرای تصمیمات خود مبنی بر  تکیه بر درآمدهای غیرنفتی و تنوع اقتصادی  و جذب سرمایه گذاران خارجی نیز به بن‌بست رسیده و از پنج سال گذشته تاکنون عربستان درگیر هزینه‌های نظامی یمن است که رهایی از این هزینه‌ها کار آسانی نیست.

 

 

 

 
 
 
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۶۵۰۲۱۱:۰۳:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۲۱
عربستان با قرار داشتن خانه خدا در آن کشور، رهبر کشورهای عرب بوده و خواهد بود.
ناشناس۱۵۵۶۹۸۲۱۵:۰۰:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۲۱
رهبر کشورهای مسلمان نه عرب !
ناشناس۱۵۵۷۳۴۴۲۰:۱۰:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۲۱
بحث مقاله در مورد سلمان و بن سلمان بود نه عربستان!
ناشناس۱۵۵۷۳۴۶۲۰:۱۱:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۲۱
خدا و خانه اش فقط مال عربهاست؟!
ناشناس۱۵۵۷۳۶۷۲۰:۲۹:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۲۱
از قدیم گفتن «شتر در خواب بیند پنبه دانه، گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه» عربستان سعودی خیال خام رهبری جهان عرب و استمرار حکومتش را به گور خواهد برد. دوران افول و سقوط عربستان سعودی شروع شده است.
علی 671۱۵۵۶۵۶۵۱۱:۳۰:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۲۱
خبر گزاری ها که اعلام کردند بن سلمان مرده است .اینکه دوباره زنده شد .نکند خادم الحرمین ها با خدا در ارتباط هستند هی می میرند و هی زنده می شوند .اینا دیگه چه جونور هایی هستند .
ناشناس۱۵۵۶۵۸۹۱۱:۴۷:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۲۱
آینده عربستان اتفاقا با اصلاحاتی که در حال انجام است روشن است .
ناشناس۱۵۵۶۶۸۴۱۲:۲۹:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۲۱
اينده همه كشور ها مثل عربستان تركيه قطر بحرين و...تاريكه اينده ما در ايران خيلي روشنه.
ناشناس۱۵۵۶۷۴۱۱۲:۵۱:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۲۱
اتفاقا عربستانی ها با هدایت مرد اصلاح گری مانند محمد بن سلمان که فهمیده دنیا و زندگی در این جهان با سده ها پیش چقدر فرق دارد حتما مردم کشورش را به خوشبختی و آگاهی خواهد رساند.
ناشناس۱۵۵۶۸۶۲۱۳:۴۲:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۲۱
اگه آینده اونا تاریکه آینده ما ..
ناشناس۱۵۵۶۹۱۱۱۴:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۲۱
از نظر ما اینده تمام دنیای غرب و هم پیمانان آنها تاریک است و فقط ما و دنیای شرق اینده ای بس روشن دارند.خواهشا لااقل برای شعور مردم ارزش قایل شوید.
ناشناس۱۵۵۶۹۸۹۱۵:۰۳:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۲۱
اونوقت آینده ما با وجود تورم ۱۷۰ درصدی و پراید ۹۰ میلیونی و.. خیلی روشن و تابناک است !!!!!!!
ناشناس۱۵۵۷۰۰۹۱۵:۱۱:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۲۱
همه بدهستن ماخوبیم عجبا
ناشناس۱۵۵۷۳۶۴۲۰:۲۶:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۲۱
با توجه به پایان دوران نفت در دنیا که به دلیل پیشرفت تکنولوژی انرژی های تجدیدپذیر و نفت شیل و اتوماسیون و گسترش اینترنت اتفاق خواهد افتاد کشورهای نفت خیز دوران بدی رو در پیش دارن.
ناشناس۱۵۵۷۳۷۵۲۰:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۲۱
خوش به حالشون که حداقل آینده دارند که سیاه باشه ما که ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین