آیا خروپف کردن در خواب خطرناک است؟

گروه سلامت الف،   3990519075

یک متخصص گوش، گلو و بینی، با اشاره به علت های خرخر شبانه در بزرگسالان، عنوان کرد: در بزرگسالان لوزه سوم نداریم و عامل خروپف ممکن است ناشی از وجود توده هایی در پشت بینی باشد.

آیا خروپف کردن در خواب خطرناک است؟

دکتر سمیه رشیدشمالی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه خرخر شبانه هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان اتفاق می افتد، اظهار کرد: اختلالات بینی همچون انحراف و گرفتگی (پولیپ) نه تنها در هنگام خواب، بلکه در بیداری نیز می تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند.

وی مشکلات تنفسی را در هنگام خواب ملموس تر دانست و افزود: گاهی خروپف کردن به بینی مربوط نیست و مشکل به قسمت های پشت بینی یعنی نازوفرین برمی گردد و به ویژه بر خواب کودکان اثر می گذارد و خرخر می کنند.

این جراح گوش، گلو، بینی، سر و گردن، با بیان اینکه خرخر کودکان معمولا به لوزه سوم در پشت بینی مربوط می شود، گفت: بهترین سن برای عمل لوزه سوم زیر هفت سال است، زیرا عمل لوزه سوم در کودکان بسیار راحت انجام می شود و عوارض ندارد.

رشیدشمالی ادامه داد: وقتی سن افراد بالا می رود لوزه آنان به واسطه سرماخوردگی های مکرر پرخون و چسبنده می شود و عمل کردن لوزه می تواند خطرناک باشد.

وی با بیان اینکه عمل کردن لوزه سوم هیچ مشکلی در سیستم دفاعی بدن کودکان ایجاد نمی کند، یادآور شد: لوزه سوم بافت لنفاوی نیست، بلکه یکی از بخش های بافت لنفاوی را تشکیل می دهد و برداشتن آن در سنین کودکی به خواب خوب کودک و جلوگیری از سرماخوردگی مکرر کمک می کند.

این متخصص گوش، گلو و بینی، خرخر کردن و ایست تنفسی در کودکان را نشان دهنده لوزه سوم دانست و خاطرنشان کرد: برداشتن لوزه سوم راه هوایی را باز می کند و موجب خواب عمیق کودک می شود که در نهایت رشد بهتر و تمرکز بیشتر کودک را رقم می زند.

رشیدشمالی، با اشاره به علت های خرخر شبانه در بزرگسالان، عنوان کرد: در بزرگسالان لوزه سوم نداریم و عامل خروپف ممکن است ناشی از وجود توده هایی در پشت بینی باشد؛ توده هایی که به طور نابجا و تومورال رشد کرده اند.

وی آناتومی را از دیگر عوامل خرخرشبانه دانست و بیان کرد: برخی از افراد زبان بزرگی دارند و قسمت های پشت زبان هنگام خواب دچار افتادگی شده و راه هوایی را می بندد. برخی از افراد نیز چانه و فک کوچک دارند و موقع خواب با شل شدن عضلات گردن دچار مشکل تنفسی می شوند.

این جراح و متخصص گوش، گلو و بینی، وزن بالا را یکی دیگر از عوامل خروپف دانست و گفت: چربی بین عضلات گردن به ویژه در افراد دارای گردن کوتاه موجب خرخر و ایست تنفسی در خواب می شود. چنین افرادی می توانند با اصلاح سبک زندگی در تغذیه و انجام جراحی برای برطرف کردن مشکلات آناتومی خروپف را از بین ببرند.

رشیدشمالی، با تاکید بر لزوم ورزش کردن به منظور تقویت عضلات، متذکر شد: رژیم غذایی به کاهش چربی بین عضلات و ورزش کردن به تقویت عضلات گردن کمک و از خرخر شبانه جلوگیری می کند.

وی خرخر شبانه مزمن را مایه نگرانی ندانست و اظهار کرد: حالتی که افراد هنگام خواب خرخر می کنند، اما در طول روز خواب آلوده نیستند و یا حین خواب دچار ایست تنفسی نمی شوند، نگران کننده نیست و معمولا خطر ندارد، اما اگر خروپف کردن را تازه شروع کرده اید، حتما نیاز به بررسی دارد.

این متخصص گوش، گلو و بینی، در پاسخ به این سوال که آیا اضطراب و استرس می تواند خروپف ایجاد کند؟، گفت: اضطراب و استرس در طول روز خواب شبانه را دچار مشکل می کند و در نهایت موجب خرخر و حتی ایست تنفسی می شود.

وی با بیان اینکه انحراف بینی معمولا ایست تنفسی ایجاد نمی کند، متذکر شد: انحراف بینی موجب خرخر می شود و بهتر است گرفتگی بینی(پولیپ) جراحی شود. در برخی از مواقع نیز آلرژی و التهاب نیز موجب خرخر می شود که نیاز به جراحی ندارد و تنها با داروهای ضد التهاب و ضد آلرژی می توان آن را رفع کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین