ریش و قیچی قیمت خودرو در دستان خودروسازها/ قیمت ماشین هر سه ماه یک‌بار تغییر می‌کند!

  3990520052 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

قرار است قیمت خودرو هر سه ماه یکبار تغییر کند، آن هم بر اساس افزایش قیمت مواد اولیه، اما آیا شاهد افزایش قیمت مواد اولیه خواهیم بود؟

ریش و قیچی قیمت خودرو در دستان خودروسازها/ قیمت ماشین هر سه ماه یک‌بار تغییر می‌کند!

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: با تصمیم شورای رقابت قرار بر این است که خودروسازان هر سه ماه یکبار با افزایش نرخ تورم بخشی، قیمت خودرو را افزایش دهند. 

این تصمیم بر این اساس است که هر خودروساز با توجه به تورم بخشی می تواند اقدام به افزایش قیمت خودرو کند. افزایش قیمتی که می تواند در بازار آزاد اثرات منفی بسیاری بگذارد. 

این روزها در بازار آزاد به شدت شاهد افزایش قیمت هستیم که بیشتر از افزایش قیمت خودرو در کارخانه نشات گرفته است. قرار است قیمت خودرو هر سه ماه یکبار تغییر کند، آن هم بر اساس افزایش قیمت مواد اولیه، اما سوالی که پیش می آید شاهد افزایش قیمت مواد اولیه خواهیم بود؟ این اجازه افزایش قیمت خودرو هر ماه یکبار، قیمت مواد اولیه را تغییر خواهد داد؟

افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی

رضا شیوا رئیس شورای رقابت، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودروهای ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، می توانند افزایش قیمت داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیرها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه می شود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می توانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.

شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه ای بود می توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروسازها مایل بودند، می توانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند. 

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: در آن زمان آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خرداد ماه بود و اکنون خودروسازان می توانند برای ۳ ماه آینده تورم بخشی را بگیرند. 

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهاده های تولید افزایش پیدا می کنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا می کند  و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است.

شیوا بیان کرد: زمانی که فولاد، آلومینیوم، پلی استر و ... در طی ۳ ماه افزایش پیدا می کند، باید شاهد افزایش قیمت نهایی کالا باشیم، در کالاهای دیگر هم این اتفاق رخ می دهد و شاهد افزایش قیمت نهایی آن کالا خواهیم بود. آنچه که مسلم است زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همیشه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. 

رئیس شورای رقابت ادامه داد: خودروسازان در حال تلاش برای افزایش تولید خودرو هستند و قرار بر این است که هر ماه ۱۰۰ خودرو و در سال هزار و ۲۰۰ خودرو به بازار عرضه کنند و این قول را داده اند و باید به این وعده عمل کنند. این سیستم قرعه کشی که برای فروش خودرو در نظر گرفته اند باعث می شود تا در چند ماه آینده شاهد تعادل در بازار خودرو باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: بانک مرکزی آمار تمام نهاده های تولید را هر سه ماه یکبار اعلام می کند و اگر نهاده های تولید افزایش قیمت داشته باشد خودروساز می تواند اقدام به این افزایش کند.

گرانی خودرو درب کارخانه هر ۳ ماه یکبار!

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو، در خصوص افزایش قیمت خودرو هر سه ماه یکبار، گفت: بر اساس قانونی که تنظیم شده، هر زمانی که به خودروسازان اعلام کنند، بر اساس همان دستورالعمل کار افزایش قیمت را انجام خواهیم داد. امروز تنها مجری تصمیمات هستیم و سعی می‌کنیم مجری درستی در اجرای کار‌ها باشیم.

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه وضعیت تولید خودرو در کشور مناسب است، گفت: جلساتی را با شورای رقابت برگزار کردیم و به دنبال رساندن بازار به آرامش هستیم.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: در جلسه با اعضای شورای رقابت به نکات اشاره کردیم به طوری که باید به این موارد توجه شود. مکانیزم شورای رقابت به این صورت بود که سال ۹۰ را مبنا قرار می‌داد و در نهایت تورم سال‌های مختلف را لحاظ می‌کرد تا به قیمت برسد، این در حالیست که برخی از خودرو‌ها در سال ۹۰ تولید نمی‌شد و برخی از خودرو‌هایی که الان تولید می‌شود با خودرو‌های آن زمان به لحاظ فنی متفاوت است.

افزایش ۳ ماه یکبار مواد اولیه خودرو!

مجید باقری قائم مقام گروه خودروسازی سایپا نیز با اشاره به افزایش قیمت خودرو، گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه خودرو، بناست که قیمت نهایی خودرو هر سه ماه یکبار تغییر کند و این تصمیمی است که گرفته شده و خودروساز تابع این دستور است. در نتیجه با تغییر قیمت مواد اولیه شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود.

بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو نیز در این زمینه با اشاره به افزایش قیمت خودرو، گفت: بر اساس تصمیمی که شورای رقابت گرفته است هر سه ماه یکبار قیمت نهایی خودرو بررسی می شود و اگر شاهد افزایش قیمت مواد اولیه و تورم بخشی باشیم شاهد افزایش قیمت خودرو مجدد خواهیم بود.

حالا که ریش و قیچی افزایش قیمت خودرو به دست خودروساز افتاده است، باید منتظر افزایش قیمت خودرو  هر سه ماه یکبار باشیم که این بدین معناست که در اصل مجوز افزایش قیمت مواد اولیه هم صادر شده است!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۴۸۵۴۱۰:۱۶:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۲۰
چطور بلد بودید و توانایی داشتید برای اجاره خانه قانون تصویب کنید. برای خودرو نمیتونید یا چون 60 درصد سودش میره تو جیب.. کاری نمیکنید؟ ..
۱۱۵۵۵۵۸۳۱۷:۵۲:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۲۰
((..مجوز افزایش قیمت مواد اولیه صادر شد ! ))) نویسنده به نکته ظریفی اشاره کرد . البته خود کرده را تدبیر نیست . هر رای که به صندوق می اندازیم برگی است از سرنوشت و آینده ما ؛ صندوق های رای را جدی بگیریم .
ناشناس۱۵۵۵۶۵۰۱۸:۳۷:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۲۰
آقای رئیس جمهور چطور میگویید افزایش بیش از حدود بیست درصد در هیچ صنفی قابل قبول نیست.فقط مردم نباید افزایش قیمت بدهند. پس مالکین هم باید هر سه ماه افزایش قیمت بدهند!!!
ناشناس۱۵۵۴۸۷۳۱۰:۲۵:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۲۰
چقدر مسخره .دولت اسیر خودرو سازان
ناشناس۱۵۵۵۲۱۶۱۳:۵۶:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۲۰
دولت اسیر خودروسازان نیست بلکه همدست آنهاست!
ناشناس۱۵۵۵۲۸۹۱۴:۳۵:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۲۰
ومسخره تر اینکه هردویشان اسیر دلالان !!!!
ناشناس۱۵۵۴۸۸۲۱۰:۳۱:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۲۰
وقتی فکر و ذکر مسئولان خالی کردن جیب مردم باشه از این بهتر نمی شه
علی 671۱۵۵۴۹۵۷۱۱:۲۵:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۲۰
اگر قانون است پس حقوق ها هم هر سه ماه یکبار افزوده شود .چرا دولت وقتی اسم اضافه حقوق می آید سکته می زند ولی قیمت ماشین بشگن می زند .این عدالت است این قانون من در آوردی توی کدام کتاب قانون نوشته شده .باید قیمت ماشین در سراسر کشور برای ده سال ثابت باشد تا مردم بتوانند با حساب مالی که می کنند شاید روزی روزگاری صاحب ماشین شوند .با این طریق فقط سرمایه دار کلفت و کلفت تر می شود که دولت هم همین را می خواهد .چون نفعش را می برد .فقیر هم برود بمیرد ..
ناشناس۱۵۵۴۹۶۱۱۱:۲۶:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۲۰
خدا به زمین گرم بزندشان! اینها با جان و مال مردم بازی میکنند به نفع جیب خودشان.
ناشناس۱۵۵۴۹۷۴۱۱:۳۰:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۲۰
تحریم زیربنای تمامی بدبختیها است و تا زمانی که تحریم برقرار است همین اش و همین کاسه .
سعید۱۵۵۵۰۵۱۱۲:۱۰:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۲۰
اگر سال ۹۲ مردم به تحریم خودرو ادامه داده بودند الان در این وضعیت گرفتار نمیشدند، خود کرده را تدبیر نیست
ناشناس۱۵۵۵۰۷۵۱۲:۳۲:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۲۰
تا وقتی مشتری هست اینها هم قیمت را بالا می برند! وقتی مردم این خودروهای آشغال را به قیمت نجومی می خرند چرا نفروشند!
ناشناس۱۵۵۵۰۸۳۱۲:۴۱:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۲۰
وقتی تولیدکننده ای مطمئن شود که محصول تولیدی خود را سه ماه دیگر گرانتر می تواند بفروشد منتظر سه ماه دیگر می شود و برای فروش عجله نخواهد کرد.
ناشناس۱۵۵۵۱۴۳۱۳:۰۸:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۲۰
رقابت چاره كار خودرو
ناشناس۱۵۵۵۱۷۴۱۳:۲۶:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۲۰
آه ه ه ه ه ه ه ه ه
ناشناس۱۵۵۵۱۹۷۱۳:۴۶:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۲۰
یعنی امکان داره سه ماه دیگه ارزان بشه یا فقط گران
ناشناس۱۵۵۵۲۱۹۱۳:۵۷:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۲۰
ریش و قیچی ملت دست این مافیای خودروسازان بنجل ساز
ملت۱۵۵۵۲۲۳۱۳:۵۸:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۲۰
اگر دلار پایین بیاد قیمت هارو پایین میارن؟؟؟
ناشناس۱۵۵۵۲۶۸۱۴:۲۲:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۲۰
سه ماهی یکبار هم به داد ملت برسید ... حقوق ها و درآمد ها رو هم افزایش دهید اگر این همه توان دارید...
ناشناس۱۵۵۵۳۰۱۱۴:۴۶:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۲۰
مسخره کنترل قیمت خودرو هست یک بار برای همیشه قیمت کارخانه رو 10 درصد بالای بازار آزاد کنین بله درست شنیدین قیمت کارخانه باید بیشتر از بازار بشه بعد ببینین چطور قیمت ها پایین میاد اینجوری دیگه بهانه ای هم برای خودرو ساز نمیمونه و دلال های نامحترم هم پول مفت با زد و بند مسئولین فروش خودروسازان به جیب نمیزنن وای بر عوام فریبی وقتی قیمت ورق خودرو لاستیک و پلاستیک شیشه سیم و همه مواد اولیه چند برابر شده چطور قیمت خودرو باید ثابت بمونه
ناشناس۱۵۵۵۴۴۰۱۶:۰۳:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۲۰
دولت به جای خودرو ساز، از دارندگان خودرو مالیات و عوارض بگیرد در این حالت هم قیمت تمام شده پایین می آید هم کسی به فکر احتکار خودرو نمی افتد البته اگر خودرو سازان دلال واقعی باشند که هیچ راهکاری جز رها کردن این دردانه لوس نیست اگر توانست روی پا بایستد، وگرنه همان بهتر که از نفس بیافتد
ناشناس۱۵۵۵۶۹۵۱۹:۲۸:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۲۰
واردات رو آزاد کنید پدر مردم در اومد
ناشناس۱۵۵۵۷۴۴۲۰:۱۴:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۲۰
قيمت واقعي خودرو با توجه به نرخ دلار همان قيمت بازار آزاد است اگر اختلاف كارخانه وبازار مانند الان زياد باشدموجب افزايش رانت وفساد بيشتر نمايندگيها ميشودبهترين راه حل براي متعادل شدن بازار خودرو آزاد شدن واردات به مدت محدود وهمچنين فروش آزاد خودروسازان داخلي مي باشد،خودروهاي داخل هم بيشتر با قطعات چيني وبنجل توليد ميشود كه مصرف كنندگان خودروهاي صفر بهتر متوجه بي كيفيتي قطعات خودروهاي تحويلي ميشوند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین