سهم خواهی جریان های سیاسی لبنان از کیک دولت آینده

گروه جهان الف،   3990520200 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
سهم خواهی جریان های سیاسی لبنان از کیک دولت آینده

حسان دیاب نخست وزیر لبنان عصر دیروز بعد از استعفای سه تن از وزرای خود و فشارهای بین‌المللی گسترده‌ای که در پی انفجار بندر بیروت با آن مواجه بود، استعفا کرد این در حالی است که  9 تن از نمایندگان پارلمان و تعدادی از سفرای لبنان نیز  تاکنون در پی انفجاری که بیش از ۱۵۰ کشته و ۶ هزار مجروح داشته و ویرانی‌های گسترده‌ای را در بیروت به راه انداخته و میلیاردها دلار خسارت به این کشور وارد کرده، استعفا کردند. منال عبدالصمد  وزیر اطلاع رسانی و دیمیانوس قطار وزیر محیط زیست و توسعه اداری و ماری کلود نجم وزیر دادگستری وزرای مستعفی دولت لبنان قبل از استعفای حسان دیاب را تشکیل می دادند.

نخست وزیر لبنان  نشست‌های متوالی با وزرای دولت برای جلوگیری از استعفای آنها برگزار کرده و از آنها خواست مسئولیت شرایط کنونی را بپذیرند و کشور  را در شرایط کنونی رها نکرده و آن را به سمت برون رفت از بحران پیش ببرند تا در شرایط مناسب امکان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی مهیا شود، اما وزرای مذکور که  تحت فشارهای خارجی قرار داشتند، استعفا کردند. پیش بینی استعفای تعداد دیگری از وزرای دولت و نمایندگان کابینه در نهایت حساب دیاب را مجبور کرد که برای جلوگیری از سقوط دولت استعفا دهد.

کارشناسان و تحلیلگران مسائل منطقه‌ای معتقدند که هر چند لبنان بارها بی دولتی را تجربه کرده و با شرایطی مشابه مواجه بوده اما سقوط دولت و ایجاد خلاء حاکمیتی در لبنان در شرایط کنونی به هیچ وجه اتفاق خوبی نبود. این نکته‌ای بود که حسان دیاب در دیدارهای خود با وزرای کابینه به آن اشاره و بر مسئولیت دولت کنونی در  برون رفت از بحران جاری در کشور تاکید کرد.  گرچه برخی گزارش‌های رسانه‌ای از نواف سلام استاد دانشگاه و حقوقدان و دیپلمات لبنانی و قاضی دادگاه بین‌المللی لاهه به عنوان نامزد تصدی پست نخست‌وزیری آینده لبنان خبر می‌دهند، اما به نظر نمی‌رسد که شرایط کنونی که لبنان به کمک‌های داخلی و همدلی بین‌المللی برای عبور از این بحران اجتماعی نیازمند است، فرصت مناسبی برای چانه‌زنی‌های سیاسی جهت تعیین سهمیه جریان‌های سیاسی از کیک دولت آینده و انتخاب نخست وزیر و رای اعتماد دادن به کابینه وی باشد.

این در حالی است که شاخص‌های متعدد نشان دهنده پیچیده بودن تعیین نخست وزیر در دوره کنونی نسبت به دوره های قبل است. تلاش های آمریکا طی ماه های گذشته برای براندازی دولتی که با حضور حزب الله لبنان تشکیل شده بود و واشنگتن آن را دولت حزب الله نام‌گذاری کرده بودند، نشان می‌دهد که کاخ سفید با هر تلاشی برای حضور حزب‌الله در دولت به شدت مخالفت خواهد کرد. این در حالی است که حضور حزب الله که بستر مردمی قابل‌توجهی در افکار عمومی لبنانیها دارد، در هر دولت آینده ضرورتی گریزناپذیر به شمار می‌رود.

افزایش فشار بر دولت کنونی لبنان در شرایطی منجر به براندازی دولت شد که  فتنه‌انگیزی های رسانه‌ای و سیاسی تلاش در انحصار مسئولیت انفجار بندر بیروت بر دولت کنونی داشت. این در حالی بود که محموله مشکوک 2750 تنی نیترات آمونیوم که در سال 2013 در بندر بیروت مصادره شد، با وجود صدور مجوز قضایی برای تخلیه این محموله خطرناک از بندر بیروت  در سال ۲۰۱۵، دولت‌های متوالی لبنان هرگز این مواد منفجره را از منطقه خطر تخلیه نکردند. این در حالی است که مدیران گمرک و بنادر بیروت در این دوره‌ها عمدتا از جریان‌های نزدیک به سعد حریری نخست‌وزیر سابق لبنان و حزب المستقبل بودند.

طبعا مهمترین سوالی که در پی استعفای دولت دیاب مطرح می‌شود، این است که  کدام جریان‌ها می‌توانند از پی  تحولات روزهای اخیر برای خود منافع سیاسی کسب کنند. جریان المستقبل و حزب نیروهای لبنانی و الکتائب و حزب سوسیالیست ترقی خواه در حالی این روزها هجمه تبلیغاتی گسترده‌ای ضد دولت به راه انداخته‌اند که به خوبی از خطرات خلاء حاکمیتی در شرایط کنونی لبنان اطلاع دارند. آنها به خوبی می‌دانند که شرایط موجود تنها منافع مقطعی آنها را تأمین می‌کند و در نهایت به نفع آنها نخواهد بود، همانطور که کشورهای اروپایی نیز هرج و مرج داخلی و خلأ حاکمیت در لبنان را مغایر با برنامه‌های خود می‌دانند. این موضوع را در سفر امانوئل مکرون نخست‌وزیر فرانسه به لبنان به خوبی می‌شد مشاهده کرد.

اسرائیلی‌ها امروز نیز در صدر برندگان هرج و مرج در افق سیاسی بیروت قرار دارند. آنها به لطف برخی شخصیت‌های لبنانی وابسته به خود در مراکز امنیتی و سیاسی و دستگاه‌های شنود و هواپیماهای بدون سرنشین به خوبی از تمامی جزئیات موجود در داخل لبنان اطلاع دارند. لذا به نظر می رسد تحولات اخیر لبنان از انفجار بندر بیروت گرفته تا اعتراضات مردمی واستعفای دولت، همگی در راستای برنامه‌ریزی مدونی است که طرف‌های آمریکایی - صهیونیستی در لبنان دنبال می‌کنند تا منافع راهبردی تل‌آویو در کشمکش و فرسایش داخلی همسایگان عرب بویژه حزب‌الله لبنان را دنبال کنند.

البته این تلاشی بوده که همواره با شکست مواجه شده و دلیل آن نیز موقعیت و محبوبیت ویژه حزب الله در صیانت از استقلال و امنیت لبنان است که توطئه های شوم بسیاری را خنثی کرده است . 
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۶۰۵۸۰۰:۲۹:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۲۱
مشكلات اقتصادي وفساد مالي سيستم حاكميتي لبنان را براي فتنه گران اماده نقشه هاي انان كرده تاريخ هم نشان داده مشكلات اقتصادي وفقر وفساد موجب بر اندازي حكومت ها شده است البته اگر مسوولين مردمي بمانند وبه زندگي اشرافي روي نياورند ومانند مردم زندگي كنند فقر مالي هم نمي تواند دست اويز دشمنان يك كشور باشد
ناشناس۱۵۵۶۰۶۹۰۰:۳۴:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۲۱
اسرائیلی‌ها که از چند روز پیش به عنوان متهم اصلی انفجار بندر بیروت مطرح هستند؟؟؟؟؟ عجب! پس کار اسرائیل بوده! قبولی ولی خب چرا 6 سال نیترات امنیوم اونجا ذخیره شده بود اون کار کی بوده؟ مستئولیتش با کیست
ناشناس۱۵۵۶۳۲۴۰۹:۲۷:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۲۱
تنها چاره درد لبنان، عدم دخالت همه کشورها در لبنان است. هیچ کشوری نباید دایه دلسوز تر از مادر برای لبنان باشد. لبنان متحد و عاری از جنگ و سلاح خواست مردم این کشور است.
ناشناس۱۵۵۶۵۱۴۱۱:۰۸:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۲۱
اگر در لبنان مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوءمدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
سعید۱۵۵۶۳۶۸۰۹:۵۳:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۲۱
دولت کوتاه حسان دیاب میراث دار 100میلیارد دلار بدهی خارجی و مشکلات شدید اقتصادی دولت سعدحریری بود. این محموله هم در دولت سعدحریری دپوشد ولی الان خودشان مدعی اند!؟
ناشناس۱۵۵۶۳۷۰۰۹:۵۴:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۲۱
ظاهرا نميخواني مطلب رو گفته كه دوست داران اسرائيل كه در لبنان مسئول هستند.
ناشناس۱۵۵۶۶۷۰۱۲:۲۵:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۲۱
خط اول پاراگراف اخر مستقیما نقل قول شده
ناشناس۱۵۵۶۱۱۵۰۱:۴۳:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۲۱
عراق پر لبنان پر سوریه هم پر
ناشناس۱۵۵۶۳۲۸۰۹:۲۷:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۲۱
آفرین به هوش و ذکاوتت
ناشناس۱۵۵۶۳۷۹۰۹:۵۷:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۲۱
بعدش ایران هم پر پر
ناشناس۱۵۵۶۱۵۲۰۶:۳۳:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۲۱
ماکرون باید به حفظ سمت ، ریاست جمهوری لبنان را نیز به عهده گیرد . سابقه و تجربه نشون داده که احزاب درون لبنان ،مثل گوشت قربونی با کشور لبنان رفتار میکنن
ناشناس۱۵۵۶۱۶۵۰۶:۵۴:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۲۱
لبنان نیاز به مسئول وارداتی دارد
ناشناس۱۵۵۶۱۷۱۰۷:۰۳:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۲۱
لبنان هم باید مثل عربستان ، پادشاهی اداره شود . منتهی پادشاه اینجا با شکم خالی باید کشور رو اداره کنه :-)
ناشناس۱۵۵۶۱۷۳۰۷:۰۵:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۲۱
عربستان بیوفته جلو و کشور لبنان رو نجات بده از این فلاکت موجود
ناشناس۱۵۵۶۳۹۷۱۰:۰۴:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۲۱
عربستان زمانی میاد جلو که منافع ملیش اقتضا کنه ، وقتی حزب الله تو لبنان هست نمیاد جلو
عابد۱۵۵۶۴۱۹۱۰:۲۲:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۲۱
یمن ره نجات داده کافیه اول فکر کن، بعد صحبت
ناشناس۱۵۵۶۱۷۴۰۷:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۲۱
آینده لبنان باید از دل صندوق رای بیاد بیرون
ناشناس۱۵۵۶۱۸۰۰۷:۲۰:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۲۱
تا دخالت خارجی در لبنان است ، لبنان درست بشو نخواهد بود
ناشناس۱۵۵۶۳۳۹۰۹:۳۹:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۲۱
مشکل اختلافات داخلی و سیاست خارجی متناقض از سوی احزاب مختلف است .
ناشناس۱۵۵۶۲۵۰۰۸:۲۱:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۲۱
لبنان درست بشو نیست باید فکر اساسی کرد
ناشناس۱۵۵۶۳۴۳۰۹:۴۱:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۲۱
خودشون باید فکر کنند ما خودمون فکر زیاد داریم که بکنیم !
ناشناس۱۵۵۶۲۵۲۰۸:۲۲:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۲۱
کلا قانون اساسی کنونی لبنان داغونه و جواب نمیده باید کلا تغییر کنه حرب اله هم در داخل ارتش جدید ادغام بشه وضع کنونی را نمی توان براحتی ادامه داد هزینه سنگین داره ملاک رفاه مردم هست که الان در لبنان دیده نمیشه
ناشناس۱۵۵۶۲۶۲۰۸:۳۰:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۲۱
اوضاع داخلی لبنان ، هیچ ربطی به ما نداره . به ما چه که اونجا چه خبره . ما خودمون کم بدبختی و مشکلات داریم ؟!!!
ناشناس۱۵۵۶۳۰۳۰۹:۰۹:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۲۱
مشکل لبنان از ماهها پیش به واسطه ورشکستگی اقتصادی وجود داشت و الان به اوج خودش رسیده . لبنان یک کشور ورشکسته از نظر اقتصادی است و خصوصا به واسطه روابط تیره خود با کشورهای عربی روز به روز بدتر می شود.
ناشناس۱۵۵۶۳۸۶۰۹:۵۹:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۲۱
اداره لبنان همیشه با احزاب بانفوذ خارجی بوده چون درآمد این کشور هم از همین راه است ولی توازن قدرت قبل از این برقرار بود حالا این توازن بهم خورده
ناشناس۱۵۵۶۴۱۶۱۰:۱۹:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۲۱
مگر دولت قبل نتیجه تقسیم کیک بین گروهها نبود که دولت آینده از این قاعده مستثنی باشد
رضا۱۵۵۶۷۶۹۱۳:۰۱:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۲۱
لبنان بیشتر شبیه به گوشت قربانی شده تا کیک
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین