معترضان به دولت موقت بولیوی ۷۰ جاده را مسدود کردند

گروه جهان الف،   3990519158

معترضان به دولت موقت بولیوی در اعتراض به نحوه مدیریت دولت در مقابله با ویروس کرونا و همچنین تاخیر در برگزاری انتخابات عمومی، ۷۰ جاده در این کشور را مسدود کرده و راهپیمایی وسیعی را برگزار کردند.

به گزارش فارس، مردم بولیوی در اعتراض به اقدام دولت موقت این کشور در تاخیر در برگزاری انتخابات عمومی و همچنین واکنش ضعیف دولت به همه‌گیری ویروس کرونا، اقدام به بستن برخی از جاده‌های اصلی این کشور طی هفته گذشته کردند.

تظاهرات کنندگان گفتند که 70 جاده را با گذاشتن موانع بسته و 6 میلیون نفر از سه منطقه این کشور از جمله ساکنان شهر لاپاز تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.

در پی بحران اقتصادی در بولیوی، اعتمادها به دولت موقت این کشور درباره اقدامات برای مقابله با ویروس کرونا به شدت تضعیف شده است.

همه‌گیری کرونا در آمریکای لاتین تا کنون دست کم 210 هزار نفر را به کام مرگ کشانده و اقتصاد کشورهای این منطقه را به عمیق‌ترین رکود خود طی یک قرن گذشته فرو برده است.

بولیوی با توجه به تعداد جمعیت خود یکی از بیشترین میزان شیوع را تجربه کرده و تا کنون بیش از 3 هزار نفر در این کشور به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

دولت مرکزی روز پنجشنبه گذشته گفت در صورتی که به توافقی با سازمان‌دهندگان اعتراضات نرسد، با زور اقدام به بازگشایی مسیرها خواهد کرد.

این تهدید نگرانی‌ها درباره بازگشت خشونت‌های سال پیش در این کشور را افزایش داده است.

سال گذشته و پس از برکناری «اوو مورالس» رئیس جمهور قانونی بولیوی توسط ارتش و سر کار آمدن دولت موقت تحت حمایت آمریکا در این کشور، ده‌ها نفر از طرفداران مورالس توسط نیروهای امنیتی بولیوی به خاک و خون کشانده شدند.

سازمان‌دهندگان اعتراضان گفته‌اند که اجاز عبور پرسنل درمانی، تجهیزات پزشکی و سوخت را از مسیرهای بسته خواهند داد اما دولت موقت مدعی شد که بسته شدن مسیرها باعث کاهش تامین اکسیژن و دیگر تجهیزات برای درمان کرونا شده است.

مورالس که اولین رئیس‌جمهور بومی بولیوی بود، با وجود پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری که پاییز امسال برگزار شد، از سوی مخالفین به دست بردن در آرا و تقلب متهم شد. او هرچند با برگزاری دوباره انتخابات موافقت کرد، اما نهایتا ۲۱ آبان تحت فشار مخالفین مورد حمایت آمریکا، بولیوی را به مقصد مکزیک ترک کرد. او برای «انجام امور درمانی» راهی کوبا شد و سپس به آرژانتین پناهنده شد.

از آن زمان، دولت کودتای بولیوی به ریاست «جنین آنز» که از نوادگان استعمارگران اولیه بولیوی است، اعتراضات مردم را با سرکوب و خشونت پاسخ داده است و کشتار بومیان این کشور را بار دیگر احیا کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین