میتسوبیشی لنسر، ژاپنی محبوبی که زمان بدی پا به ایران گذاشت

گزارش بازرگانی،   3990520128

میتسوبیشی لنسر از آن خودروهایی ا‌ست که نسبت به دیگر همتایان ژاپنی و کره‌ای کمتر آن را در جاده‌ها و خیابان‌های کشور می‌بینیم. این مورد با توجه به اینکه لنسر یکی از موفق‌ترین خودروهای تاریخ میتسوبیشی است، کمی عجیب به نظر می‌رسد

کمپانی ژاپنی میتسوبیشی، نخستین نسل خودروی لنسر را در سال 1973 میلادی تولید و عرضه کرد و اکنون 47 سال از آغاز این خودرو می‌گذرد. در سال 2007 نسل پنجم لنسر توسط کمپانی میتسوبیشی به بازار جهانی معرفی شد. تولید این مدل از لنسر تا سال 2018 ادامه یافت و شرکت ژاپنی اعلام کرد که داستان این خودرو به پایان خود رسیده است

لنسر در طول حدود 11 سال تولیدش، توانست به مقام پرفروش‌ترین خودروی شرکت میتسوبیشی برسد. این نسل لنسر، همانی است که به کشور ما هم راه یافت. در ادامه به دلایل عدم موفقیت این خودرو در کشورمان می‌پردازیم.

 

چرا پرفروش‌ترین خودروی میتسوبیشی در ایران ناکام ماند؟

انتخاب نام لنسر (Lancer) که در انگلیسی به معنای نیزه‌دار است، برای این مدل از میتسوبیشی نشان از هدف قرار دادن بازار جهانی این کلاس از خودرو بود. لنسر چند تیپ مختلف داشت و با دو آرایش فنی موتور 1.6 و 1.8 لیتری و سیستم گیربکس جعبه‌ای و اتوماتیک CVT و امکانات و تجهیزات متنوعی تولید می‌شد

این ژاپنی اصیل در سال 2014 و پس از هفت سال از آغاز تولیدش، بالاخره به کشور ما هم رسید. البته در ساده‌ترین مدل، یعنی لنسر تیپ یک که چندان نشانی از سامورایی‌ها نداشت. این خودرو مجهز به یک موتور 1600 سی‌سی چهار سیلندر با 16 سوپاپ است و قابلیت تولید 117 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. همچنین از یک گیربکس پنج سرعته دستی برای انتقال این قدرت به چرخ‌های جلو بهره می‌برد

از نظر تجهیزات تیپ یک در یک سطح حداقلی قرار داد و تنها می‌توان از مواردی نظیر سیستم تهویه دستی، سیستم ترمز ABS و EBD و دو ایربگ اشاره کرد. این شروع برای لنسری که هفت سال در جهان خوش درخشیده بود، برداشتن قدم‌های اول در راستای ناکام ماندن در بازار ایران بود

در پاسخ به این شکست تقریبی می‌توان دو علت را نام برد. اول سوء مدیریت شرکت ارائه دهنده و دوم بداقبالی در زمان ورود و حضور رقبای قدرتمند و جاافتاده در بازار

به نظر می‌رسد آرین‌موتور شرکت وارد کننده میتسوبیشی در ایران، در نظر داشت با هدف ارائه یک سدان کامپکت و جوان‌پسند با قیمت مناسب می‌تواند بازار این کلاس خودرو را در دست بگیرد. حاصل این شروع ضعیف با خودرویی کم قدرت و دنده دستی، در عمل چیزی جز شکست برای لنسر به همراه نداشت

بعد از مدتی تیپ دو با همین مشخصات فنی و اضافه شدن آپشن‌هایی نظیر سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک، چراغ‌های هالوژنی جلو، سیستم صوتی پیشرفته و باله عقب عرضه شد

در نهایت تیپ 4 که فول‌آپشن‌ترین لنسر موجود در ایران است با موتور 1.8 لیتری با قدرت 140 اسب‌بخار و گشتاور 176 نیوتن‌مترو گیربکس اتوماتیک CVT به بازار عرضه شد. تیپ چهار لنسر در 2017 که آخرین سال تولید آن هم بود، در حالی به بازار عرضه شد که قیمتی در حدود 140 میلیون تومان داشت و از نظر امکانات و تجهیزات حرفی برای گفتن نداشت و امکانات آن در حد بیشتر خودروهای چینی موجود در بازار بود

از طرفی رقبای قدر و اثبات شده‌ای چون هیوندای النترا موتور 2000، تویوتا کرولا موتور 2000، تویوتا پریوس هیبرید و یا کیا سراتو و مزدا تری در همین رنج‌های قیمتی در دسترس بود و این باعث می‌شد خرید و قیمت میتسوبیشی لنسر چندان معقول به نظر نرسد. 

بنابراین این همزمانی عرضه با خودروهای پرطرفدار نیز، مزید بر علت قبل یعنی تصمیمات اشتباه مدیریتی شرکت ارائه دهنده، باعث شد لنسر را کاملاً در حاشیه قرار دهد.

 

شرایط فعلی لنسر در بازار بحران‌زده این روزها

میتسوبیشی لنسر به عنوان یک سدان کامپکت اسپرت با آنکه از لحاظ ظاهری طراحی ساده‌ای دارد، ولی از آن دست خودروهایی ا‌ست که در عین سادگی جذابیت خاص خودش را دارد. این خودرو با توجه به اسپرت بودنش سواری خشکی دارد و از عملکرد و هندلینگ بسیار عالی برخوردار است

شاید میتسوبیشی لنسر به جایگاه درخوری در ایران نرسید، اما قطعاً هنوز هم طرفدارانی دارد که در پی خریدش هستند. این خودرو اکنون در نسخه فول‌آپشن قیمتی در حدود 420 تا 440 میلیون تومان دارد و با جست‌وجویی در سایت https://divar.ir می‌توان به بررسی آگهی‌های لنسر در مدل‌های مختلف و خرید این خودرو پرداخت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین