سازمان انتقال خون: در محرم و صفر نذر خون کنید

گروه اجتماعی الف،   3990519115

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ضمن درخواست از مردم برای نذر کردن خون در محرم و صفر، از اهدای ۴۳۰۰ واحد پلاسمای کووید۱۹ توسط بهبودیافتگان خبر داد.

سازمان انتقال خون: در محرم و صفر نذر خون کنید

به گزارش تسنیم، دکتر پیمان عشقی درباره تدابیر سازمان انتقال خون در دوران پاندمی ویروس کرونا گفت: ما قبل از آنکه کرونا به ایران برسد وضعیت ذخایر خون در کشور چین کرونا در آن شیوع بیشتری داشت را رصد می‌‌کردیم چرا که کاهش ذخایر خون در صورت شیوع ویروس در ایران دور از انتظار نبود.

وی ادامه داد: وقتی که کرونا به ایران رسید سازمان انتقال خون آمادگی لازم را داشت و حتی وبیناری با کشورهای شرق آسیا برگزار کرده بود تا در جریان دقیق‌‌تر چگونگی مدیریت ذخایر خون قرار گیرد و شرایط آتی را پیش بینی کند.

عشقی با بیان اینکه پیش بینی کاهش اهدا و ذخایر خون به واقعیت پیوست، گفت: در روزهای شیوع کرونا برخی کشورهای پیشرفته در سه هفته اول پس از شیوع این ویروس در کشور دچار 65 درصد افت ذخایر خون شدند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: ذخایر خون ایران در اوج شیوع کرونا و در هفته سوم اسفند 35 درصد افت پیدا کرد.

سطح ذخایر خون در کشور قابل قبول است

عشقی از بهبود سطح ذخایر و افزایش اهدای خون نیز خبر داد و گفت: هم اکنون 13 تا 15 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش آمار اهدای خون داریم.

وی ذخایر فعلی خون را قابل قبول برشمرد و یادآور شد: ذخایر فعلی 6 روز است، نیاز استان‌‌ها در قالب شبکه خون رسانی تامین می‌‌شود تا اگر سطح ذخایر در استانی با هر وضعیتی از شیوع کرونا کاهش یافت از دیگر استان‌‌ها به آنها خون ارسال شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در ماه‌‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت اهدای خون کاهش چشمگیرتری داشت اما مصرف خون نیز کاهش یافته بود چرا که جراحی‌‌های غیر اورژانسی انجام نمی شد و تمرکز مجموعه درمان روی ویروس کرونا بود.

از اوایل ماه رمضان جراحی‌‌ها از سر گرفته شد و مصرف خون افزایش یافت و ذخایر خون افت بیشتری نشان داد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از مردم خواست امسال با توجه به شرایط ویژه ماه‌‌های محرم و صفر اهدای خون به بیماران را در اولویت نذورات خود قرار دهند و تاکید کرد: محرم تا اربعین امسال فرصتی ارزشمند برای افزایش ذخایر مورد نیاز به نذرخون و پلاسمای بهبودیافتگان کووید19 است.

انتقال خون سازمانی فنی، تخصصی و فرهنگی اجتماعی است

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: سازمان انتقال خون مجموعه‌‌ای فنی تخصصی و فرهنگی اجتماعی است و اعتماد دارم که بازوی فرهنگی اجتماعی آن می بایست تقویت شود و ارتباط رسانه‌‌ها و روابط عمومی‌‌ها افزایش یابد .

وی با بیان اینکه روابط عمومی سازمان انتقال خون در ایام شیوع کرونا فعالیت بسیاری را انجام داده است و حضور در برنامه‌‌های تلویزیونی نتیجه تعامل روابط عمومی و رسانه است، گفت: مردم باید آگاه شوند که خون مورد نیاز فقط از رگ ایرانیان تامین می‌‌شود و امکان دریافت خون از خارج و ارسال خون به بیرون از مرزهای کشور حتی در بدترین شرایط ممکن نیست.

عشقی گفت: این پیام باید به مردم منتقل شود که هموطنان باید اهدای خون را مسئولیتی اجتماعی تلقی کنند .

استانداردهای سازمان در ایام شیوع کرونا حفظ شده است

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه بیماران تالاسمی‌‌ 20 درصد ذخایر خون کشور را مصرف می‌‌کنند تصریح کرد: سازمان انتقال خون در تلاش است تا با کیفیت ترین فرآورده‌‌ها را تولید کند و در اختیار مصرف‌‌کنندگان مستمر خون قرار دهد.

وی تاکید کرد: بسیاری از کشورها برای جلوگیری از کاهش ذخایر خون استانداردهای اهدای خون را تغییر دادند تا امکان اهدای خون افراد بیشتری فراهم شود و این در حالی است که در ایران هیچ استانداری تنزل نیافته است و کیفیت همچنان بر کمیت اولویت دارد.

عشقی تلاش کارکنان سازمان انتقال خون را تحسین برانگیز عنوان و تصریح کرد: کارکنان این سازمان بدون سر و صدا و به دور از هیاهوی تبلیغاتی خون مورد نیاز بیماران را در این ماه‌‌های دشوار تامین کرده‌‌اند.

باورهای غلط مانع از اهدای خون نشود

عشقی به باور غلطی اشاره کرد که موجب کاهش اهدای خون شده است و گفت: برخی فکر می‌‌کنند اگر در این روزها خون اهدا کنند به کرونا مبتلا می‌‌شوند در صورتی که این باور نادرست است.

عشقی یادآور شد: مراکز انتقال خون با مراکز درمانی تفاوت بسیاری دارد و میزبان سالم‌‌ترین افراد جامعه است.

نوبت دهی اینترنتی فعال است

وی به اهمیت سامانه نوبت دهی اینترنتی اهدای خون نیز اشاره و خاطرنشان کرد: همانگونه که مردم برای دریافت بسیاری از خدمات غیر حضوری اقدام می‌‌کنند می‌‌توانند نوبت اهدای خون را نیز رزرو کنند و در ساعات دلخواه به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

اهداکنندگان مستمر بهترین بازرس

مدیرعامل سازمان انتقال خون به اجرای طرح اهداکنندگان ناظر اشاره کرد و اظهار داشت: با هدف نظارت بر اجرای مقررات در مراکز اهدای خون از اهداکنندگان مستمر خواسته شد که به عنوان ناظر در مراکز اهدای خون حضور پیدا کنند.

وی گفت: در هر استان سه نفر از اهداکنندگان مستمر به عنوان بازرس نحوه میزبانی مراکز از عموم اهداکنندگان را به ستاد مرکزی گزارش می‌‌کنند.

عشقی تاکید کرد: این طرح دستاوردهای خوبی داشته است و با خواست سازمان جهانی بهداشت به آنان نیز توضیح داده شده است.

وی گفت: چنانچه مردم از نحوه میزبانی خود در هریک از مراکز اهدای خون شکایت یا انتقادی دارند می‌‌توانند به سامانه شکایات سازمان به آدرس bazresi.ibto.irمراجعه کنند تا در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن بررسی شود.

وی جلب رضایت اهداکنندگان خون را یکی از وظایف اصلی سازمان انتقال خون برشمرد و گفت شعار ما تکریم اهداکنندگان بوده و خواهد بود.

پلاسمادرمانی همچنان موفق و در دستور کار

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در ماه‌‌های اخیر در ایران و دیگر کشورها کارآزمایی‌‌های بالینی بسیاری با موضوع پلاسما درمانی بیماری کووید-19 انجام و نتایج آنها منتشر شده است. کارآزمایی بالینی به این معناست که گروهی از بیماران دارویی را دریافت کنند و گروه دیگری با همین شرایط آن دارو را مصرف نکنند تا بتوان مقایسه ای قابل استناد انجام داد.

عشقی درباره نتایج کارآزمایی بالینی پلاسما درمانی در ایران گفت: این نتایج کاملا امیدوار کننده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان ساخت: پلاسمادرمانی در فاز اول بیماری یعنی زمانی که ویروس در حال تکثیر در بدن است موثرتر است.

وی ادامه داد: در فاز حاد بیماری آثار پلاسما درمانی کمتر است اما طبق بررسی‌‌های به عمل آمده در 11 بیمارستان کشور مشخص شده است که این روش درمانی حتی در بیماران بسیار بدحال نیز موثر است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: در آمریکا 3000 مرکز در حال پلاسما درمانی هستند و ایتالیا کانادا استرالیا و کره جنوبی نیز در حال اقدام است درمان موثر است.

4300 واحد پلاسمای کووید19 از بهبودیافتگان دریافت شده است

عشقی گفت: پویش شکرانه‌‌ی سلامت با هدف دریافت پلاسمای بهبود یافتگان کووید 19 از اول اردیبهشت ماه که تعداد بهبودیافتگان افزایش داشته است آغاز شد.

وی گفت بهبودیافتگان کووید19 این باور نادرست که که اهدای پلاسما آنتی باید خون آنان را کاهش می‌‌دهد فراموش کنند و نگران امکان ابتلای مجدد به کرونا به دلیل اهدای پلاسما نباشند.

عشقی از حضور 5400 داوطلب اهدای پلاسما در مراکز اهدای پلاسما در 24 استان کشور خبر داد و گفت: از این تعداد 4300 نفر موفق به اهدای پلاسمای خود شده‌‌اند.

وی در پایان گفت: پیش بینی می‌‌شود پایان سال 10 تا 15 هزار واحد پلاسما توسط بهبودیافتگان از کرونا اهدا شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین