شناسایی یک ویژگی منحصر به فرد سلول‌های سرطانی

گروه سلامت الف،   3990519143

سرطان‌های خون مانند لوسمی را می‌توان با شیمی درمانی به طور مؤثر درمان کرد، اگرچه این بیماری هنگامی که سلول‌های سرطانی مقاوم با داروهای تجویز شده از بین نروند، عود می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، دانشمندان "دانشگاه هاروارد" طی مطالعه اخیرشان یک ویژگی‌ منحصر به فرد سلول‌های مقاوم در برابر سرطان را شناسایی کرده‌اند.

آنها طی این مطالعه تغییر موقتی در متابولیسم سلول‌ها و نحوه استفاده آنها از مواد مغذی را شناسایی کردند. این مطالعه نشان داده است که چنین سلول‌هایی مواد مغذی موجود در ریزمحیط خود را دارند و از آنها به عنوان زمینه ژنتیکی استفاده می‌کنند. ریزمحیط تومور محیط اطراف تومور می‌باشد که شامل رگ‌های خونی اطراف آن، سلول‌های ایمنی، فیبروبلاست‌ها، مولکول‌های سیگنالینگ و ماتریکس خارج سلول(ECM) است. تومور و ریز محیط اطراف دائماً در تعامل نزدیک با هم هستند. تومورها می‌توانند با آزاد کردن سیگنال‌های خارج سلولی، القای رگ زایی تومور و القای تحمل ایمنی موضعی، بر ریز محیط زیست تأثیر بگذارند، و همچنین مشخص شده‌ است که سلول‌های ایمنی موجود در ریز محیط می‌توانند بر رشد و تکامل سلول‌های سرطانی تأثیر بگذارند.

سلول‌های سرطانی مقاوم نادر هستند، بنابراین تشخیص آنها دشوار است. دانشمندان طی این مطالعه موش‌های مبتلا به لوسمی حاد مغز استخوان را مورد بررسی قرار دادند و سلول‌های سرطانی مقاوم را شناسایی و پیشرفت آنها را ردیابی کردند و سپس سلول‌های آن را با پروتئین زیست‌تابی و پروتئین فلورسنت برچسب گذاری کردند. لوسمی حاد میلوئیدی یا به اختصار AML یکی از انواع سرطان خون است. این نوع لوسمی سلول‌های مغز استخوان یا میلوسیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روندی حاد دارد. در این بیماری مغز استخوان، میلو بلاست‌ها(نوعی گلبول سفید)، گلبول‌های قرمز یا پلاکت‌های غیرطبیعی می‌سازد.

"نیک ون گاستل"(Nick van Gastel) نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما در هنگام عود مجدد سرطان، سلول‌ها را مورد مطالعه قرار دادیم و دریافتیم این سلول‌ها مقاوم هستند چرا که آنها حتی پس از درمان دارویی و شیمی درمانی نیز همچنان در بدن باقی مانده بودند و در زمان عود بیماری قابل مشاهده بودند.

این مطالعه نشان داده است که این سلول‌های مقاوم به جای مانده پس از شیمی درمانی دچار تغییر موقتی در متابولیسم شده‌اند. به طور خاص آنها روش استفاده خود از اسید آمینه گلوتامین را تغییر داده‌اند.

ون گاستل گفت: اگر هنگامیکه عود این بیماری رخ داد بسیار سریع به بررسی و مشاهده آن نپردازیم هیچ وقت قادر به مشاهده این تغییرات نخواهیم بود. این یک واکنش استرس زودگذر است. اگر در آن زمان متابولیسم را مورد هدف قرار دهید می‌توانید ببینید که سلول‌های سرطانی بسیار آسیب پذیر هستند.

 هنگامی که محققان این مطالعه تنها یک روز متابولیسم گلوتامین یا تولید نوکلئوتید را مورد هدف قرار دادند، سلول‌های مقاوم از بین رفتند و میزان بقای بیمار افزایش یافت.

ون گاستل گفت: این یافته‌ها یک فرصت نوین و مفید برای مورد هدف قرار دادن این سلول‌ها ایجاد می‌کند.‌

محققان امیدوارند که با بررسی‌های بیشتر بتوانند داروهای کارآمدتری را توسعه دهند که پس از شیمی درمانی سبب بهبودی این بیماری شود و توسط آن بتوانند به راحتی تغییرات رخ داده در متابولیسم را مشاهده کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین