چرا BBC فارسی این روزها زیاد گاف می‌دهد + تصاویر

  3990519071 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزهای اخیر بی‌بی‌سی فارسی بیش از هر زمان دیگری گاف می‌دهد، بیش‌تر از هر وقت دیگری اخبار غیرموثق منتشر می‌کند و بی‌پرده‌تر از گذشته علیه منافع مردم ایران موضع می‌گیرد.

چرا BBC فارسی این روزها زیاد گاف می‌دهد + تصاویر

فارس نوشت: پیش از این، درباره بی‌بی‌سی گفته می‌شد آن‌ها چند ماه راست می‌گوید تا در یک شب خاص و یک اتفاق خاص، دروغی بگویند که همه باور کنند، اما بررسی عملکرد چند ماه اخیر بخش فارسی بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که آن‌ها دقیقاً برعکس این رویه را درپیش گرفته‌اند.

اگر در برهه‌ای، بی‌بی‌سی فارسی از ترفند «ترکیب راست و دروغ» و یا گفتن «بخشی از حقیقت» استفاده می‌کرد به تازگی به سبک آمدنیوز عمل می‌کند و تنها مدارک و اسنادش، منابع ناشناس شده است. همین موضوع باعث انتقادات مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی شده و این شبکه را به غیرحرفه‌ای بودن متهم می‌کنند.

نگاهی به عملکرد بی‌بی‌سی فارسی در روزهای اخیر نیز ادعای منتقدان این شبکه را تایید می‌کند.

* تشکیک در آمار بیماران

آخرین نمونه از اقدامات بی‌بی‌سی فارسی، تشکیک در آمار اعلام شده بیماران و درگذشتگان کرونا با استناد به منابع ناشناس است. این رسانه صرفا بر اساس یک جدول مبهم و نامشخص که حتی اطلاعات موجود در آن نیز قابل راستی‌آزمایی نیست و خودشان حاضر به تایید جزئیاتش نیستند، مدعی شدند که تعداد کشته‌شدگان کرونا در ایران، ۳برابر آمار اعلام شده است.

فارغ از این که آمارهای ارائه شده توسط ایران مطابق استانداردهای جهانی و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بوده، مسئولان وزارت بهداشت ایران همیشه تاکید داشته‌اند که آمار اعلامی صرفاً بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی است.

جالب اینجاست که بی‌بی‌سی فارسی که اینگونه به کشوری که تحت سخت‌ترین شرایط تحریمی قرار دارد و آمریکا حتی اجازه واردات تجهیزات پزشکی را به ایران نمی‌دهد، خدشه وارد می‌کند که درباره آمارهای اعلام شده کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا که مورد تردید بسیاری از رسانه‌های مطرح جهان قرار دارد، سکوت می‌کند.

* گزارش قاضی منصوری و باگ‌های بی‌بی‌سی

گزارش قبلی بی‌بی‌سی فارسی درباره مرگ قاضی منصوری و متهم کردن ایران به قتل وی چنین رویه‌ای را داشت و پر از تناقضات بود. در این گزارش آنچه خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی از آنها به عنوان مدارک و مستندات یاد می‌کند، ایرادات فاحشی دارد و بیش از آنکه بیانگر یک سناریو از سوی ایران باشد، نشان دهنده اهمیت حذف فیزیکی او نزد گروه‌های معاند و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه است.

به عنوان مثال بی‌بی‌سی فارسی در عین حال که مدعی عدم همکاری مقامات رومانی با خبرنگاران است، تصویر پاسپورت منصوری (که در ردیف مدارک شخصی و حیاتی یک فرد در خارج از کشور است و طبیعتا فقط پلیس و دستگاه‌های اطلاعاتی ـ امنیتی می‌توانسته‌اند به آن دسترسی داشته باشند) را در اختیار دارد و تصاویری که لحظه به لحظه او را رصد می‌کرده که نشان از زیرنظر بودن او توسط دشمنان دارد را منتشر می‌کند.

*سنگ تمام BBC برای یک تروریست جنایتکار و قاتل مردم ایران

شبکه بی‌بی‌سی فارسی در ادامه تلاش برای تطهیر گروه‌های تروریستی ضدایرانی، بدون اشاره به اقدامات جنایت‌کارانه «جمشید شارمهد»، رئیس گروهک تروریستی تندر که با انفجار حسینیه سیدالشهدای شیراز منجربه شهادت ۱۴ نفر و زخمی شدن ۲۱۵ از عزاداران شد در گفتگو با دختر وی، «شارمهد» را انسانی مهربان معرفی کرد که حتی آزارش به مورچه هم نمی‌رسید!

* مستندسازی که دست بی‌بی‌سی را روکرد

بی‌بی‌سی فارسی درمطلبی مدعی شد ۵۰۰ نفر از چهره‌های شناخته شده از اهالی فرهنگ و هنر و حقوق‌دانان با امضاء بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به بازداشت شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت موسوم به امام علی(ع) شدند.

در میان امضاء‌کنندگان بیانیه منتشرشده در بی‌بی‌سی فارسی، نام کامران شیردل مستندساز برجسته کشورمان دیده می‌شود. این درحالی است که  شیردل با ابراز بی‌اطلاعی از موضوع و تعجب از اینکه بی‌بی‌سی فارسی چنین بیانیه‌ای منتشر کرده، گفت: «شارمین میممندی‌نژادی کیست؟ من اصلا این جمعیت را نمی‌شناسم و اسم آن را هم نشنیده‌ام.»

* دفاع از قاتل یک مامور

 پس از اجرای حکم اعدام مصطفی صالحی معروف به «مصطفی فَتَل» در روزای اخیر بی‌بی‌سی فارسی او را تنها معترض دی ماه ۹۶ معرفی کرد که به دلیل شرکت در تظاهرات به چنین حکمی محکوم شده است.

درحالی که دلیل حکم اعدام مصطفی صالحی به قتل رساندن پاسدار شهید شاه سنایی به ضرب گلوله در اغتشاشات دی ماه ۹۶ است که این حکم پس از رسیدگی قضایی و تایید دیوانعالی کشور، به درخواست اولیای دم به اجرا درآمد.

* سفر الکاظمی به ایران و یک کشف عجیب!

 در ادامه سیاست‌های غیرحرفه‌ای این رسانه انگلیسی، بی‌بی‌سی فارسی در جهت تخریب روابط ایران و کمرنگ کردن آثار مثبت سفر نخست وزیر جدید عراق به ایران مدعی شد که دیدار الکاظمی با رهبر انقلاب در اتاقی غیر معمول برگزار شده است؛ موضوعی که با واکنش‌هایی هم در فضا مجازی روبرو شد.

این ادعا درحالی است که برخلاف ادعای بی‌بی‌سی فارسی محل دیدار نخست وزیر جدید عراق  در یکی از سالن های دفتر رهبری بوده که پیش از این در دیدارهای دیگر از جمله دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت در تاریخ ۱۳۹۸/۵/۳۰  و دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۱۳۹۸/۷/۴  مورد استفاده قرار گرفته بود.

* نقل قول از فردی که یک سال پیش فوت کرده

BBC فارسی برای داغ کردن موضوع آتش سوزی‌های ایران در اواسط تیرماه امسال به نقل از هومن قدوسی شهردار گرمدره از انفجار سیلندر در غرب استان تهران خبر داد، درحالی که هومن قدوسی پارسال فوت کرده بود.

* تکرار دوباره شایعه و عقب نشینی اجباری

البته بی‌بی‌سی به راحتی دست از این شایعه برنداشت و چند هفته پیش با تکرار مجدد شایعه انفجار غرب استان تهران مدعی شد به تصاویر ماهواره‌ای دست یافته که آثار یک انفجار و آتش سوزی در تاسیسات واقع در منطقه گرمدره را نشان می‌دهد. اما پس از ساعات یمجبور به اعتراف خبرسازی دروغ درباره انفجار و آتش سوزی در منطقه گرمدره تهران شد و نوشت: اطلاعات ماهواره‌ای غلط بود؛ آسیبی به تاسیسات نرسیده است!

جالب اینجا است بی‌بی‌سی فارسی که برای شایعه آتش سوزی در غرب تهران، ۳ پست اینستاگرامی منتشر کرد، انفجار در ناو آمریکایی «یو‌اس‌اس بونهام ریچارد» را در ساعات اولیه بایکوت و بعد ساعت‌ها تنها ۲ پست اینستاگرامی منتشر کرد.

همچنین بررسی یک ماه پوشش رسانه‌ای بی‌بی‌سی نشان داد آن‌ها درحالی ۹۱ پست درباره آتش‌سوزی‌های ایران منتشر کرد که درباره حوادث مشابه در سایر نقاط جهان تنها ۷ پست منتشر کرد و انفجارها و آتش سوزی های گسترده در آمریکا را پوشش ندادند( از این ۷ پست ۵ پست آن مربوط به آمریکا است).

*  حمایت از تروریست‌هایی که ۱۲ ایرانی را به کشتن دادند

یکی از شیوه‌های رایج رسانه‌های معاند در حمایت از ترویست‌ها، به میان کشیدن بحث دین یا قومیت این مجرمان است. درحالی که هر فردی فارغ از هر قومیت و دینی که دارد باید به سزای اعمال مجرمانه‌اش برسد.

بی‌بی‌سی فارسی در حالی چند روز از دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ‌عبدالله حمایت می‌کند که این دو تروریست سال ۸۹ در یک عملیات ناجوانمردانه درمیان مردمی که برای دیدن رژه نیرو‌های مسلح رفته بودند، بمب منفجر کردند و ۱۲ نفر را کشته و ۴۰ تن را زخمی کردند.

* شایعه‌ای که نماینده زن مجلس تکذیب کرد

در ادامه گاف‌های خود، بی‌بی‌سی فارسی ادعا کرد که سمیه محمودی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفته: «به ما گفتند زن باید بچه‌داری کند و زنان را به هیأت‌ریٔیسه مجلس راه نمی‌دهند».

حتی آن‌ها بر اساس این شایعه برنامه ساختند و مهمان تلفنی دعوت کردند تا این موضوع را داغ کنند.

همه این ها درحالی بود سمیه محمودی با انتشار توئیتی متن نقل شده از خودش را از اساس تکذیب کرد و گفت که چنین حرف‌هایی را نزده است.

* وارونه نمایی علت مجازات یک اعدامی

بی بی سی فارسی در ادامه تلاش های خود سعی کرد تا علت اعدام یک متهم در مشهد را تنها نوشیدن الکل وانمود کند، در حالی که سوابق فرد اعدامی نشان می‌دهد که وی دارای ۲۰ سابقه محکومیت کیفری قطعی بوده و علاوه بر مصرف و نگهداری مشروبات الکلی اتهاماتی مانند: آدم ربایی، تهدید، اعمال منافی عفت وسرقت  را در پرونده داشته است.

* ماله‌کشی بی‌بی‌سی برای پرچم‌های سوخته آمریکا

همچنین در روزهای پرالتهاب ایالات متحده درحالی که مردم آمریکا در اعتراض به سیاست‌های نژادپرستانه کشورشان به خیابان‌ها آمدند و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند بی‌بی‌سی فارسی در مطلبی  در توجیه آتش زدن پرچم های آمریکا نوشت: آتش زدن پرچم یکی از محترمانه‌ترین راه‌های پایان دادن به عمر پرچم‌های کهنه در آمریکا است!

 

درباره علت این گاف‌ها و رفتار غیرحرفه‌ای بی‌بی‌سی گمانه‌زنی های بسیاری وجود دارد؛ برخی آن را به دلیل شیوع کرونا و کمبود شدن بودجه احتمالی این بخش از BBC  می‌دانند، عده‌ای دیگر آن را به دلیل خروج نیروهای حرفه‌ای تر از این شبکه می‌دانند. برخی هم معتقدند بی‌بی‌سی فارسی به دلیل تکثر رسانه‌های اپوزیسیون و برای آنکه از رقبای جدیش عقب نیافتد سعی می‌کند با خبرسازی خودش را در فضای رسانه‌ای فعال نشان دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۳۸۴۲۱۴:۱۷:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
مرگ بر بی بی سی فارسی و همه رسانه های معاند
ناشناس۱۵۵۳۹۶۰۱۵:۲۰:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
شما از کجا می دانید ؟؟
امید۱۵۵۴۰۳۳۱۵:۵۹:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
بسم الله الرحمن الرحیم پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و رئیس اسبق سازمان سیا : ما در سازمان سیا دروغ و فریب و نیرنگ را آموزش می دهیم . فیلم در آپارات و یوتیوب موجود است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین